Yosemite drukte

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Ik denk dat het overal druk is. Wij waren vorig jaar eind mei in Yellowstone en daar was het met vlagen ook erg druk. Niet zo druk als in Yosemite 2 weken later.

Echter als je in Yosemite vroeg bent voor de toeristische dingen en later wat verder weg van het centrum bent valt het begin juni in ieder geval alleszins mee met de drukte.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Yosemite drukte

Bericht door Vito »

Wij vonden Yosemite Valley in 1991 al belachelijk druk. Eens maar nooit weer.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Martin & Marianne »

Wij zijn nu tien keer in Yosemite geweest. De eerste keer in 1988, de laatste keer in 2017 en ja, het is er nu drukker dan dertig jaar geleden. Ter lering en vermaak even wat cijfertjes: In 1988 kwamen er 3,2 miljoen bezoekers; in 2017 waren dat er 4,3 miljoen mensen. In de “rustige jaren”, tussen 2000 en 2010, kwamen er overigens nog steeds gemiddeld zo’n 3,5 miljoen bezoekers per jaar.
In de drukste maanden van het jaar (juli en augustus) lopen er gemiddeld 20.000 bezoekers per dag rond in het park. Ter vergelijking: Feyenoord trekt twee keer zoveel toeschouwers bij hun thuiswedstrijden; De Efteling op drukke dagen ook. Times Square in New York wordt dagelijks zelfs door zo’n 400.000 mensen bezocht.

De groei komt vooral van dagjesmensen. Het aantal kampeerders in het park is ten opzichte van 1988 zelfs met 35% afgenomen. Waren er in 1988 nog 1,15 miljoen kampeerders (RV en tenten), in 2017 waren dit er nog maar 750.000. Deze daling komt niet doordat er minder mensen geïnteresseerd zijn in een campingplekje – de campings zijn altijd binnen no-time vol - maar omdat de Upper and Lower River campgrounds na de overstroming van 1997 definitief zijn gesloten.

De drukte uit zich vooral in Yosemite Valley – drukke shuttlebussen en problemen met parkeren. Moet je Yosemite Valley dan niet bezoeken? Nee, zeker niet als je er nog nooit geweest bent. (Daarmee bedoel ik dus wel bezoeken; altijd lastig die dubbele ontkenningen :wink: ) Al die mensen komen er niet voor niks. De smalle vallei (gemiddeld 1,5 km breed) is met zijn 1 km hoge rotswanden en grote watervallen echt een unieke plek. Buiten Yosemite, in de Sierra Nevada, heb je ook schitterende natuur, maar niet zo uniek als in de vallei

Wat kan je nu doen om de drukte in de vallei wat te ontlopen?
• Probeer een overnachting in de vallei te krijgen; ’s morgensvroeg en aan het eind van de middag als de dagjesmensen er nog niet zijn dan wel weg gaan, is het er een stuk rustiger. Scheelt rijtijd en files bij de entreepunten.
• Als je geen overnachting in de vallei hebt, ga dan vroeg op pad.
• Probeer je bezoek zodanig te plannen dat je niet in het weekend of tijdens feestdagen in Yosemite zit. Dat scheelt vooral Amerikaanse dagjesmensen.
• Zit je er toch in het weekend, kijk dan of er ook dit jaar weer een experiment wordt gehouden met reserveren van parkeerplekken in juli en augustus op zaterdagen en zondagen. De laatste twee jaar kon je voor 1,5 dollar een plek reserveren; Zelfs begin augustus waren er vorig jaar lege plekken op het gereserveerde terrein. Tot nu toe staat het nog niet aangekondigd maar hou het in de gaten.
• Bezoek niet alleen de drukke Yosemite Falls. Even verderop, bijvoorbeeld bij Mirror Lake is het ook mooi.

Deze zomer gaat de Mariposa Grove weer open. Wellicht helpt dat de drukte in de vallei wat te verminderen. Ook elders, buiten de vallei, richting Glacier Point en langs de Tioga Road zijn er ook mooie plekken in Yosemite.

Wie naar onze avatar kijkt, roept nu misschien ‘jullie zijn niet objectief.” Klopt helemaal! :D

Martin
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door vana »

In de drukste maanden van het jaar (juli en augustus) lopen er gemiddeld 20.000 bezoekers per dag rond in het park. Ter vergelijking: Feyenoord trekt twee keer zoveel toeschouwers bij hun thuiswedstrijden; De Efteling op drukke dagen ook. Times Square in New York wordt dagelijks zelfs door zo’n 400.000 mensen bezocht.
Ik vind dit een scheve vergelijking. Als ik naar een voetbalwedstrijd ga verwacht ik een vol stadion, als ik naar een pretpark ga accepteer ik dat er heel veel mensen rondlopen en dat ik voor elke attractie in de rij moet. Als ik midden in een wereldstad in de beroemdste straat sta accepteer ik dat het er superdruk is.
Maar in een natuurpark kom ik om van natuur te genieten en vind ik het echt niet leuk om in zo'n enorme mensenmassa te lopen, een tijd rond rijden voor een parkeerplaats of in file een korte trail lopen. Of in de rij staan voor een foto zoals wij de tweede keer bij de Grand Canyon moesten doen. Dat doet voor mij het hele gevoel van in de natuur zijn teniet. Dat gevoel hadden wij bijvoorbeeld in Colorado en in de Europese alpen wel en daar word ik heel blij van.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Coyote »

jan_nl schreef:Ik zou zeggen ga geocachen, dan ga je vanzelf naar y ipv x. Alleen helpt dat in Yosemite niet.
Dat doe ik al en ik combineer het met mijn vakantie in Amerika. :mrgreen:

Ik heb in de jaren 2000 t/m 2012 veel bekende nationale parken in Amerika kunnen bezoeken, sommige nationale parken meerdere keren. Een vakantie naar Amerika draait bij mij dan ook niet meer om de nationale parken maar genieten van Amerika zelf. Met Geocachen als hobby kom ik weer op hele andere plekjes in Amerika die ik anders nooit bezocht zou hebben (ook niet met de vele tips hier op het forum).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcopstal »

Martin & Marianne schreef: reserveren van parkeerplekken in juli en augustus op zaterdagen en zondagen
Waarschijnlijk komt dit er niet meer. Men stelde immers vast dat bepaalde gereserveerde plaatsen soms de ganse dag vrij bleven en misschien nog erger, mensen met een reservatie een andere plaats innamen omdat die toevallig vrij was en men deze beter vond.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Yosemite drukte

Bericht door annet2009 »

RiverCola schreef:De verhalen van de drukte zouden voor mij simpelweg al genoeg reden zijn om er niet meer heen te gaan. Ik ben blij dat ik het een paar jaar geleden in rust heb kunnen beleven (april/mei 2008), toen de prijzen ook nog normaal waren. Ik snap niet dat mensen nog zo massaal gaan, wetende dat het park door z’n hoeven zakt en hoe slecht dat is voor het voortbestaan van de natuur zelf.
Ik vind dit wel heel makkelijk praten. Je zegt zelf ook dat je er geweest bent, alleen had jij nog het geluk dat het toen minder druk was dan nu.
Ook ik heb de meeste populaire parken gelukkig gezien toen het nog minder druk was dan nu en ik zeg nu ook dat ik er niet meer heen hoef en liever de rustiger plaatsen opzoek, maar als je er nooit geweest bent is dat wel even anders.
De National Parks zijn niet voor niets National Parks en niet voor niets zo populair, ze zijn nu eenmaal heel erg mooi. En hoewel die drukte voor mij heel veel af doet aan de hele ervaring ervan en ik ook veel meer kan genieten van een rustige mooie plek in de natuur kan ik me wel heel goed voorstellen dat mensen ze toch een keer gezien willen hebben, ook al is dat dan nu helaas tegelijk met de hele massa.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door PSVwally »

Helemaal mee eens. Hetzelfde met bv een vd antelope antelope canyons of de old faithful geiser in Yellowstone. Dat zijn gewoon zaken die je, als je er voor de eerste keer bent, wel wilt zien. Druk of niet druk. Ik kies nu ook voor andere zaken als tijdens de eerste vakanties, maar ik zou sommige zaken echt wel bezoeken ondanks de drukte
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Yosemite drukte

Bericht door Trails »

Nee hoor, al vaker in Page geweest maar nog nooit naar Antelope Canyon. Wij hebben de laatste keer gekozen voor een vliegtuigtour over Lake Powell en Rainbow Bridge. Veel aparter en wat was dat Genieten!!!
Ik zal ook nooit (met de meute) naar Antelope Canyon gaan. Hoe mooi het ook mag zijn. En, we hebben niet het gevoel dat we iets hebben gemist.
Dat is wat ik steeds wil zeggen: je kunt ook andere dingen zien/doen en ook het Amerika gevoel krijgen. Misschien dan zelfs wel meer (in ieder geval wel voor ons).
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Yosemite drukte

Bericht door Vito »

Nou, persoonlijk vind ik wel echt dat je wat gemist hebt als je niet naar Antelope Canyon geweest bent. Echt schitterend! Imo ook veel mooier dan Zion en Yosemite. Maar we gaan nu te ver :offtopic:
Nette
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2018, 08:51
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door Nette »

Ik ben wel benieuwd naar de drukte. Ik ga in oktober dit jaar. We komen van de kust af en slapen 1 nacht in Fish Camp (B&B), dan een nacht in de lodge in het park (Majestic) en dan in Mammoth Lake. De Tioga Pas zou door sneeuwval gesloten kunnen zijn in oktober. We gaan het ervaren, ben er nog nooit geweest en ik heb er enorme zin in.
Het was trouwens helemaal niet makkelijk om een klein hotel of B&B aan de kust (met oceaanblik) te boeken. Precies een zaterdagnacht en dan moet je 2 nachten reserveren, anders nemen ze je niet. Blijkbaar is oktober geliefd geworden om de kust te bezoeken, vaak nog mooi weer vertelde een hotelmanager mij. Nu maar opgelost door via booking een groter hotel te reserveren en hopelijk kan ik over een paar maanden nog een kamer in een kleiner hotel krijgen.
De B&B in Fish Camp maakte trouwens een uitzondering op haar 2 nachten minimum. Heel sympathiek. Maar ook hoopvol dat de drukte dan dus wat minder is.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Yosemite drukte

Bericht door boonens »

Trails schreef:Nee hoor, al vaker in Page geweest maar nog nooit naar Antelope Canyon. Wij hebben de laatste keer gekozen voor een vliegtuigtour over Lake Powell en Rainbow Bridge. Veel aparter en wat was dat Genieten!!!
Maar ik neem aan dat je op een van de eerdere reizen naar Page al eens met de boot het meer op bent geweest en onderaan de Rainbow Bridge hebt gestaan...om het bij een volgend bezoek eens vanuit de lucht te bewonderen. Aparter of niet, het lijkt mij vrij gebruikelijk dat je eerste insteek is om iets van up-close te bewonderen en daarna een bijzondere hoek te kiezen.

Ik moet er toch niet aan denken NY of Arches NP enkel te zien d.m.v. een vliegtuigtour, omdat ik daarmee tenminste de drukte op de grond vermijd :wink:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gast

Re: Yosemite drukte

Bericht door Gast »

Vito schreef:Nou, persoonlijk vind ik wel echt dat je wat gemist hebt als je niet naar Antelope Canyon geweest bent. Echt schitterend! Imo ook veel mooier dan Zion en Yosemite.
Ik ben nog nooit in Antelope Canyon geweest, en ik mis het ook niet :lol:
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Yosemite drukte

Bericht door Erik88 »

Ik heb zoals zovelen hier op dit forumthread een bloedje hekel aan teveel mensen in prachtige vrije natuur, maar ik moet zeggen dat ik Yosemite heel erg mee viel vallen.
Wij waren er in juli 2014 in een weekend, maar nooit echt 'last' ervaren van drukte. Behalve misschien bij Yosemite Falls en Vernal Falls, maar dat was niet erg omdat we ergens moesten afkoelen van de hitte in de vallei :D .

Wij gingen, zoals Marianne al gezegd heeft:
- 's ochtends om 6.00u op pad,
- deden 'zware' wandelingen,
- lunchten uitgebreid ergens tussen 11 en 14u in de vrije natuur (ipv bij de ontelbaar vele restauraties),
- Tioga Pass en Tuolemne Meadows ook uitgebreid verkennen,
- en stonden keurig op de Pinescampground, waar ik vind dat je echt veel ruimte hebt.

Ik denk dat dit een hoop scheelt tov:
- met vervoer steeds Yosemite in gaan,
- en dus de tijdstippen van de dagjesmensen volgt,
- 'makkelijke' wandelingen, waar je toch 99% van de toerist een poging ziet wagen (NB: mensen slecht ter been zijn helaas in Yosemite Valley dus veroordeeld tot drukte...)

Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat Yosemite Valley geen must is, omdat je net zulke mooie valleien hebt in de Alpen. Is totaal anders. Ik ga ook niet zeggen dat je het Rockefeller Centre NY niet hoeft te zien, omdat je al op Tour Montparnasse PA hebt gestaan 8)
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door chippie777 »

eoms schreef:
Vito schreef:Nou, persoonlijk vind ik wel echt dat je wat gemist hebt als je niet naar Antelope Canyon geweest bent. Echt schitterend! Imo ook veel mooier dan Zion en Yosemite.
Ik ben nog nooit in Antelope Canyon geweest, en ik mis het ook niet :lol:
Ik ben nog nooit in Yosemite geweest, en ik mis het ook niet, toch wil ik er een keer heen. Misschien dat ik het daarna wel ga missen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

Marcopstal schreef:Je kan dat denk ik zeker aan mensen die er voor het eerst heen gaan niet kwalijk nemen. Je bent nog op onderzoek en logischer wijze volg je dan op basis van de informatie die je vindt en die wijst nu eenmaal heel vaak naar dezelfde plaatsen.
Begrijp ik ook wel, alleen als je je inleest kom je er gauw genoeg achter en kun je makkelijk zat goede alternatieven vinden.

De afgelopen maanden was ik onze reis naar Japan (over 3 weken :P ) aan het plannen en aanvankelijk wilde ik het mezelf niet te moeilijk maken door 'gewoon' een route die je in veel reisgidsen tegenkomt, enigszins aangepast aan persoonlijke wensen, te volgen. Want een route door Japan plannen is op z'n zachts gezegd een uitdaging vergeleken met het plannen van een rondreis door de VS. Maar al gauw ontdekte ik dat een paar plekken op de route veel te toeristisch naar mijn smaak waren. En ik wil me helemaal niet in door massa-toerisme gedomineerde gebieden begeven omdat ik simpelweg de lol niet in zie van dergelijke plekken. Zodoende ben ik gaan zoeken, zoeken en nog eens zoeken om alternatieven te vinden die aan onze wensen voldoen. Ben heel blij verrast over hoe goed dat gelukt is!

Wil je naar Yosemite maar is het te druk? Ga een paar dagen naar Crested Butte of de Rockies in Colorado en je hebt de (vergelijkbare) natuur nagenoeg voor jezelf. Ik moet erbij zeggen dat ik Yosemite ook helemaal niet zo speciaal vond en beide genoemde plaatsen wél. Is San Francisco te duur en te druk? Savannah en Charleston in het Zuidoosten van de VS zijn op z'n minst net zo charmant en aantrekkelijk en door de relatieve 'toeristische rust' bieden ze een veel authentiekere ervaring.

Ik mag niemand veroordelen omdat ze, net als velen, een bijzondere plekken willen bezoeken. Maar realiseer je dat als je naar Yosemite NP gaat, je onderdeel bent van een beweging die je gerust als de ver-disney-ficering van de natuur kunt zien. Ik kan alleen maar hopen dat mensen daar niet aan mee willen doen.
laanvdj
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: stein

Re: Yosemite drukte

Bericht door laanvdj »

Als je naar de westkant gaat, ga je zoeken naar mooie plekken. Yosemite hoort daar meestal bij, ik persoonlijk vond het tegenvallen, maar dat terzijde. Toen wij in 1991 de eerste keer naar Florida gingen, kwam je sporadisch een "Hollander" tegen. Nu hoor je in de Malls en de pretparken heel veel Nederlands.
Antelope canyon gaat hekken plaatsen, heeft nu een grote parkeerplaats en gemaakte schaduwplekken onderweg. Dat was er allemaal niet enkele jaren geleden bij ons eerste bezoek. Maar is het er prachtig, wij vinden van wel.
Lekker gaan en genieten van de prachtige natuur, ik trek me weinig aan van de mensen om ons heen, die hebben net zoveel recht om daar te staan en te genieten.
Ik ben al blij als er ik er weer mag zijn.
benoitbelgium
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2013, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Yosemite drukte

Bericht door benoitbelgium »

Marcovg schreef:Oké we willen uiterlijk om 09:00 in yosimite valey zijn.

Zijn er dan nog genoeg vrije parkeer plaatsen en las ook dat je parkeer plaatsen kan reserveren klopt dit zo ja waar kan je dit doen
Ik was vorig jaar in augustus in Yosemite, aangekomen tegen 09u30. Half uurtje rondgereden op de parking, maar uiteindelijk wel plaats gevonden. Gewoon even volhouden en niet beginnen opjutten!
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Yosemite drukte

Bericht door boonens »

RiverCola schreef:Ik mag niemand veroordelen omdat ze, net als velen, een bijzondere plekken willen bezoeken. Maar realiseer je dat als je naar Yosemite NP gaat, je onderdeel bent van een beweging die je gerust als de ver-disney-ficering van de natuur kunt zien. Ik kan alleen maar hopen dat mensen daar niet aan mee willen doen.
Ik heb toch een beetje moeite met deze zienswijze. Dus omdat jij en ik een decennium eerder zijn geboren of wat eerder de beschikking hadden over de middelen om deze parken te bezoeken, maakt dat onze bezoekjes nog aanvaardbaar waren. Echter, de huidige bezoekers zorgen voor de 'ver-disney-ficering' van de natuur wat zij eigenlijk niet moeten willen. Mag ik de spiegel even voorhouden door te stellen dat wij met onze foto's, reisverhalen en tips aan vrienden om Amerika eens te bezoeken debet zijn aan de huidige drukte in de parken? Als Europeaan horen, lezen en zien wij al van jongs af aan namen als Yosemite, Yellowstone en Niagara Falls op Tv, in films en boeken. Logisch dat het prikkelt om tijdens een reis eens een kijkje te nemen.

En daar gaat je voorbeeld over je vakantie naar Japan ook een beetje mank volgens mij. Noem mij drie Japanse natuurgebieden die jij op je 18e kende met de intentie die ooit eens te willen bezoeken? De natuur is daar op sommige plaatsen indrukwekkend, maar meer te vergelijken met wat je in Europa kan vinden. Tempels en kastelen vind je ook door het hele land. Japan is prachtig, maar vooral door de cultuur en de mensen. Het is dus veel eenvoudiger om van de gebaande paden af te wijken. Overigens, ook op de meest toeristische plaatsen in Japan kan je nog uren rondlopen zonder Westerse toeristen tegen te komen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

Ik heb toch een beetje moeite met deze zienswijze. Dus omdat jij en ik een decennium eerder zijn geboren of wat eerder de beschikking hadden over de middelen om deze parken te bezoeken, maakt dat onze bezoekjes nog aanvaardbaar waren. Echter, de huidige bezoekers zorgen voor de 'ver-disney-ficering' van de natuur wat zij eigenlijk niet moeten willen.
Je doet hier toch wel wat aannames... Ja, ik heb Yosemite NP bezocht in het verleden, maar er zijn ook een heleboel plekken op deze wereld die ik nog niet bezocht heb. Heeft niets met middelen of leeftijd te maken. Venetië heb ik bijvoorbeeld nog nooit bezocht en zal ik ook zeker niet gaan bezoeken gezien de enorme impact en maatschappelijke schade die het massa-toerisme daar in de afgelopen jaren heeft gehad/aangericht. Ik wil er gewoon niet aan bijdragen dat die stad onleefbaar is/wordt voor haar eigen inwoners en ik vind zulke plekken met extreme drukte, speciale toeristenrestaurants met slechte kwaliteit eten en service en aaneenschakelingen van winkels zoals op de Damrak bovendien vervelend om te vertoeven. Dus Venetië ga ik NIET bezoeken, ook al lijkt het me er mooi en vliegen er voor een paar tientjes vliegtuigen naartoe.

Dan Japan, weer een flink aantal aannames want ook in Japan zijn er plaatsen die gedomineerd worden door toerisme en die ik daarom niet ga bezoeken. De dorpen rondom Mount Fuji bijvoorbeeld. En ook Nara is bijvoorbeeld zo’n plek. Voor de oppervlakkige lezer lijkt het een prachtig gebied vol met oude tempels, en boven alles de vele loslopende hertjes waarvan iedere toerist smelt. Lees je verder dan hoor je over de overvoeding van de herten door de mensenmassa’s, waardoor de herten ongewoon gedrag gaan vertonen. Zo zijn er nog van die plekken in Japan, zoals het kleine plaatsje Takayama, dat inmiddels bekend staat om zijn authentieke stadshart waardoor het zo druk is daar dat er, als ik het web mag geloven, overdag lijkt op de Yosemite vallei op een zaterdagmiddag in juli.

Ook als je ergens nog nooit geweest bent kun je beslissen er niet heen te gaan omdat het er te druk is, of omdat het toerisme de plek zodanig veranderd heeft dat het zijn oorspronkelijke aantrekkingskracht verloren heeft. Hoeft niet....daarom is het ook slechts mijn mening.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer