Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door flex123 »

Ik ben ondertussen alweer ruim een week terug uit het zuidwesten, maar wil dit toch nog even met jullie delen. Donderdag 24 mei heb ik 's morgens de chimney rock trail gelopen met een vriendin, allemaal geen probleem en toen daarna in fruita een gebakje gegeten bij het Gifford house (was heerlijk). Daarna zouden we de cassidy arch trail gaan lopen, maar die vriendin had geen zin en was moe, dus was bij gifford house gebleven. Ik dus alleen aan die hike begonnen maar na 2 uur lopen en het pad al een paar keer beetje kwijtgeraakt te zijn, dacht ik maar ik loop terug, want het wordt anders te laat en zou niet voldoende water hebben (had een camelback van 1,5l en een halve liter fles). Maar bij het teruglopen ben ik het pad weer kwijtgeraakt, maar op een gegeven moment zag ik mijn eigen schoensporen in het zad en toen dacht ik ben echt verdwaald. Om 7 uur 's avonds heb ik het maar opgegeven, want het was zo warm, mijn water was op en begon pijn in mijn voeten te krijgen. Ben toen in de schaduw tegen een rots aan gaan zitten en toen was ik toch wel een beetje in paniek. Er ging van alles door mijn hoofd. Toen het tegen 9 uur echt donker begon te worden, had ik wel een beetje schrik en ben ik midden op een grote rots gaan zitten, omdat er bij de bosjes en onder stenen ik van alles zag en hoorde bewegen. Mijn gsm was ondertussen leeg, maar had ik toch niks aan, want had helemaal geen bereik daar. Had wel de tijd goed staan op mijn camera, dus kon toch nog kijken hoe laat het was. Rond een uur of 11 hoorde ik mensen roepen en met schijnwerpers schijnen. Het waren 2 reddingsteams. Ze hebben toen geprobeerd dichterbij te komen, ik seinde met het lichtje van mijn camera waar ik mezelf bevond. Na een uur riep er 1 man: We komen morgenvroeg terug, omdat het te gevaarlijk is in het donker. Toen had ik het al helemaal niet meer. Ze leken zo dichtbij maar lieten mij toch alleen achter. Toen heb ik maar geprobeerd om te slapen maar ik heb geen oog dichtgedaan omdat het super koud was en elke keer als ik mijn ogen dichtdeed zag ik eten of drinken. De tijd ging zo langzaam, elke keer als ik keek hoe laat het was, was er pas een kwartier voorbij terwijl ik dacht dat het wel een uur later zou zijn. Toen het licht werd tegen 6 uur dacht ik, ze zullen er wel zo zijn, maar het duurde zo lang dat ik rond 9 uur maar ben gaan lopen in de richting waar ik ze 's nachts zag. Toen na een half uur hoorde ik iemand roepen en zag ik 2 mensen lopen. Wat was ik blij op dat moment, ze zijn toen naar mij toe gekomen en hebben mij drinken en een notenreep gegeven om wat aan te sterken. Omdat teruglopen zeker zo'n 3 uur zou kosten en ik echt geen energie meer had, hebben ze een helicopter laten komen en die heeft mij toen eruit gehaald.

Achteraf kan ik er wel om lachen, maar er zijn momenten geweest dat ik dacht dat ik er niet levend zou uitkomen. Het is een heel wijze les geweest om voortaan beter voorbereid op een niet zo bekende trail te gaan!
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Trails »

Tjee zeg, wat een hachelijk "avontuur". Gelukkig dat wel alles goed is gekomen.

Maar wel een wijze les!

Er werd ons in Tucson gezegd dat je nooit alleen moet gaan hiken in onbekend gebied en als je nog maar de helft van je water hebt MOET je terug gaan.
Zelfs in bekend gebied kun je beter niet alleen gaan. Je kunt je enkel verstuiken of iets breken, door iets gebeten worden, etc.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Martin & Marianne »

Wat een akelige ervaring! Gelukkig is het goed afgelopen, maar zo zie je maar weer dat er soms niet veel nodig is voor een verkeerde afloop.

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Felicitas »

Wow wat een heftig verhaal. Wat een angstige, lange nacht zal dat geweest zijn. Fantastisch dat het goed is afgelopen. En wat goed dat je dat hier deelt. Wij kunnen er van leren. Zijn er overigens nog onkosten in rekening gebracht voor de reddingsoperatie?
Tinus1955
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 18 okt 2017, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Tinus1955 »

Heftig hoor! Wat dacht je vriendin? Hoe heeft zij gehandeld?
De trail naar de Cassidy Arch loopt toch een beetje langs de Grand Wash kloof (begin Narrows) met zulke zichten? Frying Pan Trail loopt er ook.
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1861
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door asv60 »

Dat lijkt me een vreselijke ervaring, zo helemaal alleen en zonder eten en drinken.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Dutchess »

Niet het soort avontuur dat je van plan was natuurlijk. Blij dat alles goed is afgelopen! Je vriendin zal ook wel heel ongerust geweest zijn.
Felicitas schreef:Zijn er overigens nog onkosten in rekening gebracht voor de reddingsoperatie?
De meeste Search & Rescue organisaties brengen niks in rekening, maar Wayne County SAR is een van de weinige waarvan ik gelezen heb dat ze dat wel doen. Maar mijn bron is inmiddels alweer van 6 jaar geleden, dus ik weet niet of het nog zo is.
A search and rescue in Grand or Wayne counties can cost you
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ed-USA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 jul 2017, 09:30
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Ed-USA »

Ook wel heel eerlijk dat je dit wilt delen, respect!
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door thebruins »

De trail naar de Cassidy Arch loopt toch een beetje langs de Grand Wash kloof
Ja eerste gedeelte heb je inderdaad steile wanden naar de wash beneden.

@Flex123 - scary maar laat je niet weerhouden de trail nog eens te lopen, is de moeite waard :thumbup:
Ik hike trouwens ook bijna altijd alleen en los van dat je een ongeluk o.i.d. kunt krijgen (kan hier in de stad ook), heb ik altijd een GPS bij me zodat ik mijn route kan (terug)zien en verdwalen vrij onmogelijk wordt. Had ik eerst ook nooit, maar na een soortgelijk avontuur in Joshua Tree NP is dat nu onderdeel van mijn uitrusting.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Dude »

Straf verhaal ! Gelukkig met goede afloop want het kon echt wel slecht afgelopen zijn, en dan besef je zelf gelukkig ook.

We horen het hier (hier=Tucson AZ) zo vaak, mensen die verdwaald geraken of met onvoldoende water/eten de wildernis intrekken. En iedereen denkt ook, dat overkomt mij niet (ook ik denk dat).
En toch sterven er elk jaar mensen die verloren lopen en/of zich laten vangen door de hitte en overlijden tengevolge van uitdroging.
Hier wordt aangeraden om een gallon (3,78L) per 6u hiken.

Ik zie soms mensen zonder rugzak, met 1 halve liter flesje die wij tegenkomen op 4 mile van de parking :blink: :shock: Onverantwoord !
Jij zat in elk geval goed met je 2 liter, al weet ik niet hoe lang die trail is.

Wijzelf gaan altijd goed voorbereid op pad en ik heb zelf een camelback van 3 liter en neem dan nog twee losse flesjes mee dus 4L totaal. Ook qua eten nemen wij powerbars, van die shots en meestal nog noten en bananen.
IMG_0442.JPG
Laatst hebben wij Mount Wrightson beklommen en het meeste was op. Wij deden er 8 uur over, parking-top-parking.
In de wagen laten we wat frisdank achter zodat wij bij terugkomst een lekkere koude suikervolle cola kunnen drinken :lol:
Wij hadden trouwens iemand mee, met maar een kleine watercontainer en ik zag na 1 mijl al dat ze het niet ging halen. Ze is iets later onwel geworden en is met een andere vriendin terug naar de auto gewandeld. Ik denk niet da ze een idee had wat haar te wachten stond: 18km en 4000 feet elevation gain.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Henriëtte »

Wat een heftig verhaal, zeg. Gelukkig dat het goed is afgelopen. En, zoals anderen hier ook al schreven, goed dat je dit hier op het forum vertelt. Even een wake-up call, het kan toch sneller misgaan dan dat je vooraf denkt.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door flex123 »

Felicitas schreef:Wow wat een heftig verhaal. Wat een angstige, lange nacht zal dat geweest zijn. Fantastisch dat het goed is afgelopen. En wat goed dat je dat hier deelt. Wij kunnen er van leren. Zijn er overigens nog onkosten in rekening gebracht voor de reddingsoperatie?
De ranger die ik na afloop heb gesproken, zei dat de reddingsactie zonder kosten was, maar dat ze misschien nog contact met me opnemen voor de brandstof van de helicopter maar tot op heden ook niks van gehoord.

Tinus1955 schreef:Heftig hoor! Wat dacht je vriendin? Hoe heeft zij gehandeld?
Zij dacht in eerste instantie dat ik de zonsondergang zou afwachten en dan wel terug zou komen, maar toen het donker was en ik nog steeds niet terug was heeft ze de rangers ingelicht. Ze is trouwens heel goed opgevangen door mensen op de campground daar. Iedereen was zo vriendelijk.

Bedankt voor alle reacties, en het was inderdaad mijn insteek om mensen toch eens weer de ogen te openen, want ik zei ook altijd zoiets gebeurd mij niet. Ik ben afgelopen september ook al in het zuidwesten geweest en was toen wel heel de trip alleen en heb toen dus ook alle trails alleen gelopen. De dag na deze gebeurtenis ben ik ook weer gaan hiken, alleen wel de echt populaire trails. Ik zie soms ook mensen en dan vooral Aziaten die ook echt slecht voorberieid zijn zonder rugzak ofzo en inderdaad alleen 1 halve liter flesje water. Voor de mensen die ervaring hebben met wat minder populaire trails , ik heb het trouwens ook op populaire trails gezien, ze hebben van die stapeltje stenen langs de route om de route aantegeven maar in capitol reef waren er een hoop weggespoeld door flash floods vertelde iemand van het reddingsteam en zei dat ze die opnieuw moesten plaatsen.

Ik ben in ieder geval alweer een roadtrip met verschillende trails aan het plannen voor december/januari haha. Maar ik ben zorgvuldiger en zoek meer informatie over de trails en ga een kompas aanschaffen.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Felicitas »

Of misschien een outdoor gps aanschaffen? Wij hebben er veel plezier van. En inderdaad, die cairns (stapeltjes stenen) zijn niet altijd even duidelijk. Kan me voorstellen dat die wegspoelen bij hevige regen.
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door swissdutchie »

Wij hebben de trail naar Cassidy Arch vorig jaar oktober gelopen en ook wij waren de cairns (steenhoopjes) op gegeven moment kwijt. We zijn toen onduidelijke voetsporten en iets wat nog enigszins op cairns leek naar boven gevolgd, maar konden de arch, die we eerder toch duidelijk in de verte hebben zien liggen, nergens vinden. Op den duur zijn we dus weer omgekeerd en vonden met enige moeite de weg terug naar de plek, waar we voor het laatst een duidelijke steenhoop hadden gezien. In de verte zagen we toen een paar wandelaars lopen en deze zijn we op goed geluk gevolgd en uiteindelijk bij de arch uitgekomen. Hadden we dat niet gedaan, dan hadden we de boog waarschijnlijk nooit gevonden, want je kunt hem pas weer zien, als je zo een beetje recht voor staat. Ik vind het verhaal hierboven daarom heel herkenbaar en de waarschuwing van de poster zeer terecht. Ik moet er echt niet aan denken, dat ik daar alleen had gelopen. Ook wij hadden namelijk geen gps bij ons, wel redelijk wat water en eten. Onze ervaring met deze wandeling kun je op onze blog nalezen:
https://franziskaenklaas.weebly.com/blo ... 15-8102017
Bedankt voor het delen van dit verhaal flex123!
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door chell »

Jeetje, wat een heftig verhaal. Wat fijn dat het uiteindelijk goed afliep!

Ik lees hier over lastig te volgen cairns. Onze gids gisteren in Secret/Horseshoe Bend Canyon raadde ons ook aan om tijdens het hiken niet volledig op cairns te vertrouwen. Omdat veel mensen niet weten waar de stapeltjes voor bedoeld zijn gooien ze ze om of bouwen zelf nieuwe.
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Trails »

"want ik zei ook altijd zoiets gebeurd mij niet."

En ik zeg altijd tegen mijn reisgenoten: let op, ben voorzichtig en ga niet te dicht aan de rand van een cliff/rots staan want al die mensen die dagelijks gered moeten worden (of erger) beginnen de dag allemaal met het idee: dat gebeurt mij niet...
Laatst gewijzigd door Trails op 10 jun 2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door flex123 »

Trouwens ook heel wat verhalen gehoord dat er de laatste weken/ maanden redelijk wat mensen naar beneden zijn gevallen bij horsehoe bend en angels landing.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door PSVwally »

Dat laatste is een beetje bangmakerij. Er vallen elk jaar doden en gewonden bij angels landing en wat ik lees is dat dit jaar niet meer dan anders.

Ook bij de horsehoe bend vallen jaarlijks doden. Doch is het sinds kort afgezet en zou het eigenlijk meer een stommiteit zijn wil je er nog in vallen. Het is dat mensen vaak nogal eens buiten de aangegeven plekken willen gaan kijken.
Zo ook in Yellowstone waar mensen van watervallen donderen of niet op boardwalks blijven....

Over je eigen ervaring. Gelukkig dat je gevonden bent. Persoonlijk heb ik altijd mixed feelings over dit soort incidenten. Ik ga ook vaak alleen en ik kom ook in afgelegen gebieden. Er kan altijd wat onvoorziens gebeuren. Maar een beetje voorbereiding mbt terrein, voedsel, gps, etc. neemt zoveel gevaar weg. Een half uirtje inlezen en je spullen op orde hebben kan je leven zoveel makkelijker maken.
Twee weken geleden op Kreta ook weer mensen die een klim en klauter trail met baby en op slippers willen doen....

Maar goed en respect dat je de ervaring deelt. Is weer een wijze les voor velen hoe snel het fout zou kunnen gaan zonder dat je het in eerste instantie zelf doorhebt
gastxyz

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door gastxyz »

Zelfs het parkeerterrein van Horseshoe Bend is gevaarlijk

https://www.lakepowelllife.com/death-in ... rking-lot/
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door swissdutchie »

"Zelfs het parkeerterrein van Horseshoe Bend is gevaarlijk"
Dat verbaast me op zich helemaal niet. Toen wij er vorig jaar oktober waren, was de parkeerderij daar behoorlijk chaotisch. Door de aanleg van een nieuw pad naar Horseshoe Bend was de helft van het parkeerterrein afgezet en was het op de rest van het terrein zo druk, dat je makkelijk een paar voetgangers over het hoofd kon zien. Dat er dan ongevallen gebeuren lijkt me niet zo vreemd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer