Allard schreef:Veel mensen vergeten het nadien terug op "0" in te stellen
Het zou zomaar kunnen dat die vergeetachtige mensen ook de "M" stand vergeten terug te stellen. Daarnaast is je methode wat omslachtiger. Camera's worden niet voor niets steeds verder doorontwikkeld volgens het principe "gemak dient de mens". De doorsnee consument doet liever minder dan meer handelingen.
Uiteraard zijn er vederlichte statieven met hoogwaardige intrinsieke kwaliteiten. Ik schreef het wat ongelukkig op. Ik bedoelde de hiermee relatief hoog komende ligging van het zwaartepunt van de opstelling t.o.v. de steunpunten. Maar bij windstilte en een trillingsvrije omgeving is dat niet zo'n probleem.
Laten we zeggen dat je ze allebei kan vergeten, maar de exposure compensation knop vergeet je wel al wat sneller

Op de meeste camera's heb je't trouwens helemaal niet door dat hij nog ingesteld staat op een negatieve of positieve waarde. De M-stand of A-stand vergeten, dat komt bijna niet voor om dat die mode-dial simpelweg opvalt. En nee, jouw principe geldt niet voor iedereen, want er zitten genoeg functies of opties in een moderne DSLR die veel mensen juist niet gebruiken. Ik ga er nog altijd van uit dat iemand die met een DSLR werkt ook technisch juist wil leren fotograferen, vroeg of laat betekent dat dus ook dat de M-mode er dus ook aan te pas komt. Het lijkt me dan ook beter dat die persoon er dan ook zo vroeg mogelijk mee begint om alles zélf in te stellen, al doende leert men. Dat de modale point-and-shoot fotograaf graag minder handelingen doet is juist, maar bij iemand die een DSLR gebruikt verwacht ik toch een bepaald niveau van welwillendheid om te leren.
Dus nee, ik ben't helemaal niet akkoord. Die exposure compensation knop heeft al menig fotograaf doen vloeken, ik probeer hem dus ook niet te gebruiken omdat ik't gewoon zélf instel.
Jenneke1 schreef:@Allard bedankt voor je uitgebreide reactie! Dus de belichtingscorrectieknop (weet waar die zit) is uiteindelijk gewoon een hulpmiddel om in de A stand de sluitingstijd te veranderen met als gevolg dat er meer of minder licht in de lens komt en dus over of onderbelichte foto's?
De foto's die je in Las Vegas hebt gemaakr zijn voor mij heel praktisch omdat je zo een beetje een indicatie hebt van welke instelling je moet hebben, want ik begrijp de theorie maar in de praktijk merk ik dat de camera niet altijd doet wat ik wil dat het doet.
Als je door je zoeker kijkt zie je normaal gezien een metertje staan. Dat gaat normaal gezien zo: -2 - - - -1 - - - 0 - - - +1 - - - +2
Je camera zal in een een automatische stand zoals de A-mode de belichting op "0" proberen te krijgen, maw een correcte belichting volgens zijn meter-systeem.
Maar als jij dat niet wil & jij wil de foto met opzet onder- of overbelichten, dan kan je via de exposure compensation knop (meestal aangegeven met een +/- symbool) de camera forceren om zichzelf af te regelen op de waarde die jij ingesteld hebt. Hij zal de sluitertijd, diafragma & ISO niet meer instellen om een belichting van "0" te verkrijgen, maar bv van "-2".
Zoals ik hierboven al zei werkt't prima, maar ik probeer het niet te gebruiken. Het gevaar schuilt er nu eenmaal in dat je het nadien weer vergeet op "0" in te stellen, met als gevolg dat al je foto's bv onderbelicht zullen zijn. Maar zolang jij iemand bent die zoiets nooit zou vergeten, dan is er geen enkel probleem natuurlijk.