GPS echt nodig??

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14338
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Coyote »

vana schreef:Als je alleen de snelste route rijdt mis je naar mijn idee een paar mooie routes.
Wij proberen juist zo min mogelijk over de snelweg te rijden.
En daarom is Tyre ook zo'n handig programma voor de TomTom. Van te voren bekijk je de Hallwag kaarten voor leuke scenic routes en geeft in Tyre aan dat je daar langs wilt rijden. Vervolgens sla je die routes op in TomTom en kun je met je TomTom de mooiste routes rijden. Het vergt enige voorbereiding maar dat doen we toch al met een vakantie naar Amerika. :D

Voor mij is een GPS eigenlijk ook een onmisbaar iets geworden. Zelfs in Nederland gebruik ik 'm dagelijks naar het werk. Ik vind het nl. altijd prettig als ik weet hoe laat ik bij de bestemming ben. Een aantal jaren geleden was TomTom in Amerika daar niet zo nauwkeurig mee. De laatste jaren is het kaartmateriaal/software kennelijk verbeterd en klopt de tijdsberekening heel goed.

Ook in bergen met haarspeldbochten vind ik het een uitkomst. Ik zie van te voren al wat voor bocht eraan komt en kan daar mijn snelheid op aanpassen. Erg handig. :)

Nee, geen rit in Amerika zonder TomTom voor mij. Ik gebruik 'm altijd en zou ook niet meer zonder willen. :mrgreen:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Ook in bergen met haarspeldbochten vind ik het een uitkomst. Ik zie van te voren al wat voor bocht eraan komt en kan daar mijn snelheid op aanpassen. Erg handig.
Dat vertelde manlief ook, je anticipeert beter, en dat zal hij straks ook wel fijn vinden door de Alpen en in Toscane. en ik hoef niet steeds meer te zeggen; pas op straks komt er een bocht! Maar ik blijf wel kaartlezen hoor :wink:
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door MichelH »

Ik zal nooit zeggen dat je een GPS echt nodig hebt, aangezien er bepaalde punten in de reis zijn dat je er toch niets aan hebt of geen verbinding hebt met satellieten. Zo hadden wij er bv. op de Cottonwood Canyon Road niets aan omdat we geen verbinding hadden, dus moesten we het wel met de kaart doen.
Ik vind het vooral in de steden wel erg handig om er een te hebben. Wij hebben destijds bij de Walmart een TomTom aangeschaft voor 120 dollar en we kunnen hem altijd gebruiken voor als we terug gaan naar de VS.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door vana »

Bij ons was het precies andersom. TomTom zei dat we een bepaalde weg in moesten, maar volgens Ger had die er geen verstand van.
Achteraf had tomTom altijd gelijk 8)

Marjon
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Tomtom? :shock:
In ons geval had IK altijd gelijk :mrgreen:

NB lees net in de krant nog een reden waarom je GEEN Tomtom moet gebruiken :shock:
Het leidt toch af; want je gaat je bv. afvragen zei het ding nu links of rechts af. Uit onderzoek zou blijken dat door al die apparaten in de auto meer ongelukken te gebeuren, niet alleen door mobieltjes, zelfs door handsfree bellen, en dus ook door GPS.

Kijk een ouderwetse ruzie over links of rechts hield je tenminste geconcentreerd :mrgreen:
Thamar
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 aug 2010, 20:37

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Thamar »

Ook rekenen dat veel mensen constant naar dat scherm zitten kijken, erop tokkelen als ze aan het rijden zijn, dat ding bal in het gezichtveld zit, de radio te luid staat en dat ze ondertussen ook nog aan het bellen zijn ;)
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7979
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Pete.Z »

Over een poosje is deze hele discussie overbodig, omdat dan iedereen navigatie op zijn of haar telefoon heeft, en het dus altijd bij je hebt..... :wink:
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

tuurlijk, eens wordt nu vroeger, en is vandaag geschiedenis :wink:
maar
misschien vinden we het dan wel juist weer spannend om het zonder te doen,
soort historische ontdekkingstocht met paard,huifkar,postkoets, of een auto op benzine....
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Isis »

Nou mijn telefoon met GPS werkte mooi niet in delen van Utah..

En over die huifkar.. Thuul nee dat ga ik niet doen. Ik las bij GCNP een aanplak ding over vroeger. Toen deden ze er 12 uur over om naar het eerste hotel aan de grand Canyon te komen (uit Flagstaff). Doe mij dan maar een wat rammelende camper met koelkast. :thumbup:
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Rob »

Toen deden ze er 12 uur over
Was wel over een karrespoor, nu ligt er een mooie asfaltweg :lol:
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Asfalt, wat ouderwets zeg, nee tegen die tijd dat ik dergelijke nostalgische zaken ga doen dan vliegen we rond als de Jetsons, geen GPS meer nodig hoor :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iwan & Evelien
Amerikafan
Berichten: 264
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:47
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Iwan & Evelien »

Columbus had geen GPS, en toch heeft hij de Amerika gevonden.....

Zoals velen al zeiden: Tien jaar geleden ging ook iedereen zonder TomTom op vakantie naar Amerika, dus noodzakelijk is het niet. Het gebruik van de GPS heeft ook enkele nadelen. Tijdens de reis met m'n vader hebben we alles met de TomTom gedaan. Ik heb alles gereden zodat hij om zich heen kon kijken en kon genieten. Maar achteraf beklaagde hij zich dat hij helemaal geen gevoel heeft bij waar hij nou is geweest. De bezienswaardigheden weet hij wel te benoemen, maar hij kan ze niet op een kaart aanwijzen. Het gevoel van plaats en afstand verlies je dus een beetje door de TomTom.

Daar staat tegenover dat de POI's in TomTom een geweldige aanwinst zijn. 's Morgens naar de dichtstbijzijnde Starbucks navigeren is met één druk op de knop een makkie. Ook de informatie over afstand en tijd maakt het soms makkelijk om te bepalen of je onderweg of op je bestemming een restaurant wilt gaan zoeken. En of je wilt pushen naar het hotel, of dat je onderweg een overnachting neemt. Verder namen wij nog wel eens een hotel uit zo'n Roomsaver couponnenboekje, en dan is het verdomd handig als je gewoon het adres in kunt typen.

Het is dus aan jezelf de keuze of je het gemak vindt opwegen tegen de kosten van een TomTom. Ik zeg ja, maar een ander kan daar heel verschillend over denken.

Wellicht een tip: Koop een TomTom in de USA en verpats het ding hier via Alles Amerika. Dan hebt je voor twee of drie tientjes zo'n ding "gehuurd". Als je hem niet wilt verkopen dan kun je hem hier ook nog gaan verhuren.

Groetjes,
Iwan
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Zo dat vind ik nou eens een goede beschrijving inderdaad hoe het voelt. Helemaal gelijk. Zowel plus als minpunten

Wij hebben een in Amerika gekochte TomTom op marktplaats gekocht met USA kaart ( mijn man dan want ik wilde natuurlijk niet in eerste instantie :roll: )
en nu staat er dus de WestEuropa kaart op inmiddels.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door vana »

Iwan & Evelien schreef:Columbus had geen GPS, en toch heeft hij de Amerika gevonden.....

Ja maar hij was op weg naar Indië, dus een TomTom was misschien wel beter geweest 8)
Gebruikersavatar
Iwan & Evelien
Amerikafan
Berichten: 264
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:47
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Iwan & Evelien »

Haha, goeie !

Maar ieder nadeel heeft z'n voordeel, blijkt hieruit maar weer. Zonder TomTom kom je nog eens op onverwachte plekjes terecht die je kunnen verrassen.

Oh ja, over (negatief) verrassen gesproken: Met de TomTom kun je wel wat makkelijker zorgen dat je uit de "foute wijken" blijft met je auto. Lijkt me in New York, Miami en Los Angeles niet onverstandig......

Jeetje, weer een nadeel en voordeel tegelijk.

Smile,
iwan
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7979
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Pete.Z »

Ik zit, naar aanleiding van deze regelmatig voorkomende discussie, eens na te denken over alle reizen en vakanties die ik sinds 1984 heb gemaakt, en kom tot de conclusie dat het ontbreken van een GPS mij op plekken heeft gebracht die ik anders nooit had gevonden, en die ik nooit had willen missen. :mrgreen:

Ik zit nog dagelijks op de weg, beroepshalve, en kom door heel Nederland, en soms Europa, en zou dan voor geen goud mijn navigatie willen missen, maar als er aan mij gevraagd word of op vakantie, en specifiek in de US, navigatie nodig is, blijf ik toch nee zeggen.

Kunnen we geen sticky maken van dit topic, zodat we volgende maand niet weer de hele discussie voeren trouwens? :wink: :wink:
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: GPS echt nodig??

Bericht door elninjoo »

Zonder TomTom kom je nog eens op onverwachte plekjes terecht die je kunnen verrassen.
Ik durf juist met TomTom lekker te gaan dwalen, omdat ik weet dat als ik 't zat ben, Tommetje me weer naar de goeie weg kan brengen.
Gebruikersavatar
Iwan & Evelien
Amerikafan
Berichten: 264
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:47
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Iwan & Evelien »

elninjoo schreef:Ik durf juist met TomTom lekker te gaan dwalen, omdat ik weet dat als ik 't zat ben, Tommetje me weer naar de goeie weg kan brengen.
Yep, da's een hele goeie !!

Eigenlijk zou de conclusie kunnen luiden dat je het best een TomTom mee op reis neemt, en hem aan zet wanneer het je uitkomt. Laat je niet vastpinnen door TomTom, maar zorg tegelijk dat je niet zonder zit op momenten dat je hem goed zou kunnen gebruiken.

Kun je hier op het forum eigenlijk een poll maken ? Dan zou je de meningen kunnen peilen van alle bezoekers.

Cheers,
Iwan
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14338
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Coyote »

Bij mij gaat de TomTom aan zodra ik 's ochtends in de auto stap en pas weer uit als ik op de bestemming ben. :mrgreen:

Ik merk overigens ook dat je wat 'luier' wordt ten aanzien van de wegen (nr.'s en namen). Gelukkig spreekt mijn huidige TomTom-versie de straatnamen en wegnr.'s allemaal uit (ook in Amerika) zodat ik toch beter onthoud waar ik rijd/reed. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Zeg stel je voor dat hij alleen maar Indié had ontdekt die Columbus, hadden we nooit een New York gehad met Nederlandse namen en zo :shock: trouwens die Nederlanders noemden destijds de boel West-Indië hoor........
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer