Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Zie door de bomen het bos niet meer
Re: Zie door de bomen het bos niet meer
Hoi Jacqueline,
In 2007 hebben wij met onze kinderen (die toen ook 14 en 17 jaar waren) onze eerste reis naar Amerika gemaakt.
Dit was onze route http://ireallyloveny.web-log.nl/zuidwes ... index.html
Wij hebben toen voor deze route gekozen omdat we voor wat afwisseling van natuur en winkels/steden wilde zorgen. Dat is geweldig gelukt.
Zoals je ziet is de route wel wat langer dan jullie gepland hebben en hebben wij Yosemite gedaan. Ook zitten er een paar dagen NY voor.
Gezien de leeftijd van jullie kinderen wil ik je zeker aanraden naar Las Vegas te gaan. Onze kinderen vonden dat te gek. Je kijkt je ogen uit.
Ook San Francisco vonden ze geweldig, zeker het fietsen over de Golden Gate Bridge.
Als je wil kun je ons verslag lezen.
Nogmaals, wij vonden onze route prima. Misschien brengt het jullie een beetje op ideeen. Er was zo van alles wat, natuur, wandelen, kitsch in LV etc etc.
Onze kinderen hebben het er nog over. Dit jaar gaan we voor de 3e keer en ze gaan gezellig weer mee.
Succes met jullie planning.
In 2007 hebben wij met onze kinderen (die toen ook 14 en 17 jaar waren) onze eerste reis naar Amerika gemaakt.
Dit was onze route http://ireallyloveny.web-log.nl/zuidwes ... index.html
Wij hebben toen voor deze route gekozen omdat we voor wat afwisseling van natuur en winkels/steden wilde zorgen. Dat is geweldig gelukt.
Zoals je ziet is de route wel wat langer dan jullie gepland hebben en hebben wij Yosemite gedaan. Ook zitten er een paar dagen NY voor.
Gezien de leeftijd van jullie kinderen wil ik je zeker aanraden naar Las Vegas te gaan. Onze kinderen vonden dat te gek. Je kijkt je ogen uit.
Ook San Francisco vonden ze geweldig, zeker het fietsen over de Golden Gate Bridge.
Als je wil kun je ons verslag lezen.
Nogmaals, wij vonden onze route prima. Misschien brengt het jullie een beetje op ideeen. Er was zo van alles wat, natuur, wandelen, kitsch in LV etc etc.
Onze kinderen hebben het er nog over. Dit jaar gaan we voor de 3e keer en ze gaan gezellig weer mee.
Succes met jullie planning.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook in het hoogseizoen, op een heel toeristische route, met 4 personen?Iwan & Evelien schreef: Overnachtingen in hotels kun je namelijk overal krijgen voor acceptabele prijzen, en het vinden van hotels in de USA is bijna nog makkelijker dan het vinden van een tankstation in Nederland.
Marianne
Van het reisbureau kreeg ik net een nieuw voorstel door. Willen jullie eens kijken of dit een beter gebalanceerde route is. Ik heb zelf het idee dat er meer rust in de route zit en dat we toch een gevarieerd programma krijgen.
3 augustus A'dam- LA
4 augustus LA
5 augustus LA - Palm Springs (150 km)
6 augustus Palm Springs - Lake Havasu (eventueel via Joshua Tree)
7 augustus Lake Havasu - Grand Canyon (277 km)
8 augustus Grand Canyon - Chinle (390 km)
9 augustus Chinle
10 augustus Chinle - Durango (297 km)
11 augustus Durango - Moab (254 km)
12 augustus Moab - Capitol Reef (287 km)
13 augustus Capitol Reef - Bryce (120 km)
14 augustus Bryce - LV (405 km)
15 augustus LV
16 augustus LV - Death Valley (249 km)
17 augustus Death Valley - Yosemite (490 km)
18 augustus Yosemite
19 augustus Yosemite - San Francisco (309 km)
20 SF
21 terugvlucht
Vertrekken vanuit Phoenix vind ik een mindere optie omdat we graag rechtstreeks willen vliegen. Dit kan alleen naar SF of LA.
Nu zegt het aantal kilometers natuurlijk niets over de reistijd. Enig idee waar we echt heel lang onderweg zijn? Ik denk erover om Durango eruit te halen en in plaats daarvan een dag in Moab of Chinle toe te voegen. Is dat verstandig? Ik hoop op weer veel reacties van de amerika experts. Ik ben nog druk bezig om alle reisverslagen door te spitten, maar dat is wel heel leuk om te doen.
3 augustus A'dam- LA
4 augustus LA
5 augustus LA - Palm Springs (150 km)
6 augustus Palm Springs - Lake Havasu (eventueel via Joshua Tree)
7 augustus Lake Havasu - Grand Canyon (277 km)
8 augustus Grand Canyon - Chinle (390 km)
9 augustus Chinle
10 augustus Chinle - Durango (297 km)
11 augustus Durango - Moab (254 km)
12 augustus Moab - Capitol Reef (287 km)
13 augustus Capitol Reef - Bryce (120 km)
14 augustus Bryce - LV (405 km)
15 augustus LV
16 augustus LV - Death Valley (249 km)
17 augustus Death Valley - Yosemite (490 km)
18 augustus Yosemite
19 augustus Yosemite - San Francisco (309 km)
20 SF
21 terugvlucht
Vertrekken vanuit Phoenix vind ik een mindere optie omdat we graag rechtstreeks willen vliegen. Dit kan alleen naar SF of LA.
Nu zegt het aantal kilometers natuurlijk niets over de reistijd. Enig idee waar we echt heel lang onderweg zijn? Ik denk erover om Durango eruit te halen en in plaats daarvan een dag in Moab of Chinle toe te voegen. Is dat verstandig? Ik hoop op weer veel reacties van de amerika experts. Ik ben nog druk bezig om alle reisverslagen door te spitten, maar dat is wel heel leuk om te doen.
-
Jann
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Ik persoonlijk vind 1 volle dag in San Francisco wat weinig hoor. Zo'n prachtige stad !!
Er is zoveel te doen en zoveel te bezien, echt waar !
En zeker als je weet dat je de meeste dingen daar best te voet kan doen, dan is je dag vlug voorbij hoor.
Jann
Er is zoveel te doen en zoveel te bezien, echt waar !
En zeker als je weet dat je de meeste dingen daar best te voet kan doen, dan is je dag vlug voorbij hoor.
Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Kan je Palm Springs er niet uit halen, zelf zou ik meteen richting Grand Canyon gaan.
Moab verdient zeker wat meer tijd.
Zag dat jullie al een keer in Bryce zijn geweest, zelf zou ik dan voor Zion kiezen, dan is de afstand naar Las Vegas ook niet zo ver.
Moab verdient zeker wat meer tijd.
Zag dat jullie al een keer in Bryce zijn geweest, zelf zou ik dan voor Zion kiezen, dan is de afstand naar Las Vegas ook niet zo ver.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er zitten toch wat rare dingen in vind ik. Waarom dat uitstapje naar Durango? Dan kun je net zo goed naar Cortez/Mesa Verde, en toch nog Mesa Verde meenemen. En die ene overnachting in Moab vind ik vrij zinloos, doodzonde om daar wel naar toe te rijden maar eigenlijk geen tijd te hebben om er iets te doen. Twee overnachtingen tussen LA en de Grand Canyon is ook niet nodig.
Zelf zou ik Chinle en Durango laten vallen en meer tijd in Moab door te brengen, met ene overnachting in Monument Valley erbij. Of laat ook Moab vallen zoals al eerder gezegd, en breng een bezoek aan Zion. Of slaan jullie dat bewust over?
De route van Death valley naar Yosemite is mooi, maar wel gehaast om dat in 1 dag te doen. Je hebt wel wat tijd nodig voor DV, en voor de rit door Yosemite, maar neem ook Bodie mee als je die route neemt, is echt heel mooi om te bezoeken.
Is het de bedoeling om de overnachtingen door het reisbureau vast te laten leggen? Je zou anders nu alvast de vlucht en eventueel de autohuur kunenn boeken, de rest komt nog wel.
En als je Yosemite gaat bezoeken; kijk nu of er wat vrij is in het park en boek het alvast! Annuleren kan kosteloos. Reserveren via http://www.yosemitepark.com .
Wat de reistijden betreft: zoals eerder al aangegeven kun je dit goed via googlemaps bekijken.
Marianne
Zelf zou ik Chinle en Durango laten vallen en meer tijd in Moab door te brengen, met ene overnachting in Monument Valley erbij. Of laat ook Moab vallen zoals al eerder gezegd, en breng een bezoek aan Zion. Of slaan jullie dat bewust over?
De route van Death valley naar Yosemite is mooi, maar wel gehaast om dat in 1 dag te doen. Je hebt wel wat tijd nodig voor DV, en voor de rit door Yosemite, maar neem ook Bodie mee als je die route neemt, is echt heel mooi om te bezoeken.
Is het de bedoeling om de overnachtingen door het reisbureau vast te laten leggen? Je zou anders nu alvast de vlucht en eventueel de autohuur kunenn boeken, de rest komt nog wel.
En als je Yosemite gaat bezoeken; kijk nu of er wat vrij is in het park en boek het alvast! Annuleren kan kosteloos. Reserveren via http://www.yosemitepark.com .
Wat de reistijden betreft: zoals eerder al aangegeven kun je dit goed via googlemaps bekijken.
Marianne
In de laatste route hebben jullie weinig tijd voor Moab, weinig tijd voor Bryce en weinig tijd voor San Francisco.
Lijkt mij niet leuk.
Lijkt mij niet leuk.
Chinle zelf stelt helemaal niets voor. Je kunt de canyon incl viewpoints en een wandeling naar White House Ruin in een halve dag doen. Ik zou daar zeker geen extra dag blijven.
Jaap
Jaap
Foto's Arizona/Utah: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set" onclick="window.open(this.href);return false; ... 054762958/
Foto's Californië: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set ... 964833115/" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's Californië: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set ... 964833115/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jta
- Amerika-expert
Allo,
ik kan alleen maar bevestigen want anderen hier eigenlijk al gezegd hebben : dit traject van het reisbureau is opnieuw een stap achteruit en absoluut geen ,,ideaal" reisplan. Misschien toch zelf route samenstellen, met de hulp van de forumleden. De tickets boeken wordt dringend, de hotels/motels zal achteraf wel lukken ( wel oppassen in omgeving nationale parken).
jacques
ik kan alleen maar bevestigen want anderen hier eigenlijk al gezegd hebben : dit traject van het reisbureau is opnieuw een stap achteruit en absoluut geen ,,ideaal" reisplan. Misschien toch zelf route samenstellen, met de hulp van de forumleden. De tickets boeken wordt dringend, de hotels/motels zal achteraf wel lukken ( wel oppassen in omgeving nationale parken).
jacques
Misschien toch wat meer richting het "standaard" rondje ZW? (San Francisco - Yosemite - Death Valley - Las Vegas - Zion - Bryce - Page - evt. Monument Valley - Grand Canyon - Los Angeles). Wij hebben dat vorig jaar zomer met onze vier oudere kinderen gedaan vanuit San Francisco in drie weken. Als je de kust eruit haalt hou je ca. 18 dagen over. De drukte valt enorm mee. In het weekend bij de Grand Canyon was het wel druk aan de rim, maar even een stukje naar beneden wandelen en je hebt weer alle rust. Zie ons verslag
-
jokaluma
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
ik zou niet via het reisburo je reis regelen.gebruik de hulp op dit forum ! Wij hebben onze reis het vorig jaar met 2 kinderen van 11 en 14 ook helemaal samen gesteld met redelijk wat hulp van dit forum.Alleen ben je wellicht wat laat met de tickets,alhoewel de prijzen nu lager zijn dan het vorig jaar. Kijk een op ons weblog voor tips.We hadden wel 24 dagen tot onze beschikking.18 dagen is erg kort voor hetgeen je in eerste instantie wou.Is er geen optie om eerder te vertrekken?
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou dat reisbureau maar loslaten, en inderdaad zelf je route samenstellen.
Alleen al voor het bedenken van een complete dag in Chinle verdienen ze het verlies van je klandizie....
Alleen al voor het bedenken van een complete dag in Chinle verdienen ze het verlies van je klandizie....
Het reisbureau kan daar niet zoveel aan doen: ik heb aangegeven dat ik veel van de (oude) indianencultuur wil zien en dat het liefst vanuit een centrale plek. Ook heb ik aangegeven dat ik graag naar Canyon de Chelly wilde omdat ik van een kennis hoorde dat dat zo'n prachtig park was. Ik begrijp dat de meesten dit enthousiasme niet delen. Ik ben al de hele avond aan het puzzelen met Google maps, maar ik ben er nog niet helemaal uit. We willen toch graag naar Mesa Verde en ook Arches lijkt ons erg de moeite waard. We denken er nu over om de Grand Canyon te laten vallen en misschien vanuit Las Vegas te vertrekken. Nadeel is dat je dan aardig wat tijd kwijt bent tussen Los Angeles en San Francisco en dat je die twee steden relatief kort achter elkaar hebt. Ook niet zo'n goede optie dus. We zijn er inmiddels wel achter dat we niet alles kunnen zien dus plan ik nu via de bezienswaardigheden die we wel per se willen zien: Las Vegas (2 avonden), Bryce (1 hele dag), Monument Valley, Mesa Verde (toch!), Los Angeles (2 of 3 dagen) en San Francisco (2 dagen). Als het lukt willen we ook tijd inruimen voor Yosemite. Wat het lastig maakt is inderdaad Mesa Verde, maar goed, ook een leuke uitdaging om dat toch erin te krijgen. Ik ben nu aan het bekijken hoe ver ik op 1 dag kan rijden vanuit Los Angeles richting Page. Als we dan op 1 dag een enorm eind rijden, dan kunnen we het de andere dagen rustiger aandoen. Kunnen we gelijk even bijkomen van alle indrukken in Disneyland. Hartelijk dank voor het meedenken en wordt ongetwijfeld vervolgd........
-
pushirubiano
- Amerikakenner
Als ik het zo lees ben je denk ik niet perse zo'n natuurliefhebber, jvt? Als je de Grand Canyon en Yosemite wil laten vallen? Wel, iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk maar ik zou dat nooooooit doen! Een wereldwonder als de Grand Canyon laten vallen?
Al blijf je er maar 1 dag! En als je een stukje wandelt , vooral naar beneden toe, vallen de mensenmassa's ook wel mee hoor.
Voor de rest: zoals jaap al zei: met Canyon de Chelly ben je echt wel klaar in een dagje: langs de rim met de auto om de outlooks te bekijken (Spider Rock is indrukwekkend!) en de White House Trail en dan heb je het wel gehad (naar de rest kan je sowieso toch alleen onder begeleiding van een Navajo gids). Ik zou dus nooit die extra dag daar doen. Het is trouwens wel een mooi park dus als de Anasazi cultuur je trekt zeker de moeite waard hoor.
Ik ben het ook eens met Marianne (alweer Marianne!
): voor een bezoek aan Mesa Verde kan je beter Cortez kiezen ipv Durango.
Als je de reis meer op de oostkant van Arizona wil concentreren is Phoenix (of evt. Las Vegas) toch echt een beter aanvliegpunt. Dus dan van Phoenix naar de Grand Canyon via Flagstaff (met evt. bezoek aan een aantal Anasazi/Sinagua sites op weg), dan langs de Hopi Mesas (daar was je toch ook in geinteresseerd?) naar Chinle, en dan naar Cortez/Mesa Verde.
Voor de rest: zoals jaap al zei: met Canyon de Chelly ben je echt wel klaar in een dagje: langs de rim met de auto om de outlooks te bekijken (Spider Rock is indrukwekkend!) en de White House Trail en dan heb je het wel gehad (naar de rest kan je sowieso toch alleen onder begeleiding van een Navajo gids). Ik zou dus nooit die extra dag daar doen. Het is trouwens wel een mooi park dus als de Anasazi cultuur je trekt zeker de moeite waard hoor.
Ik ben het ook eens met Marianne (alweer Marianne!
Als je de reis meer op de oostkant van Arizona wil concentreren is Phoenix (of evt. Las Vegas) toch echt een beter aanvliegpunt. Dus dan van Phoenix naar de Grand Canyon via Flagstaff (met evt. bezoek aan een aantal Anasazi/Sinagua sites op weg), dan langs de Hopi Mesas (daar was je toch ook in geinteresseerd?) naar Chinle, en dan naar Cortez/Mesa Verde.
Groetjes, Ilona
Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
-
jokaluma
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
persoonlijk denk ik als je maar 1 dag hebt je best de GC kunt laten vallen.Of je zou een helikopter tour kunnen overwegen.Wij zijn er nu 2 keer geweest waarvan 1 keer met de kinderen.De kinderen vonden het het minste van de hele reis.Het is te groot en onoverzichtelijk.Ook is het in het hoogseizoen enorm druk op de veiwpoints.Ook wij als volwassenen vonden bv het gebied rondom moab ( oa canyonlands ) veel "mooier" dan de GC.Dus m.i. de GC overslaan is helemaal geen gek idee vooral omdat je maar zo weinig dagen hebt.Een wereldwonder als de Grand Canyon laten vallen? Al blijf je er maar 1 dag! En als je een stukje wandelt , vooral naar beneden toe, vallen de mensenmassa's ook wel mee hoor.
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Ook wij hebben dit jaar de Granc Canyon laten vallen, ondanks dat onze vrienden voor het eerst mee gingen. Ik heb het gezien, een keer vond ik genoeg. Albert is met onze vrienden vanuit Las Vegas wel een helicoptertour gaan maken over de Grand Canyon West. Ik heb zelf véél meer met bijvoorbeeld Canyonlands NP (bij Moab).
-
jta
- Amerika-expert
allo,
om het nog moeilijker te maken
: wij hebben wel een hele dag opgesoupeerd aan canyon de chelly . De uitzichtspunten, de wandeling naar white house ruins en dan een tocht per paard met een indiaanse gids in de canyon. Door de rivier wadend, naar hierogliefen, langs de rode rotsen, de canyon helemaal voor ons alleen, het was prachtig.
nog niet vermeld denk ik over mesa verde : voor de grootste cliff dwellings moet je een ticket bemachtigen en daarvoor vroeg tot heel vroeg in het rijtje gaan staan. Dus best in het park zelf logeren of heel vroeg naar mesa verde afzakken vanuit bv Cortez.
en dan de route :
san francisco 2 dagen
kustroute 2 dagen
los angeles 2 dagen
naar phoenix of sedona/flagstaff : rijdag
naar chinle via meteor crater, petrified forest
chinle : dagje canyon of canyon en naar mesa verde rijden
naar mesa verde rijden
mesa verde
naar page via monument valley
naar bryce
bryce en in de late namiddag naar zion
zion en in de late namiddag naar vegas
vegas
is 16 dagen plus heen- en terugdag
Jacques
om het nog moeilijker te maken
nog niet vermeld denk ik over mesa verde : voor de grootste cliff dwellings moet je een ticket bemachtigen en daarvoor vroeg tot heel vroeg in het rijtje gaan staan. Dus best in het park zelf logeren of heel vroeg naar mesa verde afzakken vanuit bv Cortez.
en dan de route :
san francisco 2 dagen
kustroute 2 dagen
los angeles 2 dagen
naar phoenix of sedona/flagstaff : rijdag
naar chinle via meteor crater, petrified forest
chinle : dagje canyon of canyon en naar mesa verde rijden
naar mesa verde rijden
mesa verde
naar page via monument valley
naar bryce
bryce en in de late namiddag naar zion
zion en in de late namiddag naar vegas
vegas
is 16 dagen plus heen- en terugdag
Jacques
Ik snap het niet hoor, sorry. Ga je voor de eerste keer naar Amerika, neem je je twee kinderen mee, en dan sla je de Grand Canyon over ???
Dat moeten ze toch gezien hebben. Ik snap dat je graag bepaalde dingen wil zien en daar je route omheen wil maken, maar de GC overslaan vind ik een stap te ver.
Ik denk trouwens dat jvt steeds minder bos ziet
Dat moeten ze toch gezien hebben. Ik snap dat je graag bepaalde dingen wil zien en daar je route omheen wil maken, maar de GC overslaan vind ik een stap te ver.
Ik denk trouwens dat jvt steeds minder bos ziet
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Waarom 'moet' je de Grand Canyon zien? Omdat het erbij hoort? Omdat het beroemd is? Natuurlijk is het een zeer bijzonder stuk natuur, maar er zoveel bijzonders te zien in het zuidwesten.
Mijn kinderen waren in elk geval niet erg onder de indruk en vonden andere dingen veel leuker. Als je nou heel erg geïnteresseerd bent in andere zaken, zou ik daar gewoon voor kiezen.
Op het forum worden prachtige reizen samengesteld en hele goede adviezen gegeven, maar soms denk ik weleens dat iedereen het standaard rondje zuidwesten moet doen en dat er weinig ruimte is voor eigen invulling en ideeën.
Mijn kinderen waren in elk geval niet erg onder de indruk en vonden andere dingen veel leuker. Als je nou heel erg geïnteresseerd bent in andere zaken, zou ik daar gewoon voor kiezen.
Op het forum worden prachtige reizen samengesteld en hele goede adviezen gegeven, maar soms denk ik weleens dat iedereen het standaard rondje zuidwesten moet doen en dat er weinig ruimte is voor eigen invulling en ideeën.
- Iwan & Evelien
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Bedankt !
Ik zit al de hele tijd een stukje te typen en aan te passen met exact dezelfde strekking, maar ik kon maar niet de juiste woorden vinden. Ik ben dan ook blij dat het jou wel is gelukt, want ik vind het gewoon stoer dat Jacqueline "achter de indianen aan gaat" en haar eigen route probeert te bepalen, zonder te vervallen in verplichte nummertjes.
Well done !
Iwan
Ik zit al de hele tijd een stukje te typen en aan te passen met exact dezelfde strekking, maar ik kon maar niet de juiste woorden vinden. Ik ben dan ook blij dat het jou wel is gelukt, want ik vind het gewoon stoer dat Jacqueline "achter de indianen aan gaat" en haar eigen route probeert te bepalen, zonder te vervallen in verplichte nummertjes.
Well done !
Iwan
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 1981 Weergaves
-
Laatste bericht door Almere vak V