Bosbranden? Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Reinoknip
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bosbranden? Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Bericht door Reinoknip » 29 sep 2018, 13:20

Vraag mij af of we Yosemite mee moeten nemen in onze rondreis juli / aug. 2019.
Hoor elk jaar dat er bosbranden zijn, dus is het wel verstandig?
Ben benieuwd hoe er over gedacht wordt. Iemand?

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Bosbranden??? Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Bericht door Martin & Marianne » 29 sep 2018, 13:46

Er kan altijd overal brand uitbreken. Wij zijn al meerdere keren voor een langere periode in Yosemite geweest en hebben het daar nog nooit meegemaakt.
Het is wel verstandig om je reis flexibel in te delen; dus niet boeken via een reisbureau, maar zelf annuleerbare hotels boeken. Dan hou je alles zelf in de hand. En plan overal voldoende tijd; dan is het ook makkelijker om de route om te gooien mocht het nodig zijn.

Marianne

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Bos branden???Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Bericht door Frasi » 29 sep 2018, 14:58

In de zomerperiode zijn er altijd wel branden in Californië, in of buiten de Nationale Parken.
De kans dat er brand is in of dichtbij het publieke deel van Yosemite, is relatief klein. Volg de adviezen van Marianne op en je kan prima naar Yosemite.
(er komen elk jaar een paar miljoen bezoekers naar Yosemite; toptijden zijn juli & augustus).
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, okt 2019)

vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Re: Bos branden???Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Bericht door vinceG » 29 sep 2018, 16:48

Ik zou het gewoon inplannen, maar wel zorgen voor een alternatief plan. Dit kan je het beste doen door zelf te boeken en zorgen dat je annuleerbare accomodaties hebt. Dan heb je altijd genoeg alternatieven.
2017: USA San Diego - Phoenix
2018: Januari: LV-GC-Tucson-phoenix-LV
Februari: Phoenix - San Diego
Aug: North Carolina
2019: Juni: NY - Florida
Juli: NY - philadelphia
sept: SLC-Yellowstone-rushmore-denver-SLC

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Bosbranden??? Wie zou Yosemite inplannen in hun rondreis juli / augustus 2019?

Bericht door Martin & Marianne » 29 sep 2018, 16:59

Je zou het risico (wat al klein is, er is echt niet elk jaar een brand daar) misschien nog kunnen verkleinen door zo vroeg mogelijk in de zomer te gaan. Begin juli zijn de watervallen ook mooier dan eind juli of augustus.

Marianne

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 30 sep 2018, 02:43

Gewoon inplannen, en anders heel Cali overslaan, want ieder jaar is het daar flink raak, en je weet nooit waar.

Reinoknip
Amerika-ontdekker

Bericht door Reinoknip » 30 sep 2018, 08:36

Bedankt voor alle reacties.
We moeten helaas eind juli gaan, zou ook graag eerder gaan, maar gaat niet.
Dan ga ik het inplannen met een plan B voor achter de hand.
Ook de annuleerbare hotels is een goede tip!

stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door stegeman » 06 okt 2018, 14:31

Volgens mij is het bij een reisbureau ook gewoon kwestie van contact leggen reisbureau bij bosbrand. Zij kunnen ook prima omboeken.
Veel mensen op dit forum boeken rechtstreeks. Maar als iemand meer zoals ik is. Zekerheid en duidelijkheid en een organisatie om op terug te kunnen vallen kan dat ook prima. Prijzen maakt niet veel uit. Reisbureau of niet. Daar ben ik al wel achter.

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 06 okt 2018, 19:26

Ik zou in zo'n geval niet te veel van de reisbureau verwachten. Het geeft beslist niet meer zekerheid en duidelijkheid dan zelf boeken en met het tijdverschil heb je weinig aan een reisbureau in Nederland.

Marianne

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 06 okt 2018, 19:32

Waarom zou je plannen laten afhangen van eventuele bosbranden, en meer bepaald dan voor wat betreft Yosemite ????

Bosbranden zijn er jaarlijks in Californië en aanpalende staten en dit op diverse locaties. Je kan er dus op vele plaatsen mee geconfronteerd worden, zoals Sequoia NP, kustroute, LA, Grand Canyon, ....., Lake Tahoe, .....
stegeman schreef:Volgens mij is het bij een reisbureau ook gewoon kwestie van contact leggen reisbureau bij bosbrand. Zij kunnen ook prima omboeken.
Daar zou ik niet van uitgaan. Als je hotel in een evacuatiezone zit uiteraard, maar in andere gevallen ????
stegeman schreef:Zekerheid en duidelijkheid en een organisatie om op terug te kunnen vallen kan dat ook prima.
Daar heb ik in veel gevallen niets van gemerkt. Meestal is het verkocht is verkocht en vaak heeft diegene die je iets verkocht heeft geen flauw idee waarover het echt gaat.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 06 okt 2018, 20:32

stegeman schreef:Volgens mij is het bij een reisbureau ook gewoon kwestie van contact leggen reisbureau bij bosbrand. Zij kunnen ook prima omboeken.
Veel mensen op dit forum boeken rechtstreeks. Maar als iemand meer zoals ik is. Zekerheid en duidelijkheid en een organisatie om op terug te kunnen vallen kan dat ook prima. Prijzen maakt niet veel uit. Reisbureau of niet. Daar ben ik al wel achter.
Prijs maakt wel degelijk uit, en probeer om een uur of 4 ( Locale US tijd) in de middag je reisbureau maar eens te bellen voor een omboeking diezelfde dag......

Enzo

Bericht door Enzo » 07 okt 2018, 04:43

Ik zie hier heel veel onwaarheden in. Als jij vind/denkt dat de prijzen redelijk hetzelfde zijn, weet jij niet zo goed waar je moet zoeken. Meer een gevalletje onwetendheid en vooral niet de juiste informatie.

Als jij denkt dat een reisbureau altijd een annuleerbaar hotel voor je boekt, maar ook zij boeken zo goedkoop mogelijk en zullen ze altijd zeggen dat het onmacht is wanneer er een bosbrand(en je niet geëvacueerd moet worden) zou zijn en er omgeboekt moet worden en mag je dus gewoon afrekenen.

Dus mensen op dit forum kiezen niet voor zekerheid en duidelijkheid? Kan dat alleen bij een reisbureau? Ik vind dit ook maar weer een rare verwoording, want de 99% van de reisbureaus weten niet eens waar ze over praten...Je kan het bijna vergelijke met een verkoper van de Media Markt. Je kan zoveel meer vinden op internet dan uit de mond van zo'n persoon/bureau!

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 07 okt 2018, 08:36

Je kan het bijna vergelijken met een verkoper van de Media Markt. Je kan zoveel meer vinden op internet dan uit de mond van zo'n persoon/bureau!
Als deze persoon goede (bij)scholing krijgt dan vind ik dat niet altijd waar. Ook bij reisbureaus zit er wel een verschil tussen een groot/reisorganisatie of klein persoonlijk reisbureau, die willen nog wel eens meer doen voor hun klanten. Al ben ik het wel met Pete eens, wat als je nou midden in de Nederlandse nacht....
Verder is het ook maar de vraag waar je naartoe verhuist mocht je een ander hotel nodig hebben.

Verder blijft het met pakketreizen dat je soms echt zo ver overal vandaan geplaatst wordt qua accommodatie dat de kosten mi niet opwegen tegen tijd en verplaatsing. Al begin ik wel steeds meer te begrijpen dat mensen bv kiezen voor de amargosa valley ipv furnace creek of buiten Yosemite gaan zitten, want die prijzen beginnen echt nergens meer over te gaan.

Franciscus
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Franciscus » 07 okt 2018, 10:33

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een pakketreis boeken of een reisbureau een reis laten samenstellen. Als je geen zin en tijd hebt om heel veel in de voorbereiding te stoppen is dat een heel logische keuze. Maar bij een reisbureau boeken omdat je denkt dat de prijs niet veel uit zal maken of omdat je op hen terug kan vallen is echt een verkeerde aanname.

Ze kunnen dingen regelen zolang je nog niet onderweg bent o.i.d. maar als je eenmaal op reis bent is de steun vanuit hen heel beperkt. Het tijdsverschil is altijd heel onhandig en als er lastminute iets geregeld moet worden kunnen zij niets. Ik heb dat zelf meegemaakt bij een VS-reis. Die keer de vluchten laten regelen door een reisbureau maar toen op de vertrekdag ons vliegtuig niet bleek te vliegen moesten we het rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij regelen. En mijn collega had afgelopen zomer een (in mijn ogen belachelijk) dure reis laten samenstellen door een reisbureau. Maar toen de bosbranden bij Yosemite letterlijk roet in het eten gooiden gaf het reisbureau geen hulp. Ze werden pas een dag van tevoren ingelicht over de problemen terwijl al een paar dagen duidelijk was dat hun route niet uitgevoerd zou kunnen worden. Ze kregen via de mail een lijstje met hotels en de opdracht het verder zelf te regelen. Ze kregen geen enkel advies over alternatieve routes o.i.d. Ik heb dat lijstje met alternatieve hotels later nog ingezien en dat sloeg ook nergens op, daar zat geen enkele logica in.

En ik ben ook heel benieuwd hoe jij er achter bent gekomen dat het qua prijzen niet veel uitmaakt? Want mijn ervaring is heel anders.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys

stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman » 07 okt 2018, 10:44

Vorig jaar met Canada hebben we de prijzen reisbureau en Booking.com en expedia naast elkaar gelegd.
En we weten het verhaal van m’n oom en tante in Florida dat dit reisbureau het allemaal zo perfect regelde voor hen. Zonder hen hadden ze daar vastgezeten tijdens de Tornado’s. Dit zit erg in m’n achterhoofd.
Welk reisbureau maakt ook wel verschil. We kiezen zelf onze verblijven. We geven de prijzen aan waarvoor wij ze kunnen boeken. Meestal lukt hen dat ook of soms zelfs daaronder. (Wat ik niet verwachtte)
En nee we hebben beslist geen pakketreis. Wij kiezen zelf hoe lang waar en welk verblijf en de vlucht hebben we wel zelf geboekt. (Zelfs op advies reisbureau omdat ze niet met die prijs mee konden , met de boodschap je zou wel gek zijn het dan niet zelf te doen, want dat js een supergoede prijs voor die vlucht en voor diezelfde betaal je bij ons meer). Dit bureau denkt in alles mee en de overnachtingen die we beter zelf kunnen boeken mag ook prima zelf
Laatst gewijzigd door stegeman op 07 okt 2018, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 07 okt 2018, 10:48

Inzake prijzen ben ik het wel eens dat reisbureaus concurrentieel kunnen zijn, alhoewel je ook hier alles moet bekijken. Zo kan ik bvb via hotels.com niet altijd hetzelfde hotel goedkoper vinden, maar ik heb ook nog wel mijn welcome rewards die me toch weer 10% restitutie geven en dan is het al een ander verhaal.

Als je dan ook zelf het opzoekwerk doet, vergelijkt en hun met prijzen confronteert dan ben je natuurlijk zelf reisbureau aan het spelen en zijn zij nog enkel aan het boeken.
stegeman schreef:dat dit reisbureau het allemaal zo perfect regelde voor hen
Laat ons de uitzondering niet als een "regel" zien. Er zijn voorbeelden genoeg in de andere richting.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 07 okt 2018, 17:30

Het blijft een gok met die bosbranden. Dat je het reisburo kan bellen zodra er echt een bosbrand uitbreekt is nieuw voor me. Zijn ze dan 7/24 bereikbaar? Of alleen openingstijden? Stel ze zijn ma-vr tussen 9 en 18 open. Bij tijdverschil zou je dan alleen tussen middernacht en 9 uur bellen! En niet op zondag. En regelen ze direct wat voor je bij bosbranden?

Charlot84
Amerika-ontdekker

Bericht door Charlot84 » 14 okt 2018, 14:54

Ik ben vorige week nog in Yosemite geweest en zelfs toen waren er nog bosbranden. Maar Yosemite is zo groot, dat in niks van de actieve branden gezien heb. Wel zag ik grote stukken bos die verwoest waren. Enniehoe, ik zou zeker gewoon gaan in juli/augustus. Men zal in het park zelf ook wel aangeven welke delen je het beste kunt vermijden als er brand is.
2018 Westkust (LA - LV - Yosemite - SF)

peterretep
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door peterretep » 14 okt 2018, 16:32

Martin & Marianne schreef:Ik zou in zo'n geval niet te veel van de reisbureau verwachten. Het geeft beslist niet meer zekerheid en duidelijkheid dan zelf boeken en met het tijdverschil heb je weinig aan een reisbureau in Nederland.

Marianne
Wij zaten afgelopen augustus in Yosemite en we hadden de hele reis via het reisbureau in ons dorp geregeld. Toen wij bij ons hotel in el Portal aankwamen hoorden we dat dit gedeelte de dag er voor nog was afgesloten vanwege bosbrand. Eenmaal thuis vertelde het reisbureau ons dat ze op het punt hadden gestaan om onze overnachtingen om te boeken vanwege deze afsluiting. Vond ik toch wel heel alert!

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 14 okt 2018, 16:49

Dat is zeker goede service. Maar wel uitzonderlijk denk ik.

Marianne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer