Yosemite, begin/eind september

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
firsttimeamerika
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Yosemite, begin/eind september

Bericht door firsttimeamerika » 14 mei 2018, 08:35

Wij zijn plannen aan het maken voor een rondreis in west-amerika. Later zal ik jullie nog advies vragen over de specifieke route, maar we zijn nu eerst informatie aan het verzamelen.

De foto's van Yosemite doen me denken aan natuur in Europa, prachtig, maar gezien we nog niet weten hoelang we precies weg kunnen wil ik onze route niet te vol plannen.

Wel vind ik al die watervallen prachtig, maar ik lees dat die aan het einde zomer/begin herfst beginnen op te drogen, maar dat het ook afhangt van de sneeuwval dat jaar. Nu is die sneeuwval nu nog niet te voorspellen, omdat we pas september 2019 willen gaan.

Maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:
Hoe waren de watervallen bij jullie in de maand september?
En is het echt zo dat je het soort natuur in Yosemite kunt vergelijken met bepaalde natuur in Europa?

Ik heb zelf vooral het idee om Yosemite te skippen, en verder te genieten van het unieke van Antelope, Monument Valley, Grand Canyon, Bryce, Zion etc en omdat we bepaalde dingen skippen juist tijd te investeren in Yellowstone.

SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Yosemite, begin/eind september

Bericht door SanFran » 14 mei 2018, 11:57

2x in september geweest en 2x geen watervallen op de plekken waar wij zijn geweest. Of Yosemite te vergelijken is met de natuur in Europa weet ik niet, want ik reis niet in Europa. Ik vind Yosemite wel een heel mooi park en toch weer anders dan de andere parken in Amerika die ik tot nu toe heb gezien. Maar goed, Yellowstone is natuurlijk ook heel bijzonder! Nog niet geweest, maar ga ik dit jaar voor het eerst naar toe. Maar wel verstandig om eerst te bedenken wat je wilt en er zo een mooie route van te maken i.p.v. alles maar in één route te proppen :thumbup:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 14 mei 2018, 12:14

In Yellowstone begint de winter in september. Half september gaan al een flink aantal voorzieningen dicht en vriest het 's nachts al en kan er uiteraard sneeuw vallen.

In Yosemite staan de meeste watervallen in september elk jaar droog of zijn ze nog minimaal. Als je flinke watervallen wil zien dan moet je daar in mei/juni heen gaan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 14 mei 2018, 13:03

Ik heb het idee dat Yosemite toch wel anders is dan de bergen in Europa - al was het alleen maar omdat je er beren hebt in plaats van koeien - maar het is niet zo uniek of bijzonder als de rode rotsen van Utah of de vulkanische verschijnselen in Yellowstone.
Er is veel meer dan watervallen, maar als je dat het belangrijkste vindt dan moet je niet in september gaan. De Yosemite Falls staan normaal gesproken eind juli, begin augustus wel drooog (behalve vorig jaar, maar dat was echt een uitzondering) en de Vernal Fall en Nevada Fall lopen wel, maar zijn niet meer zo indrukwekkend als in het voorjaar. Zie hier voor ons 1988-verslag voor ons bezoek in september.
Ik weet niet hoe lang je wilt gaan maar als je ook naar Yellowstone wilt zul je ook niet veel tijd hebben om ook Yosemite mee te nemen tenzij je meer dan 4 weken hebt.

Marianne

firsttimeamerika
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door firsttimeamerika » 14 mei 2018, 19:50

Ik denk dat we Yosemite dan inderdaad zullen skippen.

We gaan geen 4 weken en ik wil niet alles overvol proppen.
Dus dan moet je keuzes maken. En watervallen vind ik geweldig, en de natuur van Yosemite lijkt prachtig, maar ik ga dan toch meer voor de woestijn en de canyons omdat ik dat sowieso niet in Europa vind.

Super, bedankt voor de tips!

En pfoe, ja ik had al gezien dat Yellowstone een heel ander klimaat heeft.
Misschien dan maar de route zo maken dat als we daar heen gaan dat we dat als eerst meepakken, hoe vroeger in september hoe beter :)

Désirée
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Désirée » 19 mei 2018, 08:12

Wij zijn begin september in yellowstone geweest. We hadden 1 dag sneeuw, andere 2 dagen 20 graden en zon. Als je gaat doe het dan zo vroeg mogelijk.
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2021 Zuidwesten

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer