Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

welke gevaarlijke dieren in Zuidwesten?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Wackicky
Amerika-ontdekker

welke gevaarlijke dieren in Zuidwesten?

Bericht door Wackicky »

Binnenkort ga ik op reis naar het Zuidwesten en ga onder andere gaan kamperen in Yosemite National Parc.
Nu vraag ik mij af of er daar effectief gevaarlijke dieren zijn. En hiermee bedoel ik niet de beren ;-)
maar spinnen en slangen en zo.
Iemand heeft mij verteld dat de zwarte weduwe er ook voorkomt, klopt dit?
Marjolein1972
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: welke gevaarlijke dieren in Zuidwesten?

Bericht door Marjolein1972 »

1991 East - West USA
1998 Florida
2002 West Canada
2011 Florida
2013 Zuidwest USA
2015 Noordwest USA
2018 Oostkust NYC - Miami
2023 NYC-DC
2025 ZuidWesten
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Even tussendoor, ik zou als ik jou was nooit naar Sydney gaan ;) De bekende Sydney funnel-web spider...binnen 15 minuten sta je bij Petrus met een Nespresso apparaat.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Vergeet niet dat je medemens (met name medeweggebruiker) het meest gevaarlijke dier is wat je zult tegenkomen! :D

Ik dacht afgelopen weekend trouwens een Black Widow in onze garage gevonden te hebben, maar dat bleek een Steatoda grossa te zijn, ook bekend als "False Black Widow".

Afbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik woon in de Central Valley en daar komt inderdaad de ZW Black widow in behoorlijke aantallen voor. We hadden er een aantal in de muur van ons vorige huis wonen, samen met andere spinnen - muren hier zijn aan de onderkant deels open zodat een huis kan zweten. 's Avonds ging ik wel eens buiten bij de garage kijken, vier of vijf weduwes hingen dan in hun webben in afwachting prooi. De volgende ochtend ruimde ik de webben op - je kunt ZW webben herkennen want die zijn slordig, vrij dicht van materiaal en heel kleverig. Overdag zag je de weduwes zelden, het goede nieuws is dat ze schuw zijn en voor een mens ook snel op de loop gaan. Het slechte nieuws is dat hun gif stukken giftiger is dan slangengif en er is geen tegengif voor. Het gif verlamt de prooi niet alleen, het bevat ook enzymen die meteen tot vertering gaan leiden, het breekt dus je cellen af.
Ik ken een paar mensen hier die gebeten zijn - werkers in boomgaarden en vooral wijngaarden - en ze hebben een gat ter grootte van een tennisbal daar waar ze gebeten zijn. Je begrijpt dat dit vooral voor kinderen heel gevaarlijk kan zijn.
Je kunt ZW herkennen omdat ze ondersteboven in hun web hangen en een rood 'zandloper vorm' teken op hun buik hebben.
Ik vond in mijn huis nu en dan kleine spinnetjes die zwart-wit tekening hadden, net kleine zebraatjes. Zoals ik met alle spinnen doe, ik pakte ze op met een doek of een groot stuk papier en zette ze buiten. Later ontdekte ik dat die kleintjes jonge zwarte weduwes waren.

Zelf ben ik in de tuin gebeten door iets ( wof spider ? chigger ? centipede ?) ik ben er toch een week of twee miserabel van geweest, eerst jeuk, toen pijn op de plekken, ook koortsig en hoofdpijn.)
Ook de zwarte huisspin is giftig maar beduidend minder dan de ZW, en de wolf of wood spider valt in dezelfde categorie denk ik.
Sommigen zeggen dat hier ook de brown recluse spider voorkomt, anderen zeggen van niet. Dat is zo ongeveer de gitigste spin die de US kent (buiten de dierentuin).

Verder gevaarlijk hier: de teken vanwege Lyme disease, en de muggen, want die zijn in voorkomende gevallen besmet met West Nijl virus.
Dan zijn er nog aggressieve wespen )vooral de yellow jacks) en soms ook bijen. Ik las overigens dat er meer mensen in de problemen komen door wespensteken dan door bijten van spinnen. En dus een soort mijten (chiggers) en centipedes.

Dus wat te doen ? ten eerste je erop kleden. Als je gaat wandelen, draag bij voorkeur een lange broek, doe je broek in je sokken, stevige sokken die goed afsluiten en stevige schoenen. Als ik op pad ga in de vrije natuur - iets dat ik zelden doe overigens - draag ik altijd een shirt of hemd met lange mouwen. Maar dat is ook vanwege de zon. Ten tweede gebruik een repellant, DEET.

Schoenen en kleren mooit zomaar aantrekken wanneer je kampeert, maar uitschuddden eerst en controleren. Je maakt nl. kans gebeten te worden als je de spin of het insekt of ongedierte aan het schrikken maakt (zo werd ik gebeten, het dier was denkelijk in mijn pyama-achtige broek geklommen en toen ik bukte zat-ie klem net boven mijn knie. Het was ook ontiegelijk stom in de tuin snoeisel enzo op te gaan ruimen in losse kleding.)
Simpel gezegd, bij alles wat je pakt, eerst kijken waar je je hand steekt.

Maar nogmaals, de spinnen zijn banger voor jou dan jij voor hen (hoop ik) maar voorzorg nemen kan problemen voorkomen.
Mocht je door iets worden gebeten dan is het het beste als je het dier kunt vangen en meenemen - makkelijker gezegd dan gedaan - en bij een arts of post voor eerste hulp/urgent care langsgaan.

Overigens vergis je niet in de sterkte van de zon hier, ook als het wat bewolkt is. Gebruik zonnebrand en gebruik het veel en vaak. Draag een zonnebril. Drink water en als je gaat lopen neem water mee.
Veel plezier.
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 jun 2012, 21:58, 3 keer totaal gewijzigd.
SuuSje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door SuuSje »

Ik hoop dat ik die Tarantula's niet tegen kom daar :shock:
Wackicky
Amerika-ontdekker

Bericht door Wackicky »

aangezien ik een kampeerreis geboekt heb, wordt dit dus echt een grens verleggen. Ik ben nu al bang welke spinnen of andere beesten ik zal tegenkomen. Ik zal dus altijd super op mijn hoede zijn dat er geen spinnen in mijn kleren en schoenen zitten en dat mijn tent altijd goe gesloten blijft. Maar aangezien die ZW een web maken, mag ik er dan van uitgaan dat er dan kleine kans is dat ik ze zie rondlopen en dat die in mijn tent wilt kruipen?
En zijn er zo geen wondermiddeltjes die spinnen op afstand van mij houdt? :wink:
Ik heb ook gezien in zo'n adventure store dat ze iets hebben om gif uit lichaam te zuigen, is dat iets dat handig is bij alle beten?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat de kans uiterst miniem is. Ik denk dat ze meer bij bomen voorkomen, levend in de spleten en daar een nest maken. Plus bij de gebouwen die er in Yosemite staan zoals de hotels en cabins. Maar nogmaals, je ziet ze zelden overdag, ze proberen vooral 's nachts prooi te vangen. Hun net is ook niet wat wij als Ned.landers als spinnenweg zien, dat zijn zg. orb weavers, grote ronde webben tussen planten. De ZW maakt kleine kleverige webben.
De enige keren dat ik ZW overdag zag, was toen ik gif tegen de muur spoot vanwege teveel mieren, toen kwam er een 'dronken' ZW uit de muur vallen. Na even gedesorienteerd te zijn geweest kroop ze de muur weer in. Dat was de muur tussen patio en slaapkamer maar ik ben nooit bang geweest dat ze binnen zouden komen. Ze kwamen hooguit per ongeluk de garage in. Oja, er leefde er eentje een tijdje onder de kast/werkbank. Gewoon niet je hand daar steken dus. En zoals ik al aangaf, hun kids kwamen wel binnen voor maar die zijn dan nog ongevaarlijk.
Je hoeft je tent niet voortdurend afgesloten te houden (wie binnen wil lukt dat toch wel....)

Als je meer wilt weten over insecten in Yosemite, er is info op de web site.
Maar, nogmaals, maak je er niet te druk over, ik wilde alleen waarschuwen dat er een minieme kans is dat er een spin of iets anders wergens in kruipt. Bij vergissing. De meeste van die dieren zijn banger voor jou dan jij voor hen - en jullie gaan overdag in de rondte struinen, die dieren zijn verstandiger, die houden zich schuil als het zo warm is ! en wachten tot hun wereld wat afgekoeld is.

Ik ken de wondermiddeltjes niet, voor iedere beet geldt dat uitwassen met water en zeep een goed begin is, en als je je zorgen maakt, een dokter raadplegen.
Gif uitzuigen klinkt niet slecht, maar vaak merk je pas later dat je gebeten bent - zo ook ik - als het gaat jeuken en dan pijn gaat doen.
Bij teken enzo is natuurlijk het gevaar dat ze besmet zijn en die besmetting overdragen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 02 jun 2012, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

SuuSje schreef:Ik hoop dat ik die Tarantula's niet tegen kom daar :shock:
Zo eentje dus ? (Als Marjon hier meekijkt loopt ze van de laptop weg :lol: )

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen:
Liep rustig voor ons door in Mesa Verde.
Op veel wandelpaden wordt er trouwens ook gewaarschuwd voor ratelslangen. Gewoon goed je oren open houden en als je wat hoort ratelen goed uitkijken en van het geratel wegstappen.
Wij zijn ondertussen ook enkele (kleine) slangen tegen gekomen, maar aangezien mijn broers slangen hebben, ben ik niet zo snel onder de indruk van die beesten, ik bedoel dan: ervan gaan lopen, want meestal probeer ik ze zo mooi mogelijk op foto te krijgen :mrgreen:

Trail van The Wave:
Afbeelding

Afbeelding

Trail in Makoshika SP (Montana)
Afbeelding

We zagen er ook nog één in Zion maar die foto is niet goed gelukt en helemaal wazig.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
SuuSje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door SuuSje »

Dude schreef:
SuuSje schreef:Ik hoop dat ik die Tarantula's niet tegen kom daar :shock:
Zo eentje dus ? (Als Marjon hier meekijkt loopt ze van de laptop weg :lol: )

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen:
Liep rustig voor ons door in Mesa Verde.
Ja die ja, brrrr. Ik heb echt een zware hekel aan spinnen, vroeger gilde ik het halve huis bij elkaar als er weer is eentje met dikke poten en lijf rondliep in mijn slaapkamer. Maar die zijn niks vergeleken met deze... ze zijn alleen leuk als ze achter glas zitten...
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Ik heb ook een hekel aan spinnen. :o De manier waarop die beesten bewegen, brrr. Maar toch heb ik mezelf vorig jaar overtroffen door een gelijkaardige foto als die van Bart te trekken. :lol: Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk was van dat beest. Het kwam helemaal anders over dan zo'n grote (nuja groot ;-)) spin die je hier ziet.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Tarantula's hebben wij al verschillende keren gezien, wat ik begrepen heb gaan die in september/oktober migreren. Of te wel een mannetjes gaan op zoek naar een vrouwtje. Met name in New Mexico 's morgens liepen ze bij bosjes over de weg. Wij probeerden wel steeds ze te ontwijken met de camper, maar de rest van het verkeer niet. Hebben er dan ook heel wat geplet zien worden :sadcry:
Deze zagen we in Joshua Tree
Afbeelding
Voorbij Taos op de weg
Afbeelding

Slangen hebben wij nog niet gezien, of toch... eentje, die wij zelf zeer waarschijnlijk plat gereden hebben omdat we aan de andere kant van de weg Pronghorns zagen lopen.
Dit was in ieder geval wat voor de band lag toen ik uitstapte om foto's van de Pronghorns te maken.
Afbeelding
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Je hebt gelijk Bart :lol:
Waarom kijk ik ook op zo'n topic? Maar ja, ik dacht gevaarlijke dieren = beren enz.
Krijg ik allemaal plaatjes van spinnen te zien, de rillingen lopen over mijn rug :shock:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De tarantula is vooral 'enigig' om naar te kijken, maar ik heb nooit gelezen over ernstige verwondingen of dood door een beet in de US ?

Death Valley, voor wie er naar toe gaat, heeft ook schorpienen, naast de spinnen en de ratelslangen.

Er zijn veel spinnen dit jaar in CA omdat de winter zacht is geweest.

Voor wie doorgaat naar AZ - daar komt de brown recluse voor. En die is echt gevaarlijk. Ik heb een achterbuurman bij wie beide benen geamputeerd moesten worden na een beet van een brown recluse. Hij vertelde me dat het gif niet weg is uit zijn lichaam, er is kans dat hij ook nog een arm moet missen.
(Maar hij had ernstig type 1 diabetes, zijn vaten enzo waren al niet al te best.)
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Toen de TS zei dat hij ging kamperen in Yosemite, dacht ik ook direct aan beren!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Oortjes maakt de TS alleen maar banger :lol:
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Wees niet bang voor spinnen in je tent. De slangen hebben ze al opgegeten ;)
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Dat helpt! :wink: :lol:
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
AlieNL
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door AlieNL »

Yeehaw schreef:Wees niet bang voor spinnen in je tent. De slangen hebben ze al opgegeten ;)
Zeer gerustellende gedachte :lol: haha, ben gelukkig wel wat gewend.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik probeer juist niet bang(er) te maken, alleen aan te geven dat je goed op moet letten, en voorzorgen moet nemen.
De vraag van TS was, zijn er zwarte weduwes in Yosemite - en het antwoord is dus ja. Maar de kans dat TS ze echt te zien krijgt lijkt me gering.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer