Rustige plaatsen in de zomer

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PeterVH72 »

Deze zomer gaan wij onze allereerste reis naar de USA doen :D ! We reizen met onze dochter van 15, dus we moeten dit in de zomervakantie doen. Intussen hebben we begrepen dat het superdruk gaat zijn op de bekende plaatsen en dat nemen we er graag bij, maar zijn er misschien ook plaatsen die wat minder bekend zijn bij het grote publiek en waar het dus wat rustiger is? Waar we mss wat meer kans maken om wildlife te zien (wat wss in de zomer al moeilijker is)? Dat mag ook een hike zijn in de bekende parken dat minder bekend is of iets anders wat niet zo gepromoot wordt door de reismaatschappijen en bekende websites en zo...
Onze route ligt wel al vast (in de zomer zijn de hotels heel snel volgeboekt...), maar mss kunnen we hier en daar wel eens omrijden om iets rustigers te bezoeken. Uiteraard gaan we ook de bekende plaatsen en parken bezoeken hoor!

Dit is onze route:

* 1 nacht LA
* 1 nacht Palm Springs (daar gaan we de kabeltram naar boven op die berg doen)
* 1 nacht Phoenix (Ik heb begrepen dat het daar bloedheet zal zijn, maar mijn dochter doet een kunstopleiding en in Phoenix zijn er schilderijen tentoongesteld die ze absoluut wil zien ivm haar opleiding)
* 1 nacht south rim van de GC (onderweg rijden we wel langs Sedona om de Red Rocks te zien)
* 3 nachten Page (we gaan dan ook naar Monument Valley en een boottocht op Lake Powell en wat zwemmen en zo)
* 2 nachten Bryce (daar gaan we een voormiddag paardrijden in het park)
* 1 nacht Zion
* 2 nachten Las Vegas
* 1 nacht Mammoth Lakes en dan de dag nadien over de Tioga Pass
* 2 nachten Yosemite (slapen in El Portal)
* 2 nachten San Francisco
* 1 nacht Santa Maria (we rijden langs Highway 1, ik had gedacht om in Big Sur te kunnen stoppen, maar dat gaat mss niet door omdat ik begrepen heb dat HW1 gerenoveerd wordt)
* 2 nachten Santa Monica (om oa van het strand te genieten)
* naar huis :cry:

Alvast bedankt voor jullie input! :)
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door Tipsy_1 »

Er zijn zeker rustigere plaatsen op je route maar je gaat nu eenmaal langs alle hot spots dus ik neem aan dat je die ook gaat bekijken. Op de "hot spots" kan je drukte gewoon weg niet vermijden.
Vroeg opstaan en ook 's avonds op pad helpt veel (belang kiezen locatie vlakbij of in de parken!).
Wij hebben in 2010 een reis in de zomer gedaan zoals jij omschrijft en het was op veel plaatsen echt niet fijn owv de drukte. Bekende wandelingen zijn vaak rijtje lopen. (nu moet ik wel zeggen dat wij bij voorkeur niemand tegenkomen :lol: )
Zion, Bryce, en vooral Yosemite vinden wij dan ook "verschrikkingen". Vooral Yosemite was in juli 2010 echt geen pretje (file rijden...).
Dit najaar in oktober nog eens naar GC, Zion, Bryce, geweest. En het was ook weer enorm druk. Was een beetje een "laatste keer voor het op termijn te erg wordt" reis voor ons naar die bekende plekken.

Wij houden heel erg van bepaalde state parks die toch rustiger zijn (behalve in het weekend).
Kijk er eens wat reisverslagen op plekken buiten de nationale parken te vinden en natuurlijk ook ontdek-amerika.nl
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PeterVH72 »

@Tipsy_1: ik ben idd bezig met het lezen van reisverslagen. Die van jou ga ik vandaag nog lezen! :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door Martin & Marianne »

Met jouw route moet je je instellen op drukte. Je hebt je overnachtingen rondom de bekende de parken gekozen, dus je zult ook die parken willen bezoeken. Trek daar dan ook zoveel mogelijk tijd voor uit; dan heb je ook nog de gelegenheid om die parken in de rustige uren te bezoeken.
Waar zit je als je naar de GC gaat? In het park? Of Tusayan? Probeer heel vroeg in de ochtend een stuk van de South Kaibab Trail te doen. Lekker rustig en prachtig als je daar de zonsopkomst mee maakt.
Je zegt dat alles vast ligt, maar betekent dat ook dat je niets meer kunt annuleren? Als je naar MV wilt zou ik daar ook overnachten.
Jammer dat je geen stop hebt tussen Las Vegas en Mammoth Lakes. Mocht je nog tijd hebben onderweg overweeg dan een bezoek aan het Ancient Bristlecone Pines Forest (zie ons 2013 en 2017-verslag daarvoor). Zeker als het je er om gaat dat je weinig mensen tegenkomt is dat een erg leuk park om een wandeling te maken. Op weg van ML naar Yosemite kun je langs de Tioga Road een aantal wandelingen doen. wij vonden die naar Gaylor Lakes leuk.
Verder geldt overal: hoe verder je loopt, hoe minder mensen je tegenkomt. Je zou voor de volle dag Yosemite kunnen overwegen om de Panorama Trail te lopen. Omdat je met de bus naar het beginpunt moet en er niet veel bussen gaan is het op het eerste stuk altijd rustig. Wij liepen hem onder andere in 2015, zie daarvoor ons verslag en zie ook mijn wandelsite.
Als je nog kunt annuleren kun je ook in het park gaan overnachten. Dat scheelt je heen en weer rijden, zoeken naar een parkeerplaats, en je hebt ook nog de avond in het park. Ook als je in El Portal overnacht kun je kiezen voor een maaltijd in het park en dan nog in de avond een wandeling doen.

Voor Zion heb je met maar 1 nacht eigenlijk niet de gelegenheid om de drukte te ontwijken. Je kunt de canyon overslaan en naar het Kolob deel gaan, aar als je in Springdale overnacht is dat niet handig.

Wij zijn vorig jaar in een weekend in Yosemite geweest en hebben daar twee keer een beer gezien. Wij deden meer van jullie route, dus kijk ook eens naar de rest van ons 2017-verslag.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Bericht door Marcopstal »

Met een dergelijk druk programma is het best moeilijk om ook drukte te gaan ontwijken. Je route brengt je inderdaad door alle gekende hotspots en die wil je denk ik ook wel zien. Ik heb de indruk dat je de afstanden wat onderschat.

De keuze voor Phoenix is begrijpelijk maar kost je uiteraard wat tijd.
MV zou ik zeker niet met een daguitstap doen, overnacht daar zelf of in de buurt en doe dit voor je naar Page gaat.
2 nachten Bryce zou ik niet doen, reis op de tweede dag al naar Zion, dan heb je daar tenminste de volgende dag een volledige dag tijd. Als je er pas tegen de middag aankomt is het er al heel druk.
Vegas - Mammoth Lakes is ver voor één dag en geeft je weinig tijd om van Death Valley te genieten.
De kustroute met 1 overnachting is uiteraard hollen. Waar je het uithaalt dat je in Big Sur niet zou kunnen stoppen omwille van een renovatie van de HW 1 is mij een raadsel. Natuurlijk zijn er werken en wss moet je nog een omleiding volgen, maar voor de rest kan je de highway 1 gerust nemen. Alleen heb je er dus niet veel tijd voor.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door Felicitas »

Een paar algemene tips:
1. Ga wandelen. Kort door de bocht: hoe langer/moeilijker de wandeling hoe minder mensen je tegenkomt
2. Ga vroeg (zonsopgang) of laat (zonsondergang) naar de meest drukke bezienswaardigheden. Maak gebruik van de jet lag.
3. Lees je goed in. De ene wandeling is drukker dan de andere. Bijvoorbeeld omdat een trailhead verder weg is of omdat je een shuttle service nodig hebt.
4. Soms ontkom je er niet aan en is het drukker. Ook niet erg en vaak reden voor leuke onverwachte gesprekjes met mede vakantiegangers.

Wij speuren ook vaak naar minder drukke (maar niet minder mooie) plekjes.
Voor Zion NP is de website Joe’s Guide to Zion National Park een aanrader. Wij liepen daar (in 2016) de superrustige West Rim Trail (lange hike, shuttle service nodig).
In Bryce NP deden we de vrij rustige Peek-A-Boo loop via de rustige Tropic Trail naar aanleiding van deze website.
In Monument Valley kwamen we niemand tegen op de mooie Wild Cat Trail

De website ontdek-amerika.nl is al genoemd. Heel veel informatie, ook over mooie plekken buiten de parken. En ik snuffel ook erg graag rond op de website The American SouthWest.
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PeterVH72 »

Bedankt voor jullie tips! Wij hebben ons idd laten verleiden door alle klassiekers van het zuidwesten en de drukte zullen we er moeten bijnemen. Dat beseffen we wel. Het zou gewoon leuk zijn om hier en daar toch eens iets te kunnen doen waar het niet superdruk is, maar ik denk dat ik wel volop aan de slag kan gaan met jullie suggesties! We kunnen de rondreis in principe nog wel aanpassen hoor. We bekijken het hier! :)
ReisM
Amerikafan
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 apr 2015, 19:15
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door ReisM »

Bij Palm Springs hebben we 's ochtends vroeg de korte McCallum Trail gelopen in de Thousand Palms Oasis in Coachella Valley Preserve. Onderweg kwamen we alleen een ranger tegen :).
Bij Scottsdale zijn we naar het McDowell Sonoran Preserve geweest voor een ochtendwandeling. Hier wandelden verder alleen wat locals met hun hond, wij vonden het heel erg de moeite waard. Je krijgt hier een mooie introductie van de woestijn. Veel klein wildlife gezien.

In de Grand Canyon kun je de bus pakken richting Hermit's rest en (een stukje langs) de rim teruglopen. Hier waren veel minder mensen dan bij het centrale gedeelte.

In Zion vonden wij het echt overal druk, druk, druk. Geen tips voor Zion dus van ons. Oh ja, de Canyon Overlook Trail aan de oostkant, bij het binnenrijden van het park, was erg mooi en wel rustig. Hier hebben we ook bighorn sheeps gezien.

In Yosemite was het langs de Tiogpass heel druk toen wij daar waren (een zondag in augustus), de maandag in Yosemite Valley was het bij de watervallen heel druk, maar verder viel het eigenlijk hard mee. We hebben bij Happy Isles aan het water gezeten, we waren er praktisch alleen.

Qua drukte vonden wij SeKi een stuk beter te pruimen dan Yosemite. Alleen bij de General Sherman Tree was het heel druk, verder was het park heerlijk rustig en prachtig (zowel het Kings Canyon deel als het Giant-Forest gedeelte). Bij de Big Trees Trail zagen we een beer.
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PeterVH72 »

Wauw! Ik waardeer enorm jullie suggesties! Ik begin te vermoeden dat dit niet onze laatste reis naar de US zal zijn! :D Alleen jammer dat het zo duur is in de zomervakantie!
IlseW
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 dec 2017, 18:08

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door IlseW »

Hallo
Ik heb een vraagje voor jou. Wij gaan ook met onze kinderen (12 en 15) in augustus naar een aantal plaatsen waar jij ook gaat. Die paardrijtocht en die boottocht op Lake Piwel, heb je dat al van hieruit geboekt of doe je dat gewoon daar ter plekje?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PSVwally »

Als je Palm springs en Phoenix in je route hebt en je dochter echt bepaalde zaken in Phoenix moet zijn zou ik niet in palm springs overnachten maar die dag al zeker tot Blythe doorrijden.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door jojostravelusa »

Ik ben het helemaal eens met de tip van Felicitas, nl. ga vroeg. Onze ervaring is dat m.n. Amerikanen niet voor 10 uur 's ochtends heel actief lijken te zijn. Dan heb je al best een boel leuke dingen kunnen doen, zonder dat je meteen in de file loopt. Ook in Las Vegas is dit ons opgevallen. Wij waren eens bij de rollercoaster in New York New York voor 10 uur en toen waren we alleen :D
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door PeterVH72 »

IlseW schreef:Hallo
Ik heb een vraagje voor jou. Wij gaan ook met onze kinderen (12 en 15) in augustus naar een aantal plaatsen waar jij ook gaat. Die paardrijtocht en die boottocht op Lake Piwel, heb je dat al van hieruit geboekt of doe je dat gewoon daar ter plekje?
Je moet echt wel op voorhand die excursies boeken denk ik.
Het paardrijden hebben wij hier geboekt: https://www.canyonrides.com/bryce-canyo ... ck-riding/

Die boottocht op Lake Powell moet ik nog boeken. Op tripadvisor vind je de firma's die dat aanbieden:
https://www.tripadvisor.be/Attractions- ... izona.html
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door SuzieQ »

Wij zijn nu twee keer geweest en SeKi was echt heel rustig vergeleken met de andere parken.
Ik zie dat je deze niet ingepland hebt, dit hadden wij de eerste keer ook niet.
Maar echt zo de moeite waard!
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Rustige plaatsen in de zomer

Bericht door RiverCola »

Toch een tip, ondanks dat ik vrees dat het haastwerk wordt: in de omgeving Phoenix/Sedona is het plaatsje Prescott een hartstikke leuk plek die niet op de ‘tourist trail’ ligt. Sedona vonden wij wonderschoon maar zelfs in april, toen wij er waren (en vóór het zuidwesten zo overspoeld werd door toeristen als de afgelopen jaren), zo ontzettend druk en toeristisch dat we vrij snel afhaakten. Prescott daarentegen is heel authentiek en ook erg mooi gelegen.

Je zou kunnen overwegen het een en ander uit je route te halen om wat ruimte voor bijzondere plekjes te creeeren. Zo hebben wij in onze eerste reis naar het Zuidwesten Bryce uit de route gelaten. We bezochten daarentegen wel San Diego, Laguna Beach en Anza Borrego Desert State Park. Met name die laatste heeft ons overweldigd, prachtige natuur en we waren zo goed als alleen! Bryce bezochten we in een latere reis alsnog, ik heb het die eerste keer niet gemist. Ook bezochten we Monument Valley niet (ook nooit meer gedaan daarna, heb er geen trauma van :wink: ). Een nachtje minder Page en een nacht minder Bryce levert je al wat ruimte op!

Santa Monica is een echt stadsstrand, niet echt het beachlife gevoel, mocht je dat zoeken. Als alternatief zou je Malibu of ten westen daarvan kunnen kiezen, of ten zuiden van LA in Newport Beach, Huntington Beach of Laguna Beach.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer