Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tomtom / papieren kaart

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
galepvdt
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Tomtom / papieren kaart

Bericht door galepvdt »

Ik heb een Tomtom geleend met Amerika kaart. Is dit voldoende of is het toch ook nog handig om een papieren wegenkaart te hebben? Zo, ja welke? Wij gaan rondrijden in het Zuidwesten.
Dank jullie wel
Ons blog van zomer 2015: https://gabriannemarie.wordpress.com/ rondje Zuidwesten
de zomer van 2019: https://gabriannemarie2019.wordpress.com/ Noordoost en stukje Canada
On the road again: https://annemarienaarwashingtondc2023.wordpress.com/
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tomtom / papieren kaart

Bericht door TwentseGijs »

galepvdt schreef:Ik heb een Tomtom geleend met Amerika kaart. Is dit voldoende of is het toch ook nog handig om een papieren wegenkaart te hebben? Zo, ja welke? Wij gaan rondrijden in het Zuidwesten.
Dank jullie wel
Als je TomTom up to date is... dan zou dat ruim voldoende moeten zijn toch? Anders zou je altijd nog ter plaatse een papieren kaart kunnen kopen
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Bianca Stripes&Stars
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bianca Stripes&Stars »

Ik vind dat een papieren kaart erbij hoort! Een Tom Tom geeft soms een andere route dan die jij voor ogen hebt.
Zo reden wij helemaal om over een berg toen we van San Francisco naar Yosemite reden en wilde de Tom Tom ons via Phoenix sturen richting Palm Springs terwijl ik toch echt een stukje route 66 wilde zien :wink:

Ook is het fijn om te zien bij welke plaatsen je in de buurt bent en mocht de navigatie het om een bepaalde reden niet doen, dan weet je toch welke richting je op moet.
Ik weet niet meer welke wegenkaart we hadden, maar het was een handzaam boekje, gekocht bij een tankstation.
Reis mee door de USA! Blogs, tips, tricks en info! http://www.Stripesandstars.nl
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

De Amerikaanse wegen veranderen niet zoveel (zeker niet buiten de stad); dus een laatste kaartupdate is echt niet nodig.
Een back-up voor de navigatie is altijd raadzaam net als een check of de oplader het wel doet (en het draadje lang genoeg is...).
Met Tyre (http://www.tyretotravel.com/nl/) kan je vooraf routes maken die je met TomTom Home op je navigatie kan zetten. Dus precies de route rijden langs alle viewpoints die jij wil zien :clap:
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
gyatso
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door gyatso »

De TomTom, gaat altijd met ons mee, erg handig, vooral in stedelijke gebieden. Hiernaast maak ik voor elke reisdag een routekaart, gewoon om beter inzicht te hebben waar we nu toch zitten en voor die enkele keer dat TomTom een andere visie heeft over de route.
Stephaa
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Stephaa »

Borden lezen en mensen vragen mocht je het niet vinden.. Dat is (voor ons) het ultime reisgevoel!
Afbeelding

2012: Olympische Spelen
2013: Aus, Slov, It, Swiss
2014: USA Zuid-West
2016: USA Florida
2017: Thailand
2018: USA Coast to Coast

https://stephaakoopman.wordpress.com/
X Stephaa
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Goede papieren/gedrukte wegenkaarten zijn de Hallwag landkaarten van Rand McNally, te koop bij o.a. de ANWB en betere boekhandels.
Ook verkrijgbaar bij Tioga Tours. (Directe link naar usa-landkaarten.)
Zie voor voorbeelden: Hallwag landkaarten.
De landkaarten hebben ook kleine plattegrondjes van nationale parken en grotere steden. Bovendien staan sommige bezienswaardigheden ook vermeld langs de wegen. Zo kan jij je al een aardig beeld gaan vormen, wat je zoal tegen kan komen onderweg.
Ik vind ze onmisbaar voor het plannen van de route en ze gaan natuurlijk ook mee tijdens de reis.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik probeer altijd zo veel mogelijk de snelwegen te vermijden als ik daar rondrijd. Maar ik kijk eerlijk gezegd zelden op de tomtom of op een kaart. De tomtom is handig om hotels of restaurants te vinden, maar vooral buiten de steden heb je eigenlijk helemaal geen kaart of tomtom nodig, want er gaan vaak maar een paar wegen een bepaalde kant op. Ik pluis eerlijk gezegd voordat ik op vakantie ga de routes al ver uit en die weet ik dan (op de stukken in de steden na) ongeveer uit mijn hoofd.

In Miami had mijn meegehuurde gps in 1e instantie heel veel moeite om een satelliet te vinden (was wel in 2010) en ook in steden als San Francisco en NY kan het soms zijn dat de tomtom het even niet meer weet. Dan is het inderdaad wel fijn om een soort van backup te hebben.

Er zijn overigens veel mensen die hallwag kaarten meenemen. Uit mijn hoofd 5 en 6?
en wilde de Tom Tom ons via Phoenix sturen richting Palm Springs terwijl ik toch echt een stukje route 66 wilde zien
Ik weet niet helemaal wat voor tomtom je hebt, maar je kan vaak wel 'via' ingeven. Dan zou je iig toch niet via Phoenix worden gestuurd :wink:
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Als TomTom je anders wilt sturen, gewoon volharden. Na een tijdje geeft ie het op en stuurt hij je wel hoe je wilt.

Ik zou trouwens ook wel een kaart meenemen naast de TomTom, altijd mooi om een overzicht te hebben.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

Persoonlijk vind ik de situatie in Amerika niet veel anders dan in Europa. Ik rij altijd met navigatie aan en ben in, pak 'm beet, Spanje ook nog nooit gestopt om een kaart te kopen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Wij rijden alles op kaart. Hebben nog nooit een TomTom meegehad en ook nooit nodig gehad.
Imo geeft een kaart je veel beter overzicht dan een TomTom.
Arends1989
Amerikakenner

Bericht door Arends1989 »

Ik laat de papieren kaart lekker thuis en doe alles met mijn TomTom. De laatste keer dat ik dat dikke boek meenam heb ik er geen seconden in gekeken.

Daarnaast beschikt mijn navigatiesysteem over een volledige kaart in kleur waar gemakkelijk doorheen te scrollen is. Mocht het uberhaupt nodig zijn, dan is dat voldoende.

In de maanden voorbereiding naar mn reis heb ik de route zo veel bekeken dat ik niet echt meer een kaart nodig heb :lol:
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

Arends1989 schreef: In de maanden voorbereiding naar mn reis heb ik de route zo veel bekeken dat ik niet echt meer een kaart nodig heb :lol:
Zeer herkenbaar! Het is zelfs zo extreem dat ik reclameborden en andere landmarks herken omdat ik bepaalde punten met Streetview heb bekeken :D
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Arends1989
Amerikakenner

Bericht door Arends1989 »

Blij dat ik niet de enige ben die de route zo goed kent.

Ik Streetview hem gewoon al in delen. Misschien ga ik volgend jaar wel gewoon niet weg, maar doe ik thuis een rondreisje via Google Maps! :lol:
Lightning
Amerika-ontdekker

Bericht door Lightning »

Ik zou mijn TomTom in Amerika voor geen goud ter wereld willen missen.
Met het eerder genoemde programma Tyre maak ik bij mijn voorbereiding
voor iedere reisdag een apart .itn bestand aan met de gewenste route. Mijn
partner (die het niet zo begrepen heeft op kaartlezen) is hier zeer
gelukkig mee.Zo kunnen we relaxed van de omgeving genieten en hebben we ook
nog controle op de nog te rijden afstand, max snelheid,.... Bovendien maak
ik ook nog mijn eigen POI's aan zodat ik een verwittiging krijg wanneer
er een voor mij interessante plaats in aantocht is.
Voor mijn afgelegen wandelingen dit jaar heb ik er zelfs een wandel gps
bijgekocht kwestie van steeds mijn vertrekpunt terug te vinden
Voor als mijn Tommie de geest geeft heb ik wel nog een Michelin kaart mee.
Ieder zijn mening natuurlijk, maar bij mij staat kaartlezen niet zo hoog op mijn
"things to do in America" lijstje
grts
Frank
Laatst gewijzigd door Lightning op 09 jun 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Ik heb een app op de iphone waar ik staten kan inladen
daardoor wordt hij niet in een keer heel groot.
Maar eigenlijk gebruik ik hem alleen als ik een specifiek adres zoek.
De rest gaat gewoon op gevoel, de borden lezen en de route al kennen voor vertrek ;)
galepvdt
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door galepvdt »

Dank jullie allen voor jullie input.
Het is voor ons de eerste keer dat we gaan. Ik denk dat ik de meeste tijd aan het rijden ben. Gelukkig heb ik een zoon die heel goed kaart kan lezen. Ik ga denk ik ook heel wat printscreens in mijn ipad zetten voor onderweg. Ik ga ervan uit dat de Hallwag kaarten ook daar te koop zijn.
en inderdaad het is vakantie, heb al een route in mijn hoofd zitten, maar omdat het de eerste keer is zal ik denk wel even moeten wennen hoe alles aangegeven wordt.
Maar nogmaals mijn hartelijke dank
Annemarie (aka Galepvdt)
Ons blog van zomer 2015: https://gabriannemarie.wordpress.com/ rondje Zuidwesten
de zomer van 2019: https://gabriannemarie2019.wordpress.com/ Noordoost en stukje Canada
On the road again: https://annemarienaarwashingtondc2023.wordpress.com/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer