Nationale parken met rolstoel

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Barth
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:14

Nationale parken met rolstoel

Bericht door Barth »

Hallo,

Na een zeer geslaagde reis naar Florida (korte afstanden en rolstoeltoegankelijk), willen we nu toch de andere kant proberen en naar de westkust.

Ik zit deels in een rolstoel. Ik kan er uit stappen en een paar stappen lopen, maar daar houdt het mee op. We willen naar Californie waar we eerst vanuit SF langs een aantal natuurparken willen rijden (zoals Yosemite, Kings Canyon en Sequoia) en dan via LA langs de kust weer terug naar SF.

Weet iemand hoe goed de parken te doen zijn met de auto? Zijn er ook auto routes doorheen, of moet je echt de auto achterlaten en aan de wandel gaan om iets moois te zien? Ik kan hier niet echt info over vinden omdat ik dan alleen op autorondreizen terecht kom.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Martin & Marianne »

In vrijwel alle parken kun je met de auto veel zien. En sommige wandelpaden zijn rolstoeltoegankelijk.
Je kunt het beste de NPS sites bekijken voor meer informatie. Zoek dan op accessibility.
Voor Yosemite zie http://www.nps.gov/yose en voor Sequoia zie http://www.nps.gov/seki.
Je vindt daar ook kaarten van de parken zodat je kunt zien hoe de wegen lopen.
Misschien heb je ook iets aan mijn wandelsite.

Marianne
Barth
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:14

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Barth »

Super! Ik ga even kijken
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Martin & Marianne »

Weet je al wanneer je wilt gaan? En hoe lang? Als je ongeveer een planning hebt - weke parken, hoe lang in elke park, wel of niet via de Tioga Pass etc - kunnen we wat concretere tips geven. En willen jullie met de auto rondreizen? Of met een camper?
En hoe kom je eigenlijk bij autorondreizen uit, zoek je dan wel goed? Of zoek je een georganiseerde reis?

Marianne
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door SanFran »

De parken die jij noemt kun je prima met de auto doorheen rijden. Ze hebben veel view points waar je met de auto kunt stoppen en meteen al een mooi uitzicht hebt. En zoals Marianne aangeeft zijn er inderdaad ook rolstoel toegankelijke paden te vinden.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Carolien123 »

Mijn ervaring is iets genuanceerder dan het kan wel eigenlijk. Met de auto kun je eigenlijk alle parken goed bezoeken. Dat is geen enkel probleem. En er zijn altijd routes waar je een aantal mooie uitkijkpunten hebt. Vaak prachtig om te zien, maar lang niet altijd de moeite van het uitstappen waard, als je erg slecht loopt.

De visitor centers zijn altijd goed toegankelijk. En vaak is er een korte wandeling die geschikt is voor een rolstoel. De andere wandelroutes zijn over het algemeen veel minder geschikt door slechte ondergrond, rotsen, trappen enz..

Maar ook in San Francisco vond ik de heuvels erg steil, maar in de haven hebben we heerlijk gewandeld, de kust langs de 101 is prachtig, maar wel erg rotsachtig en daardoor vallen een groot aantal strandjes af en zo zijn we wel meer dingen tegengekomen.

Wij zijn vorig jaar in het zuidwesten geweest met rolstoel (en handbike) en hebben er ondanks een aantal beperkingen erg van genoten. En het zou mij niet tegenhouden om te gaan.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
Ragjee
Amerikafan
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 sep 2011, 10:25
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: België

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Ragjee »

Per toeval ben ik zelf ook mijn 3de reis rustig aan het plannen en dingen aan het bekijken op internet over een rondreis door de westkust van Amerika. (Juli 2019)
Zelf heb ik ook een ernstige visuele beperking. Deze is grotendeels niet zichtbaar. Met dit topic te lezen, dacht ik toch maar eens mijn kans te wagen om dit te vragen: regelmatig kom je verlaagde entreeprijzen tegen en dergelijke. Zou dit mogelijk zijn als tourist? Ze geven vaak aan om een geldig bewijs voor te kunnen leggen, maar wat zouden ze als internationaal geldig aanzien?

Mss zijn andere mensen hier ook wel mee geholpen, als iemand dit uit ervaring weet te vertellen! :)
Zomer 2023: Rondje SLC
Dec 2021: NYC + Washington DC
Zomer 2019: Zuidwesten
Mei 2017: NYC
maart 2016: NYC
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Q-BiC »

@Ragjee
Interessante vraag. Ik dacht dat ik het antwoord snel zou vinden, maar dat is niet zo. Het enige dat ik voorlopig zie, is dat een "Europese invaliditeitskaart" vaak ook daar als parkeerkaart kan gebruikt worden. Voor bijvoorbeeld de NPS pass zie ik dan weer dat je US resident moet zijn en dat je disability erkend moet zijn door een van de relevante instanties daar...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Barth
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:14

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Barth »

Bedankt allemaal ik ga er even induiken.
Ik bedoelde als ik Google op 'natuurparken met auto' ik de eerste 5 pagina's alleen maar autorondreizen van reisorganisaties krijg. Niks over hoe de parken met auto toegankelijk zijn.

Achteraf, als ik nu lees over de viewpoints die bereikbaar zijn met de auto, denk ik: stom het blijft natuurlijk Amerika :)

Het klopt trouwens dat je GPK in Amerika geldig is. Tenminste ik heb mijn parkeerkaart zowel in Florida als in Texas gebruikt en geen problemen gehad!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nationale parken met rolstoel

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk eens op http://www.ontdek-amerika.nl voor de parken en wegen daar.
Als ik google op parken amerika toegankelijk met auto vind ik als tweede hit de site van Tioga Tours. Daar kun je ook eens kijken voor algemene informatie.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer