Mijn man en ik willen in september 2010 naar de Grand Canyon. We willen in de Grand Canyon afdalen en overnachten in de kloof bij de Colorade River. Wie heeft hier ervaring mee en kan ons tips geven? Waar kunnen we terecht voor meer informatie? Het reisbureau van de ANWB weet het niet.
Stevig plan , dat hopen wij ooit ook nog te doen! Dit jaar zijn we maar tot aan Indian Garden gelopen en dan weer naar boven. Zijn jullie geoefende hikers?
Naar boven in de brandende zon is geen lachertje!
Aan de colorado river is er Phantom Ranch waar je een plaats in de dormitory of een cabin kunt boeken. Moet je wel héél vroeg bij zijn. Ik vrees dat het misschien al te laat zou kunnen zijn voor september 2010.
Als alternatief kan je kamperen op een aantal campgrounds in de canyon, maar dan moet je een backcountry permit aanvragen.
als je al tot Indian Gardens een hike maakt kan je net zo goed lopen tot Plateau point. Dit laatste stuk is zo goed als "vlak". vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht.
neem een uitgebreide pauze in Indian Gardens en vroeg vertrekken (net na zonsopgang) dan is de temperatuur draaglijk.
voor overnachting op de bodem moet je een permit hebben zoals boven vermeld, maar of je uw permit zal hebben is maar de vraag, ik heb in het verleden al 3 aanvragen ingediend maar heb nog nooit het geluk gehad om er één te bemachtigen.
hostewim schreef:als je al tot Indian Gardens een hike maakt kan je net zo goed lopen tot Plateau point. Dit laatste stuk is zo goed als "vlak". vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht.
neem een uitgebreide pauze in Indian Gardens en vroeg vertrekken (net na zonsopgang) dan is de temperatuur draaglijk.
Hi Wim,
dat ben ik helemaal met je eens. Wij hebben ons te veel laten afschrikken door de waarschuwingen en dachten dat Plateau point teveel van het goede zou zijn. Omdat we indian garden als eindpunt in het hoofd hadden, zijn we pas een half uur na zonsopgang vertrokken. Toen we bij Indian Garden kwamen rond 10u begon het echt heel warm te worden. En omdat aangegeven wordt dat je er dubbel zo lang over doet om naar boven te komen, durfden we het niet aan om nog naar Plateau Point te gaan. Uiteindelijk hebben we er naar boven een half uur langer over gedaan dan bij de afdaling, dus het had wel gekund. Maar ja, better safe than sorry, he.
Wij hebben deze zomer in juli in de Phantom Ranch gelogeerd.
Wij kwamen aan in Grand Canyon village en hadden een kampeerplaats gereserveerd op de Mater Campground.
Als wij onze tent opgezet hadden, gingen we naar de Bright angel lodge. Daar raakten we in gesprek met een vrijwilliger van het park, die achter een toonbank stond. Wij legden uit wat onze plannen waren: via South Kaibab trail met de tent naar beneden tot Indian Garden (dan hadden we al een deel van de klim van de volgende dag erop zitten) en leek het naar boven gaan toch iets minder zwaar.
We zeiden dat we er wel tegenop zagen om met die tent te zeulen.
Plots zegt die meneer dat hij hier wel iets op weet. Er was een private cabin vrijgekomen in de Phantom Ranch! Iemand had juist geannuleerd. De prijs was een 116 $. We hebben toen nog effe getwijfeld, want dan moesten we wel de volgende dag helemaal vanaf het water naar boven klimmen.
Uiteindelijk hebben we toch maar toegezegd!
's Avonds op de Mater campground in ons tentje hebben we eigenlijk bijna niet geslapen, zo'n 2-3u! We vertrokken dan 's morgens met de eerste bus naar de south kaibab trail en begonnen (dus zonder tent nu, die hebben we in de vuilbak gekieperd) aan onze trail. Dit was geen lachertje, heel heet en het bleef maar duren. Als je het water ziet, denk je dat je er bent, maar hier mispak je je wel effe!
Uiteindelijk kwamen we in de Phantom Ranch aan met 48°C op de thermometer! In de private cabin was een wc, een lavabo een dubbel bed en zelfs airco. Die de hitte niet weg kreeg, maar het toch wat draaglijker maakte.
De rest van de dag hebben we daar in de beek gelegen! 's Avonds als we gingen slapen was ik ongerust voor de klim omhoog de volgende morgen. Weer bijna geen oog dichtgedaan. Om 5u opgestaan en in het donker begonnen aan onze tocht terug. Uiteindelijk terug boven op 5u30 minuten.
Normaal gezien moet je heel lang vooraf de Phantom Ranch vastleggen, wij hadden daar de vorige jaren ook al naar gekeken. We hadden nooit gedacht dat we hier zouden kunnen overnachten, maar met heel veel geluk is het er dan toch van gekomen. Geweldig! Maar mispak je niet, het is een zware, vermoeiende en hete tocht, maar een tocht die je niet wil missen...
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
afgelopen mei heb ik een week gekampeerd op matters campground, het is inderdaad bijna onmogelijk om een overnachting vooraf te reserveren op de bodem. de huisjes zijn er alleen voor de personen op de ezels en de domes (naar mijn weten in totaal 24 plaatsen voor mannen en 24 plaatsen voor vrouwen) waren in mijn geval al 13 maanden van te voren volgeboekt. de camping is ook al bijna onmogelijk te reserveren, naar mijn mening blijft alleen een last minute walk-up permit als optie over, echter hiervoor moet je langer in de buurt blijven omdat je je elke dag moet melden.
in mijn geval heb ik op mijn aankomst dag een permit aangevraagd en met mijn nummer zou ik de derde dag een permit krijgen, nadien heb ik vanwege de verplichting van melden en het idee om met voldoende kampeer spullen (in het voorjaar kan het daar beneden ook behoorlijk afkoelen)mee te dragen afgezien van het permit.
als de temperatuur het toelaat, je je uitrusting ligt houdt (alleen water en eten), je in goede conditie bent en vertrekt bij het eerste licht, kan je heel ver komen op een dag, in mijn geval tot aan de bodem (pipe creek beach) en weer terug.
het is de moeite waard.
De campgrounds reserveren valt nog wel mee, vond ik. Wij dienden een reserveringsformulier in voor de Mather 4 maanden voor onze datum en kregen daar een plaatsje toegewezen.
Lilo
Er is een groot verschil tussen de campgrounds op de rim zoals Mathers, Desert View en North CG en de campgrounds in de canyon bij de rivier.
De cg's boven hebben veel meer plekken en kan je buiten het hoofdseizoen zelfs zonder reserveren terecht, de cg's beneden hebben maar eeen paar plekken en zijn vaak al een jaar van te voren vol geboekt.
Phantom Ranch reserveren (dorms) moet een jaar van te voren, en je zal een jaar of 5 aan het proberen zijn voor het je lukt....moet per telefoon, en je komt er bijna niet doorheen.
Ik wil ook nog steeds in voor of najaar, en dan twee nachten beneden slapen, maar ik reken nergens op tot 2013.....
Er is een groot verschil tussen de campgrounds op de rim zoals Mathers, Desert View en North CG en de campgrounds in de canyon bij de rivier.
De cg's boven hebben veel meer plekken en kan je buiten het hoofdseizoen zelfs zonder reserveren terecht, de cg's beneden hebben maar eeen paar plekken en zijn vaak al een jaar van te voren vol geboekt.
Dan zullen wij enorm geluk gehad hebben zeker! 1 poging gedaan (4 maanden voor onze kampeerdatum) voor bright angel campground en direct prijs! :dance:
Lilo
Ook wij hadden geluk; in april gebeld en gevraagd of er nog iets vrij was in oktober. En dit was het geval
Wel onze hele reis er voor om moeten gooien, maar dat was het dubbel en dwars waard! Wat ons betreft een van de hoogtepunten van de reis en we hebben VEEL gezien
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.