Four Mile Trail Yosemite

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

Hallo mede forumleden.

Wij willen begin juli de Four Mile Trail lopen in Yosemite. We zijn redelijk ge-oefende wandelaars en sportief (25 en sporten beide minimaal 3X in de week) de wandeling moet dus geen probleem zijn. Echter ik kan me zo voorstellen dat gezien de mooie natuur we er lang over gaan doen. Ik lees dat er vanuit Glacier geen shuttle terug is. Maar we zullen heus niet de enige zijn op Glacier Point op dat moment. Is het een gekke gedachte er van uit gegaan dat iemand ons wel weer mee wil nemen richting Yosemite Valley of vinden jullie dat een te grote gok?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42026
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

De Four Mile Trail is een prachtige wandeling, en als jullie inderdaad goed getraind zijn zul je er echt niet heel lang over doen. De uitzichten zijn mooi, maar wel redelijk veel van hetzelfde - hoewel je natuurlijk steeds hoger komt en het perspectief dus wel verandert. Reken op 2,5 tot 3,5 uur.

Je hebt een aantal mogelijkheden:
1. Je neemt de bus terug.
Er rijdt wel een bus van Glacier Point terug naar de vallei, alleen kun je die niet reserveren. Er rijden 3 bussen per dag en zeker de eerste twee bussen zullen altijd wel plaats hebben als ze weer naar beneden rijden omdat in die eerste bussen veel mensen zitten die een one way nemen en via de Panroama Trail weer naar benden lopen. Als jullie geoefende wandelaars zijn moet het makkelijk lukken om de tweede bus (die om ongeveer 12.00 uur terug rijdt) te halen.

2. Je neemt de bus naar Glacier Point en loopt terug.
De bus naar boven kun je reserveren (zie http://www.travelyosemite.com). Je gaat met de bus omhoog en loopt naar beneden. Wel zo makkelijk.

3. Je loopt omhoog en weer naar beneden. Zelfs voor oudere en niet geoefende wandelaars een mogelijkheid, zie ons 2013-verslag.

4. Het mooiste: je loopt omhoog via de 4MT en naar beneden via de Panorama Trail.
Met punt 3 de goedkoopste optie, en als je vroeg vertrekt en voldoende tijd neemt zeker te doen.

Glacier Point is een druk bezocht punt, dus de kans dat je een lift kunt krijgen is zeker aanwezig. aan de andere kant moet je het wel treffen dat er mensen zijn die ook naar de vallei gaan (want daar zul je je auto hebben staan neem ik aan).

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Mrvanilla »

Ter aanvulling; als je voor optie 1 gaat, zorg dat je cash geld bij je hebt. De bus is niet gratis en volgens mij kun je alleen cash betalen. Het actuele bedrag weet ik niet maar ik dacht dat het rond de 20 dollar pp lag.
Groetjes,
Daniel
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee.
Ik denk dat we dan gewoon heen en weer gaan lopen. En wellicht de Panarama trail terug afhankelijk van hoe moe we zijn :) en anders de Four Mile trail terug.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42026
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je voor de 4MT kiest en niet voor de Panorama Trail. Die laatste is wel wat langer, maar veel afwisselender. Hebben jullie ook de Mist Trail gepland?
Mrvanilla schreef:Ter aanvulling; als je voor optie 1 gaat, zorg dat je cash geld bij je hebt. De bus is niet gratis en volgens mij kun je alleen cash betalen. Het actuele bedrag weet ik niet maar ik dacht dat het rond de 20 dollar pp lag.
Ja, goede tip. Een one way kost volgens de site 25 dollar, maar wellicht is het naar beneden goedkoper.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Mrvanilla »

Ik zie nu dat wij veel minder hebben betaald. Volgens mij belazerde de chauffeur de boel want we kregen ook geen ticket :lol:
Groetjes,
Daniel
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

De Mist trail is inderdaad gepland.

Nou ik heb me een beetje laten afschrikken van het taalgebruik op de .gov site met betrekking tot de zwaarte van de Panorama Trail.
Maar gezien je verhaal kan ik er van uit gaan dat dit Amerikaans overdreven is?
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1755
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Lilo »

Ik zou kiezen om aansluitend Panorama trail te doen. Wij hebben dat 2 jaar geleden gedaan, 4mile trail up en panorama down, en dat is wel te doen. Zou geen probleem mogen zijn als jullie zoals je zegt sportief zijn. Misschien heb je iets aan onze site, www.usa4ever.com bij California.

Groetjes,

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

Thanks Lilo :D Ga ik even bekijken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42026
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

El_Guti schreef: Nou ik heb me een beetje laten afschrikken van het taalgebruik op de .gov site met betrekking tot de zwaarte van de Panorama Trail.
Maar gezien je verhaal kan ik er van uit gaan dat dit Amerikaans overdreven is?
Bedoel je de NPS-site? Daar staat voor beide trails dat ze strenuous zijn. Zeker als je omhoog loopt zijn ze zwaar, en de PT is ook naar beneden niet eenvoudig omdat er toch nog een aardige klim in zit, en vooral omdat op het laatst de trail steil is, en je over rotsen klimt. Als je al twijfelt aan de PT dan is de combinatie toch wel het andere uiterste. :wink: Het nadeel van die combinatie lijkt mij dat je toch al aardig wat kilometers er op hebt zitten als je aan dat laatste, steile stuk begint. Een alternatief voor dat deel (de Mist Trail) is de John Muit Trail. Maar het is wel jammer om de Mist Trail te missen.
Als je niet weet of je beide op een dag wilt doen, en je wilt besparen op de kosten voor de bus, dan zou je met de auto naar GP kunnen gaan, dan via de Panorama Trail naar beneden, en de volgende dag via de 4MT omhoog. Dat kan natuurlijk alleen als je in de vallei overnacht.

Marianne
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

In principe was 4MT heen en weer het idee. Maar mijn topicvraag was eigenlijk vooral om te kijken of als we het zat waren er eventueel een 'exit' hadden. We hebben 2 volle dagen en willen dus zowel de Mist Trail als de 4MT (of nu dus Panorama trail) lopen.


* Note mod (Marco):
Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten --> quote verwijderd.
Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten", (klik hier).
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

Inmiddels weer thuis na onze prachtige reis.
Wellicht hebben andere gebruikers wat aan onze ervaring van de wandeling.

We hebben dus de 4 Mile Trail gecombineerd met de Panorama Trail / Mist Trail gelopen (Mist trail naar beneden).

Iets voor 8 zijn we begonnen met lopen van de 4 Mile trail en hebben deze volledig in de schaduw vrij makkelijk omhoog gelopen. Helaas geen beren gezien (de mensen die 15 minuten voor ons liepen wel :( ) Daarna een uurtje genoten van het prachtige uitzicht op Glacier Point. Het enige nadeel van de 4-Mile trail was dat ik helemaal lek ben gestoken door insecten. Ik had alleen op mijn linkerbeen al meer dan 20 bulten.

Vanaf daar doorgelopen op de Panorama Trail. Wat een prachtige uitzichten op deze trail! Wel erg warm vol in de zon maar tot de waterval (dien langs de panorama trail) erg goed te doen. Alleen veel vliegjes.
Daarna kwam het pittige stuk omhoog op de Panorama Trail in de hitte dit is niet zo'n lang stuk maar gaat wel in de benen zitten. Bij de bovenste waterval (ben de naam even kwijt) hebben we ook weer ongeveer een uur gerust. Daarna hebben we de Mist Trail naar beneden gelopen. Dit was begin deze maand toen er nog erg veel water naar beneden kwam. We hebben voorzichtig gelopen maar het was nog goed te doen naar beneden.
Uiteindelijk waren we om 4 uur s' middags weer beneden en wel helemaal gesloopt maar een onvergetelijke ervaring.

Wij vonden de wandeling erg pittig maar het was te doen. Vooral de hitte in combinatie met de lengte maakt het zwaar. De hoogtemeters vonden wij wel meevallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42026
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk om te lezen! Jullie hebben toch flink wat hoogtemeters gemaakt, 975 meter via de 4MT, maar ook nog eens zo'n 200 meter op de PT, na de Illilouette falls. En een goede tijd neergezet. :clap: :thumbup:
El_Guti schreef:Bij de bovenste waterval (ben de naam even kwijt)
Nevada Fall

Marianne
BertenGea
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:50

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door BertenGea »

Vraagje over de PT: waar zetten we onze camper het beste neer als we met de bus naar Glacier Point gaan en we lopen de PT weer terug? Ik bedoel, is de camper dan weer makkelijk terug te vinden? En als we de Four Mile heen lopen en de PT terug? Beetje onnozele vraag misschien, maar het lijkt me niet fijn om na zo'n wandeling nog te moeten zoeken naar camper :shock: @Marianne: ik ben ontzettend blij met jullie "wandelingensite"! Super!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42026
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Overnachten julie in het park? Dan zou ik de camper op de camping laten staan.
Als je van buiten de vallei komt is de parking bij Half dome vIllage het beste voor campers denk ik. En dan met de shuttlebus naar de lodge. Je kunt eens kijken naar de parkeermogelijkheden bij de Lodge (hier vertrekt de bus naar GP, en je kunt hiervandaan ook naar het beginpunt van de 4MT lopen).
Het eindpunt van de PT trail is niet bij de lodge, dus je moet je hoe dan ook een keer met de shuttlebus verplaatsen.

Zie voor rv-tips: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/rv.htm

Marianne
BertenGea
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:50

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door BertenGea »

Helemaal duidelijk, bedankt weer!
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Four Mile Trail Yosemite

Bericht door El_Guti »

Martin & Marianne schreef:Leuk om te lezen! Jullie hebben toch flink wat hoogtemeters gemaakt, 975 meter via de 4MT, maar ook nog eens zo'n 200 meter op de PT, na de Illilouette falls. En een goede tijd neergezet.
Dankje Marianne

Het was echt een geweldige wandeling om te lopen.

We hebben ook nog de Upper Yosemite Falls gelopen.
In Zion ver The Narrows in gelopen, emerald Pools en Angels Landing.
In Bryce Navajo Loop Trail.
en in de Grand Canyon het eerste gedeelte van de Bright Angel Trail en de Rim Trail (van Hermits Rest naar the village) met 40 graden Celsius.

Van alle wandelingen ongelooflijk genoten maar toch wel het meeste van de wandelingen in Yosemite en Zion.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer