Mexican Hat - Raplee Ridge

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Velen van ons hebben Mexican Hat al eens of meermalen gepasseerd. En daarmee ook de Raplee Ridge. Zonder dat laatstgenoemde daarbij als bijzonder verschijnsel zal zijn opgevallen. De zoekfunctie in dit forum laat zien dat tenminste één persoon het voornemen had deze dit jaar te gaan bezoeken. Mijn vraag is: Zijn er forumleden die deze Raplee Ridge al eens specifiek bezocht hebben en zo ja hebben deze leden bruikbare (wandel)routes en/of viewpoints ontdekt?

Voor diegenen die willen weten wat die Raplee Ridge nu precies is en daarnaast enige geologische interesse hebben loont het de moeite hieronder door te lezen. Anderen kunnen nu rustig afhaken :)


Google Earth 3D:
Afbeelding

Bovenstaand plaatje is gemaakt met behulp van (het in mijn beleving onvolprezen) Google. We bevinden ons (denkbeeldig) boven het Gooseneck SP en kijken oostwaarts op de Raplee Ridge. De meanderende rivier is de San Juan. De weg is de 183. Links naar Bluff. Rechtsonder naar Monument Valley. Rijdend op die 183 kunnen we af en toe een glimpje van de Ridge zien maar het houdt niet over. Vooral omdat de Mexican Hat Rock veel aandacht vraagt en omdat we de afslag naar het SP en/of de Moki Dugway niet willen missen.


Vanaf de Moki Dugway:
Afbeelding

Deze foto is met een telelens vanaf de Moki Dugway gemaakt. Helaas midden op de dag. Deze combinatie heeft nogal vervreemdende effecten op de kleuren. We kijken zuidwaarts. Links op de voorgrond ligt Bell Butte op 5.5 km afstand. Links daarvan begint de valley of the gods. Van de San Juan rivier, op 14 km afstand, zien we rechts op de foto een paar glimpjes. Daarachter zien we het gesteentepakket waar de San Juan zich doorheen heeft geslepen. Op de meeste plekken zien we de sedimentlagen keurig horizontaal (concordant) liggen. Zoals we dat van ons bezoek aan de Goosenecks of, nog mooier, vanaf Muley Point gewend zijn. Maar we zien ook dat deze lagen vanaf een bepaald punt rechts naar beneden duiken. In de geologie wordt dit plooivorming genoemd. Het best kunnen we dit een een Anticline noemen. Bijzonder is dat de hoek van de plooi in westelijke richting (naar rechts op de foto) heel steil (40 graden) is en naar oostelijke richting heel flauw (4 a 5 graden) is. Zo bijzonder dat je deze plooi ook wel een Monocline zou kunnen noemen. Persoonlijk kan ik mij geen gebied, waar ook ter wereld, herinneren waarin plooivorming zo visueel is geworden als hier vanaf de Moki Dugway. De Raplee Ridge maakt deel uit van de z.g. Monument Upwarp. Een NNO-ZZW verlopende opheffing binnen het Colorado Plateau. Grofweg tussen centraal Canyonlands en Kayenta.


Google Earth detail:
Afbeelding

Een ander plaatje dat laat zien dat deze Raplee Ridge visueel interessanter is dan het mogelijk op het eerste gezicht lijkt. Vanwege de steilheid heeft het regenwater de neiging recht naar beneden af te lopen. En vormt daarmee tamelijk recht verlopende erosie vlakken. En omdat zich daar toevallig mooi in kleur afwisselende gesteentelagen bevinden ontstaat daarmee een fraai zigzagpatroon. Hierdoor geïnspireerd heeft blogger Hollis een fraaie bijdrage onder de naam Navajo Rug geschreven. Waarin geologie en Navajo weefkunst verbonden worden. Heel leuk om te lezen voor geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door kalaman »

8 april 2018 - Hanksville-Page
Ik zou zeggen, meer onze blogs volgen :wink: .
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Dank je. Ik heb je blog voor de desbetreffende dag even helemaal doorgenomen. Een route die we ook al meermalen gereden hebben. En die niet snel zal gaan vervelen. Erg leuk om te (her)beleven.

Waar ik eigenlijk naar zoek zijn mensen die de auto geparkeerd hebben en met wandelschoenen en GPS viewpoints gezocht en gevonden hebben met een meer direct uitzicht het onderste deel van de Ridge. Bijvoorbeeld vanaf de plateautong oostelijk van de Mexican Hat rock. Of de opheffing oostelijk van de Lime Creek. En, niet onbelangrijk, of al dat geklauter vervolgens wel de moeite waard is.... Ik bedoel noemenswaardig veel boeiender dan de delen die je vanaf wegen als de 183, 2161 (naar de rivier) of de 316 (naar de goosenecks) al zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door kalaman »

Ten oosten van de Raplee Ridge kan je nog een stuk dirt road rijden en zelfs naar ruines gaan kijken. Dit staat op ons programma voor een volgende reis. Nog even bekijken of dat al dan niet een nieuwe groepsreis wordt. In elk geval moet ik mij daar nog iets meer in verdiepen, maar de mooie gekleurde lijnen zijn sowieso niet meer zichtbaar eens je begint te klimmen en/of er te dicht bij bent.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Aan de oostelijke kant loopt inderdaad een dirtroad. Vanuit zuidelijke richting. Aan die oostkant verwacht ik echter weinig spektakel. Die ruïnes daargelaten. Ik zal je volgende reis nauwlettend in de peiling houden :) Wat die westkant betreft zal ik zelf moeten gaan klauteren. Denk ik. Ik blijf zo eigenwijs te veronderstellend dat er betere mogelijkheden zijn. Vooral de google 3D weergave is daar suggestief voor. Maar dat kan allemaal nog wel 1 a 2 jaar duren. Heb ik iets gevonden dan zal ik het melden.

Edit: Je bedoelt de citadel-ruins?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door kalaman »

Allard schreef:Edit: Je bedoelt de citadel-ruins?
Nee, de River House Ruin

The Citadel deden we in april 2017: http://kalaman0032april2017.blogspot.co ... alley.html
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Mooi verslag! Hier zal je beslist geen bussen vol andere toeristen tegenkomen :)

De River House Ruin ligt alweer oostelijk van de Comb Ridge. Te ver om nog redelijk zicht te hebben op de Raplee Ridge. De door mij gesuggereerde route vanuit het zuiden voert naar een zendmast op een zuidelijke top van de ridge. Geheel in Navajo gebied. Mogelijk mag je daar niet eens rijden.

Hier nog een luchtopname vanuit zuidelijke richting. Misschien moet ik ook maar een rondvlucht boeken :)
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Christian »

Wij zijn er in juni langs gereden.
Ik wilde via de zuidkant erin rijden, maar daar staat een bordje dat je daar niet in mag ivm prive terrein. (37°15'37.2"N 109°39'55.7"W)
Ik wilde geen gezeik en ben er dus niet in gereden.
Vervolgens de 2351 ingereden. (37°15'48.3"N 109°43'46.0"W) Daar kun je een heel eind in. Maar zijn op 3/4 om moeten draaien. Er was geen uitweg meer te zien. Terwijl op Gmaps je gewoon rond kan rijden en weer op de 163 kan uitkomen. Op deze 2351 waren ze halverwege ook aan het werken, dus wellicht zul je al eerder af moeten haken als ze het afgesloten hebben.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Dank je Christian voor de info. Die zuidelijke route voert uiteindelijk naar de rand van een plateau met daarop een zendmast en wat bijgebouwtjes. Commercieel of militair, ik kan me voorstellen dat ze daar geen pottenkijkers willen. De 2351 zou je inderdaad rond moeten kunnen rijden maar brengt je m.i. niet dicht bij de Raplee Ridge. Wel voert deze route (volgens google earth) rakelings langs een steile helling van een dode lus van de San Juan. Zou wel spectaculair kunnen zijn.

Het meest interessante deel van de Raplee zit m.i. toch in het onderste derde deel van oostelijke helling. Met de auto dichtbij komen gaat niet echt lukken denk ik. Het wordt lopen. Gelukkig zijn de afstanden niet echt groot. Er zijn wel wat hoogteverschillen zo'n 200 feet. Als de hellingen maar niet te steil zijn moet het gaan lukken.
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Christian »

Wij zijn wel tot net voorbij die horse shoe bend van de San Juan River geweest. Dat is inderdaad wel een prachtig uitzicht.

AfbeeldingDSC_3853 by Christian Maas, on Flickr
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Precies de plek die ik bedoelde. Fraai die blik in het verlengde van de canyon. Met nog wat "monuments" in het doorkijkje rechtsboven. Maakt de omweg waard. En , je zult er niet veel andere toeristen tegenkomen. Vermoed ik.

OT: ik denk dat de vrije ruimte van je zonnekap wat te krap bemeten is. Of dat die niet goed opgezet is. Wel goed om die standaard te gebruiken. Zelfs bij bewolkte hemel. Ik zie nog wel eens fotografen met apparatuur van vele duizenden euro's die denken dat dit eenvoudige maar nuttige hulpmiddel volslagen overbodig is.....
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door kalaman »

Kreeg deze toegestuurd van een Amerikaanse vriend.
37940957_10212468793934941_5784526400237076480_o-min.jpg
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Mexican Hat - Raplee Ridge

Bericht door Allard »

Ook mooi. Zelfde "dode" lus maar op het meest zuidelijke punt gemaakt. Indien ik het goed interpreteer. In ieder geval valt er nog voldoende te ontdekken :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer