Upper/lower Antelope Canyon

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
timbre
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 mar 2010, 17:12

Upper/lower Antelope Canyon

Bericht door timbre »

Hoi allen,

Er is wellicht al een topic hierover geopend maar zit met volgende, andere, vraag.

Ikzelf zag reeds 2j geleden de Lower Canyon. Binnen 2 weken gaan we met 3 naar Antelope Canyon. Ikzelf zou liever de Upper zien, die korter is, met tijdslimit dacht ik, maar vaak omschreven als mooier. Mijn 2 kompanen zagen nog geen van beiden.

opties:
- Ik neem alleen de Upper, zij de Lower (minder leuk alleen en kans dat we op elkaar moeten wachten)
- We nemen allen de Lower (ik ga al dan niet terug naar binnen)
- We nemen allen de Upper. (voor iedereen iets nieuws, maar voor hen korter zowel in afstand als doorbrengtijd in de canyon?)

Graag advies want ik weet het zo niet goed.
Muziek
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:40

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Muziek »

Ik heb beide gedaan in mei 2011 en vond de lower leuker en rustiger en zeker even mooi
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door lyan »

Wij hebben ook beide al gezien, en raden iedereen de Lower aan. Meer tijd, rustiger, langer, spectaculairder.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Martin & Marianne »

Ik had afgelopen september iets vergelijkbaars. Ik was in 2008 al naar de Lower geweest, en ging nu met mijn zus voor wie alles nieuw was. Voor mij zou de Upper wel leuk geweest zijn, maar qua timing kwam de Lower beter uit (niet reserveren, het mooiste in de ochtend) en ik vond het helemaal niet erg om er nog eens naar toe te gaan. Dat zou ook nog een reden kunnen zijn om voor de Upper dan wel de Lower te kiezen; wil je reserveren of liever niet, en welk tijdstip komt het beste uit voor jullie?

Marianne
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Doockles »

timbre schreef:opties:
- Ik neem alleen de Upper, zij de Lower (minder leuk alleen en kans dat we op elkaar moeten wachten)
- We nemen allen de Lower (ik ga al dan niet terug naar binnen)
- We nemen allen de Upper. (voor iedereen iets nieuws, maar voor hen korter zowel in afstand als doorbrengtijd in de canyon?)
Welke van de twee ook het beste uitkomt, ik zou toch altijd zorgen dat je samen iets doet. Dat is toch veel leuker dan alleen? :wink:
Optie 2 begrijp ik trouwens niet. Je gaat me toch niet zeggen dat als jullie beslissen van de Lower te doen, jij gewoon aan de auto gaat blijven wachten? :shock: Dan ga je toch gewoon mee naar binnen, ook al heb je dit al eens gezien? Misschien kan je je dan concentreren op het maken van foto's bijvoorbeeld. Of gewoon genieten van de prachtige omgeving. Ik vond de Lower wel indrukwekkend. Achter elke bocht schuilt iets nieuws. Het zou dan ook geen straf zijn om hem nog eens te doen. :-)

Mar zoals Marianne ook al zegt: misschien moet je eens kijken wat het beste uitkomt qua timing. En ook samen eens overleggen, want wie weet wilt de rest van je gezelschap even graag naar de Upper dan naar de Lower. En dan kan je de keuze voor de Upper misschien wel wat pushen als jij dat liever doet. ;-)
timbre
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 mar 2010, 17:12

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door timbre »

Wachten aan de auto zou ik natuurlijk niet doen; eerder de auto zelf pakken en de buurt wat verkennen voor speciale plekjes.

Nu ik de reacties zo lees wordt het me stilaan wel duidelijk dat we opnieuw de Lower zullen doen. Ikzelf regel de ganse reis en mijn medereizigers vertrouwen op mn ervaring dus ik kan gerust voor de Upper kiezen als ik dat zou willen. Doch wil ik hen het mooiste, langste, beste regelen, dus dat wordt de Lower heb ik de indruk na jullie mening.

Reserveren voor de upper doen we niet omdat we anders weer met een tijdsdruk zitten. Als ik dan toch echt de upper kan doen zonder reservatie, zie ik nog wel of ik hem alleen doe of opnieuw eens mee ga voor de Lower.

thanks voor het advies
Dana
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:30

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Dana »

Mag ik hier even inpikken in dit topic ?
Wij gaan begin juni upper en lower voor het eerst doen. Zou er zonder vooraf reserveren een kans bestaan dat er geen plaats meer is ?
Ik heb gezien dat je in lower op laddertjes en door smalle doorgangen moet, is dit te doen met een rugzak vol fotomateriaal en een statief ?
Alle tips wat betreft fotografie in antelope zijn welkom !
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Isis »

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... on#p672196 meer info over AC.
Hoe bedoel je tijdsdruk? Als je gewoon een Upper tour boekt ja dan moet je er op die tijd zijn maar zo erg is dat toch niet dan is er ook gewoon plek.
Je schijnt er ook gewoon te kunnen komen en dan bij de UAC kijken of je mee kan.

Lower 's morgens vroeg beter voor licht en Upper later op dag (va 11.30 - 13.00)

Voor fotospullen zou ik niet alles meenemen. Alleen een groothoek en standaard objectief en genoeg opslag + batterij EN statief!
IK had ook mijn rugzak op maar dat gaat wel... beetje pielen soms als er mensen langs willen.
Ik weet niet of je nog onbeperkt er in mag bij de Lower voor dezelfde prijs (zie ons verslag).
IN juni misschien wel op bonnefooi mogelijk in Upper... of toch dag ervoor even bellen als je zeker wilt zijn.
NOgmaals Lowr vroeg (8 uur open als er geen flashfloods zijn geweest) tot 11.30 en Upper va 10.30 - 13.30 ongeveer (dan zijn ook de fototours).
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Dana
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:30

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Dana »

Op http://www.antelopecanyon.com kost de fotografietour 80 dollar en de gewone tour 35 dollar. Dat is wel een serieus prijsverschil maar ik vermoed dat het dit waard is ?
Hebben jullie ook hier gereserveerd ? Of zijn er verschillende plaatsen waar je kan reserveren ?
Deze fotografietour hier begint om 11.30 u. Zouden jullie dan eerst de lower doen of beter de volgende dag ? Misschien een beetje zwaar, de twee na mekaar ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Martin & Marianne »

Dana schreef:Mag ik hier even inpikken in dit topic ?
Wij gaan begin juni upper en lower voor het eerst doen. Zou er zonder vooraf reserveren een kans bestaan dat er geen plaats meer is ?
Ik heb gezien dat je in lower op laddertjes en door smalle doorgangen moet, is dit te doen met een rugzak vol fotomateriaal en een statief ?
Alle tips wat betreft fotografie in antelope zijn welkom !
Voor fotografietips is het boek Photographing the Soutwest van Laurent Martres een aanrader. Er zijn 3 delen, die als gedetailleerde reisgids kunnen dienen.
Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen, ik denk dat 1 lens voldoende is. Een statief is een must als je professionele foto's wilt maken. Ik heb de eerste keer een statief meegenomen naar de Lower, dat was te doen, maar het is wel een gedoe, ik heb hem uiteindelijk weinig gebruikt. Voor de Upper is het wat makkelijker denk ik. Als je daarnaartoe gaat voor de foto's is reserveren wel een aanrader. Dan heb je meer tijd, en je bent er ook op het beste tijdstip.
Gaat het je echt om de foto's? Normaal gesproken zou ik niet zowel Upper als Lower doen, er is nog veel meer te zien rondom Page.

Marianne
Dana
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:30

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Dana »

Ja het gaat me echt om de foto's, ik ben er bezeten van. Toen ik voor het eerst foto's van antelope zag wist ik meteen dat ik hier absoluut eens moest komen !
Ik zal me beperken tot de breedhoeklens 10-22 en misschien de standaard 17-55 ?
De statief moet zeker mee.
Het probleem is dat ik mijn lenzen niet graag in de auto laat liggen, je weet maar nooit, ik heb ook nog een reservebody en een telelens 100-400 bij en die is wel heel erg zwaar
en niet nodig in de canyon. Anders voorzie ik wel een extra rugzak voor mijn ventje al is het niet zeker dat hij mee in de canyon gaat want hij heeft wat claustrofobie, dan kan hij natuurlijk op de lenzen passen :)
We hebben 2 dagen in Page voorzien, we willen ook nog naar Horseshoe bend en Lake Powel daar logeren we.
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door lyan »

Een telelens heb je hier echt niet nodig, en ik ben ook niet zo'n fan van lenzen wisselen in een omgeving waar erg veel zand dwarrelt. Als het een beetje waait dan is het een en al zand, we zijn wel eens helemaal bedolven onder het zand uit de Upper gekomen en toen had ik dus ook zandkorrels in mijn lens gekregen (met veel geduld de laatste korrels eruit gekregen)
Onze gids naar de White Pockets repareert ook camera's en hij vertelde dat hij een leuke boterham had aan mensen die in de Antelope Canyon waren geweest en dus hun camera moesten laten schoonmaken.

Dus 1 lens erop, niet wisselen, en pas op voor het zand!
Je kunt trouwens rustig de andere lenzen in de auto laten liggen, gewoon uit het zicht. Ik heb altijd het idee dat dingen in de auto daar veiliger zijn dan hier. (behalve in de grote steden dan)
Frans H
Amerikakenner
Berichten: 741
Lid geworden op: 03 okt 2011, 16:14
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Frans H »

In november afgelopen jaar was ik om 10.15 uur bij de Lower AC en mocht een fototour doen. De gids liep mee tot de ingang. Er werd wel bijverteld dat als je niet uiterlijk 12.15 uur terug was je nogmaals 26 dollar moest betalen. Ik had mijn std lens ( 17-70 mm ) erop zitten en het UV filter erop en heb bijna alle foto's op 17 mm gemaakt. Ook bij alle foto's statief gebruikt. Tussendoor 2x een gids die met een groepje touristen langskwam en nog even informeerde of alles goed ging.
Ik heb foto's van de lower AC op a3 afgedrukt en aan de muur gehangen.
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Isis »

Soortgelijk als FransH.
IK zag in 1990 een kaart van Antelope Canyon en dacht daar wil ik ooit naartoe (was ik toen maar gegaan in 1993 want toen was het nog stil). Maar nu digitaal is veel makkelijker.

Ik heb onderbelicht (1/3 (meeste tot max 1 stop) en zorg dat je alleen gereflecteerd licht in je lens krijgt geen direct zonlicht (dat geldt voor alle rostpartijen het contrastverschil zonlicht en schaduw is iha teveel voor een camera. Kan wel een keer als ze zand opgooien in het zonlicht. (zet m dan op High speed opnames). De ti[ van Martres (photographing the South west) is gebruik het reflecterende licht opde rotsen want dan krijg je mooie kleuren.
Mijn 17-70 mm was wel goed voor mij en niet veel op 50 mm of meer. Dus 17-55 is als basis prima evt je groothoek mee. maar die vervormd de mooie vormen weer misschien wel leuk maar niet steeds.

Een diafrgamna van rond de 10 is prima. Ik merkte dat 16 teveel knijpt en zonlicht vlekken geeft. Dat doet 10 niet. Statief is soms pielen maar als je ISO niet te hoog wilt zetten wel nodig. Let op de vormen en draai steeds even om want van de ene kant ziet het er anders uit als andersom. Kijk omlaag en omhoog.
IK vond het best zwaar werken in de kleine ruimte en kwam echt moe uit de Lower nadat ik net meer dan 3 uur binnen was; We gingen er om 9.15 in en ik moest er rond 13.15 weer uit komen. Dus beiden op een dag lijkt me misshien wel wat veel. de Upper is daarentegen wat wijder maar ook drukker... en om 13.00 misschien net te laat voor goed licht i Upper. Als ik opnieuw zou gaan zou ik proberen wat eerder bij Lower te zijn. Al om 8 uur. Neem genoeg drinken mee en wat te eten (banaan, boterham, energie bar, rozijnen).

Claustrofobisch... ja ik had er niet aan gedacht dat je er daar last van kan hebben want er is een weg uit maar als je er over gaat nadenken met het verhaal van de gids (over flashfloods en niet wegkomen) kan ik me voorstellen dat zo iemands fantasie met hem/ haar op loop gaat.
VB geen en wel reflecterende licht... in AC en Zion . 1 van AC Lower die ik op 50x70 op acryl heb af laten drukken...
Afbeelding
Lower AC deze heb ik op 50x70
Afbeelding
Het stuk zonlicht geeft gelijk sterk overbelicht deel, is jammer. De foto's zonder zijn beter. Kijk ook uit voor instralend zonlicht soms... je ziet het wel. ALs je een camera hebt met een live view en draaibaar scherm kan oko handig zijn ivm kleine ruimte. Ik kon soms niet door oculair kijken en wist ff neit meer hoe ik live view kon inschakelen.. ik heb dus sommige foto's een paar keer over gemaakt vanwege niet goede compositie. :P Niet erg met digitaal.

Fiery Furnace in Arches NP
Afbeelding
dee is wel wat mee gedaan maar het zat er ook in.. allen gereflecteerd licht
Afbeelding
Bij die onderste zie je dat er een deel echt out clipped is.. niks mee te doen.
Het zijn gewoon voorbeelden dat je snapt wat ik bedoel. Natuurlijk kun je het zonlicht ook gebruiken voor een effect maar dan weet je waarmee je rekening kunt houden.
Succes en geniet ervan
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Dana
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:30

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Dana »

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie ! Ik ga me dat boek van laurent martrès aanschaffen, lijkt me echt de moeite.

Isis, je foto's zijn erg mooi en ik zie wat je bedoelt met dat direkt zonlicht, ik ga proberen om dit te vermijden en alvast wat oefenen
met de live view want ik gebruik dit ook nooit.
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Isis »

Ja live view gebruik ik dus ook niet en toen dacht ik shit hoe moet dat nu. Had geen zin om boekje erbij te pakken.
In het boek van Martres staan ook veel mooie wandelingen!

Dank voor compliment ik dacht ook een foto laat het makkelijker zien wat ik bedoel.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Frans H
Amerikakenner
Berichten: 741
Lid geworden op: 03 okt 2011, 16:14
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Frans H »

Dan zijn de nieuwere consumenten DSRLcamera's met zo een schermpje dat je kunt uitklappen en draaien zoals bv de Canon 600D en de Nikon D5100 toch wel in het voordeel. Geen moeilijk gedoe maar gewoon liveview aan. Bij de lens heb ik zet als Isis hierboven schreef geen f16 oid gebruikt maar bijna alles tussen f8 en f11. Ook heeft de Nikon D5100 die ik in bezit heb de mogelijkheid om incamera HDR foto's te maken en dit in combinatie met liveview heb ik veelvuldig gebruikt. iso std op 100. Als je geen statief mee hebt en uit de hand moet schieten zou ik de iso op automatisch zetten. Een wat meer lichtsterke lens is hier ook in het voordeel evenals een camera die met hogere iso waarden goede resultaten geeft.
Ga gewoon goed voorbereid op pad, weet hoe je camera werkt ( en zo niet lees de gebruiksaanwijziging), zorg dat de accu is opgeladen en neem een reserveaccu mee ( Liveview [en incamera HDR] vreten stroom ) Vergeet vooral niet te genieten van al dat moois wat je ziet.
Ik vond het in die 2 uur die ik had hard werken om de foto's te maken en het statief ook iedere keer weer goed op te stellen maar als je dan de afstandbediening gebruikt die 10s seconden aftelt en je kijkt naar al dat moois ...... Daar was ik al heel tevreden mee. De mooie foto's daarna waren bonus !!! :mrgreen: :thumbup:
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door tetouani »

Hoe kom je eigenlijk bij de Lower Antelope Canyon?

Is dit met de huurauto goed te doen?

En hoeveel moet je nog lopen als je je auto geparkeerd hebt?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Martin & Marianne »

Dat staat allemaal duidelijk beschreven in http://www.ontdek-amerika.nl .

Marianne
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: upper/lower Antelope Canyon

Bericht door Isis »

Makkelijk te bereiken met auto en camper geen probleem wijst zich vanzelf. En ontdek-amerika biedt verder uitkomst.
Jeetje hoe deden we dat vroeger zonder internet dan zagen we wel hoe we het vonden... :mrgreen: :lol:

Mijn DSRL camera (Canon 7D) heeft wel live view maar geen klapscherm. De nieuwere (instapper van Canon) 600D wel. Overigens een heel goede camera als je begint. Met een Compact camera wordt aangeraden om de in stelling op landschap te zetten.
Overigens begreep ik dat de nieuwe 1D van Canon (top of the bill €3 -4.000),- niet 100Iso heeft gaat tot 200ISO. Maar ik neem aan dat je die niet hebt. :) 200-400ISO is ook goed zeker op moderne DSRL die hebben genoeg ruisonderdrukking.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer