Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zuidwesten op de gevoelige plaat

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Marcus
Amerika-ontdekker

Zuidwesten op de gevoelige plaat

Bericht door Marcus »

Beste forumleden,

Nog een kleine twee weken en dan is het eindelijk zo ver. 3 weken rondreizen in het Zuidwesten van de VS. De afgelopen maanden heb ik veel op dit forum gelezen, andere websites, reisboeken (o.a. Fodor's (supertip BEDANKT!)). Naast het informatie inwinnen over bestemmingen ben ik me ook gaan verdiepen in de wereld van fotografie. Ik heb de opstap gemaakt van een Canon Powershot naar een Sony Alpha300 met Tamron 17-50mm F2.8 lens, polarisatiefilter en een goedkoop, lichtgewicht statief. Naar mijn mening de meest essentiële zaken voor een dergelijke reis. Maar wat vinden de kenners?

Wat ik de afgelopen maanden veel tegen ben gekomen zijn ideale tijdstippen om bepaalde natuurgebieden te fotograferen. Antelope Canyon bijvoorbeeld rond het middaguur, LV uiteraard in de avonduren. GC 's ochtends of met zonsondergang, etc.. etc. Nu heb ik niet al deze informatie meer paraat en ben benieuwd of er website bestaan waar je deze informatie kan terugvinden in een overzicht o.i.d. Als dit niet het geval is dan hoop ik dat iemand hier mij nog tips kan geven voor wat betreft de ideale momenten om mooie plekken te fotograferen. We gaan i.i.g. de volgende plekken bezoeken:

- Valley of Fire
- Zion
- Bryce
- Capitol Reef
- White pocket (nog niet helemaal zeker)
- Antelope Canyon
- Monument Valley
- Horeshoe bend
- GC south rim
- Hoover Dam
- Nelson en/of Bodie
- LV
- Death Valley
- Yosemite
- San Fansisco
- diverse plekken op de Highway 1
- LA

Mijn dank is groot!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Zuidwesten op de gevoelige plaat

Bericht door Martin & Marianne »

In het algemeen kun je denk ik wel zeggen dat het ochtend- en avondlicht de mooiste foto's geeft. Zeker in Death Valley vind ik dat heel duidelijk. Bij Bryce, GC en Monument Valley is een zonsopgang/ondergang aan te raden. Voor parken als Zion en Yosemite vind ik het licht 's morgens denk ik het mooiste, maar met uitzondering van misschien de zonsonderang vanaf Glacier Point zijn er niet echt speciale fotomomenten hier.

Horseshoe Bend schijnt tussen 12 en 14 uur het mooist te zijn om te fotograferen.
Bodie: ook hier de mooiste foto's als de zon wat lager staat, maar hou rekening met de openingstijden. En vergeet Mono Lake niet als je daar toch in de buurt bent.

Marianne
Dennis666
Amerika-ontdekker

Bericht door Dennis666 »

Bryce & Grand canyon zijn heel erg mooi bij zonsondergang, geeft erg mooie kleurschakeringen.
Als je de kans hebt, blijf ook na zonsondergang in Bryce. De sterrenhemel is er werkelijk adembenemend. Door de hoge ligging en het weinige licht in de omgeving is in Bryce de melkweg te zien. Kies een hoog gelegen uitkijkpunt uit, en geniet!

Horseshoe Bend is 's middags het mooiste, dan staat hij mooi in het zonlicht.

Een goede tip voor Yosemite: probeer niet 's morgens Tunnel View te fotograferen, dan staat de zon op dat punt helemaal fout, zoals ik helaas zelf heb ervaren.

Valley of fire is heel mooi in het zonlicht, al is de zonsondergang daar ook heel mooi.
Robkuh
Amerikafan

Bericht door Robkuh »

Marcus schreef: Wat ik de afgelopen maanden veel tegen ben gekomen zijn ideale tijdstippen om bepaalde natuurgebieden te fotograferen. Antelope Canyon bijvoorbeeld rond het middaguur
Rond het middaguur is de upper antelope canyon het mooist. Deze is ook meteen een stuk duurder, drukker, korter en je mag maar 1 uur in de canyon.
Mocht je voor de lower antelope canyon gaan, dan kun je beter 's morgens gaan. Wij zijn 3 weken geleden om 9 uur 's morgens gegaan en het was schitterend!!

Gr. Rob
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Robkuh schreef: Mocht je voor de lower antelope canyon gaan, dan kun je beter 's morgens gaan. Wij zijn 3 weken geleden om 9 uur 's morgens gegaan en het was schitterend!!
Hallo Rob,
Waarom beter 's morgens? Wij zijn daar later op de ochtend geweest, ook schitterend. Is het om 9 uur 's morgens mooier? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het beste tijdstip voor de Lower.

Marianne
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Bedankt voor alle tips.

Ik ga ze opschrijven, zodat ik de juiste keuzes kan maken op vakantie. Jammer dat er geen website bestaat met overzichten.

Ga i.i.g. nog even rondneuzen op ontdek-amerika.nl. Want ook daar worden hier en daar nog wat tips gegeven.
Robkuh
Amerikafan

Bericht door Robkuh »

Martin & Marianne schreef:
Robkuh schreef: Mocht je voor de lower antelope canyon gaan, dan kun je beter 's morgens gaan. Wij zijn 3 weken geleden om 9 uur 's morgens gegaan en het was schitterend!!
Hallo Rob,
Waarom beter 's morgens? Wij zijn daar later op de ochtend geweest, ook schitterend. Is het om 9 uur 's morgens mooier? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het beste tijdstip voor de Lower.

Marianne
Ik heb (o.a.) op deze website gelezen dat de lower canyon mooier was in de morgen, daarom hebben wij die ook 's morgens gedaan afgelopen zomer. Eenmaal in de canyon vertelde zowel de Gids als een Amerikaan (die er vaker was geweest) dat we op de mooiste tijd waren, omdat nu de zon op z'n best staat. Als de zon op z'n hoogst staat, zou dit ten kosten gaan van de kleuren. Ik ben er zelf niet geweest in de middag of laat in de ochtend, dus heb het ook maar gehoord en kan bevestiggen dat het enorm mooi was (al zal dit in de middag ook wel zijn)

gr. Rob
ZeeKoei
Amerika-ontdekker

Bericht door ZeeKoei »

leuke topic ;)

wat pak je eigenlijk mee om je materiaal te vervoeren? fototas? fotorugzak?
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Ik heb een rugzak van Lowepro. Als ik me niet vergis Rover Trekker AW o.i.d. Het is mogelijk om het statief aan de buitenkant te bevestigen, al zal ik tijdens de langere/zwaardere hikes niet doen.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Veel plezier met je goede camera, ik heb namelijk dezelfde !
Ik ben tevreden van de foto's.
Grand canyon hebben wij sunset bij hopi point meegemaakt, erg druk maar mooie foto's !
Horshoe bend waren wij rond 10h30 (wegens planning) en toch mooie foto's, al schijnt 12h beter te zijn.
Monument valley is zeer mooi in de late namiddag.
Zion is best overdag, dit is een vallei en 's morgens en 's avonds is er veel schaduw.
Death valley schijnt met zonsopgang best te zijn, ik had die mogelijkheid niet jammer genoeg.
San Francisco is 's morgens nogal mistig (wel eens leuk om de GG bridge te trekken in de mist, maar trek ze 's avonds met zon onder ook nog eens).
Statief heb ik ook gebruikt in SF voor nacht foto's van o.a. Coit Tower en uitzicht op skyline en bay bridge.

Ik heb echt enorm veel mijn circulair polarisatie filter gebruikt.
Ik vond het jammer dat ik geen groothoek lens had. Horseshoe bend kon net op de foto met mijn 18-75mm kitlens.
In SF heb ik dan uiteindelijk een groothoek teleconvertor aangeschaft (0,4x) nu kan ik wat meer groothoek foto's trekken.
Al heb je nog steeds de 18mm afstand, een echte lens is beter maar ook duurder.

Mijn 55-200mm heb ik slechts enkele malen gebruikt, o.a. vanaf Glacier Point in Yosemite.

Op highway1 moet je geluk hebben met mooi helder weer.

ps: Hier viewtopic.php?f=3&t=10186&start=520#p371415 zie je een viertal van mijn foto's.
In de link in mijn onderschrift kun je alle 884 foto's (na selectie, voordien was het een paar duizend) bekijken.
hedone
Amerika-newbie

Bericht door hedone »

kan tips bevestigen : over het algemeen : morgenlicht of avondlicht.

bryce : heel mooi bij opgaande zon (wel druk) , sommige witte rotsformaties zijn bijna 'transparant' van kleur
antilope : upper rond de middag, er is een speciale fotografentoer rond 11 uur (krijg je 2 uur ipv 1), maar die is duur en vaak volzet (tickets dag op voorhand vastleggen)
lower in de voormiddag (leuk : je mag zo lang blijven als je wil) , waterholes ook op de middag (hebben wij gedaan toen we merkten dat upper volzet was)
horseshoe : rond de middag , vroeg in de voormiddag zit de helft nog in de schaduw, 's avonds zit licht verkeerd
arches : delicate is heel populair (en mooi !) 's avonds bij zonsondergang
monument valley : late namiddag

neem vooral veel geheugenkaartjes (zeker als je geluk hebt en zoals wij een permit hebt voor de wave)
en statief mee. (vertrouw niet op schermpje voor belichting in de canyons ... best foto's in raw nemen of bracketing gebruiken)

Veel plezier ! ZW is droomplaats voor fotografen
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Bedankt voor de reacties!

Ik was al aan het twijfelen of ik Horsehoe Bend met mijn 17-50mm in zijn geheel op de foto zou kunnen krijgen. Gelukkig dus wel, helaas maar kiele kiele.

Ik denk dat ik alleen de Lower Antelope Canyon ga bezoeken. Heb al zo vaak gelezen dat de Upper erg (te) druk is. Natuurlijk zal het schitterend zijn, maar waarschijnlijk ga ik me irriteren aan het feit dat je nauwelijks tijd hebt om mooie plaatjes te schieten.

Gelukkig heb ik inmiddels voldoende aan geheugen (zo'n 30gb) dus dat zal waarschijnlijk geen probleem worden.

@Gobien: Leuk om te lezen dat je jouw polarisatiefilter veel hebt gebruikt. In de winkel stonden ze maar wat raar te kijken toen ik vroeg om een Hoya Circulair Pol. Filter bij mijn eerste DSLR.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Wij waren om 1 uur 's middags in Lower: ook schitterend :)
Volgens mij is t daar altijd mooi en je hebt niet die hordes toeristen uit Upper

Verder: tsja...ze raden altijd af om tussen 11 en 4 te fotograferen omdat je dan gewoon saai, fel licht hebt met enorm veel schaduw-licht contrasten. Oftewel: 's morgens en in de namiddag is het licht het mooist en dat geldt voor elke plek natuurlijk.
Alleen ben je er helaas niet altijd op die tijden en als jij om 1 uur 's middags in monument valley staat,..tsja...dan wil je toch ook foto's maken. Maar het zijn wel vaak de foto's die mijn fotoboek niet halen....

Ik heb het al opgegeven om in elk park op het perfecte tijdstip op de perfecte plek te zijn. In die fotoboeken die je in de giftshops kunt kopen zie je de prachtigste platen, maar ja..die zijn vaak gemaakt door mensen die in de omgeving wonen of wekenlang alleen maar puur voor het fotograferen komen. Daar ga je gewoon niet aan tippen als je 2 nachten ter plekke bent op een doorreisvakantie.

Waar het kan probeer ik het, en verder doe ik het maar met hoe ik het tegenkom
Kan mijn vriend ook niet eeuwig de hele avond meeslepen met statief en al :)
Hoewel wel in Seattle en Vegas wel met statief op pad zijn gegaan 's avonds en hij heel geduldig naast mij staat te wachten tot ik eindelijk klaar ben met m'n geklooi :)
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Vergeet niet dat je 17 mm waarschijnlijk 26 mm wordt (neem tenminste aan dat je camera de 1.6 cropfactor heeft)
Horseshoe Bend is lastig...eigenlijk heb je wel 14 mm nodig.
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Wordt idd 26mm, maar dat geldt ook voor Gobien. Heb haar foto van Horsehoe Bend inmiddels gezien en ... jaja ... De Colorado River past erop.
Arno Hoogwerf
Amerika-newbie

Bericht door Arno Hoogwerf »

Als je nog een beetje budget over hebt kan ik je een groothoeklens bv. 10-24mm Tamron aanbevelen, zeker voor landschapsfotografie, wat je veel zal doen op je rondreis, zijn dit ideale lenzen. Let wel op als je een polafilter gebruikt op groothoek dat je niet teveel vignettering krijgt, ligt een beetje aan de combi lens/filter. Uitproberen in de winkel zou ik zeggen.

Foto's schieten in RAW dan kan je in elk geval nog behoorlijk wat aanpassen als je geen andere mogelijkheid dan op de "ongunstige" lichttijden te fotograferen. Veel foto- en reisplezier.
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Daar heb ik ook al eerder naar gekeken. Maar 400,- vind ik op dit moment nog teveel geld.

De camera, 17-50mm lens, pol. filter, statief en rugzak hebben me al zon 1100,- gekost. (pas 2 maanden in bezit).
Marcus
Amerika-ontdekker

Bericht door Marcus »

Bij het zoeken naar info over hikes naar Half Dome in Yosemite, kwam ik het volgende topic tegen:

viewtopic.php?f=7&t=17914&p=281120&hilit=half+dome#p281120
jodokus
Amerika-ontdekker

Bericht door jodokus »

Voor wie nog zo'n mooie Circulair pola zoekt: Bij factoryprices.nl hebben ze van Hoya mooie aanbiedingen. De mijne: (net binnen gekregen) Hoya HD cir pol 72 voor 76 euro. Blijft veel geld, maar dan heb je ook wel een HD model.
Was in elk geval 35 euro goedkoper dan cameranu en dan heb ik maar helemaal niet over de winkel
(wie koopt daar nog dit spul :? )
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

ik :(
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer