Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Brand vlakbij Yosemite NP
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Re: Evacuaties na branden bij Yosemite
In het nieuws:
http://www.ktvu.com/news/17006213/detail.html
Op de website van de National Park Service, betreffende Yosemite NP:
http://www.nps.gov/yose/parkmgmt/2008fire.htm
http://www.ktvu.com/news/17006213/detail.html
Op de website van de National Park Service, betreffende Yosemite NP:
http://www.nps.gov/yose/parkmgmt/2008fire.htm
- gondelier
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: Brand vlakbij Yosemite NP
Ik hoor net dat er weer een grote brand heerst in de buurt van Yosemite, bij telegraph? Iemand een idee waar dit ligt, zie het zo gauw niet terug.
Kan het op Mapquest ook niet vinden, maar vanochtend op het nieuws hadden ze het erover dat de brand nu nog ca. 30 km van het park verwijderd was....gondelier schreef:Ik hoor net dat er weer een grote brand heerst in de buurt van Yosemite, bij telegraph? Iemand een idee waar dit ligt, zie het zo gauw niet terug.
Edit: Link van het NOS nieuws met filmpje:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... emite.html
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
- RiverCola
- Amerika-expert
Beste Amerikagangers,
Zojuist was op het Nederlandse nieuws te zien dat de branden bij Yosemite nog steeds hardnekkig voortduren. Gisteren zeiden ze dat het park was gesloten voor bezoekers, maar vandaag werd gemeld dat de ergste brand in de buurt was van Midpines (huizen verwoest? bewoners ge-evacueerd? ik weet het niet meer precies). Ze zeiden dat het park gewoon geopend was voor bezoekers, in tegenstelling tot gisteren. Midpines ligt, zag ik net op de kaart, niet heel erg dichtbij de vallei.
Ik hoop dat jullie reis gewoon doorgang kan vinden!
Ilana
Zojuist was op het Nederlandse nieuws te zien dat de branden bij Yosemite nog steeds hardnekkig voortduren. Gisteren zeiden ze dat het park was gesloten voor bezoekers, maar vandaag werd gemeld dat de ergste brand in de buurt was van Midpines (huizen verwoest? bewoners ge-evacueerd? ik weet het niet meer precies). Ze zeiden dat het park gewoon geopend was voor bezoekers, in tegenstelling tot gisteren. Midpines ligt, zag ik net op de kaart, niet heel erg dichtbij de vallei.
Ilana
Op het Belgische nieuws stond er mariposa als onderschrift bij de reportage.RiverCola schreef:Beste Amerikagangers,
Ilana
Het is een hardnekkig vuur door de grootte droogte in Californie.
Het is de droogste zomer in jaren zei men ...
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
- gondelier
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zie op de site van Yosemite niets terug, dat ze dicht zijn geweest. Vuur komt wel heel dicht bij. Ik vind dit altijd zo vreselijk voor die mooie natuur, en de inwoners. Over een week zitten we daar, hoop dat het dan onder controle is.
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
* NOTE als mod:
Vanmorgen heeft Anouschka een topic geopend met als titel "Evacuaties na branden bij westingang Yosemite NP". Daarop had ik een reactie gegeven met links naar een Amerikaans nieuwsbericht en een bericht op de website van de National Park Service.
Ik zie nu, dat er reacties over de nieuwe brand bij de westingang van het Yosemite NP in dit oudere topic zijn geplaatst en heb daarom de twee topics samengevoegd.
Vanmorgen heeft Anouschka een topic geopend met als titel "Evacuaties na branden bij westingang Yosemite NP". Daarop had ik een reactie gegeven met links naar een Amerikaans nieuwsbericht en een bericht op de website van de National Park Service.
Ik zie nu, dat er reacties over de nieuwe brand bij de westingang van het Yosemite NP in dit oudere topic zijn geplaatst en heb daarom de twee topics samengevoegd.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wij staan nu in Gilroy en rijden morgen in principe naar Yosemite Wawona Campground. Volgens de site van NPS:
Telegraph Fire Burning Outside (West) of Yosemite National Park
The Telegraph Fire, located approximately 25 miles west of Yosemite National Park in the community of Midpines began on Friday, July 25. This fire continues to burn in the Merced River drainage, on both sides of the river. The fire is burning with a rapid rate of spread in multiple directions.
The current fire situation is as follows (as of 7/28 at 6:30am):
Acreage: 26,130 acres
Containment: 10%
Administration/Management: CAL FIRE Madera-Mariposa-Merced Unit
Yosemite National Park roads, trails, and services are open. Regional air quality may be compromised due to the fire, with hazy conditions throughout parts of the park.
Aangezien wij in Wawona en de nacht daarop in Yosemite Upper Pines geen Internet hebben, kan ik helaas niet gelijk na aankomst laten weten hoe de situatie daar is. Ik hoop wel dat wij Yosemite in kunnen, is toch één van de hoogtepunten van onze reis.
Telegraph Fire Burning Outside (West) of Yosemite National Park
The Telegraph Fire, located approximately 25 miles west of Yosemite National Park in the community of Midpines began on Friday, July 25. This fire continues to burn in the Merced River drainage, on both sides of the river. The fire is burning with a rapid rate of spread in multiple directions.
The current fire situation is as follows (as of 7/28 at 6:30am):
Acreage: 26,130 acres
Containment: 10%
Administration/Management: CAL FIRE Madera-Mariposa-Merced Unit
Yosemite National Park roads, trails, and services are open. Regional air quality may be compromised due to the fire, with hazy conditions throughout parts of the park.
Aangezien wij in Wawona en de nacht daarop in Yosemite Upper Pines geen Internet hebben, kan ik helaas niet gelijk na aankomst laten weten hoe de situatie daar is. Ik hoop wel dat wij Yosemite in kunnen, is toch één van de hoogtepunten van onze reis.
Jan Gijs
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Hallo Allemaal, Wij zijn druk bezig met onze rondreis in de ZW van the States. So far extremelly well!!!!
Morgen willen we naar Yosemite Parc en zijn druk doende hier in Bridgeport en Lee Vining de locals lastig te vallen om informatie te verkrijgen over de bosbranden. Er word best wel laconiek over gedaan. Meestal wordt de vraag beantwoord "Oh it happens every year" en "it's natures course".
We hebben inmiddels begrepen dat er in het parc nauwelijks elektra is. Maar dat de wegen gewoon zijn geopend.
We gaan morgenvroeg gewoon richting de tioga pass en we zien wel waar het schip strand.
Door de zuidelijke wind gaat de rook wel allemaal richting het noorden en schijn je in het parc er niet al teveel last van te hebben
groetjes
Robert Jan
Morgen willen we naar Yosemite Parc en zijn druk doende hier in Bridgeport en Lee Vining de locals lastig te vallen om informatie te verkrijgen over de bosbranden. Er word best wel laconiek over gedaan. Meestal wordt de vraag beantwoord "Oh it happens every year" en "it's natures course".
We hebben inmiddels begrepen dat er in het parc nauwelijks elektra is. Maar dat de wegen gewoon zijn geopend.
We gaan morgenvroeg gewoon richting de tioga pass en we zien wel waar het schip strand.
Door de zuidelijke wind gaat de rook wel allemaal richting het noorden en schijn je in het parc er niet al teveel last van te hebben
groetjes
Robert Jan
Laatst gewijzigd door rjk45 op 29 jul 2008, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Het laatste nieuws van NPS:
Yosemite Fire Update -
Yosemite is OPEN
~updated: Monday, July 28, 2008 @ 6 pm
Yosemite is open in spite of the large wildfire, labeled the Telegraph Fire, located just outside the park boundaries.
ROAD CONDITIONS:
Most roads into and out of Yosemite National Park remain open (Hwys 41, 120). Hwy 140, outside of the park, is temporarily closed in order to aid in fire suppression. The road is expected to reopen Tuesday morning.
ELECTRIC POWER:
The National Park Service is hopeful that full electric power will be restored to all of Yosemite Valley and Glacier Point by late Monday evening, July 28.
FOOD SERVICE:
All food service operations in Yosemite Valley remain open with the exception of the Village Grill, Degnan’s Loft, the Happy Isles Snack Stand and Glacier Point.
SHOWERS:
Guests seeking warm showers may visit the shower house at the Curry Village pool for free showers. Please note long lines may prevail based on availability.
AIR QUALITY:
Yosemite’s air quality has varied a great deal since the Telegraph fire started, on Friday, July 25, 2008.
Yosemite Fire Update -
Yosemite is OPEN
~updated: Monday, July 28, 2008 @ 6 pm
Yosemite is open in spite of the large wildfire, labeled the Telegraph Fire, located just outside the park boundaries.
ROAD CONDITIONS:
Most roads into and out of Yosemite National Park remain open (Hwys 41, 120). Hwy 140, outside of the park, is temporarily closed in order to aid in fire suppression. The road is expected to reopen Tuesday morning.
ELECTRIC POWER:
The National Park Service is hopeful that full electric power will be restored to all of Yosemite Valley and Glacier Point by late Monday evening, July 28.
FOOD SERVICE:
All food service operations in Yosemite Valley remain open with the exception of the Village Grill, Degnan’s Loft, the Happy Isles Snack Stand and Glacier Point.
SHOWERS:
Guests seeking warm showers may visit the shower house at the Curry Village pool for free showers. Please note long lines may prevail based on availability.
AIR QUALITY:
Yosemite’s air quality has varied a great deal since the Telegraph fire started, on Friday, July 25, 2008.
Jan Gijs
- gondelier
- Amerikakenner
- Contacteer:
even off-topic: begrijp ik goed dat iedereen gebruik kan maken van de douches bij Curry Village? dat is prettig als je daar overnacht, zoals wij. Dan sta je wel even in de rij.SHOWERS:

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Doe maar rustig hoor "amerikagek"
Wij hebben onze hele vakantie nog nergens voor in de rij moeten staan.
Wij zijn nu sinds 18-7 onderweg van LA naar GC naar Bryce naar DV en nu slapen we (bijna) bij Yosemite in de buurt.
Das bridgeport want in Lee Vining hadden ze geen motel met zwembad (iets wat we the kids hadden beloofd)
En we wilden ook Mono Lake even zien (tegenvaller trouwens, wel grappig al die "Brine flies")
We komen amper medelanders tegen. Wel duitsers en fransosen en Italianen.
Wij hebben tot nu toe nog nergens voor in de rij hoeven staan. (zelfs niet in Seaworld)
Wij vinden het erg rustig.
Kan aan ons liggen hoor.
Hebben uren gereden zonder iemand tegen te komen.
Death Valley leek inderdaad compleet verlaten.
We waren de enige in het visitor centre!!!!!????????
Heb trouwens net ff mijn creditcard uitgaven gechecked!! Tis nog voordeliger als we dachten.....
Oeps ga ff of topic, krijg je als je zo enthousiast bent over the USA.
Allemaal nog prettige vakantie.
Morgen Yosemite en dan door naar SF
gr
Robert Jan
Wij hebben onze hele vakantie nog nergens voor in de rij moeten staan.
Wij zijn nu sinds 18-7 onderweg van LA naar GC naar Bryce naar DV en nu slapen we (bijna) bij Yosemite in de buurt.
Das bridgeport want in Lee Vining hadden ze geen motel met zwembad (iets wat we the kids hadden beloofd)
En we wilden ook Mono Lake even zien (tegenvaller trouwens, wel grappig al die "Brine flies")
We komen amper medelanders tegen. Wel duitsers en fransosen en Italianen.
Wij hebben tot nu toe nog nergens voor in de rij hoeven staan. (zelfs niet in Seaworld)
Wij vinden het erg rustig.
Kan aan ons liggen hoor.
Hebben uren gereden zonder iemand tegen te komen.
Death Valley leek inderdaad compleet verlaten.
We waren de enige in het visitor centre!!!!!????????
Heb trouwens net ff mijn creditcard uitgaven gechecked!! Tis nog voordeliger als we dachten.....
Oeps ga ff of topic, krijg je als je zo enthousiast bent over the USA.
Allemaal nog prettige vakantie.
Morgen Yosemite en dan door naar SF
gr
Robert Jan
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
ik dacht dat niet-huurders een kleine bijdrage moeten betalen voor de douches en het zwembad. Je moet altijd je sleutel laten zien als je binnen gaat, dat zal wel een reden hebben hégondelier schreef:even off-topic: begrijp ik goed dat iedereen gebruik kan maken van de douches bij Curry Village? dat is prettig als je daar overnacht, zoals wij. Dan sta je wel even in de rij.SHOWERS:
Hans
Weblog Zuidwesten van 6 tot en met 28 Juni 2009: http://reizen.deveuster.eu
Wij zijn de afgelopen dagen in Yosemite geweest. Er blijkt al vanaf zaterdag brand te woeden, de 140 vanaf Merced is vrijwel constant afgesloten geweest.
We zijn maandag in El Portal aangekomen via de 120 (noord), vanuit Yosemite was het hele dal één groot rookgat.
Eenmaal aangekomen bij de Cedar Lodge regende het lichtjes as, het stonk vreselijk. Er was al 2 dagen geen stroom, het leek wel een vluchtelingenkamp. Mensen in de rij bij de cafeteria, waar je (als je geluk had) kon worden opgelicht voor een broodje: 2 voor 19 dollar...
We moesten wel blijven, aangezien het avond was. Volgende ochtend uitgechecked, 30 dollar refund gekregen, en op de bonnefooi naar de vallei.
Overigens, de 140 was toen even 's morgens open, maar sloot weer voor 9 uur wegens de zon en de wind die opkwam.
In de vallei viel het gelukkig mee, dus geprobeerd bij Curry Village. Daar konden we 1 nacht een kamer krijgen met bad, in het huis naast de receptie. De tweede nacht in een cabin met bad. De eerste had stroom, net als bijna de hele vallei (op generatoren), de cabin helaas niet. Wel spannend trouwens, pikdonker...
De twee dagen dat we er waren was de 140 gesloten, vanmorgen (donderdag 31/7) was hij open. De vallei had ook wel wat rookoverlast, dus mooie views waren er niet. Alles had een lichte mist ervoor. El Cap en Half dome waren wel gewoon zichtbaar, maar we zijn maar niet naar Glacier point gegaan. Wel naar de mariposa grove, daar was geen overlast. En gisteren de Mist trail, ook daar viel het erg mee. In Curry village ook geen overlast, op de stroom na dan (pizza point en zo waren gewoon open) en die lichte mist die gelukkig boven de bomen hing.
Al met al was de eerste nacht een verschrikking, maar gelukkig kregen we daarna toegang tot anders onbereikbare kamers! Op een beetje stank na twee hele leuke dagen gehad, 1 beer gezien, een stel herten, ''s avonds bij de pizza point een wasbeer, en allemaal op 1 meter afstand (die beer wat verder gelukkig, een meter of 6. Het was maar een pubertje). Yosemite is een zeer professionele business, en erg klantvriendelijk. De Cedar lodge niet. Wat een ramphotel! Bij het inchecken kregen we een handvol theelichtjes en de mededeling dat we het wel zouden horen als er geevacueerd werd.
Volgens Yosemite fun is de 140 open: http://www.yosemitefun.com/weather_in_yosemite.htm
Maar reken er niet op dat hij open blijft.
John (vanuit een warm Bishop onderweg naar DV).
We zijn maandag in El Portal aangekomen via de 120 (noord), vanuit Yosemite was het hele dal één groot rookgat.
Eenmaal aangekomen bij de Cedar Lodge regende het lichtjes as, het stonk vreselijk. Er was al 2 dagen geen stroom, het leek wel een vluchtelingenkamp. Mensen in de rij bij de cafeteria, waar je (als je geluk had) kon worden opgelicht voor een broodje: 2 voor 19 dollar...
We moesten wel blijven, aangezien het avond was. Volgende ochtend uitgechecked, 30 dollar refund gekregen, en op de bonnefooi naar de vallei.
Overigens, de 140 was toen even 's morgens open, maar sloot weer voor 9 uur wegens de zon en de wind die opkwam.
In de vallei viel het gelukkig mee, dus geprobeerd bij Curry Village. Daar konden we 1 nacht een kamer krijgen met bad, in het huis naast de receptie. De tweede nacht in een cabin met bad. De eerste had stroom, net als bijna de hele vallei (op generatoren), de cabin helaas niet. Wel spannend trouwens, pikdonker...
De twee dagen dat we er waren was de 140 gesloten, vanmorgen (donderdag 31/7) was hij open. De vallei had ook wel wat rookoverlast, dus mooie views waren er niet. Alles had een lichte mist ervoor. El Cap en Half dome waren wel gewoon zichtbaar, maar we zijn maar niet naar Glacier point gegaan. Wel naar de mariposa grove, daar was geen overlast. En gisteren de Mist trail, ook daar viel het erg mee. In Curry village ook geen overlast, op de stroom na dan (pizza point en zo waren gewoon open) en die lichte mist die gelukkig boven de bomen hing.
Al met al was de eerste nacht een verschrikking, maar gelukkig kregen we daarna toegang tot anders onbereikbare kamers! Op een beetje stank na twee hele leuke dagen gehad, 1 beer gezien, een stel herten, ''s avonds bij de pizza point een wasbeer, en allemaal op 1 meter afstand (die beer wat verder gelukkig, een meter of 6. Het was maar een pubertje). Yosemite is een zeer professionele business, en erg klantvriendelijk. De Cedar lodge niet. Wat een ramphotel! Bij het inchecken kregen we een handvol theelichtjes en de mededeling dat we het wel zouden horen als er geevacueerd werd.
Volgens Yosemite fun is de 140 open: http://www.yosemitefun.com/weather_in_yosemite.htm
- GPJ73
- Amerikakenner
- Contacteer:
Een grote ramp voor de natuur maar ook voor je persoonlijk een grote teleurstelling lijkt meweimar schreef:
.....

Over precies een maand hopen we bij Yosemite te zijn met hopelijk betere omstandigheden...

De natuur vindt het denk ik niet zo erg, die is er zelfs bij gebaat. Hoort bij het eco-systeem hier. Normaal gesproken zou het vaker afbranden, maar nu kunnen de bossen flink 'brandstof' opbouwen, de mens zorgt er voor dat branden gesmoord worden. Dit soort branden wordt nu bijna niet te controleren door de opgebouwde brandstapel. Zie ook de moeite die bij Big Sur moest worden gedaan om het uit te krijgen. (De Telegraph brand is trouwens wel door mensen veroorzaakt, door schieten, target shooting).GPJ73 schreef: Een grote ramp voor de natuur maar ook voor je persoonlijk een grote teleurstelling lijkt me
Over precies een maand hopen we bij Yosemite te zijn met hopelijk betere omstandigheden...
Persoonlijk leek het eerst een ramp in El Portal, maar eenmaal in de vallei is alles toch nog goedgekomen hoor!

Ik hoop voor allen natuurlijk wel dat het snel voorbij is!
Zo, nu eerst even ontbijten bij Denny's, en op naar Death Valley.
- Kokopelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
- Contacteer:
Bedankt John voor je duidelijk uitleg, ik krijg nu een beetje een beeld hoe het er daar aan toe gaat.weimar schreef:Wij zijn de afgelopen dagen in Yosemite geweest...
Over precies een maand zitten wij in Yosemite, afwachten maar hoe eea zich ontwikkeld.
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 > reisverslagen
- GPJ73
- Amerikakenner
- Contacteer:
John ook bedankt vooor de info!Kokopelli schreef:Bedankt John voor je duidelijk uitleg, ik krijg nu een beetje een beeld hoe het er daar aan toe gaat.weimar schreef:Wij zijn de afgelopen dagen in Yosemite geweest...
Over precies een maand zitten wij in Yosemite, afwachten maar hoe eea zich ontwikkeld.
Grappig Kokopelli wij zijn dan ook in Yosemite wie weet zien we jullie nog

- Kokopelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
- Contacteer:
Dat is inderdaad grappig, wij zitten 3 en 4 sep in een cabin in Curry Village. Dus wie weet...GPJ73 schreef:Grappig Kokopelli wij zijn dan ook in Yosemite wie weet zien we jullie nog
In 2025 weer naar Florida.
- GPJ73
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wij zitten 2 en 3 september in Groveland, mocht je de AA-sticker op de achterkant van onze SUV zien rijdend in het park dan toeter je maarKokopelli schreef:Dat is inderdaad grappig, wij zitten 3 en 4 sep in een cabin in Curry Village. Dus wie weet...GPJ73 schreef:Grappig Kokopelli wij zijn dan ook in Yosemite wie weet zien we jullie nog

Nu maar hopen dat de bosbranden over zijn in september

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 25 Reacties
- 3172 Weergaves
-
Laatste bericht door Astatic
-