Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Twee halve dagen Yosemite

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Flexs
Amerika-ontdekker

Twee halve dagen Yosemite

Bericht door Flexs »

Wij zijn 26 en 27 augustus 2 halve dagen in Yosemite. 26 augustus komen we vanuit Oakland, waar we de vorige dag zijn aangekomen, dus ik denk dat we wel vroeg wakker zijn door het tijdsverschil. 27 augustus vertrekken we naar Mammoth Lakes en we willen ook rustig over de Tioga Road kunnen rijden (we gaan niet naar Bodie). 27 augustus verwacht ik dus rond 1 uur te vertrekken in Yosemite Valley. We slapen die nacht in Curry Village. Ik weet dat twee halve dagen voor Yosemite veel te weinig is,maar er moeten keuzes gemaakt worden en helaas is Yosemite vanwege de beperkte overnachtingsmogelijkheden hierdoor kort uitgevallen. Ik ben de daginvulling aan het bekijken en zat zelf te denken aan het lopen van de Mist Trail op 26 augustus, en 27 augustus nog in de Valley bezienswaardigheden te bekijken. De Panoramic Trail lijkt me erg mooi, maar hier hebben we helaas geen tijd voor verwacht ik (of we moeten echt al vroeg aankomen in Yosemite). We hoeven niet perse naar Mariposa Grove eventueel kunnen we nog bij Tuolomne Grove stoppen op de route naar Mammoth Lakes. Mijn vraag is wat jullie zouden aanraden op deze twee halve dagen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Twee halve dagen Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, het is te weinig. :wink:
Maar goed, je kunt wel iets zien. Voor de sequoia's is de Mariposa Grove het mooiste, en ook het beste toegankelijk. Als je via Oakhurst het park binnenrijdt kun je op weg naar de vallei eerst naar de Mariposa Grove gaan. en bij voldoende tijd daarna nog naar Glacier Point en dan door naar de vallei (en even stoppen voor het uitzicht bij Tunnel View).
De Panorama Trail is te veel als je maar 2 halve dagen hebt, je zit ook vast aan de bustijden. De Four Mile Trail zou een alternatief kunnen zijn op de tweede dag; met de bus van 8.30 uur naar boven, uitzicht bekijken, om 10.30 uur naar beneden wandelen en dan heb je nog vrijwel de hele middag om de Tioga Road te rijden. Maar op eigen gelegenheid naar Glacier Point is ook mooi, dan kun je bijvoorbeeld de wandeling naar Sentinel dome doen. Je houdt echter op deze manier vrijwel geen tijd over voor de vallei. Hier is de wandeling naar de Vernal Fall is leuk om te doen hoewel er niet veel water meer naar beneden komt. En dwars door de vallei lopen of fietsen is ook heerlijk.

Als je niet via de Mariposa Grove naar het park rijdt maar via de 120 (dat is wel de mooiste en snelste route) zou ik inderdaad de Mariposa Grove niet doen, maar een van de andere groves. Dat kan zowel op de eerste als tweede dag. Je kunt voordat je naar de vallei gaat nog naar Glacier Point maar dat kost je wel een uur of 2. Je kunt het beste ter plekke bekijken wat je gaat doen.
Jouw plan om de 26e de Mist Trail te doen en de volgende dag de rest van de vallei is ook mooi, en wel rustiger.

Marianne
Flexs
Amerika-ontdekker

Bericht door Flexs »

Bedankt voor de tips! Het blijft een lastige beslissing, glacier point lijkt me wel heel mooi en ik zou er graag naar toe gaan. De mariposa grove hoef ik echter niet persé te zien.
Is de Four mile trail beter aan te raden dan de Mist trail?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Moeilijk hoor! Het aardige van de FMT is dat je dan ook meteen bij Glacier Point bent. Het is wel een duurdere optie omdat je de bus moet nemen. En het kost je meer tijd. De uitzichten zijn prachtig vind ik, zelfs als de Yosemite Fall niet loopt. Zie hier voor het verslag van onze wandeling (met een nog lopende Yosemite Falls). De volgende dag deden wij de Mist Trail (deels), zie hier. Dat kost je minder tijd. De Vernal fall zal nog wel lopen, maar is niet zo mooi als in juni. Als ik jullie was zou ik naar het park rijden (let even op die brand, de 120 is afgesloten nu) en kijken wat je nog allemaal de eerste dag kunt doen en dan beslissen wat je de volgende dag gaat doen. Dus geen bus reserveren maar ter plekke kijken wat je wilt doen.

Het is ook mooi om nog wat tijd over te houden voor bijvoorbeeld Tenaya Lake, of May Lake etc.

Marianne
Stoux
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Stoux »

Martin & Marianne schreef: of May Lake
Ik heb voor onze reis een aantal keer gebruikt gemaakt van je wandelsite (waarvoor dank, zeer bruikbaar geweest) en we hebben onder andere de wandeling naar May Lake gelopen. Op de site staat deze aangeduid als 'makkelijk', maar dat vonden wij zeker niet. Als je het in perspectief zet met andere wandelingen die we gedaan hebben als zijnde makkelijk en gemiddeld dan vond ik deze zeker gemiddeld.

Naast de hoogte was de klim zelf langer dan gedacht, we waren blij dat we boven waren ;)
jerommeke10
Amerikakenner

Bericht door jerommeke10 »

Hoe ik het zou doen;

Dag 1: dag 1 aankomen via de 120, auto parkeren aan Curry Village, korte shuttle-rit tot start mist-trail en dan zien hoe ver je geraakt. Het zou mooi zijn om tot boven Vernall fall (Emerald pool) te geraken.

Dag 2: heel vroeg (7u00) vertrekken naar Mariposa Grove zodat je daar om 8u00 de auto kan parkeren en geen shuttle moet nemen. Wandelen tot 10u00 en dan naar Glacier Point. Daar zal het wel druk zijn. In het winkeltje vind je snacks en drank.
Dan terug naar de vallei, stops bij Tunnel View en Bridalveil fall, het z nu 13u00/14u00 zijn. Tioga pas richting Mammoth Lakes. Zwemmen bij Tenaya en zonsondergang bij Mono Lake. Het is een strak schema maar zo zie je heel wat van Yosemite.

Glacier point moet je echt gezien hebben en voor Mariposa is het maar 30 minuten omrijden (enkel).
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Stoux schreef: Ik heb voor onze reis een aantal keer gebruikt gemaakt van je wandelsite (waarvoor dank, zeer bruikbaar geweest) en we hebben onder andere de wandeling naar May Lake gelopen. Op de site staat deze aangeduid als 'makkelijk', maar dat vonden wij zeker niet. Als je het in perspectief zet met andere wandelingen die we gedaan hebben als zijnde makkelijk en gemiddeld dan vond ik deze zeker gemiddeld.

Naast de hoogte was de klim zelf langer dan gedacht, we waren blij dat we boven waren ;)
Het is heel erg lastig om de moeilijkheidsgraad aan te geven, ik merk ook dat mijn ervaring afhangt van de temperatuur, de hoogte, maar ook van de verwachting. Wellicht had ik van te voren May Lake zwaarder ingeschat en viel het mee; vandaar misschien dat ik het als makkelijk heb aangeduid. De lengte mag in principe geen verrassing zijn geweest, en ook staat aangegeven dat je er moeite mee kunt hebben als je niet aan de hoogte gewend bent. Maar het is met de lengte en toch wel wat hoogteverschil natuurlijk wel een andere categorie gemakkelijk dan bijvoorbeeld de wandeling naar Bridalveil Fall. :wink:
Dus dank je voor de terugkoppeling! Ik ga het aanpassen.

Marianne
Stoux
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Stoux »

Klopt helemaal hoor, de afstand en hoogte waren bekend. Maar toch viel hij ons relatief zwaar.

Mede ook omdat ik inmiddels een aantal andere wandelingen van je site had gedaan, weliswaar uit andere parken, die zowel als eenvoudig als gemiddeld aangeduid stonden vond ik hem relatief lastig. En als ik het vergelijk met bijvoorbeeld Riverside Walk, Canyon Overlook, Bridalveil Fall (makkelijk) of Vernan Fall (tot de top gelopen), South Kaibab Trail (tot Ooh Aah gedaan) en combi Navajo / Queens Garden (allen gemiddeld) dan lag hij voor mijn gevoel meer naar de laatste categorie toe :mrgreen:
bosmeneer
Amerikafan

Bericht door bosmeneer »

Vraagje, als niet-fanatieke-wandelaar. Ik heb Yosemite nu ingedeeld als volgt:
- middag (ca 4 uur) aankomst in park via 120 en Tunnel View bezoeken, overnachting in Groveland
- volgende ochtend Tioga Road tot aan Lembert Dome (Tuolomne Meadows)
- daarna Valley, via de 140 weer weg (ivm volgende bestemming is dit korter)

Nu is het stuk van Tioga Road best lang en mis ik Glacier Point en Mariposa Grove.
Wandelschoenen neem ik mee en ben fit genoeg voor een kleine klim, maar wil dat ook niet de hele dag doen.

Raden jullie aan iets te schrappen? Extra uurtje tijd nemen voor een bepaalde plek?
jerommeke10
Amerikakenner

In mijn ogen mag je glacier point in geen enkel geval overslaan. Ik weet wel dat het daar ontzettend druk kan zijn, maar glacier point is helemaal het yosemitegevoel. Yosemite zonder glacier point is voor mij hetzelfde als las Vegas zonder de strip.
Flexs
Amerika-ontdekker

Bericht door Flexs »

Bedankt voor de tips. Met een combinatie van de dagindeling van Jerommeke en Marianne heb ik onderstaand nu als mogelijkheid. Is dit haalbaar?
Dag 1: Vanuit Oakland naar de Mariposa Grove, daarna naar Glacier Point. Dan naar de valley met stops bij de Tunnel view (en Bridalveil fall).
Dag 2: Vroeg opstaan, shuttle bus pakken en de mist trail lopen. Daarna via de Tioga Pass naar Mammoth Lakes
Volgens mij kost het niet veel extra reistijd om via de Mariposa Grove naar Glacier point te rijden ipv via El Portal Road.

Een ander alternatief zou kunnen zijn om op dag 1 meteen naar de valley te rijden en de shuttle bus te pakken en de mist trail te lopen
Op dag twee zouden we dan de shuttle van half 9 kunnen nemen naar Glacier point en dan de four mile trail terug, daarna via de Tioga naar Mammoth Lakes.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

bosmeneer schreef:Vraagje, als niet-fanatieke-wandelaar. Ik heb Yosemite nu ingedeeld als volgt:
- middag (ca 4 uur) aankomst in park via 120 en Tunnel View bezoeken, overnachting in Groveland
Ik weet niet wanneer je gaat maar de 120 bij Groveland is nu afgesloten. Hou de berichten op http://www.nps.gov/yose in de gaten.
Ik zou sowieso een andere overnachtingsplaats kiezen, want nu heb je wel erg weinig tijd voor het park. Je rijdt - als de weg open is - eerst langs Groveland, dan nog 1,5 uur voor je in het park bent, en dan weer 1,5 dezelfde weg terug. En de volgende dag rij je wéér dat stuk.
Wat de planning betreft: Tunnelview bezoek je niet: je parkeert er en bewondert het uitzicht en dat is het. Neem dan ook nog de vallei mee als je al dat hele stuk gereden hebt. En misschien de Merced of Tuolumne Grove als je sequoia's wilt zien?

Over de tweede dag is niet te zeggen als we niet weten hoeveel tijd je die dag hebt, waar rij je daarna naar toe? Ik vind Glacier Point ook wel mooi, maar als ik moest kiezen zou ik waarschijnlijk ook voor de Tioga Road kiezen hoewel dat wel meer rijden is. Wil je daar gaan wandelen? Als je naar GP gaat dan is de wandeling bij Sentinel Dome wel mooi; het vind het zelf jammer om dat eind te rijden voor alleen een uitzicht.Je hbt meedere mogelijkheden en je kunt niet alles doen; lees je goed in, en bekijk eventueel ter plekke nog waar je zin in hebt. Zorg dat je weet wat er mogelijk is en hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent met alles. Ik weet nu niet hoeveel tijd je voor de vallei hebt uitgetrokken en wat je daar wilt odne. bekijk dat ook eens.
Misschien heb je iets aan ons 2013-verslag. En de 2004-, 2006- en 2008-verslagen voor de Tioga Road.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Flexs schreef:Bedankt voor de tips. Met een combinatie van de dagindeling van Jerommeke en Marianne heb ik onderstaand nu als mogelijkheid. Is dit haalbaar?
Dag 1: Vanuit Oakland naar de Mariposa Grove, daarna naar Glacier Point. Dan naar de valley met stops bij de Tunnel view (en Bridalveil fall).
Dag 2: Vroeg opstaan, shuttle bus pakken en de mist trail lopen. Daarna via de Tioga Pass naar Mammoth Lakes
Volgens mij kost het niet veel extra reistijd om via de Mariposa Grove naar Glacier point te rijden ipv via El Portal Road.
De Mariposa grove kost je ongeveer een uur extra reistijd. Ook het bezoek aan de grove zelf kost tijd. Als je pech hebt is de parkeerplaats vol en moet je naar Wawona rijden om daar de shuttlebus te pakken. Maar het kan prima natuurlijk. Daarna doorrijden naar GP en de vallei is ook wel te doen, zeker als je vroeg bent vertrokken.
De volgende dag kun je behalve de Mist Trail nog wel wat meer tijd voor de vallei uittrekken. Is ook een beetje afhankelijk van wat je langs de Tioga Road wilt doen. Ik zou niet later dan 15.00 vertrekken, en eerder als je nog naar Mono Lake wilt en langere wandelingen wilt doen langs de Tioga Road.
Flexs schreef:Een ander alternatief zou kunnen zijn om op dag 1 meteen naar de valley te rijden en de shuttle bus te pakken en de mist trail te lopen
Op dag twee zouden we dan de shuttle van half 9 kunnen nemen naar Glacier point en dan de four mile trail terug, daarna via de Tioga naar Mammoth Lakes.
Ja, is ook wel mooi. Geen Mariposa Grove, maar dat zou ik zelf als eerste overslaan bij weinig tijd (laat Martin het niet horen :wink: ). Het is een beetje afhankelijk van wat je leuk vindt; de 4MT kost je natuurlijk redelijk veel tijd, je bent meer dan 2 uur aan het wandelen en dan nog de busrit. Zelf naar GP rijden gaat sneller en is handiger als je vooral even het uitzicht wilt zien. Je zou het dan nog kunnen combineren met de wandeling naar Taft Point of Sentinel Dome.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Ik zou het niet zo doen omdat de parking bij Mariposa Grove ongetwijfeld vol/afgesloten zal zijn. Je moet dan ook daar de Wawona-shuttle nemen en je verliest veel tijd zo.
Op dag twee zouden we dan de shuttle van half 9 kunnen nemen naar Glacier point en dan de four mile trail terug,
Ook met die shuttle verlies je veel tijd, en persoonlijk vond ik de 4mile trail niet zo heel bijzonder. Indien je op dag 2 niet naar Mariposa gaat, zou ik zo vroeg mogelijk zelf naar Glacier point rijden. Heel mooi is het om de auto aan de parking van de trails van Taft point/Sentinel te zetten, vandaar te wandelen naar Sentinel Dome en dan verder naar Glacier Point. Dan moet je daar een lift vragen naar jouw auto.Werkte perfect voor mij ik kon mee met de eerste auto.
Flexs
Amerika-ontdekker

Bericht door Flexs »

Hoeveel tijd zijn we kwijt als we de shuttle moeten nemen verwachten jullie?

Ik denk dat we het er van af laten hangen hoelaat we maandag vertrekken uit Oakland. Ik verwacht dat we gezien het tijdsverschil vroeg wakker zijn en zou dan toch wel graag die dag langs Glacier point rijden. Aangezien de 120 dicht is moeten we toch al een stukje richting Mariposa Grove rijden, dus kunnen we dat wellicht meepakken. Als we rond half 8 weg zijn, zijn we om 11u/half 12 bij Mariposa Grove. Als we weer rond half2/2 uur met de auto zouden kunnen vertrekken zijn we rond 3 uur bij Glacier Point, dan kunnen we daar wat wandelen en als ik het goed zie is het dan nog ongeveer een uur naar Curry Village?
jerommeke10
Amerikakenner

hoeveel tijd zijn we kwijt als we de shuttle moeten nemen verwachten jullie?
Heen en terug verlies je met de Wawona shuttle volgens mij meer dan een uur.
dan nog ongeveer een uur naar Curry Village
het zal iets minder dan een uur zijn van glacier point naar curry.

Je kan ook beslissen om Mariposa te laten vallen. In dat geval zou ik zeker pas de tweede dag (heel vroeg) naar Glacier point gaan, om alle parkeerproblemen (soms files) daar te vermijden.
bosmeneer
Amerikafan

Bericht door bosmeneer »

Martin & Marianne schreef:
bosmeneer schreef:Vraagje, als niet-fanatieke-wandelaar. Ik heb Yosemite nu ingedeeld als volgt:
Ik weet niet wanneer je gaat maar de 120 bij Groveland is nu afgesloten. Hou de berichten op http://www.nps.gov/yose in de gaten.
Mja, had ik ook niet van tevoren kunnen bedenken dat de brand zo heftig is aan deze zijde van het NP. Ik maak de dagen daarvoor een definitieve keuze, maar heb graag wat alternatieven natuurlijk.
Ik zou sowieso een andere overnachtingsplaats kiezen, want nu heb je wel erg weinig tijd voor het park. Je rijdt - als de weg open is - eerst langs Groveland, dan nog 1,5 uur voor je in het park bent, en dan weer 1,5 dezelfde weg terug. En de volgende dag rij je wéér dat stuk.
Is al geboekt. Heb de keuze vooraf gemaakt hostels te boeken, niet op kampeerplaatsen of de imo te dure motels. Het andere hostel ligt langs de 140 bij Midpines.
Reistijd vind ik niet eens zo heel erg, als je vroeg wakker bent kun je tot een uur nadat het donker is wat doen (in deze regio is dat 6 uur ofzo?). Daarna vroeg je bed in en fit weer op!
Wat de planning betreft: Tunnelview bezoek je niet: je parkeert er en bewondert het uitzicht en dat is het. Neem dan ook nog de vallei mee als je al dat hele stuk gereden hebt. En misschien de Merced of Tuolumne Grove als je sequoia's wilt zien?

Over de tweede dag is niet te zeggen als we niet weten hoeveel tijd je die dag hebt, waar rij je daarna naar toe? Ik vind Glacier Point ook wel mooi, maar als ik moest kiezen zou ik waarschijnlijk ook voor de Tioga Road kiezen hoewel dat wel meer rijden is. Wil je daar gaan wandelen? Als je naar GP gaat dan is de wandeling bij Sentinel Dome wel mooi; het vind het zelf jammer om dat eind te rijden voor alleen een uitzicht.Je hbt meedere mogelijkheden en je kunt niet alles doen; lees je goed in, en bekijk eventueel ter plekke nog waar je zin in hebt. Zorg dat je weet wat er mogelijk is en hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent met alles. Ik weet nu niet hoeveel tijd je voor de vallei hebt uitgetrokken en wat je daar wilt odne. bekijk dat ook eens.
Misschien heb je iets aan ons 2013-verslag. En de 2004-, 2006- en 2008-verslagen voor de Tioga Road.

Marianne
Ik heb niet gepland iets te doen overal. Toeristje spelen, foto's maken en doorgaan ;) Dus een 'bezoek' staat voor mij voor 15 minuten foto's maken ja.
Yosemite is eigenlijk een 'uithoek' in de reis. Ik reis vanaf SF naar Yosemite en dan terug naar Monterey. Aangezien ik voor Monterey een eind moet rijden en niet in het donker door onbewoond gebied wil rijden (zeg maar tot San Juan Batista), zou ik rond lunchtijd al moeten vertrekken vanuit Yosemite.

Daarnaast, ik kan er ook voor kiezen alleen Valley te doen met GP, de volgende dag via Mariosa verder (vroeg arriveren zoals jullie adviseren). Alles wat ik dan niet heb gedaan, is een goede reden om terug te komen. Ik zie dat jullie ook niet alles in 1 keer hebben gezien :)
bosmeneer
Amerikafan

Bericht door bosmeneer »

Stand van zaken mbt de branden (rimfire):

* Big Oak Flat Road (Hwy 120 entrance from the west is closed)
Dit is de toegangsweg via Groveland

* Tioga Road (Hwy 120 through the park) is closed from Crane Flat to Yosemite Creek Picnic Area. The only access to the Tuolumne Meadows area is via Highway 120 from near Lee Vining.
Dit is de toegangsweg vanaf Death Valley

Mijn planning is volgende week woensdag en donderdag, maar het iet er niet naar uit dat het de komende week minder wordt.
marloesvankasteren
Amerika-ontdekker

Bericht door marloesvankasteren »

Wij zijn over 4 dagen in Yosemite. Klopt het dat dus dat we vanuit Furnace Creek Death Valley 'gewoon' via de Tioga Pass naar Yosemite en overnachting in Mariposa kunnen?
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Nee, dat kan niet, op dit moment is de Tioga pass afgesloten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer