SEKI of Yosemite in de winter

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Heeft iemand ervaring met SEKI of Yosemite in de winter?
Is het de moeite om daar enkele dagen te gaan wandelen (met snow shoes) of te gaan langlaufen? Ik las al dat er dit jaar nog niet veel sneeuw is gevallen in het zuidwesten, dus misschien kunnen we er ook gewoon gaan wandelen, zonder speciale uitrusting. Iemand tips voor mooie wandelingen in die parken in de winter?
En een andere vraag: je moet blijkbaar sneeuwkettingen voorzien. Die kan je ter plaatse huren, las ik, maar mag je op elke huurauto sneeuwkettingen leggen? Of moet je vooraf doorgeven aan het verhuurbedrijf dat je misschien sneeuwkettingen zal huren en gebruiken?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Marcopstal »

Yosemite heeft een laag gedeelte (de vallei) en een hoog gedeelte. Maak je geen illusies daar ligt veel sneeuw. Doordat je toch wat over de bergen moet kan je onderweg naar de vallei ook sneeuw tegenkomen, en na een winterse storm kan er ook in de vallei sneeuw liggen.

Sequoia ligt geheel hoog en heeft dus altijd wel sneeuw in de winter.

Op een huurwagen is het doorgaans gewoon verboden om sneeuwkettingen te plaatsen. Ik denk eigenlijk niet dat er een verhuurder is die daar een uitzondering op maakt. Komt er denk ik een beetje op neer dat men niet wil dat je op besneeuwde wegen gaat rijden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt mij prachtig om eens in de winter naar Yosemite te gaan. Je zult waarschijnlijk wel sneeuwkettingen bij je moeten hebben maar of je ze daadwerkelijk nodig hebt is afwachten. Ik zou ze aanschaffen (misschien kun je ze weer terugbrengen als je ze niet gebruikt) of huren. Als de wegen schoon zijn en er wordt geen sneeuw voorspeld zou ik het er gewoon op wagen.
Op http://www.travelyosemite.com en op de NPS-site kun je zien wat de mogelijkheden zijn in de winter. Zie hier voor de winter guide en hier voor meer info.
Tot nu toe is er weinig sneeuw gevallen, in de vallei ligt niets. Zie hier voor de webcams, die van Half Dome geeft een blik op de vallei.
Let op dat de site nu niet wordt bijgehouden ivm met de shutdown. Hou dat in de gaten, ik weet niet wat er nu wel en niet toegankelijk is.

Marianne
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Hmmm. Ik heb intussen nog wat meer informatie proberen bijeen te sprokkelen op het internet. Conclusie: een patstelling. Je moet sneeuwkettingen bij hebben, maar je mag ze niet gebruiken van de autoverhuurbedrijven. Anderzijds is het blijkbaar zo'n zachte winter in Californië dat er weinig tot geen sneeuw ligt en de weersvoorspelling voor de komende weken ziet er wat dat betreft gunstig uit. De kans dat we gehuurde sneeuwkettingen moeten gebruiken zou dus erg klein zijn.
Het alternatief is om in de buurt van San Francisco te blijven, maar we zijn nog nooit in SEKI geweest, dus dat gebied trekt ons erg aan. In Yosemite lijkt er meer open en toegankelijk te zijn in de winter. En van dat prachtige park hebben we natuurlijk nog lang niet alles gezien.
We zullen de knoop ginder pas kunnen doorhakken. Ik zal me de komende dagen dan maar bezig houden met het uitwerken van verschillende mogelijke scenario's en een lijst maken van mogelijke hotels.

Bedankt voor jullie advies, Marc en Marianne!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Marcopstal »

De winter is nog niet voorbij hoor, tot eind april kan het hier nog sneeuwen in deze gebieden, zeker in SEKI wat zoals gezegd op een grotere hoogte ligt.

Zo is de Generals Highway gesloten voor het seizoen en start men daar pas met sneeuwploegen in de lente.

Heb je hier al eens gekeken ?: https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/conditions.htm

Het verhaal van de sneeuwkettingen is inderdaad een patstelling, zoals ik al zei willen de verhuurbedrijven gewoon niet dat je echt in de sneeuw gaat rijden. Ik denk dat de ongevalsrisico's te hoog worden ingeschat.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Gast »

Wij hebben in april 2012 voor de ingang van Sequoia gestaan, en mochten niet naar binnen omdat we geen sneeuwkettingen konden laten zien aan de Park Ranger. Zeggen dat je ze bij je hebt is dus niet voldoende: ze wilden ze echt fysiek zien. Toen was de Generals Highway ook al afgesloten tussen Sequoia en Kings Canyon vanwege de sneeuw.
Omgekeerd en naar een garage in Three Rivers gereden, daar verhuurden ze alleen kettingen, alles uitverkocht.
Dus toen maar besloten om richting Yosemite te rijden. Onderweg gestopt bij Walmart voor kettingen (dan hadden we ze iig bij ons en konden we ze altijd ongebruikt retourneren bij een willekeurige Walmart), maar helaas ook daar niet meer te krijgen...

Uiteindelijk wel Yosemite in de sneeuw gezien, daar zijn we ook auto's tegengekomen die met een laag sneeuw erop en sneeuwkettingen van de bergen afkwamen, dus we durfden op een gegeven moment niet verder omhoog... (ook naar beneden was enorm tricky, want glad).

Je vergist je in de hoogte waarop de parken liggen, dus de kans op veel sneeuw is tot ver in het voorjaar aanwezig....

https://flic.kr/s/aHskv4g7xS
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Marcopstal schreef: Heb je hier al eens gekeken ?: https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/conditions.htm
Ja, en ook op andere websites.

Ik besef heel goed hoe hoog in de bergen je daar zit en dat het er tot ver in het voorjaar kan sneeuwen. Alleen, dit jaar is het blijkbaar een zachte winter daar en de weersvoorspellingen kondigen voorlopig geen sneeuw aan. Dus denk ik dat er misschien weinig tot geen sneeuw zal liggen als wij in de streek zijn. Mochten er pakken sneeuw liggen, zou ik het niet eens overwegen. Ik sta echt niet te springen om in de sneeuw te rijden.
Sneeuwkettingen zouden we dan in elk geval huren, want je moet ze inderdaad bij hebben en kunnen tonen. In de bergen weet je immers nooit met zekerheid hoe het weer zal evolueren.
Ik heb gelezen dat verhuurbedrijven niet willen dat je sneeuwkettingen gebruikt, omdat die kettingen kunnen springen als je verkeerd oplegt, en dat beschadigt het koetswerk.
Terpies schreef:Uiteindelijk wel Yosemite in de sneeuw gezien,


Terpies, vond je Yosemite in de sneeuw de moeite? Ik zou echt wel graag in deze periode naar Yosemite of Seki gaan, omdat het er nu waarschijnlijk erg rustig is, of toch alleszins veel rustiger dan in de zomer.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Martin & Marianne »

Het gaat er denk ik niet zozeer om of er sneeuw ligt; de toegangswegen worden wel schoongemaakt, maar of er sneeuw valt als je daar bet. Daar moet je op voorbereid zijn, en dus kettingen bij je hebben. Als de wegen schoon zijn en er wordt op korte termijn geen sneeuw verwacht kan het zijn dat je wel moet aantonen dat je kettingen bij je heb, maar zal de kans dat je ze moet gebruiken klein zijn. Je zult inderdaad echt ter plekke pas kunnen kijken wat mogelijk is.
Een leuk alternatief is misschien de route via de CA49 richting Lake Tahoe. Misschien de Carsons Pass nemen?
Er ligt inmiddels ene heel klein beetje sneeuw bij de Badger Pass (zie webcam).

Marianne
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Martin & Marianne schreef:Een leuk alternatief is misschien de route via de CA49 richting Lake Tahoe. Misschien de Carsons Pass nemen?
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt, Marianne.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Martin & Marianne »

Ik bedoelde dat LAke Tahoe een leuke bestemming zou kunnen zijn als je niet naar Yosemite of Sequoia kunt.

Marianne
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Maar zijn de omstandigheden daar dan niet hetzelfde als in Yosemite en King Canyons/Sequioa? Bergen, kans op sneeuw, sneeuwkettingen nodig?
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Dutch Dunes »

Wij wilden in maart 2013 Sequoia bezoeken (Kings Canyon was nog afgesloten) en we waren ook op de hoogte van het huurauto/sneeuwkettingen verhaal. De dag voor onze aankomst had het nog gesneeuwd in de High Sierra's, dus gingen we de volgende dag eerst naar het visitor centre voor actuele info. En we hadden geluk: de doorgaande weg in Sequoia was sneeuwvrij en de weersverwachtingen waren droog en zonnig weer. Sneeuwkettingen waren toen absoluut niet nodig volgens de ranger in het VC. Wij hebben dus een paar mooie wandelingen kunnen maken door de sneeuw, o.a. Morro Rock, Tokopah Falls, Giant Forest.

Ik zou, als ik jullie was, de weersvooruitzichten in de gaten houden en jezelf goed laten informeren bij het visitor centre. En een plan B klaar hebben voor het geval je echt het park niet in mag.

Dirk
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Martin & Marianne »

Anneleen schreef:Maar zijn de omstandigheden daar dan niet hetzelfde als in Yosemite en King Canyons/Sequioa? Bergen, kans op sneeuw, sneeuwkettingen nodig?
Dat is natuurlijk afwahten. Lake Tahoe ligt ook wel hoog, maar niet zo hoog als delen van Sequoia. En het weer daar kan natuurlijk verschillen van dat in de zuidelijke sierra's. Zoals gezegd: hou het weerbericht in de gaten en bekijk ter plekke wat je gaat doen.

Marianne
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: SEKI of Yosemite in de winter

Bericht door Anneleen »

Bedankt voor alle tips!
We gaan de weersverwachtingen in de gaten houden en op het moment zelf beslissen wat we doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer