Yosemite drukte

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door jan_nl »

Op zich heb je gelijk, je gaat echter voorbij aan het punt van de quote (en net dat deel dat je weglaat), namelijk dat de eerste toeristen die ergens naar toe gaan en daarover vertellen/foto's laten zien er mede voor zorgen dat anderen er ook naar toe gaan....
wittywit
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 sep 2016, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door wittywit »

Puur mijn persoonlijke insteek. Sinds enkele jaren is het voor ons te doen om een rondreis door Amerika (en ook japen etc) te maken. Financieel goed te doen en de kinderen kunnen ook mee, zijn in staat de wandelingen te maken die zij en wij willen. En ja, Yosemite lijkt ons prachtig, zeker het overnachten ook in het park. En ja het is druk. We zijn ook in Zuid Frankrijk geweest. File rijden naar de supermarkt, hutje mutje op de stranden, snel je handdoek neerleggen bij het zwembad om een plekje te claimen.

Dat wetende kan je een afweging maken of je het er voor over hebt of niet. Wij gaan het hopelijk komende zomer ervaren (oa Yosemite). Mogelijk eens en nooit meer en voor hetzelfde geld willen we meteen weer.

Een ieder heeft zijn of haar persoonlijke afwegingen en gelukkig is er keuze genoeg.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Yosemite drukte

Bericht door boonens »

@RiverCola Ter verduidelijking, ik heb geen kritiek op jouw motieven om locaties wel of niet te bezoeken, maar meer met het 'opgeheven vingertje' richting toeristen die anno 2018 besluiten parken als Yosemite aan te doen. Je geeft aan dat je hen niet wilt veroordelen, maar... ("everything before the word 'but' is bull") :lol:

Ik las recent dat Japan steeds populairder wordt als vakantieland. De verwachting is dat in de 10 jaar na Fukushima het toerisme naar Japan vertwintigvoudigd zal zijn. Nu kan ik, omdat ik al eerder naar Japan ben geweest, mensen die dit jaar naar Japan reizen wijzen op het feit dat ze als kuddedieren onderdeel zijn van een beweging die zal leiden tot de 'ver-disney'ficering' van het land en de cultuur. Of ik wens jou gewoon een hele toffe vakantie toe in, naar mijn mening, het meest intrigerende land in Azië :wink:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Yosemite drukte

Bericht door RiverCola »

Haha, dat gaat het vast worden! En ja, er is wereldwijd gewoon sprake van een forse toename van het toerisme. Het is een onderwerp dat me fascineert, ook omdat het bv zo ontzettend (en imo pijnlijk) zichtbaar is in bv Amsterdam. Ik vraag me dan bv af: zou het nut hebben om de goedkope, korte afstand-vluchten grotendeels te weren in ons land? Een soort van Borocay-beleid maar dan minder drastisch? Zou dat voor Venetië bv een deel van het probleem oplossen? Ik ben in principe positief over een fenomeen als Airbnb, maar ook dat zal deels ertoe bijgedragen hebben dat sommige plaatsen in de wereld compleet overspoeld worden door toeristen.

Hier op het forum heb ik ook met lede ogen de berichtgeving over de explosieve toename van het aantal toeristen in het Zuidwesten gevolgd. De prijzen zijn de pan uit gerezen en sommige plekken hebben gewoon hun charme verloren, dat is toch erg? Zeker als het om natuur(parken) gaat. Ik wil daar niet aan bijdragen, daarom doe ik mijn best om de wat minder ontwikkelde plekken te bezoeken als wij reizen, of ik ga off-season (dat kunnen wij gelukkig). Anyway, ik wilde mijn zienswijze gewoon delen. Het mag gezegd worden, toch?
wittywit
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 sep 2016, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door wittywit »

Ik vind dat je dat zeker mag zeggen. En als iemand het er niet mee eens is, dat ook.
RTB117
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Yosemite drukte

Bericht door RTB117 »

Als ik naar de bezoekersaantallen kijk vind ik het moeilijk te staven met sommige opmerkingen dat het 10 tot 20 jaar geleden een stuk rustiger was. Dit zijn natuurlijk gemiddeldes maar toch...

https://irma.nps.gov/Stats/SSRSReports/ ... ?Park=YOSE
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Yosemite drukte

Bericht door Vito »

Ik gaf ook al aan dat wij in 1991 al gek werden van de drukte. 3,4 miljoen waren het er toen, hetzelfde niveau als 2008. In 17 jaar niet veel veranderd dus. Maar je ziet wel dat het de laatste jaren nog veel drukker is geworden.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door vana »

RTB117 schreef:Als ik naar de bezoekersaantallen kijk vind ik het moeilijk te staven met sommige opmerkingen dat het 10 tot 20 jaar geleden een stuk rustiger was. Dit zijn natuurlijk gemiddeldes maar toch...
Ik vond Yosemite in 2004 al erg druk maar het is inderdaad maar zo'n 25 % toegenomen

Maar als ik je eigen link gebruik zie je dat de bezoekersaantallen in de andere parken in het zuidwesten de laatste 10 jaar wel degelijk enorm zijn toegenomen.

Grand Canyon 2007: 4,4 miljoen 2017; 6,2 miljoen- toename 40 %
Zion NP 2007; 2,65 miljoen 2017; 4,5 miljoen- toename 69 %
Arches 2007; 860.000 2017: 1,5 miljoen- toename 74 %
Bryce Canyon 2007; 1 miljoen 2017; 2.5 miljoen- toename 150 % !!
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door chippie777 »

We gaan behoorlijk off topic, maar het is wel een interessant onderwerp. Persoonlijk denk ik dat vliegen te goedkoop is geworden. Daarnaast krijgen bewoners van landen die vroeger weinig tot niets te besteden hadden meer geld en tijd te besteden. De mensen in de wereld kunnen overal gaan en staan, er zijn na genoeg geen belemmeringen meer voor mensen als ze tijd en geld hebben.
Amsterdam is het voorbeeld hiervan, het is er altijd druk en heeft hierdoor wel wat van z’n charme verloren.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Coyote »

RTB117 schreef:Als ik naar de bezoekersaantallen kijk vind ik het moeilijk te staven met sommige opmerkingen dat het 10 tot 20 jaar geleden een stuk rustiger was. Dit zijn natuurlijk gemiddeldes maar toch...
Tja, ik ben nu een keer of 6 naar Yosemite NP geweest. Vorig jaar mei voor het laatst en daarvoor tussen 2000 en 2011. Ik vond de toename van de drukte vorig jaar echt enorm t.o.v. eerdere jaren. Wij waren er half mei en had gewoon niet verwacht dat het filerijden was om ergens te komen. Alle scenic view ook gewoon uitgepuild met auto's. Ik vond het gewoon niet leuk meer. :?

Wellicht heb ik er van 2000 tot 2011 niet zo op gelet (steeds bezocht in juni) maar voor mijn gevoel viel de drukte toen reuze mee. Nog steeds veel bezoekers maar makkelijk behapbaar.

Overigens vorig jaar Yosemite NP ook op een hele andere wijze mogen bezoeken: vanuit de lucht met een helicopter! Dat was echt een unieke ervaring. :D Het schijnt dat sinds vorig jaar helicoptervluchten toegestaan worden en laat ik nou een neef hebben met een eigen helicopter. 8) Prachtige vlucht gemaakt boven Yosemite NP.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcovg
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Yosemite drukte

Bericht door Marcovg »

waar kan je helicopter tour boeken Yosimite ??
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door Coyote »

Lees mijn bericht even goed door...

Was geen geboekte helicoptervlucht (weet überhaupt niet of die er zijn) maar een vlucht met een helicopter van mijn neef...

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Yosemite drukte

Bericht door PSVwally »

De vraag is ook of de drukte nu meer gespreid is dan pakweg 10 jaar geleden. Toen was reizen buiten het hoogseizoen voor velen nog niet haalbaar volgens mij. Nu zal het zich nogsteeds het meest concentreren op het hoogseizoen, maar wat mij opvalt is dat het in April of Oktober nog retedruk is op veel plekken.
ReisM
Amerikafan
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 apr 2015, 19:15
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite drukte

Bericht door ReisM »

Wij waren in 1996 met mijn ouders in het zuidwesten en toen was het lang niet zo druk als vorig jaar.
Yosemite was gewoon rustig, er was overal plek om de auto weg te zetten. Bij de Sherman Tree in Sequoia kon je nog vlakbij parkeren en hoefde je niet een kwartier in de rij te staan voor een foto met de boom.
In San Francisco liepen we gewoon naar de haven voor een kaartje voor Alcatraz en konden op de eerstvolgende boot mee, nu moet je weken van tevoren reserveren en sta je in lange slangen van rijen opgesteld om aan boord te kunnen.

Hebben wij vorig jaar minder genoten dan in 1996? Zeker niet, het was een prachtige reis en de indrukken die je opdoet zijn fantastisch. En ook in Yosemite waren dit jaar genoeg plekken waar het lekker rustig was. In Cook's meadow liepen we bijna alleen en bij Happy Isles zaten we lange tijd alleen met ons drietjes bij de rivier.

Het enige park wat mij echt tegenviel qua drukte en waar we door de drukte niet volop hebben genoten, was Zion. 3 kwartier wachten voor de shuttlebus was niet grappig. Als we ooit weer gaan, zouden we Zion overslaan of naar het andere gedeelte (Kolob) gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer