Wel of niet aanschaffen filmcamera

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
mariekek
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2017, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door mariekek »

Hallo allemaal!

Sinds begin dit jaar struin ik dit geweldige forum af, op zoek naar tips, tricks, reisverslagen en roadbooks. Niet zomaar: september 2017 ga ik zelf naar de USA! Onwijs veel zin in, het wordt voor mij de 2e keer dat ik het zuidwesten aan doe (1e keer was in 2007 en toen was ik 12, dus vervaagde herinnering).

Maar goed, dat even ter zijde.

Ik ben aan het twijfelen of ik een filmcamera aanschaf voor deze 3 weken durende reis. Op voorgaande vakanties filmde ik altijd met mijn iPhone, om er vervolgens een 'aftermovie' van te maken. Sowieso zit ik regelmatig in iMovie om vanalles en nog wat te monteren.

Ik beleef er dus veel plezier aan, maar... het filmen levert soms ook 'stress' op. Alles maar willen vastleggen, denken over gave shots voor het thuisfront... sowieso wil ik voorkomen dat ik deze reis ga beleven vanuit een lens.

Wat is jullie advies/ervaring hierin? Investeren in een filmcamera (dan denk ik aan een camera van +- €180) of toch niet?

Ik hoor het graag, bedankt alvast!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door PSVwally »

Gaat het je echt om filmen of om foto's?
Veel dingen kan je makkelijk met je telefoon doen natuurlijk, maar als je echt veel moet zoomen voor bv een verre waterval of bepaalde dieren op afstand is een videocamera beter. Alleen of je voor dat bedrag iets 'goeds' vind is meer de vraag
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door Almere vak V »

Eens met PSV Wally. Waarschijnlijk heb je een beter camera/lens in je iPhone zitten dan dat je voor €180,- kunt kopen.

Geld besparen. Je telefoon heb je bij. Waarschijnlijk van minstens net zo'n goede kwaliteit. En je hoeft geen extra apparaat mee te nemen.
flex123
Amerikafan
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mei 2013, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door flex123 »

Met een goed fototoestel kan je toch ook prima filmen? Of maak je alle fotos ook met iphone?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door PSVwally »

Met een goed fototoestel kan je toch ook prima filmen?
Niet met alle fototoestellen kan je filmen, maar vooral veel filmcamera's maken slechte plaatjes
Gebruikersavatar
Janbren
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 jan 2012, 20:16
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door Janbren »

Naast een spiegelreflex heb ik ik een GoPro (goedkoopste model) aangeschaft paar jaar geleden. Die heb ik puur voor actie, kan hem op de auto monteren, onderwater filmen en geeft mij ook de rust om ergens lekker op een plek te zitten te genieten terwijl de GoPro op een 360 graden kookwekker beelden schiet.

Ik denk dat het inderdaad puur persoonlijk is hoe je een filmcamera wil gebruiken. :clap: :thumbup:
2010: NY - LA - SF - Wa
2012: Route 66
2013: Denver - Bad. - YS - SF
2014: Denver - YS - ZW - Denver
2015: Calgary - Vancouver
2016: Denver - LV
2018: SLC - ZW - YS
2019: SFO - Oregon

Road Trip Movies: Movies

Road Trip Music playlist: Play

Blog: Bekijk
mariekek
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2017, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door mariekek »

PSVwally schreef:Gaat het je echt om filmen of om foto's?
Veel dingen kan je makkelijk met je telefoon doen natuurlijk, maar als je echt veel moet zoomen voor bv een verre waterval of bepaalde dieren op afstand is een videocamera beter. Alleen of je voor dat bedrag iets 'goeds' vind is meer de vraag
Thanks voor je reactie! Eigenlijk allebei, ik wilde een spiegelreflex meenemen om foto's te maken en dan een filmcamera om alles te filmen wat de moeite waard is.
flex123 schreef:Met een goed fototoestel kan je toch ook prima filmen? Of maak je alle fotos ook met iphone?
Nee, foto's wilde ik maken met spiegelreflex!
Almere vak V schreef:Eens met PSV Wally. Waarschijnlijk heb je een beter camera/lens in je iPhone zitten dan dat je voor €180,- kunt kopen.

Geld besparen. Je telefoon heb je bij. Waarschijnlijk van minstens net zo'n goede kwaliteit. En je hoeft geen extra apparaat mee te nemen.
Hmmm daar zit inderdaad wel wat in... net een nieuwe iPhone aangeschaft ook. Het leek me alleen handig om op één apparaat alle foto's te hebben staan en op de ander alle bewegende beelden. Ook qua geheugencapaciteit.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door Almere vak V »

Dan zou ik voor een (klein) gedeelte van hetgeen je uitspaart zorgen voor genoeg capaciteit in de cloud. Dan kan je het daar mooi kwijt.

En die nieuwe iPhone had ik in de US gekocht. Dat scheelt inmiddels serieus geld... :blink: :wink:
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 02 aug 2017, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door opvakantie »

Zelf heb ik altijd een filmcamera mee gehad. Filmen met een spiegelreflex is mogelijk maar die weegt wat meer als de huidige filmcamera's of gopro's.
Ik ga niet zoeken naar de beste shots of rare dingen doen om iets op film te krijgen. Ik hou wel rekening met wat standaard dingen zoals niet te wild bewegen, zo min mogelijk zoomen tijdens het filmen en niet te snel van links naar rechts bewegen etc. Gewoon een mooi shot maken en soms rustig van de ene naar de andere kant bewegen.
Daar maak ik thuis dan een vakantiefilm van, van ongeveer 30 - 40min wat altijd leuk is om nog eens terug te kijken.
Dan ziet de Grand Canyon er toch nog eens prachtig uit in 4k op de tv :)
Aan 2x 64GB had ik overigens voldoende tijdens de vier weken vakantie mee te filmen wat uiteindelijk 100GB is geworden (4k 25fps)
Gast

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door Gast »

De GoPro Hero 5 pik je op dit moment op in de US voor rond de $349-$369 (in Nederland kost ie ruim €100 meer!!).

Ik heb er dit jaar eentje gekocht en absoluut geen spijt van gehad. Foto’s maak ik met mijn iPhone en filmpjes (vooral ook veel timelapse video’s) met de GoPro.
Wat een super apparaat, goede kwaliteit en super klein om even in je broekzak mee te nemen.
Het voordeel van de Hero 5 is dat de camera zelfs zonder extra case waterdicht is tot een meter of 10.

Ik heb spijt dat ik tijdens mijn vorige reizen niet eerder een GoPro heb gekocht.
roberto101
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 dec 2014, 11:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door roberto101 »

Heel persoonlijk allemaal idd. Ik moet er niet aan denken om te reizen zonder mijn camera's (gopro en spiegelreflex), maar dat is omdat ik mijn hobby graag combineer met het reizen. Het motiveert me juist om toch weer vroeg uit bed te gaan bijvoorbeeld om die ene zonsopkomst te gaan zien. Valkuil is inderdaad dat je uiteindelijk alles door een lens gaat lopen bekijken, wat ook weer niet de bedoeling is.
California - nebraska - colorado - idaho - montana - utah - nevada - arizona - wyoming - south dakota
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wel of niet aanschaffen filmcamera

Bericht door jojostravelusa »

Al sinds jaar en dag (halverwege de jaren 90 onze eerste) reizen we met een videocamera naast onze spiegelreflex en klein fototoestelletje. Dit jaar bleken alle foto's van de spiegelreflex door een foute instelling, wat we thuis pas ontdekten helaas, te zijn mislukt. Ik had net een Canon Powershot 720 HS gekocht en die is super bevallen. Kan heel ver inzoomen. Echt ver gaat wel ten koste van de kwaliteit natuurlijk, maar hij kon meer dan die dikke spiegelreflex. Ik heb er ook filmpjes mee gemaakt. Dat gaat heel handig. De echte videocamera die we bij ons hadden, een oud beestje inmiddels, hebben we aanzienlijk minder gebruikt dan anders. Bv. in 2014 heb ik er 10 uur film mee gedraaid, waarvan we nu net een 1 uur en 45 minuten durende speelfilm gemaakt hebben. Nu amper 3 uur.
Omdat de videocamera zo oud is, waren we aan het twijfelen wat we zouden doen. De spiegelreflex is inmiddels ook ingeruild voor een handzamer model digitale camera van Nikon en in mijn kleine cameraatje hebben we een extra grote kaart gekocht, zodat ik er zowel qua foto's als qua film mee los kan gaan volgend jaar. Ik denk dat de videocamera nog wel mee gaat, maar als het met alleen het fototoestel bevalt, dan denk ik dat hij met pensioen mag. Je sjouwt je ook een bult aan al die apparaten.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer