De Joshua Tree van U2.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

De Joshua Tree van U2.

Bericht door bedeve »

31 jaar geleden bracht U2 het album The Joshua Tree uit, waarvan het fotowerk werd gedaan door Anton Corbijn.
De plaats van die fotoshoot is voor U2-fans een heel bijzondere plek geworden.
De boom waar het allemaal om gaat is al jaren dood.
Ligt daar in de woestijn weg te schrompelen.
Je hoeft niet perse een U2-fan te zijn om het bijzondere element te waarderen.
Omdat een heleboel bezoekers er dingen achterlaten.
De plek heeft iets magisch meegekregen.
Een tijdje geleden kwam ik daar een krantenartikeltje over tegen.
Je hoeft geen Volkskrantfan te zijn om het artikel leuk te vinden,
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2c8f49a/

Daar moet ik maar eens heen ...
Dinsdagmiddag 15 mei jl was het zo ver.
De zon fonkelde over de woestijn en raakte een aluminium koffertje.
Als een vuurtoren leidde het licht mij naar de boom.
En daar maakte ik een filmpje, wat via onderstaande link te zien is:

the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: de Joshua Tree van U2

Bericht door Laura&Edwin »

Bijzondere plek!
Ik ken het album van buiten. Toch maar langs gaan dit jaar.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Gebruikersavatar
cookiemon100
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 jul 2012, 12:53
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: de Joshua Tree van U2

Bericht door cookiemon100 »

wij gaan dit jaar weer op zoek, 6 jaar geleden hebben we het niet kunnen vinden.
2010 New York City
2012 West Amerika
2013 Oostkust + Canada
2014 Florida
2015 Rondje Denver
2016 Washington / Oregon
2017 Deep South
2018 West Amerika
Onze trips : http://estherenrob.blogspot.nl/
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: de Joshua Tree van U2

Bericht door biebyip »

Wij waren er ook. Bijzondere plek. En nog steeds dankbaar aan het helaas overleden formulier die me op het goede spoor Zette, zodat ik niet in Joshua Tree NP ging zoeken maar het langs de kant van de weg vond.

Sindsdien ziet mijn pinpas er zo uit;
Afbeelding
Vanessa007
Amerikafan
Berichten: 275
Lid geworden op: 20 sep 2017, 18:53
Contacteer:

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Vanessa007 »

Ik heb de coördinaten ook al opgeslagen! 8)
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: de Joshua Tree van U2

Bericht door biebyip »

cookiemon100 schreef:wij gaan dit jaar weer op zoek, 6 jaar geleden hebben we het niet kunnen vinden.
Er zijn een paar tips die je, naast de coördinaten, kunnen helpen het te vinden. Behalve dat de originele boom niet meer rechtop staat;), wil ik die wel delen - maar dan via pb. Om toch iets van het mysterie te houden;)
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Robbie&Irene »

Toevallig, als enorm U2 fan, hebben wij een 6 weken geleden ook lopen zoeken "and found what you're looking for" ! Zo geheimzinnig is het allemaal niet, via google map tik je gewoon the Joshua tree album location en krijg je exact de locatie en de gps coordinaten. Kwestie van op de juiste plaats de auto parkeren en er loopt inmiddels gewoon een zandpad door de woestijn naar de locatie toe! De dode boom ligt er nog wel, blootgesteld aan de elementen zal deze over een paar jaar wel verdwenen zijn. Om de boom liggen gitaren en andere muziekattributen. Hele aparte sfeer vonden wij het, prachtig gewoon, verbazingwekkend waren we er helemaal alleen!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Vito »

Bedeve, je bent er weer :thumbup: :clap: Geweldig! Heb je gemist!

Klinkt gaaf, en eigenlijk voor ons U2 fans wel een must. Ben je verleden jaar ook naar de Joshua tree tour geweest?
Echt weer hele gave beelden zaten daarin verwerkt.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door babarage »

Wij zwijgen over de Joshua tree tour ja! Die klaplopers zaten net in Europa toen wij in Amerika zaten (en andersom). Hmmphph. We zullen dr in Oktober wat van tegen ze zeggen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door bedeve »

Bedankt voor je warm welkom Vito !

The Joshua Tree Show was begin mei in Las Vegas.
Ik ben er niet geweest.
In het koffertje wat tegen de boom ligt en wat ik in het filmpje open heb ik een flesje water achtergelaten.
Voor hen die dat in de woestijn niet bij zich hebben.
Dit zijn de coordinaten die ik heb gebruikt 36.33088, -117.74527
Hierdoor kwam ik in een lijn bijna op een uur op de boom af.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Tinus1955
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 18 okt 2017, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Tinus1955 »

Mooie plaats ja! Hoorde trouwens dat mensen zelf stukken van de boom hebben meegenomen als souvenir. :? (snap persoonlijk eigenlijk niet waarom je alles moet gaan aanraken, zoals de filmer ook doet - koffer toch wel weer gesloten?).
Was begin mei zelf bij het U2 concert in Vegas, was trouwens de eXPERIENCE + iNNOCENCE Tour, en niet The Joshua Tree tour (ze speelde helaas geen enkel nummer van dit album, vanwege de vorige tour met deze naam). Wel vette show!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Martin & Marianne »

Ha ha ha, Martin was benieuwd wat er in de Volkskrant stond ...

Marianne
Nikie
Amerika-ontdekker
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 23
Contacteer:

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Nikie »

Wij waren er afgelopen september (2017)! We hebben een korte vakantie genomen, helemaal in het teken van U2: eerst gingen we naar de locatie van de originele boom, toen door naar het Harmony Hotel in 29Palms, en tenslotte naar het concert van U2 in Glendale Arizona.
Eigenlijk zouden we naar de zonsverduistering op 21 aug, zijn gegaan. Dat was al een jaar gepland, en bijzonder voor mij omdat het toevallig plaatsvond op mijn verjaardag. Helaas ging die vakantie niet door omdat begin augustus de dag voor vertrek mijn schoonmoeder haar heup brak en we moesten annuleren. Toen schoonmoeder gelukkig na geslaagde operatie goed herstelde konden we kijken naar een korte vakantie in de herkansing. Al jaren als groot U2-fan hadden we in juli al enorm genoten van weer een fantastisch concert van U2 in Nederland. Daarom besloten we opnieuw naar een concert te gaan tijdens hun Amerikaanse tournee. En qua planning bleek het beste uit te komen het concert in Glendale (vlakbij Phoenix). Mooier kon niet, ons favoriete deel van Ameriika, in combinatie met u2!

We zijn vanuit Las Vegas naar de plek gereden van de foto, daar geparkeerd langs de weg, en zonder veel zoeken met behulp van de coordinaten naar het 'monument-plekje' gelopen. Wij waren er ook volkomen alleen. Het was heet en ik vond het nog best beetje spannend omdat je er zo alleen loopt en het verder lopen was dan ik had verwacht. Het is niet echt ver hoor, maar te bedenken dat Anton Corbijn en U2 daar met zware fotospullen liepen te sjouwen had ik verwacht dat het veel dichter bij de weg zou zijn geweest. Overigens was de shoot in de winter en hadden zij het juist koud op de foto, terwijl het nu in september nog heel erg warm was, misschien waren ze wel blij om een eindje te lopen om op te waren. We hebben geen enge beesten gezien en enige wildlife was een jackrabbit die plotseling wegschoot. Ik vond de plek zelf gaaf, hoewel ook best een rommeltje, maar het was een superervaring, vooral dus door het verhaal erbij. Anders is het gewoon een willekeurig plekje in de woestijn, maar nu is het ineens een bijzondere plek. Ik kreeg er ook een beetje hetzelfde gevoel bij als bij het bezoeken van het graf van Jim Morrison in Parijs en Jimi Hendrix in Seattle, ook twee helden van mij. Na er een tijdje op de locatie te zijn geweest en alle spullen bekeken te hebben zijn we weer terug naar de auto gelopen. Al die tijd zijn we er volkomen alleen geweest, wat we heel fijn vonden.
Daarna doorgereden naar 29Palms waar het Harmony hotel staat waar ze hebben overnacht. We waren hier 8 jaar geleden ook al eens geweest. Op de albumfoto's zie je onder meer het naambord van het motel. 8 jaar geleden was dat bord vervangen door een ander bord met ander lettertype. Nu is het oude bord weer in ere hersteld, ik neem aan dat het een nieuw bord is, maar wel weer gelijk aan de albumfoto. Het Harmony motel is verder niets bijzonders, we zouden het zelf niet snel gekozen hebben om te overnachten. Maar wat ik mooi vind is dat ze er ook geen toeristische attractie van hebben gemaakt, als je het niet weet, dan heb je geen idee dat dit het motel is van het album. Het ligt vlakbij de noordelijke ingang van Joshua NP. Dat park hebben we vervolgens weer eens bezocht (was in 2008 mijn allereerste NP, toen kwamen van vanuit LA, later zijn we er diverse keren teruggekeerd) en hebben uiteindelijk in de buurt van Palm Springs overnacht.
De dag erna zijn we naar Glendale gereden waar U2 savonds in het Stadion van de Cardinals optraden. Onderweg er naar toe stonden op de mededelingenborden boven de weg teksten met verwijzingen naar U2-teksten, dat vond ik heel bijzonder. Ook zo gaaf om een concert in Amerika mee te maken. Het was hetzelfde concert als in juli in Amsterdam, maar de hele beleving was totaal anders. Overigens vind ik de Nederlandse manier van naar een concert gaan wel persoonlijk fijner, maar ik had dit voor geen goud willen missen in Glendale, en super om het verschil ook te zien tussen Amerikanen en Nederlanders. Wij kwamen echt voor het concert, maar alle mensen om ons heen waren er helemaal niet zo mee bezig. Ze leken eigenlijk maar lauw geinteresseerd. Het was ook helemaal niet uitverkocht, en kaartjes had je al vanaf iets van 30 dollar of zo. WIj hadden wel stuk duurdere kaarten omdat we de beste plekken wilden, maar ook die mensen om ons heen leken het concert zelf toch meer als bijzaak te zien. Er werd continu enorm veel geklets, opgestaan, gewandeld, gedronken en hele uitgebreide maaltijden gegeten op de tribune, men had helemaal geen echte aandacht voor wat er op het podium gebeurde. Ook gingen veel mensen na verloop van tijd al weer weg, vooral als ze het eten ophadden. Op het einde zaten we op een halflege tribune en toen U2 voor het laatst nog zwaaide was de hele tribune al leeg. Ik vond dat zo gek, maar tegelijk wel handig, we konden zo naar buiten lopen. Het concert was overigens geweldig dus daar kon het echt niet aan liggen.
Al met al een prachtige ervaring!
1994: NY naar LA(trein) 1997: NY
2001: TX/FL 2002: TX/LA/MS
08: CA/AZ/NM/UT/NV 09: NY/CA/AZ/UT/NV 10: CA/AZ/UT/CO/NV
11: CO/SD/WY/MO/UT/NM/AZ/NV 12: WA/Canada/MO/WY/ID/UT/AZ/NV
13: Atlanta-LV 14: LV/AZ/NM/CO/UT/CA/NV 15: CA/AZ/UT/CO/NV
16: WA/OR/CA/NV
Tinus1955
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 18 okt 2017, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Tinus1955 »

Mooi ervaringsverhaal @Nikie.
Ik herken het wel dat de Amerikanen anders naar een muziekconcert gaan dan 'wij'. Dit eerder zelf ervaren bij Coldplay en dus U2. Zijn een stuk minder uitgelaten dan ofzo. Overigens was het concert van U2 in Vegas afgelopen mei ook nog lang niet uitverkocht. Mijn gereserveerde plaatsen werden zelfs opgeheven en kreeg een 'complimentary' upgrade naar de 1e rang. Kwam wrs ook door de grote concurrentie van andere (sport-) evenementen daar en mogelijk de hoge ticketprijs. Het was ook hun 2e concertdag daar (1e dag was wel bijna uitverkocht).
Kan het trouwens ook niet zijn dat U2 destijds met een busje gewoon de woestijn is ingereden om de Joshua Tree te bereiken i.p.v. ter voet vanaf de weg?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Pete.Z »

Leuk, wij zijn er al eens geweest in 1997 toen de boom nog leefde,en willen in september nog een keer om te kijken hoe het er nu uitziet, gaan we een dagje vanuit San Diego naar Panamint Springs, en volgende dag terug via Ballarat.

JT tour drie maal bezocht, dit jaar naar Parijs, 2x Amsterdam en Dublin voor de concerten....we zijn fan, zeg maar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door Martin & Marianne »

Martin & Marianne schreef:Ha ha ha, Martin was benieuwd wat er in de Volkskrant stond ...

Marianne
Inderdaad, ik klikte nieuwsgierig op de link en zag toen tot mijn verrassing dit artikeltje staan. :shock: Maar inderdaad, wat een leuk geschreven artikeltje! :wink:

@Nikie. Klinkt naar een echt U2-uitstapje. Ik neem aan dat jullie ook bij Zabriskie Point zijn geweest (waar de foto voor de voorkant van de hoes is gemaakt.) Ook zijn er foto's in Bodie gemaakt. Zie hier wat meer foto's van U2 in Bodie. https://www.bodie.com/bodie/u2-in-bodie/

Het was inderdaad koud toen de foto's in de woestijn werden gemaakt. Op de Bodie-foto's zie je zelfs sneeuw liggen. Ook bij het maken van de foto's bij de Joshua Tree was het frisjes, maar omdat de foto's een woestijnbelevenis moesten uitdrukken, konden de bandleden er niet met een warme jas aan op staan en deden ze die uit. Daarom staan ze ook een beetje met een van kou vertrokken gezicht op die foto.

Martin
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door HennyCox »

Ik ben ook die-hard fan van U2.....al 19 concerten gezien.......ze traden 2 weken geleden in LA op.....paar kilometer van LAX, waar wij toen landde...helaas geen kaart meer te krijgen.

Maar ik heb goed nieuws voor de fans......sinds 1 juni heeft U2 op XSirius een eigen zender !! De hele dag U2 op je radio....kanaal 30... :thumbup: :clap:
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: De Joshua Tree van U2.

Bericht door bedeve »

HennyCox schreef: sinds 1 juni heeft U2 op XSirius een eigen zender !! De hele dag U2 op je radio....kanaal 30...
Leuke tip !
Ook degenen die hier thuis muziek streamen.
The U2 Experience op channel 30 is de hele maand juni.
Jullie nog een fijne vakantie .
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer