Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ervaring met Fiery Furnace in Arches
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ervaring met Fiery Furnace in Arches
Hoi, in juni zou ik de Fiery Furnace wandeling willen maken maar na meerdere reisverslagen en commentaar gelezen te hebben, twijfel ik aan het boeken van de Ranger wandeling, of het maken van de wandeling op eigen houtje.
Ik heb bvb gelezen dat je niet zeker bent van een permit, zelfs als je "ja" antwoordt op de vraag of je de wandeling al eerder onder begeleiding gedaan hebt.
Anderzijds is een wandeling met de Ranger waar je meer stilstaat dat wandelt, niets voor mij.
We zijn zelf ervaren wandelaars en gaan nooit op stap zonder GPS en kompas.
Wie heeft er ervaring met Fiery Furnace en kan mij raad geven ?
Luc
Ik heb bvb gelezen dat je niet zeker bent van een permit, zelfs als je "ja" antwoordt op de vraag of je de wandeling al eerder onder begeleiding gedaan hebt.
Anderzijds is een wandeling met de Ranger waar je meer stilstaat dat wandelt, niets voor mij.
We zijn zelf ervaren wandelaars en gaan nooit op stap zonder GPS en kompas.
Wie heeft er ervaring met Fiery Furnace en kan mij raad geven ?
Luc
Laatst gewijzigd door lsl op 23 mar 2010, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Re: Ervaring met Fiery Furnace in Arches
Heb je al gekeken op de site van forumlid Henriëtte http://www.ontdek-amerika.nl? Hier vind je een fotoreportage van de Fiery Furnace Rangerwalk incl. reisverslag van deze wandeling. Vorig jaar hebben zij deze wandeling op eigen houtje gedaan en daarvan vind je het verslag bij reisverslagen 2009 op dag 12. Wellicht heb je daar iets aan.
Zelf heb ik twee keer de Fiery Furnace gelopen met een ranger maar nog niet op eigen houtje. Dus een vergelijking of advies kan ik zelf niet geven.
Marjan
Zelf heb ik twee keer de Fiery Furnace gelopen met een ranger maar nog niet op eigen houtje. Dus een vergelijking of advies kan ik zelf niet geven.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb ook alleen ervaring met de rangerwandeling, en ik vond dat erg prettig. Je staat misschien wel regematig stil, maar dat is omdat er veel verteld wordt. Ik vind dat altijd erg leuk, maar als je dat niet interessant vindt is het misschien beter om zonder ranger te gaan. Of dat voor een eerste keer verstandig is en of je dan wel alle leuke plekjes ziet, weet ik niet.
Marianne
Marianne
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Marjan heeft 't je al laten weten: wij hebben dus ervaring met zowel de rangerwandeling als de wandeling op eigen houtje.
De eerste keer (met ranger) is ons prima bevallen. Het gebied is echt schitterend, en we hebben volop genoten. Maar het tempo lag wel veel te laag naar onze zin, de rangerpraatjes waren best interessant maar ze duurden wel erg lang. Het voordeel was dat we de mooiste plekken te zien kregen.
Zelf ronddwalen vond ik nog veel leuker. Maar ik moet wel toegeven dat we minder hoogtepunten hebben gezien, vaak hadden we geen idee meer welke kant we op moesten en we hebben dan ook diverse plekken dubbel gezien. We waren wel blij dat we sommige plekken nog herkenden van de begeleide tour die we drie jaar eerder hadden gedaan, dat gaf toch wel wat extra houvast. Ik denk dat we zonder die herkenningspunten echt helemaal verdwaald zouden zijn. Onze GPS hebben we niet meegenomen, we zijn er van uit gegaan dat die in dat doolhof niet goed zal werken. Misschien dat een kompas nuttiger is, daar?
Mijn advies: wil je echt de mooiste plekken zien, dan kan je beter met een ranger meegaan. Maar als het vrij ronddwalen het belangrijkste voor jullie is, dan zou je het op eigen houtje kunnen proberen. Wel heel goed de herkenningspunten in je opnemen!
Er is ons wel gevraagd of we de tour al eerder hadden gedaan, met begeleiding. Uiteraard hebben wij 'ja' gezegd, dat werd toen meteen zonder nadere vragen geaccepteerd.
De eerste keer (met ranger) is ons prima bevallen. Het gebied is echt schitterend, en we hebben volop genoten. Maar het tempo lag wel veel te laag naar onze zin, de rangerpraatjes waren best interessant maar ze duurden wel erg lang. Het voordeel was dat we de mooiste plekken te zien kregen.
Zelf ronddwalen vond ik nog veel leuker. Maar ik moet wel toegeven dat we minder hoogtepunten hebben gezien, vaak hadden we geen idee meer welke kant we op moesten en we hebben dan ook diverse plekken dubbel gezien. We waren wel blij dat we sommige plekken nog herkenden van de begeleide tour die we drie jaar eerder hadden gedaan, dat gaf toch wel wat extra houvast. Ik denk dat we zonder die herkenningspunten echt helemaal verdwaald zouden zijn. Onze GPS hebben we niet meegenomen, we zijn er van uit gegaan dat die in dat doolhof niet goed zal werken. Misschien dat een kompas nuttiger is, daar?
Mijn advies: wil je echt de mooiste plekken zien, dan kan je beter met een ranger meegaan. Maar als het vrij ronddwalen het belangrijkste voor jullie is, dan zou je het op eigen houtje kunnen proberen. Wel heel goed de herkenningspunten in je opnemen!
Er is ons wel gevraagd of we de tour al eerder hadden gedaan, met begeleiding. Uiteraard hebben wij 'ja' gezegd, dat werd toen meteen zonder nadere vragen geaccepteerd.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Ik was ook bezig met Fiery Furnace (ranger tour), maar die is dus op de dagen dat wij er zijn al vol.
Ik had niet helemaal door dat het zo een populaire wandeling is.
Heeft het nut om op de dag dat we aankomen in Moab na te vragen of er afzeggingen zijn?
Ik had niet helemaal door dat het zo een populaire wandeling is.
Heeft het nut om op de dag dat we aankomen in Moab na te vragen of er afzeggingen zijn?
Bij ons was ook al veel vol, we hebben gisterenavond een middagtour geboekt die gelukkig nog wel kon. We lazen maximaal 15 kaarten te reserveren, maar op internet zag ik ook groepen van 28 mensen. Misschien dat er ter plaatse ook nog kaarten te koop zijn? Proberen kan altijd zou ik zeggen, je weet nooit toch?
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Als je de Fiery Furncace voor de eerste keer doet, zou ik een tour met een Parkranger aanraden. Ik heb 'm nu 2x onder begeleiding gelopen en vond vooral de verhalen van de Parkranger erg interessant. Dat mis je toch als je 'm alleen loopt, nog afgezien van juist de mooie plekken waar je met de Parkranger komt.
Met een GPS en kompas zul je naar alle waarschijnlijkheid niet verdwalen maar je mist gewoon de mooie plekken denk ik. Mocht ik ooit weer eens in Arches NP komen dan zou ik 'm ook wel eens alleen willen lopen (ook met behulp van de GPS natuurlijk).
Roland
Met een GPS en kompas zul je naar alle waarschijnlijkheid niet verdwalen maar je mist gewoon de mooie plekken denk ik. Mocht ik ooit weer eens in Arches NP komen dan zou ik 'm ook wel eens alleen willen lopen (ook met behulp van de GPS natuurlijk).
Roland
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Er zijn een aantal plaatsen via internet te boeken, en een aantal daar.
Wij zijn er vorig jaar ook geweest en hebben de rangertour gedaan. Was erg leuk moet ik zeggen, ondanks dat wij ook liever alleen op verkenning gaan. wij hadden thuis al via internet geboekt.
Wij waren er op woensdag en zagen dat tot en met zaterdag er geen plaatsen meer beschikbaar waren, dit was trouwens in oktober.
Wij zijn er vorig jaar ook geweest en hebben de rangertour gedaan. Was erg leuk moet ik zeggen, ondanks dat wij ook liever alleen op verkenning gaan. wij hadden thuis al via internet geboekt.
Wij waren er op woensdag en zagen dat tot en met zaterdag er geen plaatsen meer beschikbaar waren, dit was trouwens in oktober.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Goed dat ik dit lees. wij weten nog niet helemaal zeker of we op dat moment zin hebben in de wandeling. Maar ik heb voor de zekerheid toch maar gereserveerd voor zaterdag 31 juli. Er was nog plaats om 9.00.
Als we niet gaan zijn we hoogstens onze $ 30 kwijt.
Marjon
Als we niet gaan zijn we hoogstens onze $ 30 kwijt.
Marjon
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
Een vraagje aan de mensen die deze tour al gedaan hebben:
Is het aan te raden om dit in het begin van je bezoek aan Arches te doen? Of maakt het niet uit? Wij zitten een aantal dagen in Moab en zou deze tour ook wel willen doen, maar ik weet niet goed wanneer ik hem moet inplannen. Als eerste bezoek aan Arches of nadat we er zelf al wat rondgelopen hebben?
Is het aan te raden om dit in het begin van je bezoek aan Arches te doen? Of maakt het niet uit? Wij zitten een aantal dagen in Moab en zou deze tour ook wel willen doen, maar ik weet niet goed wanneer ik hem moet inplannen. Als eerste bezoek aan Arches of nadat we er zelf al wat rondgelopen hebben?

Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
@Luc, als ik je goed begrijp zijn jullie ervaren hikers evenals Henriëtte en Hans. In dat licht bezien zou ik afgaan op de ervaringen van H&H en voor een eerste kennismaking met Fiery Furnace in Arches kiezen voor de Rangerwalk. Het gebied is prachtig, je komt op alle mooie plekjes en de informatie die je krijgt tijdens deze rangertour is ook best interessant te noemen.
Zoals gezegd hebben wij twee maal deze rangertour gedaan en wij houden in principe helemaal niet van begeleide tours en vooral Jan niet. Je moet je inderdaad een beetje aanpassen aan de rest van het gezelschap maar e.e.a. is niet storend en de achtergrondinformatie die je krijgt over dit gebied is heel leerzaam en interessant, zeker voor een eerste bezoek.
Wij vonden Fiery Furnace walk dermate mooi en afwisselend dat we een tweede keer weer zijn gegaan. Toen kregen we als begeleiding een zeer aantrekkelijk uitziende vrouwelijke ranger mee zodat het voor Jan ook deze tweede keer zeker geen opgave was aan de guide-tour deel te nemen. Maar dit terzijde.....
@Doockles, ik zou zo gauw je in Moab bent direct naar het Visitorcenter gaan en kijken wat de mogelijkheden nog zijn. De tours zijn vaak vol en soms moet je een paar dagen wachten. Wil je deze tour van te voren online reserveren zou ik hem plannen nadat je zelf al een bezoek aan Arches hebt gebracht. Er is zoveel moois te zien in dit park op eigenlijk gelegenheid dat je zeker n.m.m. dit eerst moet gaan bekijken en op je in laten werken. Fiery Furnace moet je echt zien als een mooie maar wel bijzondere aanvulling. Heb je voldoende tijd in Moab zou ik na je eerste bezoek aan het park er een dag tussenruimte in laten en daarna de kennismaking met Fiery Furnace.
Een andere optie is 's morgens op eigen gelegenheid het park verkennen en in de middag de FF-rangertour doen om 4 uur. Er zijn dagelijks twee guidetours eentje om 9 uur en eentje in de namiddag. Dit vanwege de hoge temperatuur omstreeks het middaguur. De tour zelf duurt zo'n 3 uur.
Marjan
Zoals gezegd hebben wij twee maal deze rangertour gedaan en wij houden in principe helemaal niet van begeleide tours en vooral Jan niet. Je moet je inderdaad een beetje aanpassen aan de rest van het gezelschap maar e.e.a. is niet storend en de achtergrondinformatie die je krijgt over dit gebied is heel leerzaam en interessant, zeker voor een eerste bezoek.
Wij vonden Fiery Furnace walk dermate mooi en afwisselend dat we een tweede keer weer zijn gegaan. Toen kregen we als begeleiding een zeer aantrekkelijk uitziende vrouwelijke ranger mee zodat het voor Jan ook deze tweede keer zeker geen opgave was aan de guide-tour deel te nemen. Maar dit terzijde.....

@Doockles, ik zou zo gauw je in Moab bent direct naar het Visitorcenter gaan en kijken wat de mogelijkheden nog zijn. De tours zijn vaak vol en soms moet je een paar dagen wachten. Wil je deze tour van te voren online reserveren zou ik hem plannen nadat je zelf al een bezoek aan Arches hebt gebracht. Er is zoveel moois te zien in dit park op eigenlijk gelegenheid dat je zeker n.m.m. dit eerst moet gaan bekijken en op je in laten werken. Fiery Furnace moet je echt zien als een mooie maar wel bijzondere aanvulling. Heb je voldoende tijd in Moab zou ik na je eerste bezoek aan het park er een dag tussenruimte in laten en daarna de kennismaking met Fiery Furnace.
Een andere optie is 's morgens op eigen gelegenheid het park verkennen en in de middag de FF-rangertour doen om 4 uur. Er zijn dagelijks twee guidetours eentje om 9 uur en eentje in de namiddag. Dit vanwege de hoge temperatuur omstreeks het middaguur. De tour zelf duurt zo'n 3 uur.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
@ Marjan
Als ik het goed begrijp zeg jij: doe de wandeling als je al hebt rondgekeken? Ik dacht -maar misschien niet logisch- om iets meer te snappen van hoe en wat in Arches om het de eerste ochtend in Arches te doen. Als kennismaking met de geologie en geschiedenis; je kijkt dan met andere ogen. Ik dacht dat omdat ik als natuurgids in NL vaak hoor dat mensen na een wandeling met ons anders kijken en 'meer' zien. Misschien is er een goede reden om het juist andersom te doen.
Wij komen op een vrijdagmiddag aan en ik dacht om op zaterdagochtend de wandeling te doen (anders wordt het zondagochtend). Daarna laat in middag een rondje Windows section (meer relaxed) of avond wandeling naar Delicate A (deze is misschien pittig 2 op een dag).
In het algemeen lijkt het erop dat de weekeinden sneller vol zijn. Heeft iemand ervaring om de wandeling (21 aug) een dag of 6 tevoren telefonisch te reserveren? Kan dat überhaupt tefefonisch?
Als ik het goed begrijp zeg jij: doe de wandeling als je al hebt rondgekeken? Ik dacht -maar misschien niet logisch- om iets meer te snappen van hoe en wat in Arches om het de eerste ochtend in Arches te doen. Als kennismaking met de geologie en geschiedenis; je kijkt dan met andere ogen. Ik dacht dat omdat ik als natuurgids in NL vaak hoor dat mensen na een wandeling met ons anders kijken en 'meer' zien. Misschien is er een goede reden om het juist andersom te doen.
Wij komen op een vrijdagmiddag aan en ik dacht om op zaterdagochtend de wandeling te doen (anders wordt het zondagochtend). Daarna laat in middag een rondje Windows section (meer relaxed) of avond wandeling naar Delicate A (deze is misschien pittig 2 op een dag).
In het algemeen lijkt het erop dat de weekeinden sneller vol zijn. Heeft iemand ervaring om de wandeling (21 aug) een dag of 6 tevoren telefonisch te reserveren? Kan dat überhaupt tefefonisch?
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Bedankt voor de reacties
@ Isis, waarom zou je dan nu al niet via Internet boeken ?
@ Isis, waarom zou je dan nu al niet via Internet boeken ?
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
Ik dacht dat je persoonlijk langs moest gaan bij het visitor center..Isis schreef:In het algemeen lijkt het erop dat de weekeinden sneller vol zijn. Heeft iemand ervaring om de wandeling (21 aug) een dag of 6 tevoren telefonisch te reserveren? Kan dat überhaupt tefefonisch?
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Op zich begrijpelijk .. iedereen kan wel ff bellen en dan niet komen. Ik hou het in de gaten en misschien dan toch boeken.santalyd schreef:Ik dacht dat je persoonlijk langs moest gaan bij het visitor center..
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Ik heb het even opgezocht:
Je moet dus echt zelf langsgaan (max. een week ervoor).Reservations
Due to their popularity, these hikes often fill in advance. Reservations can be made online at www.recreation.gov. Reservations may also be made in person at the visitor center, but only up to seven days in advance. Space on the walks is limited and groups of more than 15 people should split up and go on separate walks or request a special tour.
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
@Isis, ik denk dat het ook een persoonlijk gevoel is. Wat ik ermee wilde zeggen is dat afhankelijk van de tijd die je hebt je in elk geval buiten Fiery Furnace om het park (op eigen houtje) moet gaan bezoeken. Het park is bekend om zijn honderden arches en bij FF zie je er eigenlijk maar één hele mooie en nog een enkele kleine. FF is meer aantrekkelijk vanwege andere soortige rotsformaties dan de rest van het park. Gewoon op je eigen gevoel afgaan en het doen zoals je zelf denkt dat het beste is. Ik kan overigens jouw beweegredenen ook goed begrijpen hoor, niks mis mee....
Daarnaast is de ochtend rangertour om 9 uur een heel aangenaam tijdstip deze te doen. In dat verband zou het ook nog meer een reden voor je kunnen zijn deze tour eerst te doen om daarna de rest van Arches NP te verkennen.
Voor zover ik weet is de tour niet telefonisch te reserveren maar wel online via internet. Het is volkomen waar dat het in het weekend echt heel erg druk is in Moab. Omdat jij daaraan vast zit, is het des te meer een reden om direct voor zaterdagmorgen de ochtendtour te reserveren. In de loop van de dag komen ook nog veel Amerikanen naar Moab en wordt het alleen maar drukker.
Marjan

Daarnaast is de ochtend rangertour om 9 uur een heel aangenaam tijdstip deze te doen. In dat verband zou het ook nog meer een reden voor je kunnen zijn deze tour eerst te doen om daarna de rest van Arches NP te verkennen.
Voor zover ik weet is de tour niet telefonisch te reserveren maar wel online via internet. Het is volkomen waar dat het in het weekend echt heel erg druk is in Moab. Omdat jij daaraan vast zit, is het des te meer een reden om direct voor zaterdagmorgen de ochtendtour te reserveren. In de loop van de dag komen ook nog veel Amerikanen naar Moab en wordt het alleen maar drukker.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zoals Marjan al zegt is het FF-deel anders dan de rest van Arches. Ik zou het tijdstip van de wandeling dan ook af laten hangen van de beschikbaarheid en bij voorkeur 's morgens gaan.
En ik vind er wel wat voor te zeggen om het als eerste te doen als je de keus hebt, zodat je al iets meer van het park weet als je daarna op eigen houtje rond gaat kijken.
Marianne
En ik vind er wel wat voor te zeggen om het als eerste te doen als je de keus hebt, zodat je al iets meer van het park weet als je daarna op eigen houtje rond gaat kijken.
Marianne
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
Marjan en Marianne, bedankt voor jullie mening! Ik vind het zelf ook een moelijke keuze. Ik zou ook eerder zoals Isis denken: het is misschien interessant om in het begin te doen om zo meer te weten te komen over de geologie,... Ik heb gezien dat er nog voldoende plaatsen zijn voor de periode dat wij er zijn (6-10 september). De tours zijn wel om 10u en 14u, dus dan lijkt me die van 10u de meest aangename.
Onze reisverslagen:
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op 29 augustus 2010 veranderen de tijdstippen van de tours. Vóór die datum zijn ze om 9 AM en 4 PM en na die datum om 10 AM en 2 PM.Doockles schreef:(6-10 september). De tours zijn wel om 10u en 14u, dus dan lijkt me die van 10u de meest aangename.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht