tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
nanske
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 dec 2011, 20:01
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: België

tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door nanske »

Over een 5-tal weken vliegen we richting Phoenix.
Routeschema : Tusayan, Monument Valley, Page, Bryce, Zion, LV, Yosemite, SF, LA
Ik ben al op een paar sites terechtgekomen die me het uur laten zien van de zonsopgang en/of zonsondergang, en kom tot de conclusie dat ze niet allemaal hetzelfde zeggen.
Op welke site kan ik nu wel terecht voor de juiste informatie? Toch wel belangrijk voor ons (ivm. fotografie).
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door Martin & Marianne »

Het is lastig om te zeggen welke site goed is en welke niet. Heb je voorbeelden van verschillen? En zijn de verschillen groot? Houden ze allemaal rekening met de plaatselijke tijd? Ik gebruik altijd http://www.sunrisesunset.com. Klopt volgens mij wel, maar je moet natuurlijk wel een marge inbouwen, zeker als je in de bergen zit. Het is verstandig om sowieso een uur of langer voor zonsondergang klaar te zitten.
In de krantjes die je bij de parken krijgt staat meestal ook wel vermeld hoe laat de zon ondergaat en opkomt. Ook bij het visitor center staat het vaak vermeld.

En als je de eerste dag de tijd noteert is het voor de dagen erna niet zo moeilijk meer. :wink:

Marianne
nanske
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 dec 2011, 20:01
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: België

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door nanske »

Martin & Marianne schreef:Het is lastig om te zeggen welke site goed is en welke niet. Heb je voorbeelden van verschillen? En zijn de verschillen groot? Houden ze allemaal rekening met de plaatselijke tijd? Ik gebruik altijd http://www.sunrisesunset.com. Klopt volgens mij wel, maar je moet natuurlijk wel een marge inbouwen, zeker als je in de bergen zit. Het is verstandig om sowieso een uur of langer voor zonsondergang klaar te zitten.
In de krantjes die je bij de parken krijgt staat meestal ook wel vermeld hoe laat de zon ondergaat en opkomt. Ook bij het visitor center staat het vaak vermeld.

En als je de eerste dag de tijd noteert is het voor de dagen erna niet zo moeilijk meer. :wink:

Marianne

Hey Marianne,
Leuk om weten dat we de krantjes in de parken kunnen krijgen en volgen. Ik ga zeker op bovengenoemde site eens kijken. Alvast bedankt voor je tip.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door kalaman »

1 van de beste sites : The Golden Hour Calculator / Sunrise and Sunset information for photographers. Als je een iPhone hebt kan je ook de app downloaden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door Martin & Marianne »

Die kende ik niet, mooie site! Ik zie dat hier de golden hour een kwartier geleden is begonnen!

Marianne
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door kalaman »

in Vlaanderen is de winter momenteel opnieuw begonnen : hagelbollen zo groot als golfballen. Oefenwedstrijd België-Tunesië zelfs, volledig terecht, al een hele tijd stilgelegd...
Gebruikersavatar
Floydian
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 09 jun 2013, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: tijdstippen : zonsopgang-zonsondergang

Bericht door Floydian »

TPE gaat bij mij altijd mee op reis. Voor fotografie een onmisbare tool.
De desktop versie is gratis, mobiel kost hij een paar euro.

http://photoephemeris.com
http://www.flickr.com/photos/henk-meijer" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer