Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Totaal de weg kwijt

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Totaal de weg kwijt

Bericht door johan1973 »

Houd er rekening mee dat het zuidwesten wat anders is dan Florida: voor de mooie plekken in de parken had je waarschijnlijk al moeten boeken.
Ik vind de verhouding raar: 4 weken NY en dan zuidwest + eventueel noordwest even in 4 a 5 weken willen doen….
De route van Marjon is heel mooi en een goed voorbeeld om naar eigen wens aan te passen. Ik zou San Diego (ook) overslaan. Wanneer SD wel een must is dan zou je van Yellowstone via Missoula in minder tijd (2 dagen) naar Seattle kunnen reizen. En misschien wil je wel een paar dagen in Seattle blijven?
Ik zou zo snel mogelijk een route uitstippelen met de exacte datums aan de hand van de vluchten, zodat je kunt zien waar je nog marge hebt en op welke dagen je (in, maar waarschijnlijk buiten de parken) accommodatie moet boeken.
En 5 weken biedt uiteraard meer mogelijkheden dan 4.
Johan
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Ik moet zeggen dat er vraagtekens in mij opkwamen toen ik las hoeveel tijd jullie hadden voor jullie reis. Nu hebben jullie niet zo veel tijd als wij destijds hadden, maar goed het is toch een behoorlijke tijd. Meer dan menigeen zich kan veroorloven. Ik begrijp niet zo goed waarom er zo gehopt van de ene plek naar de ander. Ik zou persoonlijk er voorgekozen hebben om of de westkust of de oostkust te kiezen en dan eventueel de cruise, zou zeer zeker niet die 4 weken in New York zijn gebleven. Maar goed jullie zullen jullie redenen wel hebben gehad. De kusten van Noord-California en Oregon zijn prachtig, zeker de moeite waard om daar wat extra tijd door te brengen. In sommige hooggelegen parken kan nog steeds sneeuw liggen, wij hebben destijds Lassen Vulcanic NP en Crater Lake NP niet aangedaan omdat er tot laat in mei nog sneeuw lag, ik heb geen idee wat de sneeuwcondities nu zijn. In 2006 was er enorm veel sneeuw gevallen.

Je geeft niet echt aan wat je wilt zien aan de westkust, ga je voor natuurschoon en de parken of wil je juist de steden aandoen? Wij hebben er voorgekozen om geen enkele grote stad aan de westkust aan te doen en hebben ons geconcentreerd op de parken. Maar goed wij wilden een jaar de natuur in en dat is voor ongeveer 8 maanden gelukt. Ook al heb je meer tijd dan gemiddeld, je zult altijd keuzes moeten maken, het lijkt mij verstandig om eerst duidelijk te krijgen wat je wilt gaan zien en doen.

In het verleden van Vancouver een stuk goedkoper dan Seatle, wij vlogen er juist ook aan omdat het goedkoper was. Bovendien vliegt de KLM rechtstreeks, met vliegen naar Seatle was er altijd een overstap, die wij wilden vermijden. Succes met het plannen van de rest van de vakantie. Zou zeggen koop een goed boek over de streken waar je naar toe gaat, zet globaal een route uit en kijk wat je onderweg nog allemaal voor moois tegenkomt en wees flexibel met plannnen.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

Verelle schreef:Ik moet zeggen dat er vraagtekens in mij opkwamen toen ik las hoeveel tijd jullie hadden voor jullie reis. Nu hebben jullie niet zo veel tijd als wij destijds hadden, maar goed het is toch een behoorlijke tijd. Meer dan menigeen zich kan veroorloven. Ik begrijp niet zo goed waarom er zo gehopt van de ene plek naar de ander. Ik zou persoonlijk er voorgekozen hebben om of de westkust of de oostkust te kiezen en dan eventueel de cruise, zou zeer zeker niet die 4 weken in New York zijn gebleven. Maar goed jullie zullen jullie redenen wel hebben gehad. De kusten van Noord-California en Oregon zijn prachtig, zeker de moeite waard om daar wat extra tijd door te brengen.
Bedank voor je reactie! We zijn 4 weken in new york gebleven, omdat we hier een maand een cursus hebben gevolgd. We wouden graag het studentenleven in NY meemaken. En dat is erg goed gelukt.. haha. New York was ook het enige wat wij van te voren hebben vast gelegd. Verder leek het ons leuk en spannend om verder niks te boeken en alles af te laten hangen van het moment. Zitten natuurlijk nadelen aan, maar ook voordelen. We missen waarschijnlijk een aantal hoogtepunten, maar hebben nu ook al veel dingen meegemaakt die we anders niet zouden meemaken. De cruise is daar een mooi voorbeeld van. We vonden miami south beach erg tegen vallen en toen kwamen we de cruise tegen. We willen aan de west kust voornamelijk nat. parken gaan bezoeken met daarbij misschien 2/3 grote steden. We hebben onze vliegticket geboekt voor maandag naar San Fransisco. Momenteel zitten we in de everglades city (FL). Erg mooi! Al veel krokodillen gezien.
maart - juli 2010: 5 maanden rondreis --> New York 4wk, Washington, Florida 2wk, 2weekse cruise, West kust 5 weken, Vancouver 2wk Canada
april 2013: Florida 3wk
april 2015: NYC 2.5 wk
april 2016 NYC
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

Na wat gepuzzel, onderzoek en vele tips van jullie, deze eerste opzet gemaakt voor de reis: (ik heb er overigens geen dagen bijgezet, omdat we toch ons niet hoeven te houden aan een datum:

Beginpunt: San Francisco
Berkeley
Mendocino
Redwood NP
Lassen Voiccanic NP
Sacramento
Yosemite NP
Sequoia NP & Kings Canyon NP
Death Valley NP
Zion NP
Bryce Canyon NP
Capitol Reef NP
Arches NP
Monument Valley NP
Page NP
Moab NP
Grand Canyon NP
Las Vegas
Joshua Tree NP
Palm Springs
San Diego
Orange Country
LA / Hollywood
Santa Barbara
Big Sur
Monterey / Carmel
Santa Cruz
San Francisco

we willen er ongeveer 5 weken voor uittrekken met een auto. Mogelijk dat dit alsnog een camper word. Momenteel bezig met prijzen vergelijken.

Wat vinden jullie van de route?

Alvast bedankt!!!!
maart - juli 2010: 5 maanden rondreis --> New York 4wk, Washington, Florida 2wk, 2weekse cruise, West kust 5 weken, Vancouver 2wk Canada
april 2016 NYC
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Jullie zijn veel te vroeg voor Lassen Volcanic, je kunt daar soms zelfs in juli nog door de sneeuw lopen (ik had je al verwezen naar ons 2006-verslag).
Waarom gaan jullie niet eerst naar het zuiden en dan op het laatst naar Yosemite? Je hebt dan kans dat de Tioga Pass open is, evenals de Glacier Point road. Dat geeft je veel meer mogelijkheden in het park. Verder zie de route er mooi uit, alleen Moab tussen Page en GC zal een vergissing zijn neem ik aan.
Je zult voor de parken wel moeten reserveren. Kijk alvast wat de mogelijkheden in Yosemite zijn, dat is meestal het moeilijkste om iets te vinden. Je kunt nu nog wat schuiven, dus misschien is het handig om eerst daar naar de mogelijkheden te kijken. Met een camper kun je het helemaal vergeten om in het park te staan. Ik verwacht ook niet dat dat goedkoper is. Je zou kunnen overwegen om een tent aan te schaffen, dat is de goedkoopste manier van overnachten, zeker in de parken.

Ik zou toch eens proberen om het aantal dagen erbij te vermelden, dan krijg je een beter idee of het haalbaar is en of de verdeling redelijk is, en of er wellicht nog iets toe te voegen is. Je kunt altijd van je planning afwijken, maar het zou jammer zijn als je in het begin te veel of te weinig tijd neemt voor iets en je later tijd te kort of juist te veel hebt.

Marianne
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

Martin & Marianne schreef: Verder zie de route er mooi uit, alleen Moab tussen Page en GC zal een vergissing zijn neem ik aan.
Hallo Marianne, waarom zou Moab een vergissing moeten zijn? Ligt het soms te ver van de route? Die zou jij er dus uithalen?? Of is er een andere reden?
april 2016 NYC
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Moab is het plaatsje dat toegang geeft tot Arches NP en Canyonlands NP. Moab zou dus bij Arches in je lijstje 'moeten' staan, voordat je richting Monument valley gaat. En vergeet dan niet Canyonlands aan datzelfde lijstje toe te voegen, ik vond het nog indrukwekkender dan de Grand Canyon zelf.

Je lijstje zou er logischerwijze dus zo uit moeten zien;

Bryce Canyon NP
Capitol Reef NP
Moab (voor bezoek aan Arches NP en Canyonlands NP)
Monument Valley NP
Page NP
Grand Canyon NP

Je kunt echt meerdere dagen in Moab verblijven want naast Arches en Canyonlands stroomt hier ook de Colorado River. Het is echt de moeite waard om vanuit Moab een eindje stroomopwaarts langs de rivier te rijden over de 128. Niet alleen vind je hier prachtige views, er zijn ook een aantal plaatsen waar je hikes kunt maken in kleine slotcanyons langs riviertjes.
Daarnaast kun je in Arches ook een hele leuke wandeling doen met een Ranger, de 'Fiery Furnace'. De gids neemt je mee een gebied in dat je alleen niet mag bewandelen vanwege het doolhof-achtige karakter. Je loopt dwars door rotspartijen, langs arches die je nooit zou zien als niemand je erop wijst, sommige stukjes zijn avontuurlijk en zo nu en dan blijf je even stil staan en dan vertelt de ranger over de natuur in dit gebied. Echt heel interessant en erg mooi!
Voor deze hike moet je vantevoren reserveren. Het zou dan handig zijn, mits je dit wilt, om bij aankomst in Moab direct naar het visitorscenter van Arches te gaan en plekken te reserveren. Het kost een tientje pp.

Hoop dat je wat hebt aan deze info :)
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Wanneer je de route omdraait, dan heb je meer kans dat er wegen in Sequoia/Kings en Yosemite open zijn.
Denk aan de drukte rond Memorial Day weekend (29-31 mei)!
Wanneer je niet in de parken reserveert (voor zover dat nog mogelijk is...), dan zul je waarschijnlijk een eind buiten de parken moeten overnachten.
Een aantal plaatsen die je noemt zijn geen National Park, maar dat terzijde.

In grote lijnen kom je op zoiets uit, waarbij je her en der nog wel een dag kunt schuiven:
01.San Francisco
02.San Francisco
03.San Francisco
04.San Francisco - Santa Cruz - Monterey
05.Monterey - Big Sur
06.Big Sur - Santa Barbara
07.Santa Barbara - LA / Hollywood
08.LA
09.LA - San Diego
10.San Diego
11.San Diego - Palm Springs
12.Palm Springs- Joshua Tree NP - Route66 (Amboy) - Kingman (of via Sedona)
13.Kingman - Route 66 - Grand Canyon NP
14.Grand Canyon NP - Navajo Bridge en Lees Ferry bij Marble Canyon - Page
15.Page (Horseshoe Bend, Antelope Canyon, Lake Powell)
16.Page - Monument Valley
17.Monument Valley - Moab (sunset bij Delicate Arch in Arches NP)
18.Moab (Canyonlands NP (ochtend), Dead Horse Point SP, Arches NP)
19.Moab (Corona Arch, SR-128 visa versa met Fisher Tower)
20.Moab - Goblin Valley SP en Little Horse Canyon (aan de UT-24) - Capitol Reef NP - Torrey
21.Torrey - scenic UT12 - Bryce Canyon NP
22.Bryce Canyon NP - Zion NP
23.Zion NP
24.Zion NP - Las Vegas
25.Las Vegas
26.Las Vegas - Death Valley NP
27.Death Valley NP - Ridgecrest - Lake Isabella - Three rivers (lange reisdag)
28.Sequoia NP & Kings Canyon NP
29.Kings Canyon NP - Yosemite NP
30.Yosemite NP
32.Yosemite NP - Sacramento
33.Sacramento - Redwood NP
34.Redwood NP
35.Redwood NP - Berkeley - San Francisco

Johan
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

@ Johan

Bedankt voor je route!! momenteel zijn we deze aan het rijden.. We zijn echter maar 1 dag in SF gebleven. Vonden het wat tegenvallen. Voelde ons ook niet echt veilig. Heel veel zwerfers op straat, dronken mensen, veel ruzies. Nee niet echt een succes... We zaten ook in de buurt van Ellis street. (hotel gewonnen via priceline) Was dus een mindere buurt. Meer dan een maand in New york nooit dat gevoel gehad. En NY is nou niet echt een kleine stad.. Zelfs 's nachts daar nooit problemen gehad..
We hebben een ford escape uit 2010 mee gekregen van Alamo. Goede relaxte auto.
We hebben vannacht overnacht in seaside. PLaatsje net boven monterey. Vandaag gaan we monterey en carmel bezoeken. En waarschijnlijk ook in Carmel overnachten. Nog gezocht naar een betaalbare kamer in big sur, maar daar is het echt ongelovelijk duur!!
april 2016 NYC
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

hee wat geweldig wat jullie allemaall doen de afgelopen tijd !
houden jullie ook ergens een verslag bij?
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Jammer dat jullie een slechte indruk hebben gekregen van San Francisco. Het is echt een geweldige stad. Wij zaten meer richting Fisherman's Wharf. Daar zijn wij geen vervelende mensen tegengekomen. In elke stad heb je uiteraard mindere buurten. Ik zag dat jullie aan het einde van de reis ook weer in San Francisco zijn? Een goede tip is dus een hotel bij Fisherman's Wharf, zodat je toch nog kunt genieten van deze mooie stad.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

Fisherman's Wharf is inderdaad erg leuk.. Leuk straatje..pier 39 ook bezocht.. Al die sealions... heel apart om te zien!! En inderdaad aan het eind van de trip gaan we nog een aantal dagen naar SF. Nu maar een hotel boeken in de buurt van Fishermans Wharf.. Priceline werkt overigens perfect. Hele mooie deals al tot nu toe kunnen maken... Was dus eerste keer dat we een hotel hadden in een mindere buurt.
april 2016 NYC
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

jokaluma schreef:hee wat geweldig wat jullie allemaall doen de afgelopen tijd !
houden jullie ook ergens een verslag bij?
@ Jokaluma: We vermaken ons opperst best :) Echt heel geweldig!! We houden een reisblog bij op femkekoopman.waarbenjij.nu
april 2016 NYC
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

SF is inderdaad een stad met een ruig randje! Veel mensen verwachten dat niet maar er zijn in SF veel meer problemen met daklozen en alcohol/drugsverslaafden dan je in andere steden als NY of LA ziet. Maar daarnaast in SF een geweldige stad! Jullie sliepen gewoon in precies het verkeerde deel, want de grootste problemen zie je juist rond Ellis Street (deze wijk heet de Tenderloin en is echt een beetje een no go area).

Fishermans Wharf...tja...is dat SF? Het is gewoon 1 grote toeristenattractie. Als je wat van SF wilt zien zou ik echt andere plekken aanraden zoals SOMA (business District met mooie musea, leuke restaurants), Lower and Upper Haight (hippie sfeer, leuke straatjes met koffiecafeetjes), Twin Peaks (berg midden in de stad vanwaar je vanaf grote hoogte een waanzinnig uitzicht hebt over de stad) en natuurlijk The Castro (bekende homo-wijk met enorm leuke lunchrooms) en China town. Ook North Beach (Italiaanse wijk) is een leuke wijk waar je bijvoorbeeld naar Coit Tower kunt wandelen voor wederom een geweldig uitzicht. En winkelen doe je natuurlijk in het centrum rondom Union Square.

Veel te doen hoor in SF, je bent er alleen sneller uitgekeken als in LA of NY!

Veel plezier met jullie fantastische, eeuwig-durende, rondreis!
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Ik had het ook alleen over een hotel bij Fisherman's Wharf. Van daaruit kun je al vele bezienswaardigheden bezoeken. Wij hebben bijna alles lopend bezocht in San Francisco. (o.a. Fisherman's Wharf, Pier 39, Chinatown, Coit Tower en Lombard Street) Dat je in San Francisco sneller uitgekeken bent dan in L.A. is natuurlijk iets persoonlijks. Persoonlijk was ik sneller uitgekeken op L.A. en zou ik me in San Francisco met gemak een week kunnen vermaken.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik ben er onlangs een week geweest (bij vrienden gelogeerd), en echt....SF heeft gewoon niet zoveel bezienswaardigheden als bv NY of LA, qua museums hebben ze weinig, kunstgalleries van enige kwaliteit zijn er niet, er zijn weinig 'winkelgebieden' zoals je dat wel hebt in NY of LA (in NY heb je naast 5th ave bv ook nog winkelgebieden in Meatpacking, Lower East Side, SOHO en Nolita....dat heeft SF gewoonweg niet).
Ik weet wel dat jij niet dol bent op LA en wel op SF maar dit zijn gewoon de feiten, SF is een prachtig mooie stad waar een hoop te zien en te doen is maar het is een 'kleine' stad waar in getallen gewoon minder highlights zijn dan in andere grote wereldsteden. SF wordt ook niet gerekend tot de wereldsteden en is in California naar verhouding nog een kleine stad met LA, San Diego en San Jose in aantal inwoners er ver boven.

De omgeving van Fishermans Wharf is inderdaad wel een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan andere delen van de stad. Wij sliepen tijdens onze eerste reis in een motel op Lombard Street, vandaar konden we lopen naar North Beach, China Town en Union Square. Ook waren er goede busverbindingen voor vervoer naar de andere delen die we bezochten.
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

RiverCola schreef:qua museums hebben ze weinig, kunstgalleries van enige kwaliteit zijn er niet, er zijn weinig 'winkelgebieden' zoals je dat wel hebt in NY of LA
Vandaar dat ik het ook persoonlijk noemde. Van bovenstaande heb ik vooral met de eerste 2 niet zo heel veel. En ik had het ook niet over het aantal bezienswaardigheden, maar over je formulering dat je in S.F. snel uitgekeken bent. Het was overigens ook niet als aanval bedoelt, maar nogmaals bedoelde ik alleen dat dit persoonlijk is. Jij zult nooit uitgekeken raken van L.A. en ik waarschijnlijk nooit van San Francisco.
Groetjes René

RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik krijg het gevoel dat je dit als een soort strijd opvat ofzo... de strijd tussen LA en SF en de smaak van de één en de smaak van de ander.

Het ging er niet om dat ik LA zo leuk vind, LA was een voorbeeld, net als NY. Ik weet dat jij LA niets vind en dat is je goed recht. Het enige punt dat ik hier maakte is dat SF niet te vergelijken is met NY of LA qua hoeveelheid bezienswaardigheden. Dat ik hier musea en galleries noemde was slechts een voorbeeld van zaken die grote steden te bieden hebben.
Je schrijft dat SF zoveel te bieden heeft dat je er wel een week kunt blijven...maar hoelang ben je er zelf geweest dan? Ik ben er, alles bij elkaar, zo'n anderhalve week geweest en heb het gevoel alles wel zo'n beetje te hebben gezien. Als ik denk aan NY denk ik dat je na meerdere weken nog steeds het gevoel hebt vanalles niet gezien te hebben. Hoe je het ook went of keert, SF heeft dat niet.

Sorry voor deze :offtopic: discussie!
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

eigenlijk toch ook heel logisch dat SF niet te vergelijken is met LA.In stad 1 wonen ruim 700.000 mensen in stad 2 ruim 4.000.000.Dus meer gebieden,meer variatie,logisch toch?
Tja en new york heeft dan nog eens het dubbele aantal inwoners dan LA.....is toch echt appels met peren vergelijken.
Ik vind persoonlijk SF overzichtelijker ben er nu 2 keer geweest,Net als LA maar LA vind ik ook wat hebben....vooral de diversiteit aan de kust .Maar bv pasadena vond ik ook geweldig.In 1992 slipen we 3 nachten in het kantoren district,ook van daaruit leuke dingen ondernomen.Alleen in die periode net de rodney ling rellen...dat was wel akelig.
Gelukkig zijn we allemaal anders anders was het een saaie boel in het leven.
Ik vind bijvoorbeeld San diego een geweldige stad ,maar dat komt door de Spaans/mexicaanse sfeer.Dus mijn advies zou zijn geweest GA NAAR SD !! :silent: :silent: :silent:
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik vind het zelf ook logisch. SF is ook een erg leuke stad, zo schreef ik in mijn eerste reactie hierboven (met een hele lijst met leuke plekken erbij). Ik eindigde alleen met deze opmerking;
Veel te doen hoor in SF, je bent er alleen sneller uitgekeken als in LA of NY!
Maar volgens Gleuknie was dat iets persoonlijks :roll: (volgens mij is het gewoon een feit en inherent aan het verschil in grootte)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer