ZW veel duurder geworden?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

ZW veel duurder geworden?

Bericht door LeenG »

Hallo allemaal,

een vriendin wil met haar vriendje volgend jaar misschien naar Amerika, 3 weken rondje in het Zuid-Westen. Canada is ook eventueel nog een optie. Wij zijn er 7 jaar geleden geweest (zo lang geleden alweer!) dus kwam ze bij mij om een idee te hebben van de kosten van zo'n reis. Na wat gegoogle valt het mij op dat de prijzen heel erg gestegen zijn, ook al is het 7 jaar geleden. Wij sliepen meestal in ketens zoals super 8, motel 6,... voor zo'n 50-60$ per nacht (maakten ook gebruik van coupons zoals roomsaver). Nu lijken de prijzen voor doorsneemotels eerder rond de 70-80$ te liggen. Ik heb wel maar heer snel gegoogled op willekeurige data.
Is alles echt zoveel duurder geworden of lijkt het alleen maar zo?
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door RiverCola »

Het is echt zo! Er is al veel over gesproken hier op het forum. De stijging lijkt vooral fors te zijn geweest in de afgelopen twee jaar. Daarnaast speelt ook de sterke dollar tov een aantal jaren geleden een rol. In 2009 was onze euro zelfs even $1.60 waard :shock:
Elsvr
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 sep 2015, 10:36
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Elsvr »

Het is inderdaad duur geworden.Ook wat eten en drinken betreft was het duurder dan in België.Dat was onze ervaring tenminste.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door vinceG »

Mjah de euro is minder waard geworden/dollar meer waard. En ook de prijzen in de VS zijn gestegen.
Maar ik denk dat de VS nog steeds haalbaar is. Ook voor een krap budget.
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Anneleen »

Anderzijds kun je nog altijd voor maar $ 80 per jaar al die prachtige nationale parken en bossen enz. bezoeken. En kampeerplaatsen in de parken blijven erg goedkoop.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door LeenG »

RiverCola schreef:Het is echt zo! Er is al veel over gesproken hier op het forum. De stijging lijkt vooral fors te zijn geweest in de afgelopen twee jaar. Daarnaast speelt ook de sterke dollar tov een aantal jaren geleden een rol. In 2009 was onze euro zelfs even $1.60 waard :shock:
ik herinner mij dat wij toen inderdaad aangenaam verrast waren toen we de afrekening van onze visa-kaart kregen! Een heel gunstige koers, die ons op de gehele reis toen zo'n 500€ bespaard heeft.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door LeenG »

Anneleen schreef:Anderzijds kun je nog altijd voor maar $ 80 per jaar al die prachtige nationale parken en bossen enz. bezoeken. En kampeerplaatsen in de parken blijven erg goedkoop.
kamperen is een optie voor die vriendin, ik zal het meegeven
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door PSVwally »

Als ik nu kijk naar hotels waar ik tijdens vorige reizen verbleef zijn sommige inmiddels verdubbeld qua prijs. Niet leuk...
Gast

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Gast »

Thanks, Obama :D
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door michelvd »

We zijn dit jaar weer in het Zuidwesten geweest net zoals in 2014 en 2011, maar ik moet zeggen dat het dit jaar enorm veel duurder uitviel dan de andere jaren.
Uiteraard speelt de voor ons dure dollar een grote rol, de wisselkoersen dit jaar lagen rond de 1,09 terwijl dat in de andere jaren tussen 1,40 en 1,50 lag. Maar het is niet alleen de wisselkoers. De kamers waren voor mij gevoel zo'n 20 tot 30% duurder in dollars en dat geldt ook voor de boodschappen die denk ik zo'n 10% duurder zijn. Daarentegen kostte de brandstof volgens mij ongeveer de helft.

Maar al met al scheelt het echt veel.
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Christian »

Wij zijn dit jaar naar het oosten geweest en daar waren de hotel prijzen ook veel hoger dan wij gewend waren. Wij twijfelden of dat ligt omdat dit het oosten was of iets anders. Daar staat tegenover dat je tegenwoordig wel zo goed als overal er ontbijt bij krijgt. Ik had het idee dat dit voornamelijk het prijs verschil zou zijn.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door kalaman »

Dat klopt volledig.
In 2015 en 2016 zijn we in de wintermaanden naar het Zuidwesten geweest en dat is uiteraard spotgoedkoop.
In 2017 gaan we echter opnieuw in april en als ik de hotelprijzen vergelijk met de laatste keer dat we er in april waren (2014), dan zijn die inderdaad zowat verdubbeld.
Grootste "schuldige" is uiteraard de veel ongunstiger dollarkoers, wat niet enkel de hotels, maar ook alle andere VS-gerelateerde kosten zowat 50% duurder maakt...
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door michelly »

Ik heb wel het idee dat de vluchten goedkoper zijn dan een jaar of 7 geleden. Of het moet zijn dat mijn zoekskills beter zijn geworden :lol:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door mtl »

Vorig jaar in Amerika geweest en het was flink duurder dan de vorige vakanties daar. Dit jaar wilde ik ook gaan maar schrok zo van de prijzen dat ik er van af zag. Ik denk dat de hoge dollarkoers vooral meespeelt.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door RiverCola »

Volgens mij is het echt niet enkel de koers, ik heb zo eens de prijzen van verschillende accomodaties bekeken waar wij in het verleden geslapen hebben (in dollars) en sommigen zijn echt met tientallen dollars duurder geworden per nacht! Ik heb het destijds niet allemaal gedocumenteerd maar weet nog wel een beetje wat we voor bepaalde overnachtingen betaalden.

BV een motel in Cambria waar wij destijds rond de 70$ voor betaalden kost nu $119 per nacht. Een van de luxere bnb's van destijds kostte toen rond de $140, nu $189. De cabin in Topic (bij Bryce) tientjes duurder etc.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door LeenG »

ik had ook ergens gelezen dat de Amerikanen zelf ook veel meer op reis gaan en de NP (her)ontdekken, dus ja, de vraag stijgt ook....
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Marcopstal »

Verschillende factoren dragen bij aan het feit dat de VS duurder is geworden:

1) Het spel van vraag en aanbod, hoe meer vraag, hoe meer de prijzen stijgen
2) De prijsevolutie, net zoals overal worden prijzen duurder, dat is zo in ons thuisland en dat is zo in de VS. Dezelfde winkelkar hier vandaag en 10 jaar geleden is ook een merkelijk verschil in prijs. Uiteraard zie je dit ook aan de inkomstenzijde, we verdienen vandaag toch wel wat meer dan pakweg 10 jaar geleden. Op 10 jaar tijd zie ik een loonstijging van 17% (index).
3) de dollarkoers, de huidige lage koers maakt de reis toch minstens 25% duurder.
Laatst gewijzigd door Marcopstal op 01 sep 2016, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Mrvanilla »

Het is mij ook wel opgevallen inderdaad. Het zal met name voor het hoogseizoen gelden want in het voor of naseizoen vind ik de VS nog steeds niet al te duur voor een verre bestemming (al zal dat ook afhangen van je uitgavegedrag.)

Wat wel mag worden mee gewogen is dat (gemiddeld!) genomen het jaarsalaris ook stijgt. Gemiddeld gezien bijvoorbeeld 4,500 tov 2007. Het zal niet evenredig zijn maar het mag wel achter de komma bij punt 2 van Marc.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door RiverCola »

Er is natuurlijk sprake van inflatie, dat klopt. Maar dan heb je het normaliter over hooguit enkele procenten per jaar. Dat verklaart dan nog steeds niet de prijsstijgingen zoals we ze nu zien.

Misschien heeft het inderdaad vooral te maken met de toegenomen vraag in bepaalde regio's. Want dit lijkt vooral voor het zuidwesten te gelden. Toen wij twee jaar geleden in het zuidoosten waren was dat overduidelijk stukken goedkoper. Daar zou ik nog eens een check op kunnen loslaten, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de prijzen daar niet zo hard gestegen zijn.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door PSVwally »

Ik betaalde in April 2012 voor het Hollywood City Inn 80 dollar per nacht excl tax. Als ik dat nu zou boeken zou ik 132.33 betalen....
Ik vind het nogal een verschil..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer