April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Kvazwart
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2019, 16:36

April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Kvazwart »

Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag:

Wij willen met ons gezin met twee kinderen, in 2020 een reis naar de VS maken. De kids zijn tegen die tijd 8 en 9 jaar.
Wij zijn ons nog aan het oriënteren maar willen in ieder geval Las Vegas, Death Valley, Bryce, Zion, Page en de Grand Canyon aandoen. Voor onze kinderen willen we graag natuur & de wandelingen kunnen afwisselen met een zwembad, waardoor het weer voor ons wel belangrijk is.
Nu hebben we de mogelijkheid om eind april/begin mei te gaan (van 25/4 t/m 19/5 om precies te zijn), maar ik heb gelezen dat het in bepaalde gebieden dan nog best koud kan zijn. Nou is het niet erg als we een paar dagen wat minder weer zouden treffen, maar is het over het algemeen wel een beetje te doen qua temperatuur in mei?
Onze kinderen hebben vanaf begin juli vakantie, dus dat zou de tweede mogelijkheid zijn. Mogelijk kunnen we de laatste week van school al vrij krijgen, dan zouden we eind juni kunnen vertrekken. Maar dan is Las Vegas en Death Valley misschien weer te warm?
Ik begrijp dat we niet alles kunnen hebben, maar vind het wel een lastige keuze.
Hebben jullie ervaring/advies mbt welke periode beter wel of niet gaan? Alvast bedankt!
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door stegeman »

Het de laatste week vrij kunnen krijgen misschien van school zou ik niet van uit gaan. Ook al zou school mee willen werken. Ze staan daarin wel onder strikt toezicht. Maar goed, ik ken jullie situatie niet natuurlijk.
Denk dat ik voor mei zou kiezen omdat juli al erg druk is ondanks dat het op sommige plaatsen frisser is.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Marcopstal »

In jullie geval zou ik zeker niet voor de periode april/mei kiezen. Los van het feit dat het op veel plaatsen echt nog wel fris/koud kan zijn is het ook zo dat rivieren en meren nog niet opgewarmd zijn, meer nog, ze krijgen een toevloed van flink wat koud smeltwater uit de bergen.

Dat neemt uiteraard niet weg dat het in mei best wel al op veel plaatsen mooi weer kan zijn.

En wat "te warm" betreft, persoonlijk vind ik dat nog altijd een beetje een hoax. Ja, uiteraard zal Death Valley warm zijn, maar voor wat je normaal als toerist doet is dat echt geen probleem.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1628
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door BonnyR »

Wij gaan nu voor het eerst eind april en mei, naar zowel koude als warme gebieden. We zullen onze ervaringen delen hierna. Wat ik al wel een dingetje vind, is dat sommige wegen en campings nog dicht zijn in april half mei, dat hadden we ons vooraf niet zo gerealiseerd/
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Galapogos »

Wij zijn vorig jaar in april/mei naar het zuidwesten geweest, en een paar jaar geleden in mei/juni. Wij kamperen met de tent, dus een beetje goed weer is voor ons ook een must. Dat hebben we beide reizen gehad. Ik vond het weer in beide periodes aangenaam. Tijdens de reis in april/mei hebben we een paar dagen gehad met wat minder weer, maar dat was steeds van korte duur. Persoonlijk zou ik eerder in april/mei gaan dan in juli/augustus. Het weer in april/mei is prettiger voor wandelingen op 'warme' plekken, zeker als je ook hoogtemeters maakt. Verder is het een stuk rustiger en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper (huurauto, hotels, vluchten).

De temperatuur in Las Vegas en Death Valley is in de zomer ongetwijfeld erg hoog, maar dat zijn geen plekken waar dat echt uitmaakt. Je maakt er immers doorgaans geen lange wandelingen en bent nooit ver verwijderd van airconditioning.

Veel hotels hebben binnenzwembaden, dus ook als het wat frisser is kun je op veel plekken een duik nemen.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door IngridZw »

Ik denk dat in veel gebieden de temperatuur eind april/mei al heel aangenaam is behalve iets frisser in Bryce Canyon en Grand Canyon omdat deze hoger liggen. Voor Las Vegas, Death Valley en eventueel de parken bij Moab is het sowieso een goede periode.
Je kan ook overwegen om San Diego en de kust tussen LA en SD toe te voegen. Wij waren daar in mei en het was er heerlijk warm.
En ja financieel zal het ook een stuk gunstiger zijn.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door PSVwally »

Al 2x in April/Mei geweest en in beide periodes overal gewoon tshirt en korte broeken weer gehad hoor.
Alleen 's avonds koelde het op een paar plekken goed af (trui of vest aan was genoeg). Ik denk dat het grootste 'probleem' is dat het nog vrij korte dagen zijn, dus vroeg donker. En, zoals iemand hierboven ook al schreef, dat, zeker tot midden Mei, er nog wandelingen en wegen afgesloten kunnen zijn.'
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Franciscus »

Ik zou absoluut voor april/mei kiezen. Wij zijn in 2014 in dezelfde periode geweest met onze zoon van destijds 8. Rondje grofweg LA - Joshua Tree -Sedona - Flagstaff - Monument Valley - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley - Sequoia & Kings Canyon - LA.
De temperatuur was overal aangenaam. Heel vroeg in de ochtend kan het nog koud zijn en 's avonds kan het afkoelen maar overdag was het prima, steeds zonnig, geen regen. Van het feit dat het vroeger donker is hebben we helemaal geen last gehad.
We hebben motels e.d. gekozen met zwembad en we konden overal gewoon buiten zwemmen. Veel motels hebben ook een binnenbad(je) of jacuzzi dus daar kun je ook op selecteren. In Las Vegas was het heerlijk weer, lekker warm, niet bloedheet. En in Death Valley heb je van de hitte sowieso niet veel last, daar zitten de meeste mensen voornamelijk in de auto met af en toe een ultrakorte wandeling. Grote voordeel vond ik dat het (relatief) rustig en goedkoper was. In 2017 zijn we in juli ook nog in Las Vegas, Bryce en Zion geweest. In LV was het toen wel serieus heet, 's avonds om 22.00 uur nog steeds 33 graden, daar moet je wel rekening mee houden in je activiteiten. En bij Bryce en Zion schrokken we van de drukte. Bovendien was het daar toen helemaal niet zo'n mooi weer, wel lekker warm maar elke dag stevige regen- en onweersbuien.
Het feit dat hoger gelegen wegen e.d. nog afgesloten kunnen zijn hoeft geen probleem te zijn, daar kun je vooraf rekening mee houden en je route op afstemmen. Aangezien de Tioga Pass dicht is zou ik niet kiezen voor vliegen op SF maar orienteren op LA of LV.

Beleid van scholen m.b.t extra vrij geven is nogal wisselend, is voor een groot deel afhankelijk van de directie. Maar de laatste week voor de zomervakantie is extra lastig, ik geef je meer kans in de periode rondom de voorjaarsvakantie.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Martin & Marianne »

Als jullie niet naar Yosemite en Sequoia willen zou ik voor april/mei kiezen. Neem dan ook Moab mee.
Warm genoeg normaal gesproken in die omgeving.
Met kinderen zijn parken als Yosemtie en Sequoia wel aantrekkelijk; wil je die meenemen dan zou ik voor de zomer kiezen. Kijk eens in bijvoorbeeld ons 2002- en 2006-verslag voor onze reizen met de kinderen.

Marianne
Kvazwart
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2019, 16:36

Re: April/mei of juni/juli naar zuidwesten?

Bericht door Kvazwart »

Bedankt voor alle reacties! Gelet op de positieve ervaringen in april/mei gaan we ons daar op richten. We willen idd Yosemite en sequoia overslaan (daar hopen we later nog eens heen te kunnen gaan) zodat we een wat rustiger reistempo kunnen aanhouden. Nogmaals dank allemaal😊
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer