Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Annemiek94 »

Over een maandje is het zover, dan gaan we voor het eerst naar het zuidwesten! Alle praktische zaken zijn geregeld, zoals de auto, hotels, Alcatraz en concerttickets, echter zitten wij nog met een dingetje:

We gaan natuurlijk een aantal national parks bezoeken, maar zijn benieuwd hoe het zit qua vervoer in de parken en dergelijke. Dan met name bij de Grand Canyon, Sequoia en Yosemite (+Death Valley). We willen namelijk ook wat trails lopen, maar ik heb her en der gelezen dat je dan met de bus ergens naartoe of teruggebracht kan worden. Kings Canyon willen we de Scenic Bypass rijden, Joshua Tree rijden we zelf ook wel wat rond, ik neem aan dat het daar geen echte wandelingen worden in de zomer.

1) Welke trails zijn volgens jullie een absolute must voor een eerste bezoek aan het zuidwesten? In Yosemite willen we op zich wel graag de hoogte opzoeken. En welke stops in Death Valley raden jullie echt aan? Er is zoveel moois te vinden, dus het is erg moeilijk om daar keuzes in te maken!

2) Waar raden jullie het aan om de auto te parkeren en met de parkbussen verder te gaan? En waar kunnen we deze reserveren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Frasi »

In Sequoia ben ik niet bekend (stik, moet ik toch nog een keer terug...).

In Death Valley rijden geen shuttle bussen en is het te warm om trails van betekenis te lopen. Wel vanaf de parkeerplaats korte stukjes maar dan weer snel terug in de auto met airco :D .

In Grand Canyon rijden 3 lijnen shuttle bussen door de village/camp site en langs de rim. Als je niet in het park zelf overnacht kan je het makkelijkst met de auto naar het Grand Canyon Visitor Center (https://goo.gl/maps/cTiUXpsXjm32). Hier is een grote parkeerplaats en opstaphalte voor de -gratis- shuttlebus. Parkeren en shuttlebussen zijn gratis en niet te reserveren.
https://www.nps.gov/grca/planyourvisit/ ... -buses.htm

Als je van een uitdaging houd kan je de Bright Angel trail naar beneden lopen (tot Indian Garden) of de South Kaibab trail (ook een stuk naar beneden en dan weer terug). start liefst zo vroeg mogelijk; vanaf een uur of 10 wordt het snikheet in de canyon.
Als je aan de rim wil blijven kan je richting Hermits Rest lopen vanaf de Village. En als je onderweg moe bent kan je met de shuttlebus verder (of terug).

Yosemite NP kan erg druk zijn: dus ook hier zijn de gratis shuttlebussen een uitkomst.
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/ ... UMP_566977
Een mooi maar ook uitdagende hike is vanaf Glacier Point teruglopen naar the village. Heen kan je dan met een (betaalde en gereserveerde) bus vanaf Yosemite Valley Lodge. Daar kan je ook ruim -gratis- parkeren.
http://www.travelyosemite.com/things-to ... bus-tours/
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Marcopstal »

Must sees in Death Valley:

- Stovepipe Wells
- Sand dunes
- Furnace Creek + visitor center
- Badwater
- Devil's Golf Course
- Zabriskie Point
- Dante's View
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Hinko »

Heb je het speciale wandeltopic al gezien?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Martin & Marianne »

In Yosemite zul je alleen in de vallei van de shuttlebus gebruik maken. Wil je de Panorama Trail lopen dan moet je de bus naar Glacier Point nemen. Dit is geen gratis shuttlebus. Deze bus moet gereserveerd worden. Zie voor de Panorama Trail en andere wandelingen in de parken mijn wandelsite.
Waar je overnacht je bij Yosemite? En hoeveel tijd heb je daar? Als je buiten het park overnacht is het verstandig om zo vroeg mogelijk naar het park te rijden en dan de auto te parkeren op een van de visitor parkings. Zie voor meer informatie de NPS-site. En kijk op de kaart en in het krantje dat je bij elk park bij de ingang krijgt (bij DV moet je daarvoor naar het visitor center).
Ook op http://www.ontdek-amerika.nl staat veel informatie over de parken.
Kijk ook eens in ons 2013-verslag voor wandelingen in de door jou genoemde parken.

Marianne
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

yosemite : 2 korte wandelingen maar met fantastische panorama's ( je zit hoog boven de vallei) : sentinel dome en taft point, zelfde trailhead op de weg naar Glacier Point. http://www.yosemitehikes.com/glacier-po ... l-dome.htm

grand canyon : bright angel trail is heel mooi ( en druk) , ligt wel enigszins in een inham. south kaibab trail heb je meer panorama's van de canyon, is een fantastische wandeling zeker bij zonsopgang. als je heel vroeg bent heb je zeker plaats op de kleine parking behoorlijk dicht bij het trailhead, er is ook een shuttlebus en een heel vroege hikers-shuttlebus. voor beide trails : het kan en zal er snikheet worden, hebben in de late namiddag heelwat ,,,lijken" zien boven komen aan bright angel trail. alle uitleg over de bussen op de website en in het krantje.

Jacques
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door IngridZw »

In Sequoia kan ik je de trail naar Topokah Falls aanbevelen. Ca. 6 km. heen en terug. Prachtige route langs de Kaweah rivier. Toen wij er waren (2 weken terug) was de rivier nog behoorlijk onstuimig en ook de waterval.
In het park kun je gebruik maken van gratis shuttlebussen maar is niet verplicht. Wel handig als je Moro Rock bezoekt. Daar zijn de parkeerplaatsen erg beperkt. En ook als je de kortste wandelroute wilt nemen naar de General Sherman tree. Hebben wij ook gedaan.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Annemiek94 »

Bedankt voor al jullie reacties, hier kunnen we absoluut iets mee!

We hebben al een beetje research gedaan en hebben al wat logistieke beslissingen genomen :P
Hinko schreef:Heb je het speciale wandeltopic al gezien?
Uiteraard, waar ik veel bruikbare info uit heb kunnen halen, alleen is 't voor een eerste keer westkust en beperkte tijd, wel fijn om te weten wat de aanraders zijn voor newbies :lol:

@ Marianne & Ingrid:
De Panorama trail lijkt ons heel vet om te lopen! Een flinke wandeling, maar opzich goed te doen als we de 8.30 bus pakken. We willen echter ook wel graag Taft Point en Sentinel Dome doen, is het mogelijk om die twee met Glacier Point te combineren binnen 1 tocht? Binnen de Panorama Trail niet dacht ik, maar wellicht als andere route? Geen idee hoor, wellicht verklaren jullie me voor gek als jullie dit lezen :lol:

Verder zitten we te denken om Little Baldy & Moro Rock te beklimmen in Sequoia. In Kings Canyon willen we graag de Scenic Bypass rijden.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door PSVwally »

Verder zitten we te denken om Little Baldy & Moro Rock te beklimmen in Sequoia. In Kings Canyon willen we graag de Scenic Bypass rijden.
Morro Rock moet je je (als je een gewone basisconditie hebt) niet zo heel veel van voorstellen qua trail. Het zijn vooral heel veel traptredes die je gaat aanraken. Wel een prachtig uitzicht al hoop ik voor je dat het niet megadruk zal zijn. Een klein stukje verderop heb je hanging rock of balanced rock...even opletten dat je geen gladde schoenen aandoet, maar vaak wat rustiger en naar 1 kant bijna hetzelfde uitzicht.

Little Baldy ben ik omgedraaid omdat ik alleen liep en er een stel naar beneden kwam die beren tegen waren gekomen. Ik was net een kleine 30 min onderweg ofzo, dus kan ik je niet veel over zeggen.

Sowieso ben je met de 'basis' dingen in Sequoia al zeker wel een groot deel van de dag kwijt (morro rock, cresent meadows, general sherman tree) zeker als het wat drukker is in het park. Ook bij de general grant kan je een goed rondje wandelen.
De Kings Canyon scenic byway begon ik in het licht, maar binnen 15 min was het bij zonsondergang pikdonker, dus die heb ik niet helemaal gedaan en ik had er de volgende dag geen tijd voor. Schijnt misschien nog wel mooier te zijn dan Sequoia naar wat ik ervan lees. Dus zeker rijden en er tijd voor uittrekken.

In Joshua Tree zou ik de plannen laten afhangen van de hitte van de dag. Ik had in Oktober nog 40 graden in Palm Springs en al ligt Joshua Tree iets hoger, het was ook daar nog bloedje heet. Dus dan ga je net als in Death Valley nooit veel langer dan 10min buiten de auto willen zijn. Maar ook daar staan leuke wandelingen op de site van Henriette (ontdek-Amerika).
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Martin & Marianne »

De scenic Byway is inderdaad prachtig. Ik zou daar ook een paar korte trails gaan lopen, zoals het rondje Zumwalt Meadows. En in Sequoia is het erg leuk om na de General Sherman nog wat verder te lopen (Congress Trail) ; je hebt dan prachtige groepen sequoia's waar je bijna alleen zult zijn.
Zie mijn wandelsite voor deze en andere wandelingen in de parken.
Taft Point en/of Sentinel Dome zijn niet echt te combineren met de Panorama Trail. Je zult met de bus naar Glacier Point gaan, je rijdt dan voorbij de trailhead van deze wandelingen. Je kunt er wel vanaf GP naar toe lopen, maar dan wordt het te veel.
Op deze kaart zie je GP en een groot deel van de PT (eerst naar het zuiden richting Illiouette Falls) en linksonder van GP Sentinel Dome. GP lijkt zo heel erg dicht bij de vallei maar er is bijna 1000 meter hoogteverschil (wat goed te zien is aan het zigzaggen van de 4 mile trail die naar links loopt vanaf GP).

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en waar je overnacht, maar je zou op weg naar Yosemite naar Sentinel Dome/Taft Point kunnen gaan, en dan de volgende dag de PT kunnen lopen (wij deden dat in 2015, zie ons verslag daarvoor). Of je doet beide wandelingen of een van beide in combinatie met een bezoek aan GP en dan de volgende dag vanuit de vallei de Mist Trail. Dan heb je ook nog tijd om bijvoorbeeld naar Mirror Lake te gaan of te gaan raften of fietsen etc.

Op de kaart zie je ook de shuttlebusroute in de vallei. De bus naar GP is een andere (betaalde) bus die je moet reserveren.

Let er op dat als je zowel Taft Pont als Sentinel Dome wilt doen dat het korter is om weer terug naar de trailhead te lopen dan wanneer je de combinatie doet.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door PSVwally »

je hebt dan prachtige groepen sequoia's waar je bijna alleen zult zijn.
Ik liep de congress trail afgelopen oktober. Ik had het geluk dit samen met 100-den anderen te doen :shock: Dit was overigens de enige plek in Sequoia waar het toen enorm druk was. In de rest van het park, zoals bv bij de general grant was het opvallend rustig.
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Annemiek94 »

Bedankt wederom voor jullie handige tips! Ook al veel aan je wandelsite gehad Marianne, maar ook jullie algemene reisverslagen. Die van Paul ook. Erg handig en zorgt ervoor dat we nóg meer zin in de reis krijgen. Nog ruim 3 weekjes.... :-D :-D

Ik zal hieronder even omschrijven wat onze planning rondom die regio is:

27 juli - overnachting Stovepipe Wells

28 t/m 30 juli - Best Western Town&Country Lodge Tulare

30 juli - overnachting The Groveland Hotel, Groveland (lijkt ons echt een super leuk hotel!)

31 juli - overnachting Alpenhof Lodge, Mommoth Lakes.

Op 1 augustus rijden we richting South Lake Tahoe, op weg daarnaartoe hebben we alleen Bodie op 'de planning' staan, maar willen ook zeker nog wat van Yosemite meepakken. We zijn normaliter helemaal niet zo van 't plannen, maar bij de nationale parken wellicht toch handiger :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Martin & Marianne »

Tulare is niet echt een goede basis voor Sequoia en Kings Canyon. Reken op 2 uur rijden tot aan de bezienswaardigheden in een van beide parken. Waarom niet een nacht Three rivers en dan een nacht iets ten noorden van het park? Of iets in het park?

Marianne
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Re: Welke trails & bussen 1e x zuidwesten?

Bericht door Annemiek94 »

Bedankt voor de tip Marianne! We hebben bij het boeken al wel naar Three Rivers gekeken, maar konden niets vinden wat we prijs/kwaliteit waardig vonden. Tulare vonden we verder wel een leuk plaatsje om 's avonds o.i.d. naar de bioscoop te gaan. Hebben nu toch nog maar eens gekeken of we toch niets anders konden vinden. Hebben nu een Airbnb bij Three Rivers geregeld, in ieder geval voor één nacht. Wel wat concessies moeten doen qua comfort, maar daar komen we wel weer overheen :lol: Nu wordt het:

27 juli - overnachting Stovepipe Wells

28 juli - overnachting Three Rivers

29 juli - Best Western Town&Country Lodge Tulare

30 juli - overnachting The Groveland Hotel, Groveland (lijkt ons echt een super leuk hotel!)

31 juli - overnachting Alpenhof Lodge, Mommoth Lakes.

De tweede nacht toch in Tulare, zodat we de dag grotendeels nog in Sequoia kunnen doorbrengen, en wellicht 's avonds nog lekker eten, bioscoopje en langs de outlet o.i.d.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer