Openbaar vervoer in LA

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Whogirl
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Openbaar vervoer in LA

Bericht door Whogirl » 01 aug 2018, 11:39

Hallo, ik zit eraan te denken om volgend jaar naar LA te gaan. Nu vraag ik me af, hoe is daar het openbaar vervoer? Ik ben niet het type om een auto daar te gaan huren. Is het haalbaar?
Alvast bedankt!

Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Openbaar vervoer in LA

Bericht door Mrvanilla » 01 aug 2018, 12:15

Het is geen ideale stad qua OV, zoals New York of San Francisco. Bezienswaardigheden liggen ver uit elkaar en liggen niet goed met elkaar in verbinding.

Natuurlijk kan het wel; zeker als je bereid bent om bijvoorbeeld diensten als Uber te gebruiken of een hop on hop off.
Groetjes,
Daniel

D-e-n
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door D-e-n » 01 aug 2018, 16:11

Wij zijn in juni zonder auto (en met een opvouwbare rolstoel bij ons zelfs) in LA geweest en dat was met de nodige planning goed te doen. Spontaan even een metro pakken zoals in NY kun je echter niet. We hebben veel gebruik gemaakt van Uber, een enkele keer de metro gepakt en één keer een tour naar onder andere Griffith Observatory en Beverly Hills gedaan. Geweldige ervaring!

Van belang is goed van te voren te bedenken wat je wilt gaan zien en daarbij de locatie van je hotel te kiezen. Wil je net als wij graag de Hollywood studio's en dergelijke bezoeken? Ga dan in Hollywood zitten, bij voorkeur op loopafstand van een station van de rode metrolijn. Dan kun je eventueel ook nog vlot naar het pretpark van Universal of Downtown.

De bussen hebben we niet gebruikt. Je moest soms overstappen en dat vonden we erg zonde van de dure tijd. Daarom: Uber. Voor 30 dollar hadden we een ritje van 40 min. naar Santa Monica en voor ritjes naar Warner en Paramount hebben we respectievelijk 15 en 10 dollar betaald, exclusief fooi ;)

Bedenk: LA is groot, erg groot. Het inwonertal van NY maar dan met laagbouw uitgesmeerd over veel vierkante km. Het park van Disney bijvoorbeeld is echt aan de andere kant van de stad. Dat is echt niet doen vanuit waar wij zaten. Wil je dat erg graag zien (ik zou het nooit doen echter) dan kun je beter twee hotels kiezen.

GinnyUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door GinnyUSA » 02 aug 2018, 11:45

Ik heb LA ook zonder auto bezocht en vond dat goed te doen. Let wel goed op de locatie van je hotel, zorg dat je centraal zit voor de plekken die jij wil bezoeken. Eventueel verkas je eens van hotel.
Met google maps kun je de route voor het OV bekijken, dus zou zeggen voer daar je gewenste locaties in en je ziet vanzelf hoe je daar moet komen en hoe lang dit duurt.

tomhster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door tomhster » 02 aug 2018, 14:24

Het blijft behelpen. De afstanden zijn groot, de bussen rijden niet heel vaak (en oneerbiedig gezegd wordt er ook nogal neergekeken op buspassagiers) en de metro stelt in LA nauwelijks iets voor. Ik vraag mij vooral af waarom je kennelijk een stedentrip naar LA zou willen. Er zijn een paar LA-fans op dit forum, maar ik hoor daar zeker niet toe. Ik vind het net zo min aantrekkelijk als bijvoorbeeld het Ruhrgebied. Niet zoveel industrie, maar wel veel vervallenheid en onvriendelijkheid en dus allemaal net niks. De leuke dingen zijn dan weer veel te druk of elitair. Er zijn een paar plekjes wel aardig, heel veel valt ronduit tegen en that's it. Ik kan in de VS en Canada wel 20 steden noemen die leuker, mooier en/of prettiger met het OV te bereizen zijn.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 02 aug 2018, 15:29

Misschien omdat anderen LA wel interessant en leuk vinden? Ik heb op SF en het Navajo nation deel na eigenlijk nog amper ergens onvriendelijke mensen gezien in de USA...

D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n » 02 aug 2018, 16:55

Ik lees ook nergens dat de vraagsteller alleen maar naar LA gaat. Hoe lang is de trip eigenlijk?

Een stedentrip van enkel tien dagen naar LA zouden wij ook niet zo snel doen maar wij zijn nog steeds erg blij dat we er vier dagen geweest zijn. Met de studio tours, Griffith Observatory, Farmers Market, Beverly Hills, Santa Monica is de tijd om gevlogen. En dan hadden we bijvoorbeeld Downtown of één van de andere beachtowns ook wel willen zien nog.

Wat de metro betreft: die is niet uitgebreid maar wel stukken moderner en gebruiksvriendelijker dan die oude zooi van New York. En het personeel in LA vond ik over het algemeen vriendelijker dan in SF.

Ps.
Die mevrouw van de Movie Tour in SF was overigens heel erg vriendelijk, echt een geweldig mens.

Nivek
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Nivek » 02 aug 2018, 16:59

Mrvanilla schreef:Het is geen ideale stad qua OV, zoals New York of San Francisco. Bezienswaardigheden liggen ver uit elkaar en liggen niet goed met elkaar in verbinding.

Natuurlijk kan het wel; zeker als je bereid bent om bijvoorbeeld diensten als Uber te gebruiken of een hop on hop off.
Enig idee wat de tarieven zijn voor zo'n Uber ritje. Staan deze vast of kunnen ze varieren?

Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Mrvanilla » 02 aug 2018, 17:36

Dit kun je gewoon in de app bekijken wat een ritje tussen twee plaatsen kost.
Groetjes,
Daniel

D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n » 02 aug 2018, 17:36

Je ziet van te voren in de app wat je betalen moet. Dat ligt vast. Op bepaalde drukke is er wel een hogere km prijs, dan zit er een factor op.

Met Google maps kun je je ritjes van te voren opzoeken. Dan zie je wat het ongeveer kost. Doe dat in de avond (tijdsverschil) en je hebt meestal ook nog het juiste tarief. Budget klopte bij ons achteraf prima.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 02 aug 2018, 17:50

Whogirl schreef:..... hoe is daar het openbaar vervoer?
Bagger. Als je enkel bus, trein en metro rekent. Afhankelijk van de periode mag je als je op de bus wacht dit vaak buiten in de hitte doen.
Jouw plan kan wel, maar inderdaad, plan van tevoren alles goed. En maak ook gebruik van Uber en taxi.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 02 aug 2018, 18:09

Zoals MrVanilla aangaf is het niet ideaal, maar het wordt beter.

Als je bij de rode lijn in de buurt een hotel neemt kan je goed downtown, hollywood en bv universal aandoen. Vanaf station western zou je een uber of taxi kunnen nemen naar bv Griffith park/observatory die je daar in 5 a 10 min heenbrengt.

Vanuit downtown gaat er tegenwoordig een tram/metrolijn naar santa monica. de metro expo lijn. Vanaf 7th street ben je dan in ongeveer 1.5u bij de santa monica pier.

Vanaf daar kan je fietsen huren om bv naar Malibu te fietsen, let wel op dat dit over de drukke 1 highway moet. Je kan naar brentwood, westwood of west hollywood fietsen. Of juist naar de standen in het zuiden als Venice, Manhattan of Redondo beach.

Hou er wel altijd rekening mee dat de afstanden groot zijn en je zeker in het donker niet overal zomaar zou moeten ronddwalen door LA.

tomhster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door tomhster » 02 aug 2018, 23:28

Met onvriendelijkheid bedoelde ik niet de mensen, maar hoe het er uit ziet. Venice beach of Hollywood bijvoorbeeld. Is mij nog steeds een raadsel hoe zo'n vervallen bende nog zoveel bezoekers kan trekken.

EllenVakantie
Amerika-ontdekker

Bericht door EllenVakantie » 06 aug 2018, 22:32

Wij kampeerden in LA op Malibu en wouden graag naar Hollywood Boulevard en naar de Griffith Observatory. Bij de camping gaven ze aan dat dat heel ingewikkeld zou worden en veel tijd zou gaan kosten om met OV te gaan. Ik ben toen toch met onze huurauto gegaan en dat is me erg meegevallen. Je rijdt grotendeels over snelwegen met veel banen, maar omdat het druk is, rijd het niet door en heb je veel tijd om van baan te wisselen, als dat nodig is. Mijn Nederlands TomTom geeft op tijd en duidelijk aan als ik moet wisselen. Ik vond het veel eenvoudiger rijden dan in Las Vegas (daar maakten wegwerkzaamheden de navigatie ingewikkeld) en San Francisco (veel ander verkeer: trams, voetgangers, fietsers, bussen, cable cars). Niet om je over te halen wel te gaan rijden, maar wel om je deze "meevaller" even mee te geven.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer