Ik schrik wel heel erg van de verhalen van het extreem snel toenemende toerisme op sommige plekken...
Twee jaar terug was ik op studiereis in dit deel van Amerika, in oktober, en toen was het goed te doen. Maar als ik het goed begrijp, loop je tegenwoordig in Zion de Narrows met honderden mensen dezelfde trail, zeker in juli. Als ik de verhalen mag geloven, zijn Zion en de Grand Canyon overlopen met toeristen in de zomer. En Horseshoe bend.... met honderden/ duizenden mensen en railingen en platformen....

Dus ik zoek naar alternatieven, zodat we kunnen bepalen waar we WEL voor het massa toersime gaan (onder het mom van: mag je niet missen!) en waar we net zo goed of mooi een alternatief kunnen vinden.
Ik zal hieronder zetten, wat ik na speuren op het forum en lezen van verslagen, al tegen ben gekomen, en ik hoop op leuke aanvullingen of tips. Misschien hebben andere mensen, die ook minder drukte willen op hun reis, er ook nog wat aan als alles bij elkaar staat...
(Josea en Marianne, en anderen, alvast bedankt voor de tips die jullie eerder aan mij gegeven hebben; dat heeft me op het spoor gezet!)
ALGEMENE TIP is natuurlijk om verder te lopen dan de meeste toeristen doen (die vaak bij beginpunten/ uitkijkpunten blijven hangen)
en zo vroeg mogelijk op pad in de zomermaanden om drukte (en warmte...) een beetje voor te zijn
ZION-
*ik heb begrepen dat West Zion/ Kolob Canyons, een aardig alternatief kan zijn voor Springdale/ Zion central?
*Met als alternatieve waterhike Kanaraville Falls trail.
* Pine Creek waterfall trail als rustigere wandeling
*Canyon Overlook Trail als alternatief voor Angel's Landing
*fiets huren in Zion om van eindpunt terug te fietsen (= tussen de stops door lekker rustig)
BRYCE
*Tropic Trail als alternatieve route om onderin te lopen
*Mossy Cave trail als rustigere route
*evt verblijven in Tropic ipv bij Ruby's zelf.
*Will's Creek Slotcanyon net voorbij Tropic
* Peekaboo Gulch Slotcanyon ten noorden van Bryce
*Lower Calf Creek Fall trail voorbij Escalante
CAPITOL REEF
*is van zichzelf al een stuk rustiger dan de andere parken, begrijp ik, aanraders:
*Sulphur Creek Trail lopen (ook met water)
*verblijven op Fruita ipv commerciële camping in Torrey (hier ben ik nog niet over uit. Zwembadje voor de kids lijkt me toch ook erg tof, en ik heb nog maar 1 x 1 nacht zonder hook up gestaan)
*Onderweg Goosenecks State Park en Goosenecks Overlook als alternatief voor Horseshoe bend
MOAB
*onderweg naar Moab, Goblin Valley State Park, een stuk rustiger
*onderweg naar Moab: Little Wild Horse Canyon, een prachtige, rustigere Slotcanyon
*verblijf evt op Arches campground ipv commerciële camping in Moab, ook om voor dag en dauw zonder file in Arches te zijn
*Over de parken hier, heb ik wel gelezen van niet te missen trails (Delicate Arch, Mesa Arch trail, Grandview Point trail, Sand Dune arch etc, maar of die extreem druk zijn, weet ik niet. Ik denk Arches wel in de zomer
MONUMENT VALLEY
*onderweg vanuit Moab naar MV, stop bij Wilson's Arch
*Paardrij excursie ipv standaard jeep excursie
*onderweg naar Page: Navajo Nationbal Monument (overlook op de Betatakin Ruins)
PAGE e.o.
*Canyon X of Secret Canyon als alternatief voor het te druk geworden Antilope Canyon (of blijft dat een must?)
*kanotocht maken door Antilope Canyon ipv standaard tour maken
*Horseshoe Bend extreem vroeg in de ochtend, of naar een alternatief uitkijkpunt op de route gaan (Waterholes bend, Tatahatso Point, Redwall Cavern Bend, Goosenecks, allemaal heel andere locaties)
*verblijf op rustigere campsite zoals Page Lake Powqell Campground ipv Wahweap bijvoorbeeld?
GRAND CANYON (village)
*uitstappen bij een minder populair punt op de shuttle route, en daar gaan lopen langs de rim
*Havasu/ Havasupai als verblijf/ trail/ tocht (helaas voor ons ws niet te doen, maar een prachtig alternatief voor de drukke bovenkant van de Canyon
*North Rim bezoeken ipv South Rim (geen ervaring mee, wel over gelezen)
Mochten hier fouten in zitten of mooie aanvullingen op zijn, shoot!