Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dia's inscannen

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gerlien
Amerika-ontdekker

Dia's inscannen

Bericht door Gerlien »

Hallo allemaal,

Wij hebben behalve een kleine digitale camera ook onze spiegel reflex meegenomen, vooral vanwege de groothoek (24 mm). De dia's en negatieven zien er goed uit. Bij een fotozaak bij ons in het dorp heb ik de negatieven laten scannen en op CD laten zetten. Het resultaat is dat er een soort van puntjes (hele kleine) zichtbaar zijn. Moeilijk uit leggen maar je ziet 'wat'. Wel heb ik op een hele hoge resolutie laten scannen, de jpeg plaatjes zijn gemiddeld 3Mb. Op zich ook wel scherp. Mijn vraag:

Wie heeft ervaring met het scannen en op CD zetten van negatieven en dia's?

Groeten, Gerlien.
Be bear aware!
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Ik weet niet wat je vraag precies is? Mijn man heeft nl. ook onze negatieven gescand maar dan thuis met zo'n hulpstukje op onze scanner.
Gerlien
Amerika-ontdekker

Bericht door Gerlien »

Hi Aida,

Ik heb zelf geen scanner :oops: maar heb bij een kennis ook wel een poging gedaan, maar het resultaat viel mij ook wel tegen, zowel de kleur als de scherpte. Ik kon daar ook alleen bitmaps maken en geen jpeg files. Bij onze fotograaf had ik van de negatieven wel jpeg, ook wel de goede kleur en ook wel scherp, maar er zat een soort puntjes raster in. Vandaar mijn vraag: heeft iemand wel mooie resultaten met het inscannen van dia's en/of negatieven. Het liefst breng ik ze gewoon naar een winkel en haal daar de CD dan op.

groeten, Ger
Be bear aware!
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Hi Ger,

Heb het even nagevraagd bij manlief (toen ik vannacht reageerde lag hij al in bed). Onze scanner maakt dus wel jpg'jes en die zijn zo'n beetje 1Mb groot. Mijn man vroeg zich af wat jouw resolutie is want 3Mb was kennelijk wel behoorlijk veel.
Bij ons zitten er kennelijk ook wel 'wat puntjes' op (als je goed kijkt) maar zolang je ze niet op 1 bij 2 meter :D wil afdrukken zie je daar niks van. Sterker nog, een tijdje geleden hebben we wat ingescande oude dia's uit de jaren 70 laten printen (door een warenhuis, dus niet zelf) en die waren echt mooi gelukt.
Ik weet niet wat je betaalt bij de winkel. Op mijn werk heb ik een scanner (ik onderhoud een website) en dat is dan weer een nieuwere versie van die die wij thuis hebben. In de scanner op m'n werk (een bekend merk wat ik hier vast niet mag noemen) zit zo'n ding om negatieven (en dia's natuurlijk) te scannen al 'ingebouwd' in de klep. De scanner was maar iets van 70 euro dus misschien is dat een idee voor je. Kun je ook lekker zelf 'pielen' en ben je niet afhankelijk van de winkel.

Groetjes,
Aïda
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer