Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Joeri1983
Amerika-ontdekker

Fooien

Bericht door Joeri1983 »

Ik heb al eens gezocht en misschien staat het hier ergens al wel tussen, maar vind het niet zo direct terug:

Heeft iemand een idee welke fooien gangbaar zijn mbt hotels. (qua restaurants en eten... is het vrij duidelijk). Hierover vind ik immers allerlei verschillende bedragen.

*Hotelportier (hier vind ik mensen die spreken van 1à2 dollar per koffer, tot mensen die spreken van 20 dollar per koffer)
*Kamermeisje (hier vind ik mensen die spreken van 1à2 dollar per overnachting, tot mensen die spreken van 20 dollar per overnachting)
*valetparkings (hier vind ik mensen die spreken van een 5 dollar bij opname dag van vertrek tot 20 dollar bij opname dag van vertrek)

Je kiest natuurlijk altijd nog zelf wat je geeft, maar ik vermoed dat er toch wel ergens een soort van gangbaar bedrag is. En gezien de verschillen zo groot zijn, en we toch 24 dagen gaan, is dit een groot verschil op het budget :p
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door Frasi »

Het geven van fooien in de VS blijft een aardig onderwerp van discussie.

De hoge bedragen die je noemt bij de voorbeelden, komen me erg absurd over. $20 per koffier voor een portier?
Nu draag ik meestal mijn koffers zelf (of kwam dat nu omdat de door mij gekozen budget hotels geen portier hebben... :roll: ). Anders lijkt me een paar dollar per koffer voldoende. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid werk (gewicht) en tijd hij eraan heeft.
Voor het kamermeisje laat ik meestal een paar dollar op het hoofdkussen achter. Mooie manier om van wat kleingeld af te komen. Maar alleen als de kamer ook goed verzorgd (=schoon) was. En bij meerdere dagen in hetzelfde hotel ook niet elke dag. Wel na de eerste nacht (ter stimulans voor de nog komende nachten).
Fooien voor valet parking zijn doorgaans een paar (1 à 2) dollar voor elke keer dat je je auto ophaald.
In restaurants met bediening zo'n 20%.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door nieuwenoord »

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer