Moab - Fisher Towers - Cobra Rock

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Moab - Fisher Towers - Cobra Rock

Bericht door Allard »

Ter informatie en een stukje geologie:

Op dit forum zijn velen op zoek naar unieke ervaringen. Daarin zijn ze niet alleen. Vandaar dat het behoorlijk dringen is geworden op die unieke plekken. Waar iedereen heen wil. Een winnend lot voor een bezoek aan de wave lijkt inmiddels bijna onbereikbaar. en er is veel meer dat je niet meer op de bonnefooi kan gaan bezoeken

Geen nood zou ik zeggen. Amerika zit nog steeds stampvol fantastische ervaringen die je zo goed als helemaal voor je alleen kan hebben.

Mei 1996 waren we in NYC bovenop de Twin Towers. Het was er zeer rustig. Veel gedachten gingen op dat moment door ons heen. Behalve dan dat zich onder onze voeten een keerpunt in de moderne geschiedenis zou gaan bevinden. Ruim 5 jaar later was het "nine eleven". Einde Twin Towers.

Met wat geduld worden sommige ervaringen dus vanzelf "uniek". In Moab is het ook al behoorlijk dringen. April 2007 was het nog heel rustig op de prachtige hike langs de Fisher Towers. Tussendoor boeiende uitzichten op de Colorado en het Richardson Amphitheater. En op de fascinerende monolieten van de Priest en de Nuns. Aan het begin van deze hike troffen we een toen nog voor ons naamloze rotsformatie:

Afbeelding

Indrukwekkend genoeg om er enige foto's aan te wijden. Bij later onderzoek kwam ik er achter dat deze rots een naam heeft. Ondanks de fragiele hals was deze rots geliefd bij rotsklimmers. Helaas, Cobra Rock is niet meer. Gesneuveld eind juli 2014. Waarschijnlijk bij een zeer heftig onweer. Het plaatselijke sufferdje van Moab vermeldt dat er nog slecht "Rubble" van over was. (De oudjes onder ons herinneren zich mogelijk nog Barney Rubble uit de Flintstones).

In ieder geval is een einde als puin een lot dat nog meer "beroemde" rotsen kan gaan treffen. In de geologie is de morfologie van het landschap niet meer dan een momentopname in een proces van continue verandering. Nu nog even een paar opmerkingen omtrent de geologie van Cobra Rock. Eerst een foto uit een andere invalshoek:

Afbeelding

De voet bestaat grotendeels uit conglomeraat van de Cutler formatie (290 miljoen jaar oud). De ingebedde ronde keien uit dit conglomeraat kan je tijdens de hike op meerdere plekken aantreffen. De bovenste plaat van de Cobra is afkomstig van een ongeveer 30 miljoen jaar jonger deel van de Moenkopi formatie. Deze plaat is tijdens het erosieproces van een veel hoger gelegen klif gevallen. Op dat moment was de huidige hals nog massief in een rotslaag was ingebed. De top van de huidige hals was toen de bovenkant van die rotslaag. Deze bovenliggende plaat is een stuk resistenter in de verwering dan het onderliggende conglomeraat. De resistentere plaat remt de erosie van het direct daaronder liggende gesteente. Zo blijft er als het ware een torentje staan terwijl de omliggende rots langzaam wordt afgebroken en weggespoeld. Geologie vergt een bepaald voorstellingsvermogen. In de ruimte en in de tijd. Een soortgelijk vormingsproces vindt plaats bij de vele soorten hoodoos die je in het zuidwesten kunt aantreffen.

Voor diegenen met interesse in de religieuze belevingswereld van de amerikaan vond ik nog een aardig artikeltje: the-cobra-was-beheaded
Gebruikersavatar
flexer
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 dec 2012, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Moab - Fisher Towers - Cobra Rock

Bericht door flexer »

Wat een interessante informatie, dit smaakt naar meer! Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Moab - Fisher Towers - Cobra Rock

Bericht door BonnyR »

@Allard Dank voor de info. Wij gaan ook naar Moab. Je zou bijna je topic "Gone with the wind" kunnen noemen. Een topic over prachtige plekken die in de loop der jaren helaas verdwenen zijn.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Moab - Fisher Towers - Cobra Rock

Bericht door Allard »

Mijn dank voor de reacties. Op zich heb ik nog wel wat meer mee te delen maar zodra ik ervoor ga zitten zinkt de moed me vaak in schoenen :)

@BonnyR "Gone with the wind". De film heb ik nooit gezien. Dat gaat ook niet snel gebeuren denk ik. Maar wind is zeker een belangrijke erosie en sedimentatie(!) factor in de geologische vormingsprocessen.

Voor wat betreft de geologie van de zandstenen van een aanzienlijk deel van het het Colorado plateau zou "Delivered by the wind" een nog beter passende titel zijn. Die zijn voor een aanzienlijk deel afkomstig van de erosie van de Appalachen. Indertijd een gebergte minstens zo hoog als de huidige Himalaya (veel hoger dan de Himalaya gaat niet; maar dat is weer een heel ander verhaal). Eerst werd al dat zand via rivieren westwaarts getransporteerd en in lagere vlakten afgezet. Vergelijk het met transport vanuit de Alpen via de Rijn naar onze kustgebieden. Bij een relatief droog klimaat werd dit zand door de toen heersende winden verder naar het huidige Utah getransporteerd (De huidige Rockies bestonden toen nog niet) waar het vervolgens in een duinachtige omgeving werd afgezet. Die afzettingsstructuur laat zich nu steeds heel goed herkennen. Met de "Wave" als absolute kampioen. Voor diegenen onder ons die gedoemd zijn te gaan sterven zonder de "Wave" gezien te hebben: Er zijn nog ontzettend veel andere plaatsen waar je deze structuren kunt zien. O.a. Zion, Valley of Fire SP en nog veel meer wat me echter met mijn oude hersenen niet zo snel meer te binnen wil schieten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer