Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dr.Phlox
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door Dr.Phlox »

Hallo allemaal,

Kan je Arches NP het beste van achteren (Devils Garden Trailhead) naar voren afwerken of van voren naar achteren afwerken (vanuit MOAB gezien) afwerken?

Grz
Ton
Reisverslagen en foto's van Florida 2004, 2008, 2011, Californie 2013, rondreis West-USA 2015. rondje Denver - Denver 2018 en een week New York 2019 zijn te zien op : http://www.don-damen.nl
gastxyz

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit MOAB gezien) afwerken?

Bericht door gastxyz »

Vanaf Moab (waarom zie ik toch zoveel MOAB staan?) gezien van voren naar achteren.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit MOAB gezien) afwerken?

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt het af laten hangen van wat je wilt doen. Ook het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar kunnen van belang zijn. Wil je gaan wandelen bij Devils Garden dan zou ik daar zo vroeg mogelijk in de ochtend mee beginnen, vanwege de hitte (wel afhankelijk van wanneer je er bent) en het feit dat de parkeerplaatsn snel vol zijn. Delicate Arch is mooi met zonsondergang, maar is ook wel handig om juist heel vroeg te doen (niet te heet, en wellicht nog minder druk op de parkeerplaats).

Marianne (die zich ook altijd verbaast over MOAB)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit MOAB gezien) afwerken?

Bericht door roelb »

Ik zou beginnen in het visitor centre met permits voor de Fiery Furnace.. Wat mij betreft echt de parel van Arches.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door vinceG »

Het is leuk dat je het wilt plannen. Maar als het zo druk is in het park de laatste keer dat wij er waren dan valt er helemaal niets te plannen. Dan sta je gewoon in de file bij de parkeerplaats helaas.
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Normaliter beginnen we bij het visitor center maar het nadeel van Arches voor ons was dit pas om 9u open was! Op de site staat nu dat ze om 8u al open zijn, maar bij ons bezoek in 2017 was dit niet het geval. Misschien had dit te maken met de grote wegwerkzaamheden in de zomer van 2017??
In ieder geval vinden wij om 8u open ook al te laat, want je bent al snel wat tijd kwijt in een VC, dus als je wil wandelen of op je gemak het park wil bekijken dan is het eigenlijk al laat zeker ook gezien de hitte! Je zou op de dag dat je in Moab aankomt laat in de middag of vroeg avond als eerste naar het VC kunnen gaan voor informatie!
Als je wil gaan wandelen zou ik erg vroeg naar het park gaan en dan meteen naar het deel rijden waar je wil gaan wandelen!
(Door op de website van het park te kijken kun je middels camera's zien hoe druk het bij de ingang is. Kan handig zijn om je een beeld te geven!) :thumbup:
Realiseer je dat alles wat je daarna bezoekt erg druk kan zijn! Maar nog altijd ontzettend de moeite waard!! :thumbup:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit MOAB gezien) afwerken?

Bericht door Martin & Marianne »

roelb schreef:Ik zou beginnen in het visitor centre met permits voor de Fiery Furnace.. Wat mij betreft echt de parel van Arches.
Of doe de ranger tour. Wij vonden dat geweldi om te doen. Op eigen houtje rondlopen daar vereist wel enige kennis van het gebied. Reserveren voor de tour via recreation.gov.
In welke tijd van het jaar ga je?

Marianne
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door roelb »

Oke, je moet een beetje orientatiegevoel hebben, begrijpen welke kwetsbare natuur je kunt vernielen (alleen in de wash of op rotsen lopen) maar voor de rest is het gewoon een supermooi gebiedje om te verkennen en een oase van rust vergelen met de rest van het park.

Ze overdrijven het mijns inziens wel een beetje met het drama wat er van gemaakt wordt. Ik heb nog nooit de ranger tour gedaan, maar inmiddels wel twee keer de kans gehad om daar lekker een paar uur rond te lopen. En na de eerste keer had ik het gebiedje globaal al wel in mijn hoofd zitten. Soms loop je een keer een cirkeltje, maarja, dan zoek je een andere weg..
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door Martin & Marianne »

Roel, dit vind ik eerlijk gezegd geen goed advies. Om twee redenen kan je hier echt beter met een ranger-wandeling gaan lopen, zeker als het de eerste keer is.

Ten eerste: als je dat niet doet, dan mis je ongetwijfeld een aantal leuke ‘doorgangetjes en doorkruipjes’ die de rangers wel weten en jijzelf niet. Zie http://martinenmarianne.blogspot.nl/200 ... -moab.html )

De tweede reden is de veiligheid. Je kan er echt verdwalen, Sommige mensen met een goed oriëntatie vermogen (en hulpmiddelen) zoals jij zullen dat probleem niet hebben, maar anderen kan het wel overkomen.

Ik citeer even een drietal posts van het Trip Advisor forum hierover
“ Bottom line - it's truly amazing (we all LOVED being in the FF on our own), but fair warning: you could easily, easily become hopelessly lost in there and have a very difficult time figuring out how to get out - it's like one gargantuan maze. If we had not done the ranger-led hike twice before and recalled a few of the key landmarks (all the rock fins start to look very similar after awhile), I am not sure how long it would have taken us to work our way back to the parking lot!”
“We were both very familiar with the park, having grown up in Utah and had visited the park several times a year as far back as we could remember. It was afternoon when we went in, and we expected to just look around without going deep into the mazes and thought that we would spend about an hour. Four and a half hours later, after three and half hours of concerted effort to find our way out, we emerged shortly before sunset. Granted, GPS didn't exist in those days and we didn't have a topo map with us. But in our arrogance we felt no danger and honestly thought we were keeping good track of our trail, marking it with cairns as we went. I can tell you it was a real relief to get out before dark. Since then, I have earnestly discouraged anyone - even people very familiar with the trail - from going in unless they are prepared with topo map, have a GPS, have a cell phone (though I doubt you'd get a signal) and enter the FF early in the day."
Ten slotte RedRox met bijna 60.000 (!) posts op het tripadvisor-forum iemand wiens adviezen ik altijd serieus neem. (Hij was ook degene die zo’n mooi stuk, https://www.tripadvisor.com.au/ShowTopi ... izona.html , over ons overleden forumlid Yeehaw schreef – goh, het is al meer dan een jaar geleden dat hij overleed; ik mis nog steeds zijn bijdragen maar dit terzijde.)
Over Fiery Furncace schrijft RedRox:
"I' m pretty good with orienteering and finding my way in and out of places. However, I must admit, I've never been as turned around and disoriented as I was at FF, in the presence of a Ranger Guide. If he had left us in the middle of the hike, I'm not certain that I could have found my way out.
This a is a great and unique hike experience, but it is NOT for those who lack top level hiking and trail finding skills. I'm sure that the mandatory video will stress these points."
Ik raad altijd aan, zeker als je er nooit geweest bent, ga eerst met een rangerwandeling mee.

Martin
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door roelb »

Nogmaals, ik vind het allemaal wat overdreven. Het is minder dan 1 vierkante kilometer. Alle ridges lopen noord-zuid. De parkeerplaats ligt op de zuidwesthoek van het gebied. Zolang je weet waar het noorden is kun je altijd naar de parkeerplaats wijzen. Stop voor de zekerheid een kompasje in je tas en dan weet je het zeker. Als je de route van de rangers wilt volgen kun je op 90% van de route, waar die door een wash gaat, gewoon de voetstappen in het zand volgen. Je komt ook altijd wel 1 of 2 andere mensen, of de ranger groep tegen.

Er zijn ook online diverse beschrijvingen te vinden van de standaard route die de rangers doen, op zich handig en leuk als je de eerste keer daar gaat exploren. Surprise arch staat gewoon op google maps (Skull arch niet trouwens, maar daar kom je met de ranger tour ook niet). Er zitten geen beren of ander gevaarlijk groot wild (wel spinnen). Er is overal schaduw. Zolang je voldoende water en wat eten mee neemt en geen gevaarlijke capriolen gaat uithalen door te klimmen of op gevaarlijke plekken te lopen (langs afgronden oid) zie ik niet in wat er nou zo spannend aan is.

Je gaat er natuurlijk niet zomaar lopen, je moet permits hebben. En dat betekent dat je sowieso het filmpje verplicht moet bekijken en dat de rangers bij de balie ook wel inschatten of je het snapt. En daar zie je ook het verschil hoor. Een keer stond er zo'n enorme norse, oude ranger daar die volgens mij alleen maar als doel had om mensen angst aan te praten. Heel erg negatief. Het ging allemaal echt met tegenzin. De andere keer stond er een jongere ranger die gewoon op een leuke manier even vroeg of we aan alles gedacht hadden, even checkten hoe het zat met de kennis over gewenst gedrag in de natuur en na het verstrekken van de permits veel plezier wenste. Als er na zonsondergang nog auto's staan op de parkeerplaats staan dan ga ik er vanuit dat de rangers ook actie gaan ondernemen. Dan moet iedereen er immers uit zijn.

Wat mij betreft blijft dit echt het pareltje van Arches. De rest van het park: mooi om te zien, maar ook super toeristisch en file-lopen. Behalve dan misschien de primitive trail en de trail naar tower arch. Maar zelfs de trail naar delicate arch was de keren dat ik in het park was telkens hartstikke druk (en sowieso is het erg exposed). De Fiery furnace is daarmee vergeleken een oase van schaduw en rust - en dat blijft het ook door het permit systeem. Zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als je een normaal orientatiegevoel hebt (en een kompasje just in case), goed ter been bent, hiking boots en een klein daypack in de auto hebt liggen: ga zeker proberen of er nog permits zijn. Het is echt een uniek stukje natuur waar je je ook nog echt even in de natuur voelt, zonder duizenden andere toeristen met camera's om je heen. De eerste keer zelf ook de ranger route lopen is op zich een leuke kennismaking (track: http://my.viewranger.com/route/details/MTAyNzA2. Er zijn ook genoeg beschrijvingen van te vinden. Aan de andere kant: een beetje zelf exploren maakt het ook leuker.

Voor wat betreft de mensen die alleen met de guided tour zijn meegeweest en daarna claimen dat ze zelf direct zouden verdwalen: dat is hetzelfde effect als dat je bijvoorbeeld een walking tour in een stad doet en blind achter een guide aanloopt. Ook dan heb je vaak geen idee meer waar je bent. Als je echter zelf in diezelfde stad gaat rondlopen en een beetje oplet dan ben je je wel altijd bewust van je orientatie en waar je ongeveer bent. Precies dat effect heb je daar ook.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door Martin & Marianne »

Tja, misschien heeft die oude ranger wat vaker mensen uit de FF moeten halen? :wink:

Nog een keer die oude knakker van het Tripadvisor forum:
I consider myself to be excellent at staying oriented. I've never been anywhere where I felt so lost and disoriented as I was in FF
Het filmpje wat je verplicht moet zien, stelt overigens niet veel voor. Je kan het hier al online zien. (Maar je moet het ter plekke nog een keer verplicht kijken.)

[youtube]ZCniC7DaKzM[/youtube]

Wat betreft Skull Arch, het staat me vaag bij dat we die tijdens de rangerwandeling wel gezien hebben. Ook in het (mooie) verslag van deze mensen die een rangerwandeling deden komt hij voor. http://tedmuller.us/Outdoor/Hiking/2011 ... urnace.htm Jammer dat je die gemist hebt.

Ieder zijn advies, maar mijn advies is en blijft: ga de eerste keer met een rangerwandeling mee.

Martin
Gebruikersavatar
Dr.Phlox
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Arches NP vanaf achteren naar voren of van voren naar achteren (vanuit Moab gezien) afwerken?

Bericht door Dr.Phlox »

Bedankt voor de reacties.
Hier kunnen we wat mee.
Grz
Ton

PS (Ik heb in mijn verslag MOAB al aangepast naar Moab :D)
Reisverslagen en foto's van Florida 2004, 2008, 2011, Californie 2013, rondreis West-USA 2015. rondje Denver - Denver 2018 en een week New York 2019 zijn te zien op : http://www.don-damen.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer