Weer en camper eind sept/oktober West USA

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
JanVS
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jan 2017, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door JanVS »

Hallo allemaal,

We gaan eind sept voor ca 30 dagen naar de USA voor een camperreis. Ondanks dat het reisschema nog niet compleet is zal het waarschijnlijk via Yellowstone, Bryce Canyon, Las Vegas, Yosemite en San Francisco gaan (en nog veel meer er tussen in). We beginnen met Yellowstone ivm het kouder wordende weer. Zou iemand zijn/haar ervaringen met een camper in sept/oktober met rond Yellowstone, Bryce Canyon en Yosemite willen delen? Dan denk ik aan de condities op de weg, de kou (of warmte ;)) in de camper, campings etc

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door PSVwally »

In Yellowstone sluiten na midden September al veel faciliteiten en je hebt al kans dat er wegen worden afgesloten ivm sneeuwval. Hetzelfde geldt voor Grand Teton. Hier wat info over sluitingsdata: https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ocd_locale.htm

Je gaat als ik je route zo zie veel plekken aandoen waar het, zeker 's avonds, goed kan afkoelen en waar je winterse neerslag zou kunnen verwachten.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Marcopstal »

Eind september is de winter alvast begonnen in Yellowstone, vriesweer en sneeuw zijn dan reeds van de partij. In welke mate is nooit vooraf te voorspellen.

Maar, ook overal waar je op hoogte komt is het reeds winter. Dat geldt dus voor Bryce, Grand Canyon en Yosemite. Dit jaar sneeuwde het langsheen de Tioga pass bvb reeds op 30 september.

Camper of auto, hier moet je gewoon rekening mee houden in je route. een pas zoals de Tioga Pass kan al eens enkele dagen worden afgesloten en dan moet je dus uiteraard een andere route nemen.

Ook sneeuwkettingen kunnen al wel eens verplicht gesteld worden op sommige plaatsen, maar op huurwagens mag je deze contractueel in principe niet gebruiken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Marenko »

Wij reizen altijd in oktober met de camper. Yellowstone hebben we geen ervaring mee. We hebben tot nu toe op 8 camperreizen van 1 maand 1 x 1 dag sneeuw gehad in Yosemite. Toen we daar aankwamen was het 25 graden, in de ochtend erop sneeuwde het. Verder is het s nachts in de hoger gelegen gebieden koud, maar kan het overdag nog prachtig weer zijn. De lange broek is al die jaren maar een enkele keer uit de kast gekomen.
Neemt niet weg dat je pech kunt hebben en dat je sneeuw treft, maar ik denk, gezien onze ervaringen dat de kans op mooi weer groter is.
Afgelopen jaar in Ridgway state park Colorado hadden we bijvoorbeeld prachtig warm weer, een week ervoor lag er 30 centimeter sneeuw.
JanVS
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jan 2017, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door JanVS »

Mmhhh, dat klinkt niet zo hoopvol. Misschien toch maar een ander plan maken...
JanVS
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jan 2017, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door JanVS »

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Marenko »

Ik begrijp je reactie niet zo goed, want volgens mij vertel ik je zojuist dat wij op acht reizen in oktober eigenlijk alleen maar mooi, zonnig warm weer gehad hebben. En dus maar 1 keer sneeuw. September oktober is juist een, vinden wij, perfecte reisperiode :wink:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben ook prima ervaringen met september.
Wat ligt er al vast? Wat is je begin- en eindpunt?

Marianne
JanVS
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jan 2017, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door JanVS »

Beste Marenka, oeps... ik had je reactie nog niet gezien maar alleen de eerste 2 en daar reageerde ik op! Je ervaring klinkt al een stuk beter :thumbup: . Ik ga je reisverslagen ff lezen om te kijken wat je verder bezocht hebt.

Beste Marianne, de reis die we in gedachten hadden:
di 26-09 landen in Salt Lake City, do 26-10 opstijgen in San Francisco. We hebben gekozen voor de langste periode dat we in onze vakantieperiode konden krijgen en de minste kilometers rijden (dus geen round trip naar Salt Lake). Wens was om langs Yellowstone te rijden, dan naar het zuiden via Bryce, Zion, Antelope, Monument valley, Gran Canyon, Las Vegas, Death Valley, Mammoth lakes, Yosemite en dan San Francisco (de route is nog niet rond en aan het einde van de reis weten we de definitieve route :wink: ). Er ligt trouwens nog niets vast! Het plan was morgen of overmorgen definitief ja te zeggen tegen een offerte. Maar omdat Yellowstone al grotendeels gesloten is als we komen gaan we het misschien uitstellen. Wat is jou ervaring verder met oktober?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Martin & Marianne »

Yellowstone is niet gesloten; er zijn wel veel voorzieningen gesloten, maar er zal nog voldoende open zijn.
Kijk eens op www.nps.gov/yell om te zien wat er wel en niet open is, en hoe lan de wegen in principe open zijn.
Als je niet naar Yellowstone gaat zou ik in SF beginnen zodat je Yosemite zo vroeg mogelijk kunt bezoeken en de kans op een (tijdelijk) gesloten Tioga Passs zo klein mogelijk is.
Je kunt in het reisverslagentopic (hier bovenin) eens kijken of er mensen zijn die in die periode in Yellowstone zijn geweest. Kijk daarvoor ook eens in het noordwestenforum.
Ik heb zelf geen ervaring met oktober, alleen met september. Zie daarvoor ons 1988 en 2011-verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door PSVwally »

Beste Marenka, oeps... ik had je reactie nog niet gezien maar alleen de eerste 2 en daar reageerde ik op! Je ervaring klinkt al een stuk beter
Ik heb volgens mij nergens gezegd dat je niet zou moeten gaan. Alleen dat het, vooral 's avonds, flink kan afkoelen en dat je kans hebt op winterse buien.
Niemand kan zeggen of je dat tegenkomt. Ik liep begin Oktober overdag in op sommige plekken in tshirt door sequoia (op de meeste plekken in trui overigens), maar 's nachts vroor het goed.

Het stuk van Yellowstone tot aan Zion en Yosemite ligt gewoon op hoogte, dus eerder kans op koeler weer. Ik zou daar wat kleren voor meenemen maar niet direct de hele vakantie voor omgooien. Take it as it comes zou ik zeggen.
JanVS
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jan 2017, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door JanVS »

Duidelijk! En bedankt allemaal voor de input. Maar de conclusie om een andere keer te gaan hebben we zelf getrokken, zo had ik je bericht niet gelezen Paul. We gaan waarschijnlijk maar 1 keer en (helaas) niet zoveel als jullie. En we willen perse Yellowstone opnemen in het programma met enigszins goed weer dus kiezen we liever voor een ander reismoment. Ik snap dat het in de hogergelegen gebieden garantie tot de voordeur is, maar als we dan moeten gokken dan liever in een andere maand.

We gaan zeker nog wat reisverhalen lezen want we hebben wat leuke tips en routes gelezen. En ik moest erg lachen om het verhaal dat je met de trein van Antwerpen naar Schiphol moest Marenko :).

Bedankt iig voor de informatie!

Hoe is het trouwens om met een camper te rijden? Zijn de wegen breed genoeg? Hoe hard kun je met de camper? Wat zijn afstanden die je op een lange route nog kunt overbruggen op een dag zonder helemaal vlak over het stuur te liggen? 400-500 km per dag?

Alweer bedankt! Groet, Jan
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door PSVwally »

Amerika is, met imo Australie, een ideaal camperland. Maar kijk eens wat recente (het is nog bezig) afleveringen van 3opreis terug. Daar gaat Chris Zegers deels in een camper van Denver naar SF met allerlei omwegen.
Volucris
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 17 apr 2016, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Weer en camper eind sept/oktober West USA

Bericht door Volucris »

Reizen in een camper in Amerika is geweldig. Wij willen niet anders meer. Je bepaalt zelf de grote en de luxe en ook qua campgrounds is er voor elk wat wils. Je kunt rijden in Amerika absoluut niet vergelijken met Europa. Je kunt makkelijk 500 km overbruggen op 1 dag. We moeten er niet aan denken om in Europa naar een camping te gaan terwijl we in Amerika het liefst de meest primitieve campings bezoeken.

Wij hebben in 2014 Yellowstone bezocht in september. We hebben heerlijk weer gehad. Zelfs 's avonds was het nog goed buiten zitten.
Ook afgelopen jaar hebben wij prachtig weer gehad in september in het westen. Zion en Bryce helderblauw. Het was 's nachts wel koud in Bryce. 's ochtends om 7 uur naar de zonsopkomst met dikke trui/jas en handschoenen aan, om 10 uur tijdens onze wandeling liepen we in korte broek.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer