Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Brand vlakbij Yosemite NP

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gert_
Amerika-ontdekker

Brand vlakbij Yosemite NP

Bericht door Gert_ »

Ter informatie aan iedereen die zeer binnenkort Yosemite bezoekt.

Gisteren is er brand uitgebroken vlakbij Yosemite, zie: http://www.yosemitefun.com/weather_in_yosemite.htm

Hierdoor is de luchtkwaliteit momenteel vrij slecht, zie: http://www.nature.nps.gov/air/webcams/p ... osecam.cfm en
http://www.yosemite.org/vryos/TurtlebackCam.htm
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Brand vlakbij Yosemite NP

Bericht door Martin & Marianne »

Ziet er niet goed uit op de webcams!
Hopelijk is het snel voorbij, maar het kan daar erg lang blijven hangen.
In 2004 hoorden wij in Zion van de familie Jol dat er brand was in Yosemite, en toen we ruim een week later in Yosemite kwamen hing er nog steeds een brandlucht in de vallei.

Marianne
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

Zoals hierboven vermeld zaten wij er midden in toen. De weg naar Glacier point was afgesloten en al onze kleren en het interieur van de auto hebben nog dagen naar rook geroken!
markus
Amerika-ontdekker

Bericht door markus »

wij hebben het ook gemerkt vanochtend, wij zijn rond acht uur vanuit lee vining via de tioga pass het park in gereden en je rook daar al een lichte brand geur en de uitzichten waren zeker niet geweldig vanwege de rook( al zou je kunnen denken dat het mist is) hoe het nu bij glacier point is weet ik niet, daar willen we eigenlijk morgen heen.

groeten mark
Jarre
Amerika-newbie

Bericht door Jarre »

Zou het wel te doen zijn om in de vallei van Yosemite te kamperen? Ziet er niet echt gezond uit...
Wij gaan er maandag heen :-s
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Soms zijn er ook gecontroleerde branden. Stukken bos waar er veel dood hout is worden expres in brand gestoken om het risico op een echte brand te verminderen.
Toen wij er waren hing er ook een dichte wolk rook, van een gecontroleerde brand.
Groetjes,
Carine
Jarre
Amerika-newbie

Bericht door Jarre »

Blijkbaar is het nu toch niet echt gecontroleerd, kijk maar op http://www.fire.ca.gov/index_incidents.php
1000 brandhaarden waarvan slechts 260 onder controle
Ik had ook gereserveerd voor het park Big Sur, maar dat is al volledig afgesloten en gaat in de vlammen op

Markus, kan jij laten weten of het de moeite is om yosemite binnen te rijden, en of het afgeraden is te kamperen?
PDX
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door PDX »

Jarre schreef:Ik had ook gereserveerd voor het park Big Sur, maar dat is al volledig afgesloten en gaat in de vlammen op
:shock: :shock: :shock:

Ik hoop toch echt dat nog wat over is als ik er ben over een maand.. :blink:

Wat een gedoe altijd met die branden in California.. Lijkt enorm vervelend voor die bewoners om elk jaar weer kans te hebben op grote branden.
1997 CA, NV, AZ, UT 1998 NY, 2000 NY, NJ, 2001 NJ, NY, 2007 WA, OR, CA, 2008 WA, OR, CA, NV, AZ, UT, 2009 WA, OR, 2010 NY, NJ, PA, MD, DE 2010 MT, CO, WY, ID, UT, AZ, NM, SD, NE, 2011 WA, OR, CA, NV.

2012 CO, WY, MT, AB, BC, WA
markus
Amerika-ontdekker

Bericht door markus »

ja hoor je kan best het park in. ben er vandaag de hele dag geweest en totaal geen last van de rook. ben ook naar glacier point geweest en dat ging ook wel alleen verwacht geen mooie fotos
in de vallei had je totaal geen last van de rook.

groeten mark
Hollister
Amerika-ontdekker

Bericht door Hollister »

Hmmm altijd vervelend dit en hopelijk krijgen ze alles snel onder controle. Het klinkt heel egoistisch maar waarom moet het nou net gebeuren als wij er over iets minder dan een maandje rijden.

Ik las overigens het nieuws bericht op de site van FOX News en kwam dit stukje tegen;
Dutch travelers Joost Ueberbach, 28, and Gemma Arts, 27, wanted to drive through Big Sur on their way to Los Angeles from San Francisco but ran into the roadblock Thursday.

"We knew there was a fire somewhere, but we didn't know the road was blocked," Ueberbach said. "We had hoped to see the nice views of the coastline. I guess it's just bad luck."
Misschien bekende van het forum?
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Wij zaten begin deze week ook nog in Yosemite en inderdaad veel mist/rook te bekennen :( Ik vond dat het eigenlijk nog meeviel qua geur, maar ik weet niet hoe erg het erna nog geworden is.

Hetzelfde heb je trouwens in San Francisco. Rook, rook en nog eens rook. De brug is zo goed als niet te zien en ook het uitzicht vanaf Sausolito was, euh, nu ja mistig. Spijtige zaak want morgenvroeg vertrekken we weer naar huis. :(
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Verschrikkelijk die branden toch ieder jaar weer.

Nu het volgende bericht op NU.nl:

Bush roept noodtoestand uit in Californië

Uitgegeven: 29 juni 2008 00:16
Laatst gewijzigd: 29 juni 2008 00:19

WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft zaterdag de noodtoestand uitgeroepen in het door bosbranden geteisterde Californië. Met de maatregel kan snel federale hulp ingezet worden om de brandweer aan de westkust bij te staan.

"We hebben alleen in het noorden van Californië al meer dan duizend branden", aldus een woordvoerster van de Californische brandweer. "Onze grootste zorg is dat we ze niet onder controle hebben."

Meer dan 12.000 brandweermannen proberen het vuur te bestrijden. Vele branden zijn ontstaan door blikseminslag in het droge gebied.

(c) ANP

BRON: Artikel op NU.nl
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
markus
Amerika-ontdekker

Bericht door markus »

het word er dus niet beter op allemaal!
weet iemand toevallig of de route SF richting LA via highway 1 wel te rijden is nu met die branden?
wij vertrekken morgen uit SF en hier op de camping zei men dat het wel ging maar ik twijfel nog

groeten mark.
Klaas C.
Amerika-ontdekker

Bericht door Klaas C. »

Ai, dat ziet er niet best uit! Noodtoestand afgekondigd in California. Ik zie op verschillende sites de waarschuwing komen om weg te blijven uit Yosemite.
Dat wordt dus op zoek gaan naar alternatieven. We hadden het plan om daar vijf dagen te vertoeven vanaf 20 juli. Ik ben benieuwd of dat nog gaat lukken. Het is toch wel prettig als je mooie uitzichten hebt en een frisse lucht. Jammer hoor!

Klaas
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

markus schreef:het word er dus niet beter op allemaal!
weet iemand toevallig of de route SF richting LA via highway 1 wel te rijden is nu met die branden?
wij vertrekken morgen uit SF en hier op de camping zei men dat het wel ging maar ik twijfel nog

groeten mark.
Deze site wordt elk uur aangepast: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/Hourly

Ik zou tot Monterey rijden en daar informeren of je de 1 kunt nemen.

Marianne
Miza
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Miza »

Klaas C. schreef:Ik zie op verschillende sites de waarschuwing komen om weg te blijven uit Yosemite.
Dat wordt dus op zoek gaan naar alternatieven. Klaas
Klaas, waar zie jij deze waarschuwingen. Ik heb gezocht, maar kan niets vinden. Op de NPS-site staat dat er geen brand is in Yosemite.
A.s. weekend zijn wij in Yosemite. Na het meemaken van een bosbrand in Italie vorig jaar zit ik er niet echt op te wachten om dat dit jaar weer mee te gaan maken. Daar wil ik zo ver mogelijk van weg blijven. Ben benieuwd waar ik info hierover kan vinden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Miza schreef:
Klaas C. schreef:Ik zie op verschillende sites de waarschuwing komen om weg te blijven uit Yosemite.
Dat wordt dus op zoek gaan naar alternatieven. Klaas
Klaas, waar zie jij deze waarschuwingen. Ik heb gezocht, maar kan niets vinden. Op de NPS-site staat dat er geen brand is in Yosemite.
A.s. weekend zijn wij in Yosemite. Na het meemaken van een bosbrand in Italie vorig jaar zit ik er niet echt op te wachten om dat dit jaar weer mee te gaan maken. Daar wil ik zo ver mogelijk van weg blijven. Ben benieuwd waar ik info hierover kan vinden.
Ik heb het idee dat het meevalt, kijk maar eens op de webcams (onderste link in het eerste bericht hierboven).
Zowel bij de Tioga Road als in de vallei ziet de lucht er helder uit.

Aan de andere kant wordt er op http://www.yosemitefun.com gewaarschuwd om weg te blijven, dat bericht is van de 28e.
Ook via de NPS-site zijn waarschuwingen te lezen.

Probeer het gewoon, kijk bij de ingang, en als het niets is rijd dan naar Sequoia of neem de Tioga road en ga een paar dagen in Mammoth Lakes zitten. Je hebt nog een week, dus er kan nog veel veranderen.
Wij zitten er over ruim 2 weken, ik ga ervan uit dat er dan niets meer aan de hand is.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het ziet er nu toch wel slecht uit. De Tioga Pass foto is niet recent, dus hoe het daar is, is niet te zeggen, maar in de vallei hangt weer rook.

Erg triest voor iedereen die daar nu zit of er binnenkort naar toe gaat, en natuurlijk helemaal triest voor de mensen die vlakbij de brandhaarden wonen.

Marianne
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

we verblijven maar 1 nacht in Yosemite op 23 juli. Eens kijken hoe het dan is en wat de cancelation policy is van Curry Village indien nodig.
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Veusy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Veusy »

Toen ik 2 weken geleden in Yosemite was had ik al de indruk dat er iets niet juist zat. De bovenste lagen van de lucht waren bijzonder vervuild en minder zuiver dan vorig jaar. Ook het zicht was veel minder.

Hans
Weblog Zuidwesten van 6 tot en met 28 Juni 2009: http://reizen.deveuster.eu
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer