Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Ik (58) heb altijd al eens door de States willen touren, ben een verwoed Western film liefhebber, maar kan slecht tegen drukte en stress.
Om deze reis te maken zal ik rekening moeten houden met mijn beperkingen. Mogelijk hebben jullie tips om e.e.a. te omzeilen of te verzachten.
Het rijden in een leuke auto over scenic byways lijkt me erg gaaf, Ik wil voornamelijk genieten van de natuur, de open vlaktes, Ghost Towns, musea, rustige Nationale Parken, mijmeren in een afgelegen canyon.

Na het zien van de serie Badlands-Texas, heb ik een affiniteit gekregen met het Big Bend NP en Terlingua. Mijn reis zou zich daar rondom heen kunnen afspelen. Maar om 2 weken op 1 plek te vertoeven is zelfs mij iets te rustig, en ik wil ook mijn Western passie wat uitleven.
Dus ik kom tot een paar vragen aan jullie:

- Hoe vermijd ik extreme drukte v.w.b. vliegvelden. Is b.v. vliegen op El Paso of andere kleinere vliegvelden aan te bevelen. Houston lijkt me erg druk, maar de afstand naar Big Bend is ook gewoon nog te groot, dus ik zal op een of andere manier toch nog door moeten. Eventueel de trein pakken naar Alpine schiet ook door mijn hoofd. En daar een huurauto huren.

- Is er in die hoek van West-Texas wel meer te beleven dan alleen Terlingua Ghost Town en Big Bend? Ik zou graag overblijfselen willen zien van het ruige pioniersleven uit de 19e eeuw. Vanuit El Paso is het niet al te ver naar b.v. Tombstone, Tucson en Bisbee. Wat ik echter wil voorkomen is teveel in de auto zitten en te veel kilometers moeten maken. Alles boven de 200 km op 1 dag vind ik al behoorlijk veel zeg maar.

Het lijkt een haast onmogelijke zaak zo terug lezend, maar hoop toch op een paar goede tips om deze droom uit te kunnen laten komen. Ik zit nu een paar maanden in een "in between jobs" break, dus mogelijk dat ik in de komende winterperiode zou kunnen vertrekken. Dat lijkt mij qua weer in die regio niet zo'n punt toch?

Alvast bedankt voor jullie input.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door mtl »

Vliegen op kleine regionale luchthavens heeft als consequentie dat je ticketprijs flink duurder wordt.
Gast

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door Gast »

En je moet dan waarschijnlijk ook overstappen op een groot vliegveld. Tenzij er een directe vlucht van Schiphol naar El Paso is.

Misschien kun je een rondrit vanaf Salt Lake City doen? Direct vanaf Schiphol en relatief klein. En je zit niet ver van prachtige natuur.
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Een paar honderd euro meer betalen om op een kleinere luchthaven te vliegen vind ik overkomelijk.

Overstappen op Houston zal even slikken zijn ja, maar beter dat dan door de stad te moeten, op zoek naar een huurauto, en door alle fileleed me een weg naar buiten moet zien te vinden.. Daarbij vergeleken is, voor mijn gevoel, overstappen binnen de airport een eitje :wink:

Rechtstreeks vliegen op Salt Lake City is op zich een optie, maar dan mis ik mijn Texaanse beloofde land. Alhoewel Monument Valley ook wel op mijn lijst staat als super plek om te bezoeken (paardrijden met Navajo's). Zal eens zien of er meer aantrekkelijks is die kant op. Maar....'s winters is het daar wel echt winter he..
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door hemmie »

Het vliegveld in Houston ligt buiten de stad, je hoeft echt niet de stad door te rijden als je daar landt. Neemt niet wel dat El Paso een stuk dichterbij is als je naar Big Bend wil, maar dat zal duurder zijn, en best wat tijd kosten. Misschien vliegen op San Antonio of Austin? Is al iets minder ver rijden. Of een One-Way van daar naar El Paso.

Probleem is een beetje dat er rond Big Bend weinig andere dingen zijn, het is al gauw weer een flinke rit. Dan moet je het echt in de kleine sradjes en misschien wat State Parks zoeken waar je toch min of meer langs komt. Maar mij lijkt Big Bend gewoon geen handige bestemming als je geen lange afstanden wil rijden.
Terug in Texas!
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door winterpark »

Ik zou misschien kiezen voor een directe vlucht richting Houston, dan ben je in ieder geval af van de overstapstress. En dan terug via Phoenix. En anders een rondje vanaf Houston (bijv. Houston - San Antonio - Del Rio - Big Bend NP - Alpine - Carlsbad - Amarillo - Dallas - Houston, even heel grofweg opgeschreven).

Ik hou zelf ook niet van stress en drukte - wie wel - maar volgens mij ondervang je dat al redelijk door gewoon korte stukken te rijden en niet teveel te plannen op één dag. Uiteindelijk valt of staat het dan toch met hoeveel tijd je er voor uit wilt trekken. Dit rondje kan in twee weken, maar je kunt er ook drie van maken en rustig aan doen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door bedeve »

guitarguru schreef:I

- Is er in die hoek van West-Texas wel meer te beleven dan alleen Terlingua Ghost Town en Big Bend?.
als iemand met de nickname " guitarguru " het over Terlingua heeft ga ik rechtop zitten.
Mijn eigen muzikale ontwikkeling gaat tegenwoordig richting americana , alles wat vanuit the Byrds en Flying Burrito Broths is voortgekomen etc.
Als jij dat deelt is Terlingua ineens geen ghost town meer.
Heel vaak echt mooie optredens van musici on the the road.

Voor iemand die guitar gericht is kan met als uitgangspunt Austin heel veel muziek meemaken
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

@bedeve: ik ben een long time blues gitarist, maar de laatste tijd neig ik wat meer naar americana en country. Het lijkt mij wel kicken om op de beroemde porch in Terlingua wat akoestisch gitaar te zitten spelen. Er is daar veel lokaal talent. Via facebook hou ik het allemaal een beetje bij, ook vwb Big Bend. Ik vind het fijn om al enige verbondenheid te voelen met personen en plekken. Het is anders voor mij alleen maar ver weg en onbekend. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Austin Texas doet me meteen denken aan Stevie Ray Vaughan, een van mijn gitaarhelden. Wellicht is dat een mooie startplek voor mij. Ik zie verder wel wat in een one-way trip, zeg van Austin naar El Paso. Moet nog even bekijken over hoeveel km we het dan hebben. Ik zie mij echt geen 2.000 km rijden tijdens een 2 weken durende trip.
Daarom dacht ik b.v. aan het aanvliegen op El Paso of Midland. Dan van daaruit zeker naar Terlingua, maar mogelijk dat ook zuid Arizona nog te doen is voor mijn Wild West interesse?

@winterpark / hemmie: Vanaf Houston gaan rijden lijkt mij te veel van het goede. Ik wil sowieso doorreizen, hetzij per vliegtuig hetzij, en dat lijkt mij ook wel mooi, per 15 uur durende Amtrak treinreis naar Alpine. Misschien een beetje teveel van het goede? 10 uur in het vliegtuig en dan nog es 15 uur in de trein.. Als het avontuur lonkt is het misschien te doen. Vroeger wel tenminste, toen ging ik met de trein naar zuid Frankrijk...19 uur enkele rit..oh well
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Poe....heb even gekeken naar de te rijden km's.

- Met El Paso als uitvalbasis rij ik al snel 2.000 km om Zuid-Arizona en de Big Bend in te passen. Ik weet niet of alleen Big Bend en omstreken mij voldoende zijn. Het lijkt op voorhand wat beperkt. En ik maak zo'n Amerika trip misschien nooit meer. Het zal ook jullie ervaring wel zijn dat je zoveel mogelijk highlights wil gaan zien.
Dat maakt een States trip plannen al stressvol haha.. Waar wil je heen en wat ga je allemaal links laten liggen. En alleen maar rijden en highlights aftikken is niet mijn ding.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door winterpark »

Ik vind dat je sowieso hele gave plannen hebt :D Zou je eigenlijk ook niet naar Nashville willen? Hoewel dat waarschijnlijk een commerciëler soort country is. En begrijp ik goed dat je twee weken wilt gaan?

Austin - El Paso is zo'n duizend kilometer. Dat moet te doen zijn in twee weken!

Je zou kunnen denken aan zoiets, heel grofweg opgeschreven. Misschien wil je helemaal niet naar San Antonio, hou je meer tijd over voor verderop in Texas. Dan kun je zelfs nog besluiten om door te rijden naar Tucson of naar Phoenix.
Dit zijn allemaal redelijk korte stukjes die je tussen de plaatsen rijdt:

Dag 1 Amsterdam - Austin
Dag 2 Austin
Dag 3 Austin
Dag 4 Austin - San Antonio
Dag 5 San Antonio
Dag 6 San Antonio - Del Rio
Dag 7 Del Rio - Alpine
Dag 8 Alpine - Terlingua
Dag 9 Terlingua/Big Bend
Dag 10 Terlingua/Big Bend
Dag 11 Terlingua/Big Bend - Marfa
Dag 12 Marfa - Van Horn
Dag 13 Van Horn - El Paso
Dag 14 El Paso
Dag 15 El Paso - Amsterdam
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Da's een gave route die je daar schetst winterpark! Ik zou er dan nog wel graag Tucson, Tombstone en Bisbee aan toe willen voegen. Ik ontkom dan niet aan best veel km maken, denk zo'n 2000.. Dan heb ik het over een one-way route van Austin naar Phoenix.
Als ik mijn (auto)reis in Midland zou beginnen (lekker klein vliegveld), dan zit ik naar Phoenix nog aan de 1600 km. Ik dacht nog aan terugrijden van Tucson naar El Paso, maar dan is Phoenix dichterbij.

Mogelijk dat ik het lekker klein houd hoor. Vanaf Midland een rondje maken via Terlingua/Big Bend en Carlsbad. Zo'n 1100 km. Als dat naar meer smaakt kom ik gewoon later nog es terug voor meer.
Al begrijp ik goed dat de meesten het hier andersom zullen doen. Eerst zoveel mogelijk highlights pakken in een week of 3, en dan eventueel nog es terugkomen voor zaken die toen wat uit de route lagen.

Wat ik mis in mijn korte rondje is toch wel het zuiden van Arizona, voor zeg maar de Western beleving. Ik ken het gebied natuurlijk niet, zo tussen Midland, Big Bend en Carlsbad, dus weet niet of ik daar aan mijn trekken ga komen.

Maar je kunt je helemaal gek prakkizeren v.w.b. het reizen naar de States. Ik vind alles ten westen van de Mississippi interessant, van noord naar zuid haha.. Als je maar 1 keer zou kunnen gaan, wat wil je dan echt zien? Zo kom ik misschien helemaal niet uit bij Big Bend en ga ik b.v. voor staten als Zuid Dakota, Utah, Nevada, Arizona.

Ik laat het even rusten want ik kom er nu even niet zo goed uit merk ik. Je hebt focus nodig, want de USA is eigenlijk veel te groot om te bereizen en te bevatten.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door bedeve »

winterpark schreef: Je zou kunnen denken aan zoiets, heel grofweg opgeschreven. ...


Als meelezer ben ik bezig met mijn april / mei ritje.
Had bedacht van El Paso naar Del Rio te rijden en ondertussen Telingua aan te doen.
Door jouw tekst ben ik opnieuw gaan kijken.
Vervolgens de Airbnb site er bij gehaald.
Denk dat ik nou 3 dagen rust in Terlingua ga houden

Bedankt voor de inspiratie Winterpark.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

@bedeve: ik ben heel benieuwd naar jouw route en invulling. Wellicht ken jij het gebied beter en ken jij plekken die beslist de moeite waard zijn om te bezoeken in die regio?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door bedeve »

Hoi guitarguru ,

Mijn ritje is er een waar jij van zult gruwelen.
Het begint in San Francisco in nagedachtenis aan blues gitarist Michael de Jong.
En dan door Arizona naar Texas voor muziek en nog veel meer muziek tot Fort Worth , om vervolgens via Billy the Kid en een nieuw TShirt in Winslow AZ naar Las Vegas te rijden en dan naar noord Oregon omdat mijn zoon dan zorgt voor een bordje eten .....snap je wel

In California 's Central Coast ken ik elke vierkante centimeter , maar de zuid oostkant van Arizona en de zuidwestkant van Texas heb ik nog nooit eerder gezien.
Kijk er naar uit.

Jij veel voorbereidings plezier.

Take it Easy !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Oh my god bedeve, dat is inderdaad een immense trip. Hoelang trek je daar voor uit? Nee dat is mij veel te veel.
Wel tof dat je veel muziek wilt beleven. Wens je een inspirerende road trip toe :thumbup:
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door bedeve »

3 weken on the road met als enig gezelschap de achteruitkijkspiegel.
Een minnares die niet te pleasen is :roll: :oops: :P
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door opvakantie »

Wat ook nogal kan schelen in de vliegstress is je plek al direct reserveren en dan zover mogelijk voorin.
Afgelopen augustus waren we vrij snel uit het vliegtuig in Seattle waardoor er bij de douane en de bagage nog bijna niemand stond. De tassen kwamen al de band op gerold. Gevolg dat we binnen 30 minuten in de bus van Alamo zaten op weg naar de auto verhuur.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door Pete.Z »

Het rijden in Amerika is (even buiten de grote steden om) niet echt stressvol, eerder saai op lange stukken highway.
Waarom niet vliegen op Phoenix, vandaar uit een mooie rustige rondreis maken (drie weken mogelijk?) richting Telingua en via een iets andere route terug?
Kan je in een rustig tempo doen, en is op zich al een behoorlijk rustig gebied waar je ben.
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door Rudolfje »

Om te reageren op je vraag wat het landschap is tussen Midland/Odessa, Carlsbad en Big Bend het volgende, dit is over het algemeen redelijk saai en nogal eentonig. Zeker in vergelijking met Zuidelijk Arizona, waar je veel meer afwisseling hebt qua natuur en meer het echte woestijngevoel krijgt. Echter de afstand tussen Midland en Carlsbad Caverns is prima te doen in 1 dag en er zijn zeer veel ghost towns die je kan bezoeken. Als je googled kun je al snel uitvinden waar er interessante locaties zijn. Heb me hier een dag enorm vermaakt.
Voor plannen van ghost towns trips gebruik ik deze site:
http://www.ghosttowns.com/states/tx/tx.html

Have fun
guitarguru
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2018, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Texas zonder drukte en stress.

Bericht door guitarguru »

Thanks Rudolfje. Wat een geweldig mooie Ghost Towns site. Kan ik me wel even mee vermaken :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer