Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
patricia79
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2018, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door patricia79 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben me aan het orienteren op een reis naar West Amerika. Met name de richting Los Angeles en Las Vegas spreekt me wel aan gecombineerd met wat natuurparken.
Helaas vind ik het in Nederland al soms vrij eng om te rijden vanwege de drukte op sommige plaatsen. In het buitenland in gebergten op smalle wegen met nauwe haarspeldbochten ben ik werkelijk enorm bang.
Zijn er stukken waar ik met een gerust hart naartoe kan gaan? En welke stukken en of parken kan ik beter overslaan?
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door tomhster »

Rijden in Los Angeles is wel een beetje voor gevorderden. Heel druk en alles werkt met wegnummers en niet zozeer met bestemmingen op de borden. Dat kan wel een beetje intimiderend zijn. Las Vegas is een stuk eenvoudiger, vrijwel alles rechttoe, rechtaan. Richting de nationaal parken in Utah kom je eigenlijk alleen ravijnen tegen richting de grens met Colorado. Maar veel Amerikanen zijn ook niet zulke helden achter het stuur en redelijk vergevingsgezind, dus waarschijnlijk loopt het wel los.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door goldenhills »

Ik vind Nederland drukker en de autos dichter op elkaar zitten dan hier. Zeker buiten de grote steden zijn de wegen ruim en relatief rustig, behalve de grote snelwegen in Californie (I-5, I-80, CA-99, I-15). Gewone huurautos zijn altijd automaat, dat maakt het rijden wat relaxter.

Plekken die je wellicht wil vermijden met de auto: San Francisco (gebruik het OV), Kings Canyon Scenic Byway, Highway 1 (vooral van noord naar zuid, dan rij je dichter langs de kust).

Handiger is misschien om een route uit te stippelen en hier te posten, en aan te geven wat je nog wel te doen vind zodat we een idee hebben. Bijvoorbeeld: is de Ardennen OK voor je?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door Marcopstal »

tomhster schreef:Rijden in Los Angeles is wel een beetje voor gevorderden. Heel druk en alles werkt met wegnummers en niet zozeer met bestemmingen op de borden.
Hoezo ? Afritten staan steeds aangeduid met de naam van de straat en de bestemmingen zie ik toch doorgaans ook wel op de borden staan hoor. Het enige wat er is dat is dat het in LA heel druk kan zijn op de snelwegen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door EllenVakantie »

Tip is om je eigen vertrouwde navigatie mee te nemen. Dat heeft mij met name in LA erg geholpen. Ik reed vanuit Malibu door LA naar Las Vegas en er staat pas ver buiten LA een bordje LV. Daarvoor geven de borden met name wegnummers en junctions aan. Snelheden zijn relatief laag en je hebt veel tijd om de juiste baan te kiezen. Ook rijd je eigenlijk alleen op autowegen en dat maakt het overzichtelijker dan bv San Francisco, waar je in de stad rekening moet houden met trams, fietsers, voetgangers en steile wegen. Belangrijkste tip is denk ik: bouw je reis goed op: wen aan het Keep Your Lane systeem, wat ik veel relaxter vond dan ons Nederlandse systeem, wen aan de automaat (gaat snel) en plan de pittigere stukken daarna. Parkeren is trouwens een feestje: alle plekken zijn super groot. En wees ook niet verbaasd als je navigatie zegt: 200 km recht door (mijn record daarin is 475 km rechtdoor).
patricia79
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2018, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door patricia79 »

Dankjewel voor de reacties. We zijn al gewend om in een automaat te rijden en de drukke stukken rijdt mijn man gewoon maar ook als bijrijder kan ik die stukken toch vrij heftig vinden.
Hoe zijn de wegen in de parken? Zijn ze smal? Rijd je dicht langs afgronden of kom je meestal niet zo hoog?
Ik ben op Tenerife ooit in Masca geweest en daar moest de bus in de bochten vaak even op en neer anders kon hij de bocht niet eens nemen. Een tegenligger kon er ook nauwelijks voorbij. Ik heb niet echt meer kunnen genieten van dat uitstapje.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door PSVwally »

De wegen in Amerika zijn over het algemeen een stukje breder dan hier. Hoogtevrees kan ik ergens nog begrijpen,
maar uit je berichten merk ik echte angst. Dan kan je imo beter de 9 van Zion naar Bryce vermijden. De kustweg evt van LA naar SF ipv andersom rijden (dan heb je de bergwand aan je kant), route66 tussen kingman en needles vermijden en gewoon de snelweg pakken. De ut12 tussen Bryce en Torrey niet pakken en in en om Ysemite en Sequoia zal je toch ook over bergpassen moeten.

Maar ik ben dan wel benieuwd hoe je je in SF wilt vervoeren want het OV gaat ook over die steile heuvels daar....

Lijkt me beter om je man bijna alles te laten rijden denk ik.
patricia79
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2018, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door patricia79 »

Ik denk dat we dan Francisco overslaan en het echt houden bij los Angeles en las Vegas. Wel zou ik graag wat parken willen bezoeken. Het lijkt me zo mooi maar inderdaad die hoogtevrees. Geef mij maar vlakke stukken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door Martin & Marianne »

Als je hier in Europa wel de bergen in gaat zou ik zeker geen angst hebben voor de wegen in het zuidwesten. Die zijn veel breder en minder steil dan hier. Zijn kleine stukken met bochten of afgronden ok een probleem? Of is het minder erg als je weet dat het weer snel over is? Zijn bochten op zich ook een probleem, ook als het vlak is?
Ik zou SF zeker niet overslaan. Er zijn steile wegen maar die kun je vermijden.
Qua parken is het lastig adviseren. Er zijn vrijwel overal wel kronkelige wegen. Is iets als de Grand Canyon een probleem? Er naartoe rijden is eenvoudig maar je kijkt vanaf de rand wel de diepte in - masr daarvoor moet je de auto uit. Dus het rijden zelf is niet eng.
Voor Bryce geldt eigenlijk hetzelfde.
In de buurt van LA is Joshua Tree een optie.

Marianne
patricia79
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2018, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door patricia79 »

Kronkelige wegen zijn niet erg. Ik vind het vooral akelig om rakelings langs een ravijn te moeten rijden. Ook als ik zelf niet achter het stuur zit. Bij lopen kun je zelf bepalen hoe dicht je naar de afgrond gaat. De diepte inkijken is dan niet meer erg.
Qua tijd dachten we in eerste instantie aan 2 weken (Kan evt. Wat langer) vandaar ook dat we san Francisco wilden skippen. We willen niet dagenlang alleen maar in de auto zitten. Zeker met de warmte en een aangezien kind op de achterbank.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door Marcopstal »

EllenVakantie schreef:Ik reed vanuit Malibu door LA naar Las Vegas en er staat pas ver buiten LA een bordje LV.
Je kan toch moeilijk verwachten dat er van in Malibu al een aanduiding naar Vegas staat ! Je moet dan toch tientallen steden doorrijden.
EllenVakantie schreef:Daarvoor geven de borden met name wegnummers en junctions aan.
Soms staat er inderdaad wel eens alleen een nummer en noord of zuid, west of oost op, maar in de meeste gevallen staat er wel degelijk een bestemming op. Alleen liggen er zo veel steden tegen elkaar aan dat je de namen soms niet eens kent. Voorbereiding is belangrijk, als je weet welke wegen je gaat volgen naar je bestemming is er geen enkel probleem.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door peterretep »

Afgelopen augustus voor het eerst in VS geweest en heb genoten van het autorijden. Op een route als Los Angeles - Las Vegas is het gewoon de cruisecontrole aan en door het landschap glijden. Geen gedoe met snelheidsverschillen en bumperklevers zoals bij ons. Ook in de parken rijd het allemaal geweldig. Je merkt aan alles dat de auto volop is geaccepteerd en geïntegreerd.

Los Angeles vond ik even wennen. Veel rijstroken en druk maar "go with the flow". Terug in Nederland moest ik echt weer wennen aan mijn 1.2 litertje en de drukte hier op de wegen.
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door opvakantie »

Als je met z'n 2en bent kun je gemakkelijk wisselen. Mijn vriendin had het ook niet zo op de steile bergweggetjes, maar lekker over de snelweg cruisen was geen probleem. Afhankelijk van het stuk weg wisselden we dan gewoon af. En als je hier inderdaad een route neerzet dan kun je zelf via Google maps en de ervaringen op het forum er wel achter komen waar de 'minder leuke' stukken zitten.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door Brigit »

Ik ben niet bang zoals jij denk ik bent maar ik ben geen ontspannen rijder in Nederland. Ik had geen problemen met rijden in de VS, de wegen zijn veel breder dan bv bij Masca wat je aanhaalde en mensen zijn relaxed tegenover elkaar. Verder wordt er minder hard gereden dan in NL.
Je zou eens op Google maps op verschillende locaties in de nationale parken naar de weg kunnen kijken, dan krijg je er een goed idee bij. In de grand canyon rij je bv helemaal niet in de buurt van de afgrond maar door de bossen.
San Francisco vond ik als stad beter te doen dan Los Angeles, druk maar ik heb bv geen afritten aan de linkerkant gezien die ik in LA wel gezien heb. In LA is een goede navigatie (en geduld ivm de continue files) wel belangrijk, ik vind LA hektisch.
Highway 1 is wel redelijk kronkelig maar heel mooi, je zou ook van LA naar SF kunnen rijden, veel maakt het m.i. Niet uit voor de uitzichten en dan rij je dus aan de “land” zijde.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door biebyip »

Ik was als jonkie ook zo bang voor afgronden, en kreeg de beste tip van de vader van een vriendinnetje; rij zelf! En inderdaad, dat werkte ook voor mij. Als je zelf rijdt ben je zelf in controle over waar je heen gaat, hoe hard je gaat en moet je wel kijken. Door die confrontatie ben je sneller van je angst af.

Maar je vroeg ongetwijfeld niet om tips om er van af te komen. In antwoord op je vraag; ik vind de wegen in de VS niet te vergelijken met die in Europa. Ruimer, mensen rijden relaxter en zelfs een u-bocht geven ze heel veel ruimte. In Europa bouwen ze de weg om een rots heen, in de VS blazen ze hem gewoon op!

Twee weken vind ik dan wel erg weinig, en dan Francisco overslaan jammer. Zeker met een kind op de achterbank. Heb je al eens naar het standaard rondje gekeken, want dat biedt een hele mooie start om kennis te maken met zowel parken als steden.
patricia79
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2018, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe zijn de wegen in West Amerika?

Bericht door patricia79 »

Dankje jullie voor de reacties. We hadden in eerste instantie 2 weken bedacht maar langer is mogelijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer