Jawel hoor en dat is de voornaamste reden om deze altijd te gebruiken ook al volgen we de aanwijzingen niet altijd op.Martin & Marianne schreef:Sanne1984 schreef: ... Wat je onderweg doet is echter het meest bepalend voor hoe laat je ergens aankomt en dat kan de TomTom niet voor je berekenen...
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kaart of TomTom?
Re: Kaart of TomTom?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
?? Huh? Berekent jullie TomTom hoe lang je mag lunchen/wandelen, etc?
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Zelf ben ik een TomTom én een kaartgebruiker, zowel in Amerika als elders. Een kaart is voor mij onmisbaar, TomTom is dat niet en zou ik zonder kunnen (deed ook zonder in de beginjaren). TomTom is echter een handige toevoeging waar ik veel plezier aan beleef en die ik dus wel zou KUNNEN missen maar niet zou WILLEN missen.
Wat echter de door TT berekende rijtijden en aankomsttijden betreft: die hebben in de praktijk nog nooit geklopt. Je hebt daarmee wel een soort indicatie, maar daar houdt het dan ook mee op. Gelukkig kan ik zelf rekenen......
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Martin & Marianne schreef:. Wat je onderweg doet is echter het meest bepalend voor hoe laat je ergens aankomt en dat kan de TomTom niet voor je berekenen
Maar neen!Jostravels schreef:?? Huh? Berekent jullie TomTom hoe lang je mag lunchen/wandelen, etc?
(Over het opstellen van een roadbook is er ook altijd zo'n discussie. Zij die alles redelijk tot soms extreem gedetailleerd uitschrijven worden door de "spontanisten" ervan beschuldigd slaaf te zijn van hun eigen creatie, maar niemand beweert toch dat dat roadbook tot op de letter moet gevolgd worden? Het is niet omdat er iets op papier staat dat er niets anders kan gedaan worden. Het roadbook is een default. Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld onweersbuien waardoor een dirtroad niet kan gereden worden. Dan moet er natuurlijk geimproviseerd worden en kan het roadbook voor die dag in de vuilnismand. Dat spreekt toch voor zich.... Iedereen heeft toch een brein in z'n kop?!?!
Ik denk dat 6foot6 gewoon bedoelt dat het handig is ten allen tijde te weten wat de "ETA" is, "in het geval nonstop wordt gereden".
Uiteraard, als je ziet dat het nog 2u rijden is, maar dat het al laat wordt en je waarschijnlijk onderweg nog ergens zal dinneren, en dat dat ook al snel een uurtje kan kosten, dan wordt de ETA natuurlijk 3u. Dat weet tomtom natuurlijk niet.
Ik snap niet waarom dit als "probleem" van een tomtom wordt aangemerkt... Iedereen heeft toch een brein in z'n kop?!?!
Je kan dat natuurlijk ook omdraaienhekkie schreef: Een kaart is voor mij onmisbaar, TomTom is dat niet en zou ik zonder kunnen.
En uiteraard zijn rijtijden een indicatie. Het is geen glazen bol
Mijn conclusie:
- Je hebt EEN kaart nodig. Zij het een wegenatlas, zij het een app op je smartphone/tablet, zij het de kaart in je GPS.
- Wil je een route berekenen, dan kan dat in je hoofd via je wegenatlas, op je smartphone, of je laat de GPS voor jou berekenen (waarbij je extra toeters en bellen zoals wegnamen, aankomsttijden, snelheidslimieten, e.d. ter beschikking krijgt).
- Welke optie men kiest, is afhankelijk van ieders persoonlijke voorkeur, wat men makkelijkst vind werken.
- Voor de rest: een dosis gezond verstand ................
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Mooi verwoord Q-BiC!
Zo denk ik er ook over.
Overigens zijn de berekende aankomsttijden door TomTom tegenwoordig al stukken beter dan enkele jaren geleden. Goed, er zit vaak wel enkele minuten verschil tussen verwachte en werkelijke aankomsttijd maar de de grote verschillen van enkele jaren gelden zijn er niet meer. Erg handig om ergens wat langer of korter een stop te maken.
Roland
Zo denk ik er ook over.
Overigens zijn de berekende aankomsttijden door TomTom tegenwoordig al stukken beter dan enkele jaren geleden. Goed, er zit vaak wel enkele minuten verschil tussen verwachte en werkelijke aankomsttijd maar de de grote verschillen van enkele jaren gelden zijn er niet meer. Erg handig om ergens wat langer of korter een stop te maken.
Roland
TomTom gaat altijd top! Heb nu de iPhone App, die afgelopen februari in Florida top werkte...
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wie zegt dat wij geen digitale snufjes gebruiken? En ja, ik ken mensen die blind varen op hun navigatiesysteem en mensen die zo op hun smartphone turen dat ze geen idee hebben waar ze zijn.Q-BiC schreef:Maar neen!Ik vind het altijd hilarisch hoe mensen die geen digitale snufjes gebruiken er zo van overtuigd zijn dat zij die dat wel doen niet meer voor zichzelf kunnen denken en als zombies blindelings hun schermpje volgen... Man man ...
Ik lees nergens dat dit als probleem van de TomTom aangemerkt wordt.Q-BiC schreef: Uiteraard, als je ziet dat het nog 2u rijden is, maar dat het al laat wordt en je waarschijnlijk onderweg nog ergens zal dinneren, en dat dat ook al snel een uurtje kan kosten, dan wordt de ETA natuurlijk 3u.
Dat weet tomtom natuurlijk niet
Ik snap niet waarom dit als "probleem" van een tomtom wordt aangemerkt... Iedereen heeft toch een brein in z'n kop?!?!![]()
Ik reageerde vooral op deze opmerking van Sanne1984:
"Voor ons is dit de allereerste keer dat we een dergelijke Roadtrip gaan maken.. Spannend en avontuurlijk ten top voor ons, en de hulp van een TomTom ( naast een kaart/Road MacNelly) is bij ons dan ook zeer welkom. Zeker ivm aangegeven reistijden/wegsnelheden e.d."
Mijn punt was dat de TomTom maar slechts ten dele een hulp in dat laatste is. Ik zeg niet dat je geen TomTom moet gebruiken of dat het niet handig kan zijn.
Marianne
wij hebben de hallwag kaarten aangeschaft en een garmin met VS kaart. Google maps kijk ik de avond nog wel op de ipad. Nog dik twee weken en dan is het zover!
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Ik reageerde vooral hierop:Martin & Marianne schreef:Ik lees nergens dat dit als probleem van de TomTom aangemerkt wordt.
Ik reageerde vooral op deze opmerking van Sanne1984:
"Voor ons is dit de allereerste keer dat we een dergelijke Roadtrip gaan maken.. Spannend en avontuurlijk ten top voor ons, en de hulp van een TomTom ( naast een kaart/Road MacNelly) is bij ons dan ook zeer welkom. Zeker ivm aangegeven reistijden/wegsnelheden e.d."
Mijn punt was dat de TomTom maar slechts ten dele een hulp in dat laatste is. Ik zeg niet dat je geen TomTom moet gebruiken of dat het niet handig kan zijn.
Dit vind ik een raar, vanzelfsprekend en zinloos statement. Wat was je punt hier precies? "Een tomtom kan niet weten hoe lang je ergens stopt onderweg, dus bijgevolg is de rijtijd die een tomtom aangeeft onbetrouwbaar en gebruik je hem beter niet". Dat is wat ik las. Of: "een tomtom kan niet weten hoe lang je ergens stopt onderweg, dus je moet zelf de tijd van je stops bij die rijtijd rekenen hé!" (alsof we zelf niet meer in staat zijn tot logisch redeneren eens de tomtom aangesloten is...) Vandaar, ik vond het een raar statement... Jouw uurwerk kan toch ook niet voor jou berekenen hoeveel liter benzine er nog in je auto zit?Martin & Marianne schreef:Wat je onderweg doet is echter het meest bepalend voor hoe laat je ergens aankomt en dat kan de TomTom niet voor je berekenen
Laat ons hopen voor de mensheid dat dit om uitzonderingen gaat.Martin & Marianne schreef:En ja, ik ken mensen die blind varen op hun navigatiesysteem en mensen die zo op hun smartphone turen dat ze geen idee hebben waar ze zijn.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
Blog // Photo Album
Blog // Photo Album
Vanzelfsprekend zetten we onze hersenen niet "uit" en gebruiken we, naast de TomTom en wegenkaarten, ook ons gezonde verstand
Als de TomTom een toegestane snelheid 100 KM aangeeft en we begeven ons op een smal kronkelweggetje, zullen we heus wel zachter gaan rijden.. ( 95 ofzo..
)
Als de TomTom een toegestane snelheid 100 KM aangeeft en we begeven ons op een smal kronkelweggetje, zullen we heus wel zachter gaan rijden.. ( 95 ofzo..

- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
95 mijl.Sanne1984 schreef:Als de TomTom een toegestane snelheid 100 KM aangeeft en we begeven ons op een smal kronkelweggetje, zullen we heus wel zachter gaan rijden.. ( 95 ofzo..)
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
O ja! Haha! Kijk, daar gaan we alOld Faithful schreef:95 mijl.Sanne1984 schreef:Als de TomTom een toegestane snelheid 100 KM aangeeft en we begeven ons op een smal kronkelweggetje, zullen we heus wel zachter gaan rijden.. ( 95 ofzo..)
![]()

- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Dat zijn dan extra inkomsten voor de staat (of land, wie die boetes ook mag innen) hé.Old Faithful schreef:95 mijl.Sanne1984 schreef:Als de TomTom een toegestane snelheid 100 KM aangeeft en we begeven ons op een smal kronkelweggetje, zullen we heus wel zachter gaan rijden.. ( 95 ofzo..)
![]()
Ik zou trouwens voor alle zekerheid op de borden langs de weg letten en niet vertrouwen op wat TT als snelheid aangeeft.
Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar juist in Amerika wordt dat niet altijd even duidelijk aangegeven vind ik. Zo vaak zit ik op een weg en vraag ik mij af hoe hard je daar mag rijden. In Nederland is het in het algemeen aan de markering op de weg al te zien.Doockles schreef:Ik zou trouwens voor alle zekerheid op de borden langs de weg letten en niet vertrouwen op wat TT als snelheid aangeeft.
Overigens geeft TomTom in de steden in Amerika over het algemeen goed de maximum snelheid aan die gereden mag worden.
Roland
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Oh wij kwamen toch altijd borden genoeg tegen onderweg. Zal misschien van plaats tot plaats afhangen. 
Onze reisverslagen:
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op de meeste doorgaande wegen wordt het in het algemeen wel (regelmatig) aangegeven. Maar als ik bijv. bij de familie in de buurt op de binnenwegen rijd mis ik ze toch vaak. Meestal probeer ik dan een snelheid aan te houden waarmee ik alle kanten op kan (45 - 60 mph).
Roland
Roland