Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door flex123 »

PSVwally schreef:Dat laatste is een beetje bangmakerij. Er vallen elk jaar doden en gewonden bij angels landing en wat ik lees is dat dit jaar niet meer dan anders.

Ook bij de horsehoe bend vallen jaarlijks doden. Doch is het sinds kort afgezet en zou het eigenlijk meer een stommiteit zijn wil je er nog in vallen. Het is dat mensen vaak nogal eens buiten de aangegeven plekken willen gaan kijken.
Ze zijn er mee bezig met hekken en railings plaatsen, maar er is nog een heel groot stuk waar geen railing is, dacht dat ze er al mee klaar zouden zijn maar dat was dus niet het geval.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door roelb »

Installeer Alltrails op je telefoon. Heb je ook direct een leuke log van je hike, en je vind altijd de weg terug. De kaartjes van Alltrails laten ook de hoogtelijnen zien. Als je een beetje kunt kaartlezen en wat aituational awareness hebt dan verdwaal je met zo'n hulpmiddel echt niet.

Voor de zekerheid ook een goede power bank in je backpack en vertrek met een volle telefoon. En als je jezelf op open vlaktes e.d. begeeft dan is een eenvoudige GPS backtrack/homing device erg handig. Ik heb een Bushnell backtrack G2 in mijn backpack zitten. Werkt altijd en gaat eeuwen mee op een penlite. Even een waypoint zetten bij je auto oid. En natuurlijk gewoon een simpel magnetisch kompas in je backpack hebben.
Gebruikersavatar
Sandra71
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 apr 2014, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Sandra71 »

Heftig verhaal flex123, bedankt voor het delen! Gelukkig is het uiteindelijk goed met je afgelopen. Qua eten en drinken probeer ik altijd wel goed voorbereid te zijn. Wij doen ook eigenlijk alleen maar trails onder de 4 a 5 mile. Maar toch, het pad kwijtraken kan maar zo gebeuren en dan ben je verder van huis. Wel goede tios hier gelezen nu. Ik ga me ook maar eens verdiepen in het aanschaffen van een GPS.
Groetjes Sandra
___________________
USA/Canada:
1994/1995/2001/2008/2012/2014/2015/2018
Reisverslagen:
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl
___________________
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door SuzieQ »

flex123 schreef:Trouwens ook heel wat verhalen gehoord dat er de laatste weken/ maanden redelijk wat mensen naar beneden zijn gevallen bij horsehoe bend en angels landing.
Horshoe bend heeft mijn man bijna een keer gezien. Een Aziaat die perse een foto moest maken (i must to need make picture) en toen bijna iemand er in duwde. Wat jou verhaal betreft. Wat zul je geschrokken zijn maar gelukkig is het goed afgelopen.
Laatst gewijzigd door SuzieQ op 11 jun 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Mrvanilla »

Heftig verhaal! Fijn dat je het deelt. Wij zijn ook wel eens verdwaald en je beseft dan ineens dat je op dat moment echt op jezelf en je voorbereiding bent aangewezen. Je leest ook elk jaar weer verhalen die anders aflopen.

Gelukkig nu een goede afloop, maar de schrik zal er die nacht goed ingezeten hebben, zowel voor jou - maar toch ook voor je vriendin. Die zal ook geen fijne nacht gehad hebben :shock:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door boonens »

Heftig verhaal flex123, fijn dat het verder goed is afgelopen! Wat ik wel bijzonder vind is dat men jou voor de nacht heeft achtergelaten, terwijl men er bewust van was dat je geen water en eten meer had, noch warme kleding voor de nacht. Dat er vervolgens 's ochtends uren na zonsopgang nog altijd niemand bij je is, vind ik ook wel apart.

Ik wil de professionaliteit van het 'reddingsteam' niet in twijfel trekken en e.e.a. zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op een rijke ervaring van vele verdwaalde wandelaars per jaar, maar persoonlijk zou ik verwachten dat men het in een dergelijke situatie iets grootser aanpakt. Met nachtzichtapparatuur of een thermische camera (tegenwoordig vrij goedkoop te verkrijgen) was je wellicht zo gevonden.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Nordschleife
Amerikafan
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Nordschleife »

Zo vreemd is dat niet om 's nachts te stoppen met zoeken,zeker als je weet dat het slachtoffer niks mankeert. Eigen veiligheid eerst.
Een nachtje buiten spenderen zonder eten en drinken als het niet vriest is vervelend maar ga je niet dood van.
En de reddingsdiensten zijn (bijna) allemaal vrijwilligers met een chronisch tekort aan geld dus nachtkijkers enz. zit er ook vaak niet in.
Wees blij dat ze je gratis komen zoeken.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Gast

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Gast »

Gelukkig is het goed met je afgelopen, maar als ik heel eerlijk ben? Als je vindt dat je zo’n ervaren wandelaar en Amerika bezoeker bent maak je wel een paar enorme basis fouten en ben je volledig onvoorbereid, slecht uitgerust qua middelen en onverantwoord gaan wandelen. Je hebt het over mensen die je ziet die met een halve liter water gaan hiken, maar imho ben je zelf niet echt veel beter voorbereid geweest....of vind je wel?

Het is dat je vriendin wist waar je was, zodat ze hulpdiensten kon inschakelen maar anders had het heel wat slechter af kunnen lopen. Het is deze keer gelukkig voor jou goed afgelopen...heb je er van geleerd? Of is je enige conclusie geweest dat je te weinig water/eten bij je had?

Bovendien, het feit dat je aangeeft de volgende dag gewoon weer een trail bent gaan lopen.....ik neem aan dat je tussen je vorige ervaring en deze hike wel een gps, kompas, droog voedsel, powerbooks, zaklantaarn (al dan niet op je hoofd), energie drinks, etc etc. hebt aangeschaft om voortaan bij je te hebben? Al is het een populaire trail, was je toen wel beter voorbereid?

Of is dat ijdele hoop en heb je gewoon alleen iets meer eten en drinken meegenomen?
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1541
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Chi Sin X »

Terpies, ik vind uw kritiek nogal zwaar. De trail die TS heeft gelopen is 5 km lang, staat aangeduid als gemakkelijk en zou best populair moeten zijn (https://www.alltrails.com/trail/us/utah ... arch-trail ), met dat in het achterhoofd, zou ik ook niet meer bij hebben als hem. Wel heb ik altijd een kompas en gps bij (met reserve batterij). Maar om nu droog voedsel, energie drinks en een zaklantaarn mee te sleuren vind ik er nogal over (het blijft maar een stijging van 200 meter en wandeling van 5km). Hoeveelheid water leek me ook ok. Ook ga ik nooit alleen wandelen maar dat is eerder dat iemand hulp kan gaan zoeken als er echt iets misloopt (serieuze val oid), dat had in dit geval niet geholpen.
Gast

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Gast »

@chi sin x: Je geeft zelf al aan wat je nooit zou doen: jij zou altijd kompas en gps bij je (incl reserve batterij) hebben, jij zou niet alleen gaan lopen. Juist als je alleen gaat lopen zou ik me extra voorbereiden en de door mij genoemde dingen sowieso meenemen, met name omdat je dan iets hebt om op terug te vallen als je toch zelf niet verder kunt (door een val, een verstuikte enkel oid).

Deze (als easy aangegeven) hike is ongeveer twee uur, heen en terug..... is wel degelijk goed aangegeven, als je je een beetje voorbereidt (bv via de uitbgebreide omschrijving op de site die je linkte, inclusief gps coördinaten) weet je wat je kunt verwachten en kom je niet ‘zomaar’ in de problemen. De link die je post geeft alles prima weer, dus als je op klaarlichte dag op een duidelijk aangegeven trail van 5 km verdwaalt, laat je voorbereiding, je uitrusting en je wandeling zelf te wensen over.
Gebruikersavatar
Nordschleife
Amerikafan
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Nordschleife »

Wat mij opvalt is dat iedereen het over een gps heeft maar niemand over een kaart. Gps wordt echt overschat als je er niet mee kan omgaan heb je er uiteindelijk nog weinig aan.
Ik heb deze trail nooit gelopen maar als ik het op de kaart bekijk moet de weg terug redelijk makkelijk terug te vinden zijn.
Je loopt grotendeels langs een rand en vanaf veel plekken is Fern's Nipple te zien als herkenbaar punt.

Alleen op pad gaan terwijl iemand weet waar je bent zie ik niet als een probleem.
Ik zou voor zo'n korte wandeling echt geen liters water en een berg eten meenemen.
Wel zit er standaard een hooflampje en klein ehbo setje met reddingsdeken in de rugzak.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door boonens »

@Terpies: TS geeft zelf al aan dat het een wijze les voor hem was v.w.b. uitrusting en voorbereiding en deelt hier zijn verhaal bij wijze van waarschuwing voor minder ervaren reizigers. Ik begrijp niet zo goed wat dan het nut is om hem nog een schop na te geven?

Daarnaast aangaande je opmerking over populaire trails in de NP's. De ironie dat wij in het ene topic bespreken dat je op populaire trails inmiddels in colonne loopt met bussen vol toeristen en dat vervolgens in dit topic wordt geadviseerd op ook op deze trails een uitrusting mee te nemen waar MacGyver nog van onder de indruk is ontgaat mij niet.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Linda85 »

Ik vind het 'advies' van Terpies inderdaad ook niet zo sympathiek geformuleerd. Ik vermoed dat de les wel is geleerd. En ik vond het eigenlijk netjes, TS had 2 liter water mee op een 'easy' trail van 5 kilometer, meer heb ik dan ook echt niet mee hoor. En ook geen gps en dergelijke, nog nooit geprobeerd. Wel kan ik goed kaartlezen. Ik ga ook naar Capitol Reef in augustus, en aangezien ik alleen ga zal ik ook wel eens een trail alleen doen. Wel gaan al mijn uitstapjes via het visitor center, waar ik me uitgebreid zal laten informeren en zal laten noteren dat ik op stap ben :wink:
Afbeelding
Gast

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Gast »

De symptomen van TS duiden op uitdroging/zonnesteek (desoriëntatie, verdwalen) dus slechte voorbereiding en slechte planning. I rest my case.
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1541
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Chi Sin X »

De reden dat niemand een kaart vermeld is dat je eigenlijk enkel maar iets hebt aan een topografische kaart. Die standaard kaartjes die je gratis krijgt in een visitor center zijn redelijk nutteloos als je uw weg kwijt bent. (Er zijn wel uitzonderingen)

Het grote voordeel aan een gps is, is als je die aanschakelt aan het begin van uw wandeling, dat die een kruimelspoor tekent op de kaart waar je al geweest bent. Dus als je verdwaalt, hoef je enkel maar het spoor terug te volgen. Dat is een heel stuk eenvoudiger dan een kaart kunnen lezen (wat ook een kunst is).

Wat ook een hulp kan zijn, is de AllTrails app installeren op uw smartphone. Daarop kan je vooraf de wandelingen downloaden die je wil wandelen (dus je hebt ter plaatse geen data verbinding meer nodig). Dus bij twijfel kan je dan uw app raadplegen. Alleen is de batterij van een smartphone redelijk beperkt tov gps.
Gebruikersavatar
Nordschleife
Amerikafan
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Nordschleife »

Vanzelfsprekend bedoel ik een topografische kaart.
Mijn inziens kan je beter leren kaart lezen dan een gps gebruiken. Zeker als je een telefoon met navigatie-app de hele dag aan laat staan om je wandeling te tracken zou hij wel eens leeg kunnen zijn op het moment dat je verdwaald bent aan het einde van de dag.
Gps is meer een hulpmiddel om te navigeren als de omstandigheden lastig zijn om te navigeren (mist, bos, landschap zonder opvallende kenmerken).

Als je een beetje serieuzere wandelingen wil maken dan de standaard simpele toeristen filewandelingen, lijkt het mij dat je beter af ben om een beetje te leren navigeren.
Installeer hiernaast een navigatie-app op je telefoon en laat die uitstaan om zeker te weten dat je accu niet leeg is als je hem nodig hebt.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Tinus1955
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 18 okt 2017, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Tinus1955 »

Wat zijn nou de voordelen van een los GPS systeem t.o.v. een navigatie app op je mobiel met offline kaarten (geen internet dus nodig) met daarbij een grote powerbank in je track bagage?
Gebruikersavatar
Nordschleife
Amerikafan
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Nordschleife »

Het energieverbruik is lager (zeker de gps zonder touchscreen). En vaak werken ze op AA-batterijen dus makkelijk om reserve mee te nemen.
Dit is dus vooral handig op langere tochten van meerdere dagen. Vroeger was ook de ontvangst een stuk beter maar volgens mij hebben telefoons het gat aardig gedicht tegenwoordig. (niet zelf getest)
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Max Kool »

Felicitas schreef:Of misschien een outdoor gps aanschaffen?

^^ dit. En installeer een goede topo kaart.
LA, LA, LA....
Gast

Re: Verdwaald in Capitol Reef National Park.

Bericht door Gast »

En neem ook een papieren printje mee...wordt overal aangeraden, zodat je ook zonder iets van Electronica kunt oriënteren.....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer