Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tips gevraagd voor hikings?
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Re: Tips gevraagd voor hikings?
Mijn vrouw en ik hebben ook telescopische (in elkaar schuivende) wandelstokken en die gaan al jaren mee op vakantie, zowel in Europa als naar de VS.
Beide paren zijn per stok ingeschoven iets korter dan 65 cm en gaan mee in de koffer of reistas.
Die van mijn vrouw hebben wij eens bij een Walmart in Amerika gekocht en zijn van prima kwaliteit. Het was de goedkoopste soort.
Voorbeeld huidige stokken bij Walmart: https://www.walmart.com/ip/Generic-Pair ... /186057094
Er zijn nog veel meer soorten en kwaliteiten bij de Walmart: https://www.walmart.com/browse/sports-o ... 16_5134773
Beide paren zijn per stok ingeschoven iets korter dan 65 cm en gaan mee in de koffer of reistas.
Die van mijn vrouw hebben wij eens bij een Walmart in Amerika gekocht en zijn van prima kwaliteit. Het was de goedkoopste soort.
Voorbeeld huidige stokken bij Walmart: https://www.walmart.com/ip/Generic-Pair ... /186057094
Er zijn nog veel meer soorten en kwaliteiten bij de Walmart: https://www.walmart.com/browse/sports-o ... 16_5134773
In 2013 twee paar Fizan Compact 4 stokken gekocht. Deze zijn vierdelig en inschuifbaar tot 49 cm, 169 gram/stuk. Met deze stokken hebben we heel veel gelopen. En ze waren op hikes ook makkelijk mee te nemen in de rugzak.
Afgelopen jaar hebben we van deze twee paar stokken één paar gemaakt: alle nog goedlopende onderdelen gecombineerd (er waren wat delen die minder goed liepen, waarschijnlijk toch ietsje verbogen). We hebben toen ook weer een paar nieuwe wandelstokken gekocht. Deze keer de Fizan Compact. Deze zijn driedelig en inschuifbaar tot een lengte van 58 cm, 158 gram/stuk. Ook deze passen nog in de koffer.
Het merk is ons goed bevallen. Ze zijn alleen wat lastig te krijgen in Nederland.
Afgelopen jaar hebben we van deze twee paar stokken één paar gemaakt: alle nog goedlopende onderdelen gecombineerd (er waren wat delen die minder goed liepen, waarschijnlijk toch ietsje verbogen). We hebben toen ook weer een paar nieuwe wandelstokken gekocht. Deze keer de Fizan Compact. Deze zijn driedelig en inschuifbaar tot een lengte van 58 cm, 158 gram/stuk. Ook deze passen nog in de koffer.
Het merk is ons goed bevallen. Ze zijn alleen wat lastig te krijgen in Nederland.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 3
OK bedankt. Die tot 49 cm inschuifbaar is wel ideaal maar wel een stuk duurder dan die van de Wallmart zie ik. Zullen kwalitatief ook wel beter zijn 
Hadden jullie die online gekocht dan of in Amerika zelf?

Hadden jullie die online gekocht dan of in Amerika zelf?
Wij hebben de wandelstokken online gekocht. Ze waren in 2013 wel wat goedkoper (rond de 40 euro per paar).
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat er zeker kwaliteitsverschil is tussen alle stokken, maar dat houdt niet in dat de duurste altijd het beste zijn voor jouw situatie.RuthdeLange schreef: ↑03 nov 2019, 15:55Ik zag niet te dure stokken bij Decathlon maar geen idee of er veel kwaliteitsverschil is.
Wij hebben hier toevallig twee paar Leki's en ik een paar van Black Diamond. Mijn eerste paar Leki-stokken kreeg na 30 jaar toch wat kuren. Voordat jullie allemaal denken dat ik stokoud ben, ik liep op mijn 20e al met stokken vanwege persisterende en onoplosbare knieklachten. De keus was toen óf met stokken óf niet meer de bergen in.
De variabelen in stokken zijn materiaal, demping, handvat vorm/materiaal/stand, handlussen materiaal, verstelsysteem, aantal segmenten, vervangbare punt, verwisselbare teller (rondje onderaan de stok).
De meeste stokken kun je behalve in elkaar schuiven, ook uit elkaar trekken. Voor onderhoud, of om ze makkelijker in je tas/koffer mee te nemen. De tijd dat de stokken als handbagage mee mochten ligt ver achter ons

Ga je voor een vakantie stokken aanschaffen? Dan zou ik eens langs de Decathlon (of Walmart) gaan en eens kijken of je daar iets naar je zin vindt.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens vergelijken!
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik vind demping bij een wandelstok maar niets. Ik gebruik zo'n stok toch vooral bij klimmen/dalen en bij ruig terrein, en dan wil ik gewoon dat de stok heel stijf is. Dat geeft toch meer stabiliteit.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor inschuifbare carbon Leki's.
Niet goedkoop, maar perfect inschuifbaar/verstelbaar, sterk en superlicht. We hebben er allebei één gebruikt bij de wandelingen in Bryce, Arches, Zion, White Pocket, etc. Dat beviel prima. Maakt net het verschil bij afdalen, afgronden etc. en de andere hand heb je nog vrij voor je drinken/camera/gps etc.
Niet goedkoop, maar perfect inschuifbaar/verstelbaar, sterk en superlicht. We hebben er allebei één gebruikt bij de wandelingen in Bryce, Arches, Zion, White Pocket, etc. Dat beviel prima. Maakt net het verschil bij afdalen, afgronden etc. en de andere hand heb je nog vrij voor je drinken/camera/gps etc.
@ stegemanstegeman schreef: ↑01 apr 2019, 12:11Bedankt voor de tip. Ik neem dit mee naar m’n afspraak met de orthopedisch instrumentenmaker![]()
Het is een zenuwbeklemming (mortonneuroom) en hypermobiliteitssyndroom , doorgezakte voet en brede voet. Blijkbaar net niet genoeg voor helemaal orthopedisch. Want dan kan het wel![]()
Op dit moment heb ik een durea sneaker voor erbij, extra breed (k), maar kan er helaas alleen een half uur op lopen...
Op de site van durea gaan wandelschoen en breedte k niet samen, maar ga het vragen voor de zekerheid.
Ik heb Ehlers Danlos syndroom (type 1 maar geeft deels dezelfde klachten als hypermobiliteitssyndroom; mijn voeten zijn nog “te goed” voor orthopedische schoenen, ik heb door de orthopedisch schoenmaker aangepaste extra brede merrell wandelschoenen. Off topic voor wandelen; hoe doe jij de lange vlucht qua nek/rug? Juist rechtstreeks of liever met overstap? Ik ben een beetje zoekende hierin.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Privé bericht gestuurd. Maar ivm de gevoeligheid migraine aanvallen voor ons altijd een rechtstreekse vlucht. Het is gauw teveel...
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Ik vind het ook niet echt prettig, aangezien ik de stokken voornamelijk bij afdalen gebruik.
Ik zie het wel vaker, met een stok lopen, maar het is qua belasting een stuk effectiever om met twee stokken te lopen. Wij lopen altijd met een rugzak en hebben dus nooit andere dingen in ons hand tijdens het lopen. Als er een langer en lastiger stuk is (klimmen/klauteren), waar ik beide handen vrij moet hebben, gaan de stokken aan de rugzak.
2019: rondom Las Vegas
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties