zip code bij het tanken?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

rperre schreef:Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt, een zipcode om te tanken. Volgens mij is het ook niet voor verificatie, dan kunnen ze toch veel beter dat "andere" nummertje gebruiken? Volgens mij is het puur en alleen om te kijken waar de mensen vandaan komen, een beetje marketing dus!
Richard,

dat laatste ben ik toch niet helemaal met je eens. Als het voor marketing doeleinden zou zijn, zou je het toch ook moeten kunnen overslaan omdat je je zipcode niet wilt geven óf omdat je "outside the US" komt. Dat laatste zeg ik altijd als ze mij om een zipcode vragen in een gewone retail winkel. :wink:

Buiten bij die tankstations ben je verplicht een juiste zipcode op te geven bij de automaat. Binnen is daar niet om gevraagd. Het lijkt mij dat ze er dan ook om zouden moeten vragen.

Ik houd het op een extra beveiliging voor creditcards bij deze tankstations. Mocht ik er komende zomer weer eentje tegenkomen dan zal ik er eens naar vragen waarom men dit doet. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Hier in en rond Houston ook nog nooit tegengekomen dat ik mijn zipcode moet geven bij een tankstation. Wel bij winkels en dan is het inderdaad voor marketingdoeleinden. Ook vragen ze vaak om je telefoonnummer. Dit omdat tegenwoordig veel mensen de telemarketing beu zijn en zich op een do-not-call-list laten zetten. Er is echter 1 uitzondering...als een bedrijf zaken met je doet, dan mogen ze je wel bellen. Dus als je je telefoonnummer geeft bij bijvoorbeeld de Toys-R-Us of bij de kapper, dan mogen ze je bellen. Gelukkig spreek ik nog Engels met een Nederlands accent en doe ik dus nog gewoon alsof ik tourist ben ;-).
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Stars and Stripes
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2004, 14:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stars and Stripes »

Heb dit vorig jaar ook meegemaakt, heb de eerste keer wel inderdaad de meest "bekende" zip ingetoetst "90210". En dat ging prima, was wel in California, dus weet niet of dat uitmaakte. En heb ook een keer gewoon allemaal nullen ingetoetst. Kon ik ook verder gaan met tanken. Dus ik denk dat het puur marketing is.
Het is hetzelfde, als je in NL met een (bedrijfs)tankkaart betaald, dan wordt soms ook de postcode gevraagd.....
In winkels heb ik het zelden meegemaakt.
Het is dus naar mijn idee geen beveiliging, maar gewoon een vraag. Dus toets in wat je leuk vindt en zie wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Stars and Stripes schreef:Heb dit vorig jaar ook meegemaakt, heb de eerste keer wel inderdaad de meest "bekende" zip ingetoetst "90210". En dat ging prima, was wel in California, dus weet niet of dat uitmaakte. En heb ook een keer gewoon allemaal nullen ingetoetst. Kon ik ook verder gaan met tanken. Dus ik denk dat het puur marketing is.
Oke,

bovenstaande geeft aan dat het dus niet anders is dan een marketingtechniek. Dan snap ik niet waarom het mij bij 76 (afslag 405/La Tijera Blvd in LA) niet lukte met een willekeurige zipcode. :dunno:

Nou ja, ik probeer het volgende maand gewoon eens als ik weer zo'n tankstation tegenkom. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Stars and Stripes
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2004, 14:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stars and Stripes »

:roll: Weet het ook niet waarom dat niet werkte, ik had de eerste keer ook zoiets van; lekker moet ik met die vraag.
Maar kon je wel tanken, of ben je naar een andere pomp gegaan????
En probeer eens gewoon op "enter" of "ok" ,of wat er ook op dat toetenbordje staat, te drukken. Waarschijnlijk gaat die vraag wel weg, maar dat weet ik niet zeker hoor, nog niet geprobeert. Ik heb echt gewoon allemaal nullen ingetoetst en er kwam echt benzine in de tank.
Ook de 90210 ging bij mij prima, dat was de eerste keer en inderdaad, was dat de enige die ik zo op zeker uit mijn hoofd wist.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij hebben het ook een aantal keer meegemaakt dat er om een zipcode werd gevraagd. Wij losten dat als volgt op: Ik ging naar binnen met de creditcard, meldde het pompnummer en gaf mijn creditcard. Ger kon toen gewoon tanken en nadat hij klaar was rekende ik af met de creditcard. Omdat ik dus gewoon bij de kassa bleef hoefden we niet eerst een bedrag door te geven maar kon Ger de auto gewoon helemaal vol tanken.
Dit kan jij natuurlijk niet doen Roland omdat je alleen reist.

Marjon
Erika
Amerikakenner
Berichten: 1000
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

toen wij in de omgeving waren van miami en daar dus die zipcode moesten ingeven probeerden we eerst onze eigen postcode en als het gekoppeld is aan de eigenaar van de pas zou het dan toch ook moeten werken maar dat deed het dus niet.
toen dus een van ons naar binnen met de creditcard en de andere de tank vol gegooid.
het is op zich dan ook geen probleem maar als ik dit allemaal zo zie dan lijkt het meer willekeurig een tankstation die het doet en dan zou het niet veel nut hebben voor de veiligheid van de pas.
de meesten hier hebben het dus nog nooit meegemaakt dus is in idergeval al niet nationaal overal ingevoerd.
gr erika
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Wij zijn nu in Amerika en hebben het afgelopen twee weken al diverse
keren meegemaakt dat er naar een zipcode werd gevraagd.
Marjon heeft dezelfde oplossing als wij, ik ga naar binnen, geef de
creditcard af, noem pompnummer en Gerard kan voltanken.
Pas daarna reken ik af met de card.
Dus niet vooruitbetalen en dan pas tanken. Dat hebben we nog niet
meegemaakt.

Wat ik volgende keer wél ga proberen is die truc met de 0 voor
mijn postcode. Is toch makkelijker natuurlijk.

Vanuit The States groeten wij jullie......Annelies en Gerard
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

De tip met de 0 is een goeie van Annewiep. Bedankt. Kan misschien van pas komen. Eigenlijk is het invoeren van je zipcode als beveiliging dan een "wassen neus" als het op die manier werkt.

Bij vooruitbetaling met de CC doen wij het op een andere manier. Ik ga altijd naar binnen, zeg dat ik wil tanken maar nog niet weet voor welk bedrag. Messtal zeggen dat het wel goed is en we kunnen gaan tanken en nadien afrekenen, maar ook vragen ze wel eens aan mij om te blijven staan bij de kassa tot Jan klaar is met tanken. Daarna rekenen we af. Een bedrag vooruit betalen, heb ik nog nooit hoeven doen.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Bericht door Rob »

Wij hebben tot op heden nog geen zipcode moeten geven, vorig jaar hebben we het wel een paar keer gehad dat de pomp na $ 50,00 afsloeg en niets meer wou geven.
We zullen wel zien volgende maand :wink:
Rob
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Rob dit is een vrij "normale" limiet voor creditcards bij pompen. De exacte reden voor dat is mij ook niet bekend. Misschien hebben ze geconcludeerd dat een gemiddelde auto nooit meer dan $50 nodig heeft en ze een "overstroming" willen voorkomen (ook al slaan ze vanzelf af). Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt.

Ze mogen die limiet overigens wel ophogen nu :roll: :wink:

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Ik heb eens rondgekeken op Google, en ik moet jullie gelijk geven dat het toch een fraude verminderings optie is voor het tegengaan van creditcard fraude.

Lees het volgende artikel (American Express is ermee begonnen, mastercard verbied het aan de toonbanken, LOL)
ZIP code turns into a fraud deterrent
More businesses demanding it before taking a credit card
By Hiawatha Bray, Globe Staff | March 17, 2006

If you pull up to the self-service gasoline pumps in some Boston neighborhoods, or use a credit card to buy aspirin at the local Walgreens drugstore, don't be surprised if you're asked for your ZIP code.

It's an effort to fight credit card fraud at gas stations and retail stores. A thief usually won't know the ZIP code associated with the card he's using. So requiring the ZIP code is a simple way to reduce fraudulent purchases. Gasoline retailers say they ask for ZIP codes in areas where credit fraud is a problem.

''It is a geographical kind of thing, in a direct response to areas where there has been a high incidence of credit card fraud," said Betsy Eaton, spokeswoman for ExxonMobil Corp.

ZIP-code authorization may be coming to a gas pump near you, however. ExxonMobil plans to adopt the policy at many stations that use the Speedpass payment system.

Speedpass uses a radio frequency chip embedded in a device that can be attached to a key ring. The transponder on the chip is linked to the user's credit card account. By waving the Speedpass near the pump, the user can instantly pay for a purchase.

But a Speedpass can easily be abused if stolen. So some Exxon and Mobil stations will start using ZIP code authorization, although the company will not identify the stations or the schedule.

Walgreens in 2001 began demanding ZIP codes from all customers who use American Express cards. ''That program is actually only an American Express-sponsored program, and that is essentially fraud protection," said Walgreens spokeswoman Tiffani Bruce.

An American Express spokeswoman said the policy was initiated jointly by her company and Walgreens. She added that other national retailers, including Wal-Mart Inc., require customers to provide a ZIP code when paying with an American Express card.

In contrast, MasterCard specifically forbids merchants from requiring ZIP codes, except at unattended devices such as gas pumps, or for orders placed by phone, mail, or Internet.

Walgreens does not store customer ZIP-code data, Bruce said. Many retailers ask for customer ZIP codes for use in marketing research, but the credit card industry does not permit retailers to record any personal data provided through the credit card processing system.

Using the ZIP code to check fraud is possible because of Address Verification Service. A MasterCard spokeswoman said her company introduced the system in 1989 as an additional safeguard.

The system compares the ZIP code entered by the card user to the ZIP code of the actual cardholder.

It's not perfect -- people change addresses, after all -- but the system has helped card companies cut fraud, according to Bankcard Services, a Los Angeles firm that processes credit card transactions nationwide.
Continued...
Zie het volledige artikel hier

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Bericht door Rob »

rperre schreef:Rob dit is een vrij "normale" limiet voor creditcards bij pompen. De exacte reden voor dat is mij ook niet bekend. Misschien hebben ze geconcludeerd dat een gemiddelde auto nooit meer dan $50 nodig heeft en ze een "overstroming" willen voorkomen (ook al slaan ze vanzelf af). Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt.

Ze mogen die limiet overigens wel ophogen nu :roll: :wink:

Richard
Aangezien wij altijd met een camper reizen zit die tank ( 40 Gallon) dus echt niet vol na $ 50,00.
Rob
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Bericht door Loek »

rperre schreef:Rob dit is een vrij "normale" limiet voor creditcards bij pompen. De exacte reden voor dat is mij ook niet bekend. Misschien hebben ze geconcludeerd dat een gemiddelde auto nooit meer dan $50 nodig heeft en ze een "overstroming" willen voorkomen (ook al slaan ze vanzelf af). Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt.

Ze mogen die limiet overigens wel ophogen nu :roll: :wink:

Richard
Dat heeft te maken met de "pre-authorization" van het bedrag dat je gaat tanken. Van te voren weet men natuurlijk niet precies hoeveel je gaat tanken en dus wordt er vooraf een bedrag van $50 geauthorizeerd. Als je klaar bent met tanken wordt uiteindelijk dan meestal een lager bedrag afgerekend, echter je kunt nooit meer dan het "pre-authorized" bedrag tanken, nu nog vaak $50. Je kunt echter vervolgens weer opnieuw beginnen en dan weer voor maximaal $50 tanken. Ik moet dat ook weleens doen als ik de tank van mijn pickup geheel leeggereden heb. Dan gaat er ruiim 30 gallon in en dat redt ik tegenwoordig niet meer met $50...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer