Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
branden in west amerika
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: branden in west amerika
De luchtkwaliteit is vandaag weer verschrikkelijk. Ik merk dat mijn astma en mijn allergieën vandaag opspelen (kortademig, niezen, snotteren). Het is ook weer overal heiig door de rook. We zitten ook zo'n beetje tussen enkele brandhaarden in, dus behalve als de wind vanuit het oosten komt hebben we altijd last van de rook, in meerdere of mindere mate.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Sterkte! Kan me voorstellen dat die luchtkwaliteit vreselijk is nu.
Hier in NC is er een brand in Croatan forest, zo'n 130 mile hier vandaan en met bepaalde windrichtingen ruik je dat hier al. Dus bij jullie moet het helemaal heftig zijn.
Daar is 33 vierkante mile aan bos in de brand gegaan. (Wat ooit begon als een gecontroleerde brand.)
In de nieuwsverslageving hier worden ook de Colorado branden gemeldt en er werd verteld dat daar een brand is ontstaan door target shooting practice. Eén vonkje was genoeg?
Hier in NC is er een brand in Croatan forest, zo'n 130 mile hier vandaan en met bepaalde windrichtingen ruik je dat hier al. Dus bij jullie moet het helemaal heftig zijn.
Daar is 33 vierkante mile aan bos in de brand gegaan. (Wat ooit begon als een gecontroleerde brand.)
In de nieuwsverslageving hier worden ook de Colorado branden gemeldt en er werd verteld dat daar een brand is ontstaan door target shooting practice. Eén vonkje was genoeg?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Yep, en bij andere branden bestaat het vermoeden dat het wel eens brandstichting zou kunnen zijn. Als dat toch waar is, dan zou dat toch wel ongelofelijk zijn.
Het is hier echt gortdroog geweest, de afgelopen maanden. Maart is normaal de maand met de meeste sneeuwval, en we hebben nog geen 2.5 inch gehad. Daardoor is het overal ontzettend droog gebleven, waardoor de velden die normaliter nu nog fris groen moeten zijn, er al uitzien alsof het ergens eind september is.
Tel daarbij op de temperaturen van tegen de 40°C (en de laatste paar dagen zelfs meer dan 40) en de luchtvochtigheid van 5% overdag, en er is niet weinig voor nodig om een brandje te laten uitbreken...
Het is hier echt gortdroog geweest, de afgelopen maanden. Maart is normaal de maand met de meeste sneeuwval, en we hebben nog geen 2.5 inch gehad. Daardoor is het overal ontzettend droog gebleven, waardoor de velden die normaliter nu nog fris groen moeten zijn, er al uitzien alsof het ergens eind september is.
Tel daarbij op de temperaturen van tegen de 40°C (en de laatste paar dagen zelfs meer dan 40) en de luchtvochtigheid van 5% overdag, en er is niet weinig voor nodig om een brandje te laten uitbreken...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Het hangt ervanaf wanneer je hier denkt te zijn. De meeste branden zijn binnen een paar weken onder controle. Bovendien is er een kans dat zich op een nieuwe route ook bosbranden ontwikkelen...sep schreef:Wat een drama voor de mensen en de natuur daar, die branden...wij waren al eens in Portugal toen het halve land daar in brand stond en het is echt afschuwelijk. Natuur laat zich niet dwingen, dat blijkt maar weer.
Ik denk dat we zelf onze reisplannen gaan omgooien nu, en met een grote boog om de getroffen gebieden heen rijden (RMNP o.a.). Gelukkig is het enige waar we aan vastzitten het ophalen en een maand later weer terugbrengen van de auto in Denver, we kunnen dus heel wat kanten op. De hitte zal sowieso wel wennen zijn, vorig jaar hadden we gemiddeld 25 graden en dat was natuurlijk heerlijk. Ik lees nu 40 en hoger zelfs, wat ben je dan blij met airco!
In 1993 waren we met een motorhome in het zuiden van Arizona toen we dichtbij een grote bosbrand kampeerden. De camping was leeg en de eigenaar stond net op het punt om zelf te evacueren. We hoefden die nacht niet te betalen. Het was echter wel vreemd om alleen op die grote camping te staan, met de rode gloed van het vuur aan de horizon.
-
- Amerika-expert

Wij hebben ooit ons spulletje van een camping bij elkaar moeten graaien in Zuid Frankrijk. Ik vond het twee keer niks en was blij dat we er weg waren. Veel wegen waren toen ook niet meer open of versperd met brand haarden. Vond zelf die rode gloed in de verte juist griezelig.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Is dat geen 'mood lighting' dan? 

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-ontdekker
Hallo,
Wij vliegen volgende week Maandag naar Tucson, en rijden dan met onze camper naar Colorado, tenminste datvwas de bedoeling, we hebben deze route al een tijd geleden uitgestippeld.
Maar met al die branden daar vragen wij ons nu af of hetbwel verstandig is om die kant op te gaan.
Wat denken jullie, moeten wij onze route omgooien, en dan toch maar richting Californië gaan?
Danielle
Wij vliegen volgende week Maandag naar Tucson, en rijden dan met onze camper naar Colorado, tenminste datvwas de bedoeling, we hebben deze route al een tijd geleden uitgestippeld.
Maar met al die branden daar vragen wij ons nu af of hetbwel verstandig is om die kant op te gaan.
Wat denken jullie, moeten wij onze route omgooien, en dan toch maar richting Californië gaan?
Danielle
weet niet hoe je route eruit ziet maar ik zou in elk geval de omgeving manitou springs mijden.
van de brand bij fort collins zul je denk ikmweinig last hebben, highway 14 zou ik mijden
ze verwachten pas eind jullie volledige controle te hebben over deze brand.
verder kan ik niet veel meer terugvinden over de branden bij durango en estes park, ik neem aan dat de beaver entrance weer open is want op nps.gov zie ik er ook niets van terug
van de brand bij fort collins zul je denk ikmweinig last hebben, highway 14 zou ik mijden
ze verwachten pas eind jullie volledige controle te hebben over deze brand.
verder kan ik niet veel meer terugvinden over de branden bij durango en estes park, ik neem aan dat de beaver entrance weer open is want op nps.gov zie ik er ook niets van terug
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja, de Beaver Meadows ingang van RMNP bij Estes Park is inmiddels weer open, die is maar tijdelijk dicht geweest. De brand bij Estes is als het goed is onder controle, zo niet uit, door snelle inzet van enkele blushelicopters. Het vuur heeft RMNP zelf in ieder geval nooit bereikt, en in het park zelf zul je er ook nauwelijks tot geen last van hebben.
De branden bij Fort Collins zul je op zich inderdaad niet zo heel veel van merken, hoewel je - als je Peak to Peak richting Estes Park zou willen rijden - je denkelijk wel wat rook zou kunnen zien/ruiken/voelen als de wind in zuidelijke richting staat. Ook heb je kans dat de vergezichten iets minder mooi zullen zijn langs Peak to Peak door de rookontwikkeling, maar ook dat hangt helemaal van de wind(richting) af.
De branden bij Fort Collins zul je op zich inderdaad niet zo heel veel van merken, hoewel je - als je Peak to Peak richting Estes Park zou willen rijden - je denkelijk wel wat rook zou kunnen zien/ruiken/voelen als de wind in zuidelijke richting staat. Ook heb je kans dat de vergezichten iets minder mooi zullen zijn langs Peak to Peak door de rookontwikkeling, maar ook dat hangt helemaal van de wind(richting) af.
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bert&Hanny
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Staceybeesie, was dat soms in 2003 in Frejus?
Wij moesten toen echt vluchten van de camping met achterlating van onze spullen.
Bij het wegrijden van die camping zagen we het vuur razendsnel dichterbij komen, hele nare ervaring.
Bert
Wij moesten toen echt vluchten van de camping met achterlating van onze spullen.
Bij het wegrijden van die camping zagen we het vuur razendsnel dichterbij komen, hele nare ervaring.
Bert
- Nordschleife
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
We komen net van RMNP, de brand in Estes park is uit, het rookt alleen nog wat na.
Daarvoor waren we vlakbij Fort Collins, de avond was het nog een grote rookpluim en in de ochtend was de omgeving gehuld in een dikke mist.
Ook meerdere mensen tegen gekomen die geevacueerd waren.
Daarvoor waren we vlakbij Fort Collins, de avond was het nog een grote rookpluim en in de ochtend was de omgeving gehuld in een dikke mist.
Ook meerdere mensen tegen gekomen die geevacueerd waren.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Reisverslag ZW-USA 2014
-
- Amerika-expert
Ja! Joh dat is ook toevallig. De geur van de brand en het weg rijden in de hoop niks tegen te komen op de weg van de brand vandaan. Zal het niet snel vergeten.Bert&Hanny schreef:Staceybeesie, was dat soms in 2003 in Frejus?
Bert
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Evacuatie Colorado Springs (W), Manitou Springs, Woodlan
Ook in Utah en Arizona zijn er serieuze fire restrictions. Op weg naar de north rim van de GC werd ook heel duidelijk gemaakt dat roken "only in vehicle" mocht.Big Al schreef:Tussen haakjes, er geldt een rookverbod voor heel Colorado. Houdt je daar alsjeblieft aan.
Wij hebben gelukkig geen last gehad van branden onderweg. Hopelijk krijgen ze alles snel onder controle, want het is echt wel erg.

Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
- Robbielb
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Contacteer:
Wij zitten op dit moment in Clarksdale en wij hebben toch heel veel vuurwerk verkoop tenten gezien langs de wegen. Vanaf Atlanta, Nashville, Memphis tot aan hier een en al tent... Overigens zien we niet dat er verkocht wordt maar de tenten staan er al wel... En hier is het ook boven de 100F overdag!Dento schreef: Voor de 4th of July vieringen is het nog even afwachten wat er gaat gebeuren met vuurwerk. Privé vuurwerk is al niet toegestaan, maar vooralsnog gaan alle publieke vuurwerkshows nog gewoon door. Dat kan uiteraard nog allemaal veranderen in de komende anderhalve week.
Life is what happens to you while you're busy making other plans...
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september
http://www.robbiegoesamerica.nl
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september
http://www.robbiegoesamerica.nl
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Was natuurlijk niet zo slim om daar te gaan staan. Wildfire kan zich verplaatsen met 20km/u over grasvlaktes. Iets dat 's avonds aan de horizon een mooie rode gloed afgeeft, kan 's morgen aan je deur staanBig Al schreef:In 1993 waren we met een motorhome in het zuiden van Arizona toen we dichtbij een grote bosbrand kampeerden. De camping was leeg en de eigenaar stond net op het punt om zelf te evacueren. We hoefden die nacht niet te betalen. Het was echter wel vreemd om alleen op die grote camping te staan, met de rode gloed van het vuur aan de horizon.

USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
- lyan
- Amerikakenner
- Partner van: laguna62
- Aantal x V.S. bezocht: 28
- Contacteer:
Ook wij zijn net terug, in het Kaibab Forrest AZ mocht je alleen roken in de auto, en geen kampvuren.
Ik heb heel wat lopen niezen en snotteren dit jaar, ik dacht al dat het aan het weer, dat klopt dus lees ik hier.
Gelukkig hebben wij Manitou Spings nog wel kunnen bezoeken...
Ik heb heel wat lopen niezen en snotteren dit jaar, ik dacht al dat het aan het weer, dat klopt dus lees ik hier.
Gelukkig hebben wij Manitou Spings nog wel kunnen bezoeken...

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Ik zag daar wel iemand stiekum roken in een tentje......lyan schreef:Ook wij zijn net terug, in het Kaibab Forrest AZ mocht je alleen roken in de auto, en geen kampvuren.
Ik heb heel wat lopen niezen )

Wegbrengcamper 2018 http://deepsouthusa2018.wordpress.com
Denver2017 http://vakantieusa2017.blogspot.nl/
LV2016 http://usnov2016.blogspot.nl
Seattle 2016 http://rondjeseattle2016.wordpress.com/
Denver2017 http://vakantieusa2017.blogspot.nl/
LV2016 http://usnov2016.blogspot.nl
Seattle 2016 http://rondjeseattle2016.wordpress.com/
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
De meeste van die houten vuurwerkketen staan er gewoon het hele jaar door, maar ze verkopen meestal alleen rond de feestdagen (4th of July, Oud&Nieuw).Robbielb schreef:Wij zitten op dit moment in Clarksdale en wij hebben toch heel veel vuurwerk verkoop tenten gezien langs de wegen. Vanaf Atlanta, Nashville, Memphis tot aan hier een en al tent... Overigens zien we niet dat er verkocht wordt maar de tenten staan er al wel... En hier is het ook boven de 100F overdag!Dento schreef: Voor de 4th of July vieringen is het nog even afwachten wat er gaat gebeuren met vuurwerk. Privé vuurwerk is al niet toegestaan, maar vooralsnog gaan alle publieke vuurwerkshows nog gewoon door. Dat kan uiteraard nog allemaal veranderen in de komende anderhalve week.
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er wordt hier nu een beetje lacherig over gedaan, maar realiseer je goed dat dit soort regels er niet voor niks zijn. In de auto branden dingen niet zo snel, afhankelijk van het materiaal dat jij in je tentje hebt wel.lyan schreef:haha, betrapt
Stel nu dat je je sigaret had laten vallen, en je nylon slaapzak zou vlam hebben gevat, daarna je tent zelf, en voordat je het weet is een brand begonnen.
Mensen denken hier altijd veel te licht over, van "dat zal wel allemaal meevallen", maar het valt dus niet mee.
Zoals we vorige week hier hebben kunnen zien, kan zo'n brand met 6 tot 12 meter per minuut(!) om zich heen grijpen, en dat krijg jij dus echt niet meer geblust. Inmiddels zijn bij die brand 250 huizen verloren gegaan.
Een andere brand die eind vorige week klein begon was binnen minder dan een dag uitgegroeid tot 10 vierkante kilometer.
Op dit moment is de droogte zo erg, dat wapens afvuren al brand kan veroorzaken.
Neem dit soort voorschriften dus a.u.b. serieus, want het is echt gebeurd voordat je het weet - en áls het gebeurt, en áls iemand het ziet, dan word je met een beetje pech ook nog persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor alles.
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht