Voorbeeldroute: waar beginnen?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Fleur90
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Voorbeeldroute: waar beginnen?

Bericht door Fleur90 » 18 mei 2018, 15:49

Hoi allemaal,

Wij willen in oktober graag 3 weken het 'standaard rondje' aanhouden en willen de voorbeeldroute volgen. Ik twijfel nog tussen het boeken van een pakketreis of het zelf boeken van hotels e.d. Een pakketreis is natuurlijk gemak (misschien wat duurder?), maar alles in eigen hand houden vind ik ook wel prettig. Wat zijn de voor- en nadelen? Omdat we graag begin oktober willen (Evt begin sept), wat raden jullie ons aan om waar ons rondje te starten? Ik lees veel verschillende dingen namelijk..

Hulp wordt enorm gewaardeerd, dank alvast!

Groet,
Fleur

SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Voorbeeldroute: waar beginnen?

Bericht door SanFran » 18 mei 2018, 16:45

Ik zou zelf boeken. Voordeel is dat je zelf de hotels uitkiest, je nog gratis kunt annuleren, je route nog kunt aanpassen, je veel voorpret hebt, je zelf de beste locaties kunt uitkiezen en de beste prijs kunt zoeken.

Waar je het beste kunt beginnen is ook afhankelijk van in welke periode je gaat. En hoe je het rondje wilt rijden. Wij hebben bijvoorbeeld 2x SF-SF gedaan en dan vanuit SF eerst richting LA en als laatste Yosemite. Mocht je in oktober gaan zou ik persoonlijk als eerste richting Yosemite gaan en als laatste de kust doen. We hebben 1x Las Vegas - Las Vegas gedaan. Beviel ook erg goed. Eerst richting Yosemite gegaan, toen via Sequoia naar San Francisco en highway 1 etc.

Voordeel van beginnen en eindigen in San Francisco is dat je je huurauto later kunt ophalen of eerder kunt inleveren, omdat je daar geen auto nodig hebt. Scheelt je parkeerkosten (die zijn erg hoog in San Francisco) en een aantal dagen autohuur. Beginnen en eindigen in Las Vegas vind ik als voordeel dat je daar voor een scherpe prijs altijd een fantastisch hotel hebt. Dat is lekker als je bent aangekomen na 17 uur reizen en als je op het einde nog wat volle dagen plant kun je nog lekker relaxen daar.

Op San Francisco en LA kun je rechtstreeks vliegen, op Las Vegas niet. Dat kan ook meewegen in je keuze.

Kortom, het is allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 18 mei 2018, 18:29

Al 2x met testroutes meegemaakt dat het qua autohuur echt niet zoveel scheelt de auto in SF ‘eerder’ in te leveren. En je bent dan weer kosten kwijt voor vervoer van en naar t vliegveld.

Ik begin altijd met een route en check dan de 4 luchthavens qua kosten, bv SFO - SFO of LAX - LAX, maar ook LA - SF (en andersom) of bv LA - PHoenix.

In Oktober kan het op bepaalde hogere plekken (yosemite - sequoia - Zion - Bryce) al goed afkoelen snachts en kan je misschien al wel eens sneeuw hebben. Het kan evengoed overdag nog 25 graden zijn overigens. Ik had in een paar dagen 50graden temperatuur verschil tussen Sequoia en Palm Springs.

Pakketreizen mee oppassen dat je soms op niet de beste plekken overnacht. Bv St George op meer dan een uur van Zion, of Flagstaff op 1,5u van de Grand Canyon

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 19 mei 2018, 07:23

Zeker geen pakketreis doen. Met een standaardreis heb je altijd te weinig tijd overal. En als je zelf je route bepaalt en de hotels wilt uitzoeken heeft het geen zin om het boeken aan een reisbureau over te laten want dan heb je het meeste werk al zelf gedaan.
In oktober is de Tioga Pass normaal gesproken nog open. Ik zou wel Yosemite zo vroeg mogelijk doen dus starten in SF of in LV.
Als je zelf de accommodatie boekt let dan op de annuleringsvoorwaarden. Meestal kun je tot een dag voor aankomst gratis annuleren. Handig voor als de Tioga Pass toch dicht is . Als je via een reisbureau boekt kun je niet gratis wijzigen!
Kijk goed naar de ligging van de accommodatie. In oktober is het vroeg donker en de dagen zijn kort. Het is dus prettig om dicht bij of in de parken te overnachten.

Marianne

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 25 mei 2018, 21:24

Bedankt voor de handige tips!
Ik denk dat starten in SF of in LV. Ik lees ook dat het leuker is om vanaf SF naar beneden te rijden, zodat je aan de 'goede kant' langs de kust rijdt, wat maakt dat LV de plaats is om te starten. Maakt dit veel uit? Het zou dan van LV via Tioga Pass naar Yosemite zijn.. Wat is jullie mening hierover? En in hoeverre kan ik er eigenlijk vanuit gaan dat de Tioga Pass wel open is?
We hebben het liefste de huurauto wel direct.. dan is dat bij aankomst direct geregeld.

Ik zie bij de voorbeeldroute ook lijsten aan hotels/overnachtingen.. ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet wat gunstig is om waar te overnachten. Is hier nog iets van houvast in? Of tips?
Bij welke parken raden jullie ons aan om in het park te slapen en bij welk park is buiten het park ook prima en haalbaar (qua reistijd)?

En is booking nou het goedkoopste? Hotelprijzen vallen namelijk wat hoger uit dan gedacht...

Alvast bedankt voor de tips!

Ron Notenboom
Amerikakenner
Partner van: Sjaan
Contacteer:

Bericht door Ron Notenboom » 25 mei 2018, 21:46

Voor Hwy 1 maakt het m.i. weinig uit of je die van noord naar zuid of andersom rijdt. In beide gevallen is het genieten van de prachtige kust. In oktober moet je de startlocatie mogelijk eerder laten afhangen van je bezoek aan Yosemite en het rijden van de Tioga Road.
Voor het zoeken van hotels zou je gebruik kunnen maken van de vergelijkingssite http://www.trivago.nl. Een andere mogelijkheid is via Google Maps. Je navigeert dan naar een plaats of gebied waar je een hotel zoekt en type dan in de zoekbalk het woord`hotels`, waarna alle hotels in dat gebied zichtbaar worden. Vervolgens klik je op een gevonden hotel voor verdere info. Je ziet dan aan de linkerzijde van je scherm de verschillende aanbieders van het betreffende hotel, danwel van het hotel zelf.
Zelf heb ik voor onze rondreis komende zomer vrijwel alles geboekt bij de hotels zelf m.u.v. Yellowstone NP. Maar voor onze vorige reis waren het veelal hotels via Booking.com en Hotels.com
Reisverslag 2018: https://www.pindat.com/reis/dagboek/not ... s-usa-2018
2010: New York + California
2011: Florida
2014: Florida
2015: Zuid West USA
2018: Utah-Nevada-Wyoming-Colorado
2020: Oregon + Washington

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 26 mei 2018, 10:12

De richting waarin je Hwy1 rijdt is niet zo belangrijk; je zult toch regelmatig ergens stoppen. Het voordeel van het rijden van zuid naar noord is dat je niet aldoor tegen de zon in kijkt.
Ik zou de keuze eerder laten afhangen van de prijzen van de vliegtickets en van de weekenden: probeer het weekend in Las Vegas te vermijden vanwege de veel hogere prijzen dan, en probeer ook het weekend in Yosemite en Zion te vermijden vanwege de grotere drukte daar.
De Tioga Pass lijk me geen probleem begin oktober. Kijk eens hier voor de sluitingsdata in de afgelopen jaren. Het betreft hier de definitieve sluitingsdata voor het seizoen. Het kan zijn dat er tijdelijke sluitingen zijn door sneeuwval. Die kans zal groter worden als je er later in het jaar bent.

Als je de route hebt vastgesteld is het zoeken van accommodatie niet echt moeilijk maar je moet voor jezelf een afweging maken tussen ligging, luxe en kosten. Voor steden als LA en SF is het goed als je eerst eens kijkt wat je er wilt doen; zeker voor LA is dat belangrijk om te kijken waar je het beste kunt overnachten.
In parken als Yosemite en Grand Canyon vind ik overnachten in het park veel meerwaarde hebben. Voor de Grand Canyon is een overnachting aan de rim een prachtige ervaring. Het geeft je bovendien de gelegenheid om er een zonsopkomst/ondergang mee te maken zonder nog een eind in het donker te moeten rijden. Voor Yosemite liggen de hotels buiten het park minimaal een half uur (El Portal) tot een uur of 1,5 uur uur van de vallei. Hoe verder van de vallei, hoe goedkoper, maar met de korte dagen in oktober zou ik zeker voor een overnachting in het park kiezen.
Bij Bryce en ion heb je veel mogelijkheden net buiten het park. Kijk voor Zion eens naar de Zion Park Motel (reserveren via de mail). Voor Bryce heb je de Bryce view Lodge of Ruby's Inn; die liggen beide tegen het park aan. Je kunt ook kijken naar Tropic. Ga beslist niet alleen af op booking.com. Dat hoeft niet het goedkoopste te zijn, en bovendien zie je niet alle mogelijkheden, zeker niet in de parken. Google op bijvoorbeeld lodging Tropic, of cabins Tropic als je daar iets zoekt.
Voor Yosemite zie http://www.travelyosemite.com. Voor de GC: http://www.grandcanyonlodges.com. Bij beide geldt: als er nu niets vrij is, check dan regelmatig; er zijn altijd annuleringen. Voor de GC zijn de Mawik Lodge South en de Brifht Angel Lodge de goedkoopste opties.
Lees ook eens wat reisverslagen om te zien waar anderen overnacht hebben. In onze laatste twee verslagen hebben we een aparte pagina met onze hotels; misschien heb je daar iets aan.

De prijzen van accommodatie zijn hoog; het is de laatste jaren veel duurder geworden. Bedenk dat je tegenwoordig redelijk goedkoop kunt vliegen, zeker in oktober, en gebruik het voordeel dat je daar hebt om eens een wat duurdere/betere overnachting te boeken.

Werk je route eens helemaal uit, met de data er bij. Weet je al wanneer je precies gaat? Als je weet hoe lang je ergens bet en wanneer, kun je concreet gaan zoeken en hier hulp vragen als je er niet uit komt. Let op bij aanbiedingen; soms betekent een aanbieding dat je niet gratis kunt annuleren.

Marianne

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 26 mei 2018, 10:23

Vwb betreft hotels niet vergeten om trivago.nl en hotelscombined.nl te checken, daar willen nog wel eens goedkopere aanbieders bij staan dan booking.com.

PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 26 mei 2018, 10:33

Hou ook rekening met ‘feestdagen’. Zo is er begin Oktober Columbus Day. De maandag waarop het valt zal wel meevallen, maar het weekend ervoor zit een stad als Las Vegas echt helemaal vol of je moet de hoofdprijs in normaal goedkope hotels betalen. Ook is er rond dat weekend bv een filmfestival in Lone Pine waardoor ook daar alles snel vol zit.

In Okober kunnen de nachten in bv Yosemite, Grand Canyon en Bryce al fris of koud zijn terwijl het op andere plekken zoals LA of regio Palm Springs en Death Valley nog makkelijk 30+ of warmer kan zijn.

Marianne geeft aan de weekenden in zowel Yosemote, Zion en Vegas te ontwijken. Als je de voorbeeldroute volgt gaat je dat nooit allemaal lukken omdat die zaken vaak relatief dicht op elkaar gedaan worden. Let erop dat bv Vegas op vrijdag en zaterdag duur(der) zijn, zondags zakt de prijs vaak weer.

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 27 mei 2018, 20:19

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Hebben we erg veel aan en we gaan ermee aan de slag! :)

We willen met ons werk overleggen of september ook een optie is om zo toch wat flexibeler te zijn. Is september evt een betere maand om te gaan (langere dagen, garantie tioga pass)?
De voorbeeldroute geeft goed aan wat wij ook graag willen zien, dus dat is erg fijn. Hebben jullie nog tips over hoe ik mijn weg kan vinden binnen een stad als SF of LA? Dus voor LA is dat Hollywood, Walk of Fame, Venice Beach etc. Gebruiken jullie hier een navigatie voor? Om ook binnen de stad je weg te vinden? Idem eigenlijk voor SF. Ik wil ivm de beperkte tijd een efficiente dagplanning in elkaar flansen dus een logische volgorde qua bezienswaardigheden.

We hebben geen hoge eisen qua hotels, als we maar niets hoeven te delen en het enigzins schoon is. Centraal gelegen en prijs is wat dat betreft belangrijker voor ons. Tips zijn welkom!

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 27 mei 2018, 21:53

Zoals ik al aangaf is oktober geen probleem voor de Tioga Pass. En een garantie heb je nooit, ook niet in september. September is natuurlijk wel een prima maand om te gaan. Je hebt inderdaad wat langere dagen. Bedenk wel dat het zeker tot het Labor day weekend nog hoogseizoen is.
Fleur90 schreef:ebben jullie nog tips over hoe ik mijn weg kan vinden binnen een stad als SF of LA? Dus voor LA is dat Hollywood, Walk of Fame, Venice Beach etc. Gebruiken jullie hier een navigatie voor?
Navigatie is wel gemakkelijk in een stad. Toen er nog geen navigatie was gebruikten we een plattegrond en later toen er googemaps was maakten we een printje van de route naar het hotel en andere bezienswaardigheden. Nu doen we het nog steeds zonder navigatie in het zuidwesten omdat we de belangrijkste wegen wel kennen.
Het is wel handig om een (gratis) app op je telefoon te zetten.
Voor de volgorde van de bezienswaardigheden kun je nu natuurlijk googlemaps gebruiken. Kijk waar alles ligt en maak dan de dagplanning.
Met je plannen voor LA zou een hotel in Hollywood wel handig zijn. Wij zaten een paar keer in de Orchid Suites. Je kunt ook eens kijken ar een Motel6 daar in de buurt. Kijk daarvoor op http://www.motel6.com en voor als locatie LA Hollywood in.

Marianne

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 11 jun 2018, 20:21

Dank voor alle tips, heel bruikbaar!
Inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang, en begin ik het ook nog eens leuk te vinden. :thumbup:

Momenteel loop ik een beetje vast op Death Valley. Ik vind de overnachtingen in de parken namelijk wat te prijzig en zoek een goed alternatief.
We komen vanuit Yosemite/Mammoth Lakes, gaan naar Death Valley (overnachting) en dan door naar Las Vegas. Is Amargosa Opera House & Hotel een goede keuze? Of Longstreet Inn Hotel? Of zijn er nog andere alternatieven?

PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 11 jun 2018, 21:49

Vanaf yosemite is dat een fikse rit. Vanaf Mammoth Lakes kan het als je bv furnace creek en stovepipe wells te duur vind. Ik weet niet wat de laatste tegenwoordig kost, maar Furnace creek is erg duur iig. Je hebt in death valley ook nog panamint springs resort maar dat ligt net aan de verkeerde kant. T is altijd een lane dag iig

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 11 jun 2018, 21:57

Kom je nu vanaf Yosemite of vanuit Mammoth Lakes? Dat is wel een verschil.
Je zou ook nog voor DV kunnen stoppen, in bijvoorbeeld Lone Pine (of Panamint Springs zoals Paul al aangaf. Er is genoeg te doen tussen ML en Lone Pine om een dag mee te vullen. Kijk maar eens in ons 2015- en 2017-verslag daarvoor.
Het hangt ook van je plannen in Death Valley af wat handig is.
Een overnachting in het ark is toch wel het mooiste. Is Stovepipe Wells ook te duur?

Marianne

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 11 jun 2018, 22:40

Oh sorry dat is wat onduidelijk van mij. We komen vanuit Mammoth Lakes (We volgen volledig de voorbeeldroute maar willen starten in SF ipv LA)
Ik zie dat Lone Pine nog wel een stuk rijden is naar Death Valley en redelijk ongunstig als we daarna doorrijden naar Las Vegas.
Ranch zit op 200 - 220 per nacht. Stovepipe Wells op 179 per nacht.
Panamint Springs Resort is inderdaad voordeliger, 113€, maar in hoeverre zit je dan nog in het park? Of is doorrijden naar Amargosa Opera/Longstreet Inn dan beter (70 a 80 per nacht).. Keuzes keuzes..

Nog even een geheel andere vraag. Ik heb al eea gelezen over huurauto, maar waar hebben jullie persoonlijk goede ervaringen mee? Ik wilde het liefste met afkoop eigen risico, maar nou las ik hier ook ergens dat ze in Amerika geen eigen risico kennen.. klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 11 jun 2018, 23:06

Zoals ik al zei hangt het van je plannen en interesses af; als je niet in DV wilt overnachten dan is het een keuze tussen meer tijd op het eerste stuk of meer tijd voor het stuk naar Las Vegas. In beide gevallen heb je minder tijd voor DV, of je nu ervoor stopt of erna.
Panamint Springs is - net - in het park, maar het mooiste is Stovepipe Wells of Furnace creek omdat je dan een aantal bezienswaardigheden bij zonsondergang of zonsopkomst kunt zien.
Overnacht je in Lone Pine, dan heb je tijd voor Bodie, Bristlecone Pines Forest, Alabama Hills etc.
Ik had al naar onze verslagen verwezen voor een stop in Lone Pine. Je krijgt dan een idee van de tijd die je nog voor Death Valley hebt.
De reistijd van ML naar de oostkant van DV is net zo lang als die van Lone Pine naar Las Vegas, dus in beide route heb je evenveel tijd voor DV.

Kijk voor autohuur eens naar het autohuurtopic in het vervoer-forum.

Marianne

Franciscus
Amerikakenner

Bericht door Franciscus » 12 jun 2018, 12:10

Fleur90 schreef: Hebben jullie nog tips over hoe ik mijn weg kan vinden binnen een stad als SF of LA? Dus voor LA is dat Hollywood, Walk of Fame, Venice Beach etc. Gebruiken jullie hier een navigatie voor? Om ook binnen de stad je weg te vinden? Idem eigenlijk voor SF. Ik wil ivm de beperkte tijd een efficiente dagplanning in elkaar flansen dus een logische volgorde qua bezienswaardigheden.
Navigatie is in de stad wel handig. Hou er rekening mee dat LA gróót is, de afstanden tussen bezienswaardigheden en leuke gebieden zijn enorm. Het kan ook enorm druk zijn dus de reistijd in de stad kan ook tegenvallen. Vooraf bedenken wat je wil zien is dus wel heel handig. En als je meerdere dagen in LA wilt blijven kan het ook slim zijn om meerdere hotels te boeken, in de buurt van waar je die dag wil zijn.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 21 jun 2018, 21:26

Zo, ik ben inmiddels al aardig bezig met zoeken en boeken en daarmee stuit ik nu op het volgende.. We gaan op 20 september van San Francisco naar Yosemite (20/09 t/m 22/09) en willen uiteraard graag Glacier Point en Mariposa Grove bezoeken. Ik begreep dat je daarvoor het beste via Oakhurst kunt rijden (580 - 99 - 140)..
Is het haalbaar om zowel Glacier Point en Mariposa Grove te bezoeken? Of qua tijd handiger om het voor deze dag alleen bij Mariposa Grove te houden?Zo lastig inschatten..

Verder zijn er niet echt leuke stops op deze route las ik en kun je het beste deze tijd gebruiken om te rijden?

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 21 jun 2018, 22:13

Het hangt er deels van af waar je gaat overnachten. Weet je dat al? Als je in de vallei overnacht is het via Wawona (Mariposa Grove) en Glacier Point 6 uur rijden. Je kunt dat zelf met GoogleMaps bekijken.
Ik weet niet hoe lang een bezoek aan de Mariposa Grove zal kosten, maar op zich is het wel te doen. Ik zou wel vroeg vertrekken uit SF. Hoe er rekening mee dat het vroeg donker is, het is wel mooi als je de vallei in rijdt terwijl het nog licht is.
Wat je nog zou kunnen doen is op de laatste dag SF al een stuk richting Yosemite rijden. Je hebt dan iets meer tijd de volgende dag, en het scheelt je een hoop geld omdat zowel in SF als in Yosemite overnachten prijzig is.

Wij deden in 2015 de weg naar Glacier Point met de wandeling naar Taft Point op weg van SF naar de vallei. Kijk eens naar ons verslag om een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is.

Marianne

Fleur90
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleur90 » 28 jul 2018, 00:00

Wij overnachten in een heated tent in het park.
Het ziet er als volgt uit:

20-09 SF - Mariposa Grove - (Glacier Point) - Tunnelview - Yosemite Valley
21-09 Yosemite
22-09 Yosemite - Tioga Pass - Bodie - Mammoth Lakes

Of we Glacier Point op de 20e gaan doen, is naast tijd ook afhankelijk van wat we besluiten om op de 21e - onze volle dag Yosemite - te gaan doen.
Ik zit namelijk te denken aan de Panorama Trail, waardoor Glacier Point op de 20e niet meer nodig is. Ik vraag mij alleen af of dit een goede keuze is om onze volle dag daaraan te besteden. Wat vind jij/jullie?
Mochten jullie de Panorama Trail geen goede keuze vinden.. wat zijn jullie tips voor deze volle dag?
Wij zijn overigens geen fanatieke wandelaars. De panorama trail is voor ons te doen, maar een trail met flinke klimmen erin is een no-go :lol: .

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer