South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
CarolineGerjon
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2019, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door CarolineGerjon »

Hoi,

Ik ben ons verblijf in Grand Canyon aan het voorbereiden. Iemand ervaring met het nemen van de hikersbus en dan de South Kaibab Trail lopen?
Het is me niet helemaal duidelijk vanwaar deze bus vertrekt en of je deze van te voren moet/kan reserveren?

We verblijven op Mather Campground. Het gaat om dinsdag 24 september.

Alvast bedankt, groetjes Caroline.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door mtl »

roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: South Kaibab Trail en hikersbus?

Bericht door roelb »

Jep, ervaring (rondje SKT naar beneden - BAT weer omhoog).

De bus vertrekt (in juni - augustus) om 4am, 5am en 6am sharp vanaf de ingang van de Bright Angel lodge. Gewoon instappen, het is precies zoals de overige shuttle bussen in het park, alleen deze zijn speciaal voor mensen die het rondje rim-river-rim willen lopen. Let op de tijden: andere maanden schuift het met 1 of 2 uur op. De bus maakt nog twee stops, een bij het backcountry info center en de andere bij het visitor center. Dus als je op mather kampeert dan zijn alle drie die stops ver weg, je zult dus moeten lopen. In dat geval is mijn tip om naar de eerste opstapplaats te lopen (Bright Angel lodge), dan weet je zeker dat je een plekje hebt - het is nogal een populaire dienst.

Voor een volledig rondje is het aan te bevelen om uiterlijk de bus van 5am te nemen, in hoogzomer zou ik zelfs die van 4am nemen. Je hebt de tijd nodig en - nog veel belangrijker - je wil voor sunrise al op een mooi plekje zijn.

Verder van belang: goede koplamp, je start in het donker en het is fijn om de handen vrij te hebben. Eventueel kan een zaklampje wel, maar liever een koplamp dus. Verder _ruim_ voldoende water, reken op zeker 4 liter per persoon. Je hebt pas beneden weer water (bij de Phantom ranch - trouwens ook erg lekkere ijskoude lemonade voor $1). Daar zeker alles weer vullen voordat je aan de weg omhoog start. Op de BAT (ik neem aan dat je die weer omhoog gaat lopen) heb je halverwege wel weer water - bij Indian garden, maar onderschat je waterverbruik bij het terug omhoog lopen niet - meer is beter! En ook belangrijk: zorg dat je jezelf niet uitspoelt. Daar bedoel ik mee: drink niet alleen water, maar zorg dat je van die sportdrank pillen bij je hebt om er wat mineralen in te stoppen. Anders heb je gegarandeerd halverwege de rit omhoog kramp.

Qua eten: er is helemaal niets in de canyon, ook niet bij de Phantom ranch, dus zorg dat je voldoende meeneemt. Lekker ontbijtje voor de weg naar beneden, en een vooraad energierepen voor de weg omhoog - niet veel gewicht en volume, wel veel energie.

Verder: superleuke hike en goed te doen, mits je vroeg genoeg begint. Hiking poles voor de weg omhoog zijn ook erg prettig.
CarolineGerjon
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2019, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: South Kaibab Trail en hikersbus?

Bericht door CarolineGerjon »

roelb schreef:
05 apr 2019, 14:13
Op de BAT (ik neem aan dat je die weer omhoog gaat lopen)
Ik twijfel nog, ik ben samen met mijn vriend, we zijn in goede conditie maar overal lees je dat je het in twee dagen moet doen en dat het te zwaar zou zijn om in 1 dag naar beneden te lopen en weer terug om hoog. Heb jij daar ook ervaring mee?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door roelb »

Het is zeker geen hike om op flip flops op een namiddag te doen. Maar ik neem aan dat je je daar ook wel van bewust bent.

Verder zijn er elke dag vele tientallen, zo niet honderden mensen die het rondje rim-river-rim lopen, alles van kids van 15 tot en met bejaarden, al is de categorie 20-45 oid wel oververtegenwoordigd. Zo'n hikers bus zit elke dag tot de nok toe vol. Daarvan zijn er dagelijks ook altijd een handjevol die het nodig vinden om dat hardlopend te doen en soms zelfs twee keer op een dag (ja, echt!). De NPS heeft die hikers bussen juist in het leven geroepen voor de mensen die dit rondje lopen, laat je dus vooral niet afschrikken, maar neem de waarschuwingen ter harte en bereid je gewoon fatsoenlijk voor. Iedereen met een normale conditie kan dit prima lopen. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld de Alpe d'Huez, al is die maar 70% van de hoogtemeters.

Kijk, de NPS heeft ook dagelijks te maken met toeristen die ergens halverwege de canyon uitgeput zijn, geen water meer hebben en er achter komen dat omhoog lopen op flip-flops of hakken (jep, really, zelf gezien!) niet echt een goed idee is. Ik heb mensen omhoog zien lopen met letterlijk alleen een 30ounce (halve liter) flesje water. Dat is onverantwoord, en daarom heeft de NPS blijkbaar de insteek gekozen: laten we het maar afraden, dan houden we alleen de mensen over die het wel snappen.

Het belangrijkste is: neem je tijd met omhoog lopen. Dus: snel naar beneden (je kunt makkelijk binnen 4 uur na vertrek bij de Phantom Ranch aan de lemonade zitten). En begin daarna rustig en gestaag met de weg terug naar boven. Pauzeer regelmatig, je hebt dan immers nog de hele dag. Indian Garden is een prima plek om een langere pauze te nemen. Plan ook niets voor die avond. Als je boven bent wil je douchen en zitten of liggen. Misschien nog een lekker overwinningsdrankje en slapen. Dus geen autoritten plannen, maar zorg dat je een bed of kampeerplaats hebt in Grand Canyon Village. Ik begrijp dat jullie op Mather campground verblijven, dus dat zit wel goed.

In meerdere dagen lopen betekent dat je al je camping gear mee moet slepen. Dat maakt het veel en veel zwaarder, afhankelijk van hoe zwaar je backpack is. Dat zou iets zijn waar ik juist tegenop zie. Gewoon lekker met een daypack lopen (die ook steeds lichter wordt omdat je je water verbruikt).
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door Mrvanilla »

Mocht je niet de hele hike willen doen: ik heb vorige week de SKB trail tot aan Skelleton Point gelopen. Dat is het eerste punt waar je ook de Colorado River kunt zien. Heen en terug ben je dan een uur of vier zoet. Ik vond het prachtig. Heb de zon tijdens de eerste meters van de wandeling zien opkomen: magnefiek. Hoe ver je ook loopt, vertrek vroeg. Rond tienen begint de trail erg druk te worden, zeker de laatste kilometers waarbij je volkstammen tegenkomt die de wandeling tot aan Cedar Ridge lopen.
Groetjes,
Daniel
CarolineGerjon
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2019, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door CarolineGerjon »

Ja daar ben ik me zeker van bewust dat vroeg beginnen belangrijk is, we zouden dan inderdaad de eerste bus nemen (in september om 5uur)
Het lijkt me echt gaaf! Bedankt voor je tips! :)
We hoeven inderdaad pas de volgende ochtend te vertrekken naar de volgende plaats dus dan hebben we de hele avond rust .
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door roelb »

Hou er rekening mee dat je de twee dagen erna spierpijn hebt ;-). Niet te veel lange hikes plannen.. Van de auto naar het uitzichtpunt 10 meter verderop is de volgende dag wel genoeg vermoed ik.. En hiking poles helpen echt enorm, omdat je dan maar de helft vanuit je benen doet bij het omhoog lopen.
YosemiteHans
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mar 2015, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door YosemiteHans »

Hallo.
Eind jaren 80 was ik ook in een goede conditie. In september 86 en juni 87 heb ik de hike gedaan, beide op 1 dag. Ik was toen 24 en 25 jaar oud en sportte toen veel.
Wel zwaar, maar goed te doen. Geweldige ervaring, succes alvast.

Gr Hans
CarolineGerjon
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2019, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door CarolineGerjon »

Bedankt allemaal! We gaan ervoor! :thumbup:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door Martin & Marianne »

CarolineGerjon schreef:
05 apr 2019, 13:46
Hoi,

Ik ben ons verblijf in Grand Canyon aan het voorbereiden. Iemand ervaring met het nemen van de hikersbus en dan de South Kaibab Trail lopen?
Het is me niet helemaal duidelijk vanwaar deze bus vertrekt en of je deze van te voren moet/kan reserveren?

We verblijven op Mather Campground.
Ben je met een auto of camper? Vanaf Mather zou je ook met de auto naar het visitor center kunnen gaan en daar op de bus stappen. Wij liepen in 2013 vanaf de Yavapai Lodge naar het visitor center. Zie ook mijn wandelsite voor de bussen.

Ik kan niet beoordelen of het voor jullie te doen is om naar beneden en terug te lopen. Het lastige is dat je je er hier niet op kunt voorbereiden: niet op de hitte en niet op het hoogteverschil.
Misschien heb je iets aan dit verslag: https://www.earthtrekkers.com/hike-sout ... l-one-day/ . Deze mensen deden het in de winter: in september zul je veel meer last van de warmte hebben. Hou daar ook met je kleding rekening mee. Aan de rim kan het koud zijn maar dat verandert erg snel.

Marianne
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door Wadu »

He Carolinegerjon,

Is die wandeling goed verlopen?
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: South Kaibab Trail en hikersbus (Grand Canyon NP)?

Bericht door winterpark »

Ben ik ook benieuwd. Earthtrekkers, wat Marianne noemt, is trouwens een fantastische bron voor informatie.
En voor de volgende lezers, Roel heeft echt zo'n goed punt. Als je fit bent zijn veel lange wandelingen prima te doen maar alles zit 'm in je voorbereiding. Genoeg water, goede schoenen, genoeg eten, goede kleding, etc. En het belangrijkste: op tijd beginnen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer