Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Yosemite en astma
Yosemite en astma
Ik heb overal gegoogeld maar kom er niet uit. Wij gezin, twee ruime veertigers en 2 pubers gaan in augustus naar ZW-amerika. Ik ben nu onze dagen in Yosemite aan het indelen. Ik heb inmiddels begrepen dat het park behoorlijk hoog ligt. De Vallei ligt op 2000 meter en bijvoorbeeld Glacier Point ligt dan al op 3000 meter. Het leek me leuk om daar met de bus heen te gaan en de Panorama Trail terug te lopen. Echter moeder en dochter hebben (inspannings)astma, dus ik vraag me af hoe de combinatie hoogte en astma is in dit park. Bijna iedereen die ik irl heb gevraagd of ze iets van ijle lucht merkten antwoordde ontkennend. Hoe kan dat op deze hoogte? We hebben beiden wel een zeer goede conditie en sporten veel, maar ik vraag me af of we in Yosemite in staat zijn om zelfs maar een eenvoudige hike te doen of dat we beter uit de auto kunnen stappen en een mooie steen uitzoeken om op te zitten en van het uitzicht genieten en geen voet meer verzetten. Uiteraard hebben we allebei onze puffer (ventolin) in de rugzak zitten. Wij puffen normaal gesproken wel altijd voordat we gaan sporten.
-
- Amerika-expert
Re: Yosemite en astma
Ik denk dat het onmogelijk is voor anderen om daar een zinnig antwoord op te geven. Elke patient is anders, en elke situatie is anders. Als je Googled op Glacier Point Astma vind je verhalen van mensen die het zonder problemen, of met alleen licht ongemak hebben doorstaan, maar er zijn ook verhalen van mensen die wel problemen hadden.
Lijkt me een goed idee om 2 plannen te maken, als je daar aankomt en je voelt je goed doe je een hike, als je moeite hebt doe je verstandig en blijf je dicht bij de auto. Zorg dat je van te voren uitzoekt waar medische hulp te vinden is als het mis gaat, en hou goed in de gaten hoe je je voelt.
Lijkt me een goed idee om 2 plannen te maken, als je daar aankomt en je voelt je goed doe je een hike, als je moeite hebt doe je verstandig en blijf je dicht bij de auto. Zorg dat je van te voren uitzoekt waar medische hulp te vinden is als het mis gaat, en hou goed in de gaten hoe je je voelt.
Glacier Point is 7500' dus heel wat lager dan 3000 m.
Ah bedankt dat maakt nogal een verschil. Kon eigenlijk nergens de precieze hoogtes vinden en de hoogtes die ik noemde kwam ik ergens tegen. Maar van 2200/2300 afdalen naar 1300 zou voor ons geen probleem moeten zijn met de puffer en voldoende water bij de hand, gezien we op zich een goede conditie hebben. Mijn dochter is de snelste (coopertest) loper van haar klas, zolang ze vooraf maar gepuft heeft. Langs de Tiogaroad gaan we verder geen wandelingen doen, want naar ik heb begrepen is dat wel allemaal hoog, dan stappen we alleen uit en in de auto bij de uitzichtspunten.
2 plannen maken is inderdaad ook een goede tip, misschien dat ik voor dochter en mij voor de zekerheid een retour boek met de bus en voor man en zoon een enkeltje, dan kunnen we boven besluiten wat we doen. Met wintersport kwam dochter ook een keer net te hoog blijkbaar en ze merkte het gelijk toen ze uit de skilift kwam, dat was volgens mij op 2700 m, dus je merkt het wel gelijk al als je uit de bus stapt. Wel een beetje zonde van het geld als we niet de bus terug pakken, maar ik begrijp uit andere postings dat ter plekke de terugreis regelen afhankelijk is van of de bus vol is of niet.
2 plannen maken is inderdaad ook een goede tip, misschien dat ik voor dochter en mij voor de zekerheid een retour boek met de bus en voor man en zoon een enkeltje, dan kunnen we boven besluiten wat we doen. Met wintersport kwam dochter ook een keer net te hoog blijkbaar en ze merkte het gelijk toen ze uit de skilift kwam, dat was volgens mij op 2700 m, dus je merkt het wel gelijk al als je uit de bus stapt. Wel een beetje zonde van het geld als we niet de bus terug pakken, maar ik begrijp uit andere postings dat ter plekke de terugreis regelen afhankelijk is van of de bus vol is of niet.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 21
Tis inderdaad moeilijk te voorspellen wat bij andere patiënten gebeurd maar ik had in ieder geval niet bovenmatig last van mijn asthma in Yosemite. Zeker als vrouw en dochter al een goede conditie hebben zou het mij verbazen als ze er daar last van hebben. Voor de zekerheid wel de ventolin in de broekzak doen
). Ik heb zonder conditie (dom dom dom) de trail gelopen waar je de bus naar boven neemt en naar beneden wandelt. Wij hebben de kortste route genomen. Mijn knieën en bovenbenen vonden dat niet grappig, nog dagen kreupel gelopen
. Maar ik was echt niks gewend. Echter, mijn longen protesteerden helemaal niet.

89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
- michelly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Mijn jongste zoon heeft ook astma maar heeft er in Amerika nog nooit last van gehad. We hebben toch vele wandelingen gemaakt.
Hij heeft inderdaad wel altijd zijn puffer bij maar nog niet nodig gehad. Hier in Nederland neemt hij altijd een puf voordat hij gaat sporten (voetbal) maar in Amerika heeft hij dat nog nooit preventief gedaan. Maar zoals al gezegd, iedere patiënt is anders.
Mijn zoon reageert bijvoorbeeld heel erg op sigarettenrook. Hij heeft daardoor een poos geleden zo'n erge aanval gehad dat hij met de ambulance met spoed naar het ziekenhuis moest, doodeng.
Maar nogmaals, tijdens wandelingen heeft hij nog nooit last gehad.
Elly
Hij heeft inderdaad wel altijd zijn puffer bij maar nog niet nodig gehad. Hier in Nederland neemt hij altijd een puf voordat hij gaat sporten (voetbal) maar in Amerika heeft hij dat nog nooit preventief gedaan. Maar zoals al gezegd, iedere patiënt is anders.
Mijn zoon reageert bijvoorbeeld heel erg op sigarettenrook. Hij heeft daardoor een poos geleden zo'n erge aanval gehad dat hij met de ambulance met spoed naar het ziekenhuis moest, doodeng.
Maar nogmaals, tijdens wandelingen heeft hij nog nooit last gehad.
Elly
Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl
In Yosemite heb ik niet zoveel last gehad, puffer bij me maar niet gebruikt.
We hebben toch wel enkele erg inspannende wandelingen gedaan, ook vanaf Glacier Point (2200 m).
In Bryce Canyon daarentegen heb ik mijn puffer wel enkele keren nodig gehad.
Minste beetje bergop en ik zat zonder lucht. Het is daar wel nog iets hoger: 2700 m.
Maar zoals hierboven reeds gezegd werd, iedereen is anders en reageert anders.
Gewoon rustig uitproberen wat kan en wat niet.
We hebben toch wel enkele erg inspannende wandelingen gedaan, ook vanaf Glacier Point (2200 m).
In Bryce Canyon daarentegen heb ik mijn puffer wel enkele keren nodig gehad.
Minste beetje bergop en ik zat zonder lucht. Het is daar wel nog iets hoger: 2700 m.
Maar zoals hierboven reeds gezegd werd, iedereen is anders en reageert anders.
Gewoon rustig uitproberen wat kan en wat niet.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zie voor de Panorama Trail en andere wandelingen in Yosemite met de hoogtes en hoogteverschillen erbij http://www.yosemitehikes.com/glacier-po ... -trail.htm
Marianne
Marianne
Wow, heel fijn ook wat reacties van mensen die zelf astma hebben. En ook goed om te weten mbt Bryce. en wat een goeie link Marianne, bedankt. Hier kan ik echt verder mee, gaat helemaal goed komen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 2379 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z
-
- 25 Reacties