Afsluitingen Yosemite en omgeving - Live topic

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door peterretep »

Thanks! Pinedale is een optie maar ik heb al een hotel in Lee Vining en die zou ik dan, komende vanuit Death Valley, moeten annuleren en ik zou mijn hotel in El Portal moeten annuleren. Pinedale is dan inderdaad een "ik mag hopen dat het zover niet gaat komen" plan B optie.
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Heather »

Een vraagje over onze verdere rondreis. Binnen enkele dagen, 21 en 22 juli hebben we 2 nachten geboekt in de Yosemite Lodge zelf. 22 juli hebben we de Panorama Trail geboekt en 23 juli waren we van plan om via Mariposa Grove naar SF te rijden.

Moeten we onze plannen qua overnachting en uitstappen veranderen of gewoon alles zo laten ?

Groetjes,
Heather.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Marcopstal »

Moet je dat veranderen: NEE
Is het wijselijk dat te veranderen: MISSCHIEN
Zal er nog hinder zijn van de brand: JA dat is zo goed als een zekerheid. De brand is nu 5% omschreven, dat is nog bitter weinig en bijgevolg is het nagenoeg zeker dat je nog vele dagen last zal ondervinden in Yosemite. Hoeveel last exact is niet te voorspellen. Dat hangt immers van het weer zelf ook af.

Hier vind je alle informatie omtrent de brand: https://inciweb.nwcg.gov/incident/5927/

De kans bestaat dat deze brand nog een hele eind oprukt richting Wawona en highway 41.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Mrvanilla »

Eens met hierboven. De brand is nog lang niet onder controle. Je kunt dus het risico nemen (je bent er immers misschien maar 1 keer) en toch hopen dat je wat van Yosemite kunt zien en er wat doen. Je kunt dan dus pech hebben en dan is een noodplan wel zo verstandig. Alleen jullie kunnen die keuze maken. Voorspellingen zijn gewoon lastig te doen met dit soort natuurgeweld.

Mocht je sociale media als Instagram hebben; het loont daar te zoeken op Yosemite. Je ziet dan actuele foto's van mensen die er nu zijn. Op sommige foto's zie je veel rook, andere zijn weer wat helderder. Sommige melden dat de electra al dagenlang niet werkt andere hebben weer veel lol.

Het hangt dus van de plek en het moment af, maar het geeft je (visueel) wel een beeld.
Groetjes,
Daniel
LasGas
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 nov 2017, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door LasGas »

Wij zijn vandaag over de Tioga pas gereden vanaf Oost naar West. 1e helft geen last van rook. 2e helft een stuk meer. Dit hield echter in de vallei wel op. Niet zoveel rook in de vallei dus. Het was echter wel al 17.00 uur toen we in de vallei aankwamen en volgens de ranger is de rook afgenomen doordat de tempertauur dan lager is. Al met al viel de rook mee.
We zijn vanavond iets na 22.00 uur bij Yosemite Bug aangekomen en die reis was echt vreselijk lang. Bijna 3 uren erover gedaan om vanuit de vallei in Midpines te komen. Dit is echt geen optie om 3 nachten hier te blijven en elke keer op en neer naar Yosemite te rijden.
Morgenvroeg maar eens iets anders zoeken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Martin & Marianne »

Omstandigheden als dit (rook e.d.) zorgen altijd voor veel annuleringen voor de accommodaties in de vallei. Mocht je besluiten om te blijven, dan moet het nu geen probleem zijn om iets te reserveren in de vallei. (https://www.travelyosemite.com/ )

Martin
SvenV
Amerikafan
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 jul 2015, 10:02

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door SvenV »

Inderdaad :o Nog nooit zoveel beschikbaarheid gezien op die site voor volgende week (wanneer wij er zijn).
Wij slapen op Lower Pines, ben eens benieuwd of het kan doorgaan. Zal in ieder geval lekker rustig zijn in Yosemite!
2016 - Rondje LA
2017 - Rondje Denver
2018 - Rondje Oregon vanuit SF
2023 - Rondje Seattle
fa341009
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:10
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Turnhout, België

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door fa341009 »

Enig idee (uit ervaringen van vorige jaren) hoe lang zo'n brand kan blijven aanslaan?
Is dit dagen, weken, maanden?
Wij zouden eind september/begin oktober langs Yosemite (Cedar Lodge) passeren voor 2 dagen en vraag me af of ik al moet beginnen denken aan alternatieven.
2014: Florida
2017: Florida
2018: Californië, Utah, Arizona, Nevada
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Brigit »

Dit vroeg ik me ook af ivm een verblijf in Yosemite bug rustic hostel aanstaande zondag t/m maandag en twijfel om te annuleren. Zij gaven aan dat dit soort branden vaak in een paar dagen over zijn en dat het voor ins verblijf waarschijnlijk geen probleem zou vormen. Ik weet niet of dit nu was om een annulering te voorkomen of echt waar....
Iemand gaf hierboven aan na 1 dag toch op zoek te gaan naar een alternatief voor Yosemite bug; ik neem aan dat je de kosten van die overnachtingen dan kwijt bent of zijn ze coulant daarover? Ivm de “free of charge” annuleringstermijn van 5 dagen heb ik gisteren uiteindelijk besloten het erop te wagen maar twijfel nog steeds of we niet uit moeten wijken :|
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Martin & Marianne »

peterretep schreef:Ik zit daar over een week of 3 a 4 en, vast een onmogelijke vraag, hoe zinvol is het om alvast over een plan B na te denken en een hotel hoger in Yosemite te reserveren? Dardanelle, Pinecrest, zoiets.
Pinecrest etc is niet in Yosemite. Wat is dan je bedoeling? Om hoeveel nachten gaat het? Zou je daar dan meerdere nachten willen zitten?
Als alternatief is de Sonora Pass wel een mogelijkheid; ik vind dat mooier dan de route onderlangs. Als je onderlangs zou gaan zou ik naar Sequoia gaan, maar het zal lastig zijn om daar accommodatie te vinden.
Maar de Tioga Pass is wel te doen. Waar overnacht je nu?

Marianne
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Heather »

We vertrekken morgen van Springdale naar Lone Pine, daarna hebben we een overnachting in Lee Vining, dan normaal 2 nachten in Yosemite Valley en dan via Mariposa Grove naar SF.
Kan iemand mij een alternatief geven moest Yosemite Valley niet lukken aub ?

Bedankt !

Ps ik maak me vooral zorgen over de gezondheid als je 2 dagen in die rook zit maar het doet toch ook veel pijn om Yosemite misschien niet te kunnen zien ...
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Marcopstal »

fa341009 schreef:Enig idee (uit ervaringen van vorige jaren) hoe lang zo'n brand kan blijven aanslaan?
Grote branden kunnen maanden duren voor ze geblust zijn. Deze is vrij groot en in zeer moeilijk terrein. Ik gok erop dat deze toch wel langer dan een maand zal duren.

De impact tot de highway 140 zal wel afnemen aangezien dit de kant is die eerst onder controle werd gebracht en het vuur beweegt ook eerder zuidelijk. Het is evenwel niet uitgesloten dat er ook een impact komt op de highway 41. De last voor Yosemite zelf zal waarschijnlijk nog wel weken aanhouden.

Ik vrees dat wie annuleert op een moment dat dit volgens de voorwaarden niet meer kan er aan is voor de moeite en zijn kosten niet zal terugkrijgen, tenzij het hotel in een evacuatiezone terecht is gekomen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
LasGas
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 nov 2017, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door LasGas »

Brigit schreef:Dit vroeg ik me ook af ivm een verblijf in Yosemite bug rustic hostel aanstaande zondag t/m maandag en twijfel om te annuleren. Zij gaven aan dat dit soort branden vaak in een paar dagen over zijn en dat het voor ins verblijf waarschijnlijk geen probleem zou vormen. Ik weet niet of dit nu was om een annulering te voorkomen of echt waar....
Iemand gaf hierboven aan na 1 dag toch op zoek te gaan naar een alternatief voor Yosemite bug; ik neem aan dat je de kosten van die overnachtingen dan kwijt bent of zijn ze coulant daarover? Ivm de “free of charge” annuleringstermijn van 5 dagen heb ik gisteren uiteindelijk besloten het erop te wagen maar twijfel nog steeds of we niet uit moeten wijken :|
Het is nu 6.00 uur en heb nauwelijks geslapen vanwege de rook. Gisteravond merkte we er hier bij Yosemite Bug nog niks van maar nu zie je de lucht nauwelijks. Bij het inchecken waren we meerdere mensen die ipv 3 nachten 1 nacht gingen blijven. Wij gaan dit ook doen. Volgens de receptie geen annuleringskosten omdat we 1 nacht zijn geweest. We hebben overigens nog geen alternatief maar gaan niet terug naar Yosemite. Gisteren redelijk wat gezien en als er overdag daar ook veel rook zal zijn passen we daarvoor. We zouden hier eigenlijk nog 2nachten blijven en dan naar San Francisco gaan. We willen het liefst wel in een natuurlijke omgeving verblijven iets boven yosemite of iets dergelijks
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Marcopstal »

Lake Tahoe !
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door SanFran »

Ja, Lake Tahoe idd. Of kijken of er rondom Sequoia nog accommodatie vrij is, ook een heel mooi park.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
stan.kim
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door stan.kim »

Ter info : ik heb zojuist onze 2 nachten Half Dome village vanaf morgen geannuleerd. Ik krijg de aanbetaling compleet terug.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Martin & Marianne »

Heather schreef:We vertrekken morgen van Springdale naar Lone Pine, daarna hebben we een overnachting in Lee Vining, dan normaal 2 nachten in Yosemite Valley en dan via Mariposa Grove naar SF.
Kan iemand mij een alternatief geven moest Yosemite Valley niet lukken aub ?
Twee nachten Lee Vining, en dan 1 nacht Oakhurst?
Je hebt dan een volle dag voor de Tioga Pass of voor wandelingen buiten Yosemite. Dan via de Tioga Road en Yosemite Village naar Oakhurst en de volgende ochtend de Mariposa Grove bezoeken.

Marianne
Coinman
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2018, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Coinman »

Ik krijg zojuist bericht dat we morgen gewoon bij Cedar Lodge terecht kunnen. Ik ben benieuwd, we gaan het meemaken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Martin & Marianne »

Maar dat zegt niets over de kwaliteit van je bezoek aan Yosemite. Als je nu naar de webcams kijkt ziet het er niet best uit.

Marianne
Coinman
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2018, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Highway 140 Yosemite - El Portal gesloten

Bericht door Coinman »

Het gekke is dat ik op de officele site nog steeds zie staan dat Cedar Lodge onder mandatory evacuation valt: https://inciweb.nwcg.gov/incident/5927/
Ik kijk morgenvroeg wel wat ik doe. Het alternatief voor ons is South Lake Tahoe, dat is ongeveer anderhal uur langer rijden dan de omleidingsroute vanuit Monterey naar El Portal.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer