Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

trail Chesler Park (Canyonlands Needles District)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

trail Chesler Park (Canyonlands Needles District)

Bericht door annet2009 »

Wij willen dit jaar o.a. naar het Needles District van Canyonlands NP.

Een van de mooiste wandelingen daar schrijnt de Chesler Park Loop/Joint Trail te zijn, maar 11 miles / 18 km (met hoogteverschillen) vind ik teveel voor een dagwandeling.

Tot aan Chesler Viewpoint zou 6-7 miles / 10 km zijn, dat vind ik nog wel te doen.

Maar is het de moeite waard om alleen dit deel van de wandeling te doen?
Of kunnen we dan beter een paar andere korte trails doen?
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: trail Chesler Park (Canyonlands Needles District)

Bericht door Tipsy_1 »

je hebt allicht al op ontdek-amerika gekeken?

doockles heeft deze zomer een stuk van de trail gewandeld, allicht kan je eens kijken in haar reisverslag.

Wij plannen in april heel de loop te doen, als de conditie en het weer het toelaat... dus inclusief de joint trail wat mij erg de moeite lijkt.
annet2009
Amerikakenner

Bericht door annet2009 »

De ontdek-amerika site ken ik inderdaad. Daar staat ook de trail tot aan het viewpoint genoemd.
Maar de NPS site vermeldt alleen de gehele trail.

Ik zal het verslag van doockles er eens bij zoeken.
En ik kan nog van jou horen of het de moeite is zonder loop/joint trail, want wij gaan pas in september.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

annet2009 schreef:De ontdek-amerika site ken ik inderdaad. Daar staat ook de trail tot aan het viewpoint genoemd.
Maar de NPS site vermeldt alleen de gehele trail.
Als je ergens een goede beschrijving vindt van de hele loop, wil je die hier dan posten?

Hans en Henriëtte zijn denk ik gegaan tot een deel van de joint trail, tot waar ze niet meer verder konden en dan via dezelfde route terug.
Dus dikke kans dat wij hetzelfde zullen moeten doen.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Ik zal thuis eens kijken wat ik heb liggen van die loop, want ik heb daar zeker goede informatie over gevonden. Ik denk dat de meeste mensen tot aan de Joint trail wandelen (eventueel die nog meenemen) en dan langs dezelfde weg terug. De rest van de loop is minder spectaculair denk ik. Als ik me niet vergis gaat dit meer langs een 4x4 route. Of je nu de loop doet, of enkel heen en terug: de afstand zal ongeveer hetzelfde zijn. Ik denk dat de wandeling tot aan het viewpoint zelf al zeker de moeite is. Het stukje dat wij gedaan hebben vond ik al prachtig. 8)

Wij hebben dus inderdaad een poging gedaan om deze te wandelen, maar wegens de hitte zijn we al redelijk vroeg gestopt. Het was om 11u 's morgens al snikheet en geen van beiden zagen we het zitten om ver te wandelen in die hitte. Jammer, maar na onze ervaring met de Wawheap Hoodoos zijn we véél voorzichtiger geworden. :-) Ik weet niet van waar je van plan bent om te vertrekken, maar vergis je niet in de tijd die je nodig hebt om tot aan de parking te geraken. Wij vertrokken in Moab, dan nog langs het visitor center, dan nog tot aan de parking rijden,... en voor we het wisten was het al redelijk laat. :-(
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door lsl »

Wij hebben deze 2 jaar terug gewandeld:
Dag-8
Vroeg vertrokken richting Needles, 1u50 uur rijden zuid vanaf Moab.
De wandeling van vandaag gestart aan het trailbord links van Elephant Hill, een heuvel waar menige “echte” 4 WD op de proef wordt gesteld (ondoenbaar met een SUV).
Totaal 18 km gestapt, eerst zuid richting Chesler Park en daar een volledige cirkel gemaakt, inclusief de Joint Trail (is het mooiste gedeelte van de hele wandeling !) Terug naar de auto via de Elephant Trail. Een zeer mooie wandeling maar wegens zijn lengte en de hoogteverschillen in en om Chesler Park zeker niet eenvoudig. We hadden het geluk dat het die dag bewolkt was, in volle zon is het m.i. te zwaar om op één dag te lopen.
In het terugkomen op een haartje na op een schorpioen getrapt.
Om de benen wat los te maken nog even de Cave Spring Trail loop erbij genomen. Is een eenvoudige wandeling van 1 km met onderweg enkele grotten waar vroeger cowboys en hun dieren onderdak vonden. Onderweg moet er 2x op een ladder geklommen worden.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Wij plannen de hike naar chesler park/ joint trail te doen op (of rond) 5 augustus '13. Twijfelen nog een klein beetje of we niet beter voor druid arch zouden gaan. Zullen sowieso allebei super zware wandelingen zijn, zeker omdat we ze juist op die datum willen doen. Wij hopen op een beetje bewolking voor die dag. :wink:

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Probeer zo dicht mogelijk te overnachten en echt vroeg te vertrekken aan de wandeling, dan kan het wel meevallen. :-)
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Tipsy_1 schreef: Hans en Henriëtte zijn denk ik gegaan tot een deel van de joint trail, tot waar ze niet meer verder konden en dan via dezelfde route terug.
Klopt helemaal! Wij vonden het een zware trail, maar wel enorm de moeite waard. Dit is zonder twijfel een van de allermooiste wandelingen die we ooit hebben gedaan.
Doockles schreef:Wij hebben dus inderdaad een poging gedaan om deze te wandelen, maar wegens de hitte zijn we al redelijk vroeg gestopt. Het was om 11u 's morgens al snikheet en geen van beiden zagen we het zitten om ver te wandelen in die hitte.
Wij hebben de trail gelopen op 1 mei. De temperatuur was op zich goed te doen, maar ondanks dat had ik tijdens het lopen toch al last van de hitte. Vanwege de inspanning, natuurlijk, maar ook omdat er veel schaduwloze stukken zijn en je tegelijkertijd géén verkoeling van de wind hebt. Ik zou deze trail niet hebben aangedurfd in de echte zomertemperaturen. Maar ik kan sowieso slecht tegen hitte, dus je moet mij niet als maatstaf nemen hoor. Als jullie beter met de hitte om kunnen gaan dan ik, Annet2009, dan kan ik je deze hike alleen maar dik aanraden!!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
annet2009
Amerikakenner

Bericht door annet2009 »

Doockles schreef:Ik weet niet van waar je van plan bent om te vertrekken, maar vergis je niet in de tijd die je nodig hebt om tot aan de parking te geraken. Wij vertrokken in Moab, dan nog langs het visitor center, dan nog tot aan de parking rijden,... en voor we het wisten was het al redelijk laat. :-(
Wij komen vanaf Monticello, dus dat is wel wat dichterbij. Goed te lezen dat jullie de trail tot aan het viewpont zeker al de moeite waard vonden.

Henriette, hitte vind ik nog niet zo heel erg (en de ergste hitte is half september hopelijk voorbij), het probleem bij mij is meer een kwestie van conditie. Met name hoogteverschillen heb ik altijd moeite mee, vandaar dat ik die 18 km niet zie zitten. Zo'n 10-12 km is voor mij wel het maximum, vandaar dat ik deze trail dan tot aan het viewpoint wilde lopen, en niet met de joint trail erbij.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

De informatie die wij gebruikt hebben:

http://www.nps.gov/cany/planyourvisit/u ... dRoads.pdf
Op de achterkant staat hier kort de wandeling naar het viewpoint en de ganse loop beschreven. Dit is ook het plan dat je in het VC krijgt als je om informatie vraagt. Op het kaartje staan afstanden aangeduid en je kan hier de route wel goed uit afleiden. Wij zijn maar tot de eerste splitsing gegaan, maar ik vond dat daar alles wel goed aangeduid was met bordjes enzo.

De wandeling loopt als volgt (zie afstanden op het kaartje) : vertrek bij Elephant Hill parking - dan naar het zuiden voor 1.5mi - aan die splitsing ga je rechtsaf (naar links, westen op het kaartje) voor 0.6mi - aan de volgende kruising rechtdoor voor 0.6mi - dan weer een splitsing waar je het stukje van 0.2mi volgt - bij het VC vertelden ze ons dat het viewpoint dan daar aan dat bolletje was, links van waar CP1 staat. Om dan de ganse loop te doen moet je met de klok mee die lus op de kaart volgen: onderaan passeer je dan de Joint trail, daarna moet je een stukje 4x4 weg volgen, en dan het lijntje met 0.4mi en rechts 1.2mi volgen tot je weer aan dat bolletje van dernet uitkomt.

En nog wat meer info met kaartjes bij vind je op http://www.americansouthwest.net/utah/c ... _park.html
Ik heb deze kaartjes (http://www.americansouthwest.net/utah/c ... k-map.html) aan elkaar geplakt en dan aangeduid wat de route was die we zouden volgen.
Remmos
Amerikafan

Bericht door Remmos »

Prachtige trail , vergeet niet de druid arch te bekijken . In totaal hebben wij geloof ik 24 km gelopen inclusief de druid arch .
annet2009
Amerikakenner

Bericht door annet2009 »

Doockles schreef:De informatie die wij gebruikt hebben:

http://www.nps.gov/cany/planyourvisit/u ... dRoads.pdf
Op de achterkant staat hier kort de wandeling naar het viewpoint en de ganse loop beschreven. Dit is ook het plan dat je in het VC krijgt als je om informatie vraagt. Op het kaartje staan afstanden aangeduid en je kan hier de route wel goed uit afleiden. Wij zijn maar tot de eerste splitsing gegaan, maar ik vond dat daar alles wel goed aangeduid was met bordjes enzo.
Ik lees nu, en ook in je reisverslag, dat jullie dus niet tot aan het viewpoint zijn gelopen, maar blijkvaar was het volgens het VC wel een aanrader.
De meeste reisverslagen die ik ben tegengekomen neemt men toch (een stuk van) de joint trail erbij.

Dit kaartje had ik ook gevonden op de NPS site.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

oei, en het is redelijk heavy dirtroad tot aan de trail head? hoe heb jij dat ervaren Sofie? te doen met een midsize suv?
lsl
Amerikakenner

Bericht door lsl »

oei, en het is redelijk heavy dirtroad tot aan de trail head? hoe heb jij dat ervaren Sofie? te doen met een midsize suv?
de weg naar de trailhead is een goed onderhouden en goed berijdbare gravelroad, is zelfs met een sedan geen probleem

zoals ik hierboven al schreef, reken op 1u50 vanaf Moab tot aan de trailhead, vroeg vertrekken is dus zeer vroeg vertrekken als je vanuit Moab komt

opgelet, wij hadden in juni 4 liter water bij per persoon en dit is echt wel nodig voor een dagje midden in de woestijn !
vermits de wandeling maar een gedeeltelijke loop is (vergelijk het met een lolly) kun je of bvb aan de klim naar de rand van Chesler park een deel van je water verstoppen zodat je dit niet gans de wandeling moet meedragen en nog zeker voldoende hebt voor de laatste kilometers terug

hier enkele foto's en het plannetje aan de trailhead:

http://www3.picturepush.com/photo/a/115 ... 503971.jpg
http://www1.picturepush.com/photo/a/115 ... 503984.jpg
http://www3.picturepush.com/photo/a/115 ... 503991.jpg
http://www2.picturepush.com/photo/a/115 ... 504015.jpg
De rest van de loop is minder spectaculair denk ik. Als ik me niet vergis gaat dit meer langs een 4x4 route.
na de Joint trail kom je inderdaad op een 4x4 weg die je even (noord) volgt en daarna rechtsaf (oost) gaat (sterk klimt), terug Chesler park in (GPS coördinaten nodig !)
je verlaat Chesler tenslotte terug via de doorgang waar je er 's morgens bent in afgedaald
een (al is het maar gedeeltelijke) loop wandelen is toch mooier dan langs dezelfde weg terug te moeten keren vind ik
als je echter geen GPS bij hebt is het raadzaam om na de Joint trail om te draaien!
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
lsl
Amerikakenner

Bericht door lsl »

Een van de mooiste wandelingen daar schrijnt de Chesler Park Loop/Joint Trail te zijn
in 2010 hebben we deze gewandeld, in 2011 hebben we dan de Big Spring Canyon trail – Elephant Canyon loop gelopen
deze vonden we mooier dan de Chesler / Joint trail wandeling : veel afwisseling, mooie slickock, een droge wash, prachtige 360°views en een nauw slotgedeelte
er zijn hier echter enkele moeilijkere stukken (steile slickrock zowel omhoog als naar beneden) en 2 ijzeren ladders !
bij nat weer is deze route m.i. te gevaarlijk / te glad en neem je beter de Chesler trail

ook hier zeer veel water meenemen !
annet2009
Amerikakenner

Bericht door annet2009 »

Tipsy_1 schreef:oei, en het is redelijk heavy dirtroad tot aan de trail head? hoe heb jij dat ervaren Sofie? te doen met een midsize suv?
Op de kaart op de NPS site wordt onderscheid gemaakt tussen Unpaved 2-wheel-drive road en Unpaved 4-wheel-drive road.
Het stuk weg naar de trailhead (Elephant Hill Trail Head) wordt gemarkeerd als Unpaved 2-wheel-drive road, dus volgens mij moet dat geen probleem zijn.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de tips! we gaan de loop proberen (en een wandel GPS staat nog op mijn te kopen lijst... zou dus moeten lukken). :thumbup: we will see en jullie horen het verslag ergens eind april!
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

annet2009 schreef:Ik lees nu, en ook in je reisverslag, dat jullie dus niet tot aan het viewpoint zijn gelopen, maar blijkvaar was het volgens het VC wel een aanrader.
De meeste reisverslagen die ik ben tegengekomen neemt men toch (een stuk van) de joint trail erbij.
Nee, wij zijn inderdaad maar tot aan de eerste splitsing gegaan, ongeveer de helft van de wandeling tot aan het viewpoint. In het begin ging het echt wel goed naar omhoog en dat stak serieus tegen. Waarschijnlijk omdat het zo warm was, want ik had nergens gelezen dat het eerste stukje moeilijk zou zijn. Omdat we dat dus al zwaar vonden en het zwaarste nog moest komen zijn we gewoon omgedraaid. In het VC vonden ze het viewpoint ook zeker een aanrader en zelf vond ik het stukje dat wij gedaan hebben ook heel knap. Jammer van de rest, maar het was gewoon onverantwoord omdat in die hitte te doen. :wink:
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Tipsy_1 schreef:oei, en het is redelijk heavy dirtroad tot aan de trail head? hoe heb jij dat ervaren Sofie? te doen met een midsize suv?
Nee, dat viel goed mee hoor. ;-) Geen stenen of dergelijke. Wel soms een beetje smal. Ze waarschuwen voor blinde bochten waar het kruisen van andere wagens moeilijk is, maar zo erg was het helemaal niet. :-) Wij zijn wel een aantal wagens tegengekomen, maar kruisen was niet echt een probleem op die plaatsen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer