monument valley zelf rijden of niet

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
f.liebregts
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:41

monument valley zelf rijden of niet

Bericht door f.liebregts »

Hallo,

We willen eigenlijk graag zelf door monument valley rijden, maar komen er niet uit of dit verstandig is. Ik lees vaak dat je dit niet moet doen met een normale auto, maar ik lees ook vaker dat het wel best kan. Mijn collega heeft het schijnbaar in 2010 ook gedaan en die zij dat het best kon. Wie heeft hier ervaring mee.

grt.
f.liebregts
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Tipsy_1 »

Wij hebben het in juli 2010 gedaan met een midsize SUV. Ik vond het best eng (het begin toch, en dan als je de loop gedaan had het heuveltje weer op), en zag toch wel wat auto's die het moeilijk hadden. Maar uiteindelijk lukte het toch iedereen.

Nu is hier onlangs een topic geweest waaruit bleek dat de weg sindsdien veel verslechterd is... (yeehaw denk ik schreef dit)

Wanneer gaan jullie? want in tussen tijd kan de weg natuurlijk nog verslechteren... De loop zelf vonden wij alleszins goed te doen, het is vooral het begin en het einde dat slecht ligt...
Johny Leoni
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2010, 21:24

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Johny Leoni »

Wij hebben het geprobeerd met een Ford Escape (midsize SUV) en zijn na een paar honderd meter terug gekeerd. Bij ons lag de weg verschrikkelijk slecht, héél veel los zand en vol met putten. We hebben verschillende wagens gezien die bijna vast zaten. Wij hadden ook overal gelezen dat dit gemakkelijk mogelijk was, maar dat viel toch dik tegen. Het had eventueel gegaan, maar dan echt tegen een slakkegangetje...
Gebruikersavatar
bluemoon
Amerikakenner
Berichten: 650
Lid geworden op: 21 aug 2007, 02:41
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door bluemoon »

Ik ben erin 2008 met een gewone personenauto doorheen gereden (Pontiac G6, categorie Midsize) en toen was het goed te doen.
Het zou kunnen dat de weg nu slechter is, toen ik er was reden er ook huurcampers doorheen, ik weet niet of bij hun de kopjes en borden nog heel waren na afloop. :lol:
Crisis ? What Crisis ?
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Texas Boy »

Ben ook naar een 1 mile omgedraaid, slechte weg en grote stofbende.
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door pollyblue »

wij zijn er geweest in 2004,2006 en 2010 en de staat van de weg gaat er gigantisch op achteruit. De laatste keer bleken ze geïnvesteerd te hebben in de laatste rechte weg naar monulent valley toe, met betaalhuisjes aan de inkom zoals in de national parks. Maar aan de weg in het park wordt niets gedaan. een echte ramp, zo kan je echt niet genieten van de omgeving. de putten in de weg zijn niet meer te vermijden! kan je beter valley of the gods rijden.
stema
Amerikafan
Berichten: 156
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:18

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door stema »

Kijk ook eens naar deze topics:
viewtopic.php?f=7&t=26705
viewtopic.php?f=7&t=16549
Makki
Amerikafan
Berichten: 148
Lid geworden op: 08 sep 2003, 13:57

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Makki »

De voorbije 30 jaar hebben we Monument Valley steeds met de eigen huurwagen kunnen bezoeken, alhoewel dat bepaalde delen verboden waren voor bezoekers met een huurwagen.
Dat de paden in MV steeds slechter en slechter worden is meer dan normaal, door de vele bezoekers en de rondritten met de eigen trucks.
Nu zullen de Navajo's wel heel weinig of niets doen om die wegen te verbeteren. Logisch, want hoe meer toeristen hun trucks gebruiken (tegen betaling uiteraard) hoe meer inkomsten ze hebben.
Of je die paden met de huurwagen kunt bezoeken, hangt een beetje af van de toestand van het moment (droog, regen, ...)
Makki
Judith.e
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 okt 2008, 08:32

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Judith.e »

wij hebben de route in 2009, augustus gereden met een Ford Explorer 4x4. Het ging prima. 4x4 niet gebruikt. We stonden wel raar te kijken toen we een camper en een Ford Mustang cabriolet tegen kwamen. Ik kan me voorstellen dat het met regenachtig weer lastiger kan zijn. de route is trouwens prachtig.
suusja
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 02 mar 2008, 11:42

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door suusja »

Bij ons bezoek, werd het tijdens het rijden van de route ineens erg slecht weer, waardoor we bijna geen zicht meer op de weg hadden. Dat is denk ik nergens een pretje, maar zeker daar niet! Slecht wegdek, veel hobbels, op zich wel te rijden. Maar houd er rekening mee dat je huurauto op onverharde wegen niet verzekerd is!

Groetjes Susanne
Fisherman
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 04 nov 2008, 05:11
Locatie: Flemington, NJ

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Fisherman »

Ik heb het in 2006 met een Chrysler 300c gereden en had er geen problemen mee,was heel makkelijk te doen. Maar dat was in 2006, zo te lezen is de staat van weg de laatste jaren erg achteruit gegaan!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Gerben Steeg »

Makki schreef:Nu zullen de Navajo's wel heel weinig of niets doen om die wegen te verbeteren. Logisch, want hoe meer toeristen hun trucks gebruiken (tegen betaling uiteraard) hoe meer inkomsten ze hebben
Yep.

Afgelopen keer ook weer gereden, maar je kan bijna van tevoren alvast je reservewiel op je schoot leggen..
Valley ot Gods stuk beter.
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Liz »

Ik begrijp dan toch niet goed waar de inkomsten uit entreegeld en giftshop aan uitgegeven worden.
Als de Navajo's wel de lusten maar niet de lasten willen, zal het toerisme in de toekomst misschien toch afnemen als zich rondspreekt hoe slecht de toestand van de weg is in MV.
En zo hebben ze er op het eind alleen zichzelf mee, heel erg jammer.
Voor mij was MV een van de hoogtepunten van mijn 2006 ZuidWest reis.
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Rob »

@ Liz,

Ze verdienen er meer aan als al die toeristen hun auto op de parking laten staat en ter plaatsen een jeeptour nemen, daarom laten ze de weg slechter worden.
Gebruikersavatar
juannatalyasantiago
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2011, 22:41
Locatie: Ridderkerk

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door juannatalyasantiago »

Wij hebben het in 2006 ook zelf gereden met een midsize auto. Het was toen droog, waarschijnlijk als het geregend heeft is het niet te doen(eerste stuk de "heuvel"). Afgelopen jaar waren we met de camper ...toen hebben we het maar niet gedaan, maar er zijn mensen die het wel met de camper aandurfden. :wink:
Eerste Amerika bezoek in 1980...
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Liz »

@Rob

Dat begrijp ik Rob, maar als je in hun jeeps zit wordt je helemaal door elkaar geschud tijdens het rijden vanwege de gaten in de weg.
En da's natuurlijk ook geen reclame, hoewel er ook mensen zullen zijn die dat wel leuk vinden.
Na ja, tis niet anders.
16x USA / 30 staten
plume
Amerikafan
Berichten: 383
Lid geworden op: 17 aug 2010, 20:02
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door plume »

Wij hebben deze weg afgelopen september gereden met een Ford Edge en het was op dat moment prima te doen. Wel wat hobbels en bobbels, maar met wat voorzichtig rijden en natuurlijk onze sublieme stuurkunst (ahum), zonder veel problemen gereden. Het beginstuk is het moeilijkste stuk. Wij hadden wel mooi droog weer en het had al een tijdje niet geregend. Ik denk dat je bij aankomst moet kijken hoe de weg er aan toe is en wie er allemaal gebruik van maken, dan kan je beslissen om het wel of niet te doen. Wij vonden het in ieder geval de moeite waard om zelf te rijden. Je kan dan alles op je gemak bekijken en je wordt er niet doorheen gejaagd.
Klaasenfroukje
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Lage (D)

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Klaasenfroukje »

Afgelopen juni (2010) gereden met een Ford Fusion sedan (2 personen, 2 grote koffers en 2x kleine koffer in bagageruim). De eerste 500m zijn slecht (waarschijnlijk om je vooral te overtuigen niet zelf te rijden), maar door vooraf even goed te kijken waar je langs moet rijden zijn we zonder dat de bodem ook maar 1x op de grond klapte de Valley ingereden. We hebben wel gewacht tot er geen tegenliggers kwamen, omdat de beste manier over beide weghelften verspreid ligt.

In de Valley droge wegen (goed weer) en op wat stenen na bijna nergens extreem voorzichtig moeten rijden. Gewoon goed opletten en af en toe toe snelheid (stijgen in zand) of juist wat langzamer (stenen). Als je een beetje rijervaring hebt en gevoel voor een auto prima te doen. Wij moesten er niet aan denken om achterin die open bak van de Navajo's te zitten, zand in je gezicht, camera en de rest :wink:

De weg uit de Valley is iets lastiger, maar is ook met een onze sedan zonder klappen van de bodemplaat te rijden. Kijk vooral goed en wacht tot er geen tegenliggers komen, dan heb je de weg vrij en kun je naast snelheid op je gevoel naar de beste route kiezen. We hebben inderdaad wel gezien dat sommige mensen niet omhoog kwamen, maar dat heeft puur te maken met onvoldoende vooruit kijken en niet willen wachten tot je even geen tegenliggers hebt. Deze mensen liepen allemaal vast op de eigen weghelft.

Ik had de indruk dat ze wel iets deden aan met name de ingang, er reed continu een trekker wat heen en weer te schuiven (en af en toe een auto weg te slepen). Ik zeg, gewoon proberen maar met enige voorzichtigheid en wat geduld.

Groet,

Klaas
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door Yeehaw »

Wij hebben deze weg 3 maanden geleden gereden met een awd standard SUV. Ik zou er geen sedan op loslaten. Heel langzaam rijden en goed uitkijken. Vanaf Ford's Point is de weg een stuk beter. Is ook geen 17 miles zonder zijwegen in te slaan maar slechts 13. We hebben deze rit al meer gemaakt in het verleden maar nu was het eerste stuk wel erg slecht. En ja, we zagen lekke banden bij twee auto's op het parkeerterrein na de rit door Monument Vally.
MoonlandMenace
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jan 2009, 11:42

Re: monument valley zelf rijden of niet

Bericht door MoonlandMenace »

Wij zijn er eind september geweest en hebben de drive zelf gereden met een Chevy Equinox (SUV).
Het had enkele dagen van tevoren geregend, en met name het eerste stuk was erg slecht.
Het afdalen ging nog, maar het terug naar boven rijden was niet eenvoudig. Op een bepaald moment was de weg bezaaid met vastgereden auto's, dus wachten tot de weg vrij was zat er niet echt in.
Uiteindelijk zonder veel problemen bovengeraakt, maar wel een paar keren met de bodemplaat de grond geraakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer