dimona schreef:en dat kun je dus verhelpen door genoeg te drinken (en niet door extra zout in te nemen).
Ergens wel, want het zout (en eigenlijk ook suiker) helpen juist om het vocht sneller op te nemen in je darmen. Daarom juist bevat ORS alledrie die bestanddelen.
dimona schreef:Wij hebben op een dag slechts 1.5 gram zout nodig en consumeren minstens 10 gram zout. Je moet echt belachelijke hoeveelheden zweten om een tekort aan zout te krijgen.
Vanwaar haal jij die waarden? Ik lees op wikipedia het volgende:
"Sodium is an essential nutrient that regulates blood volume, blood pressure, osmotic equilibrium and pH; the minimum physiological requirement for sodium is 500 milligrams per day.[47] (...) The DRI for sodium is 2.3 grams per day,[49] but on average people in the United States consume 3.4 grams per day"
In ieder geval, zelfs al zouden we zoals jij beweert, in 35-45C nooit genoeg zout verliezen via zweet (1-2l/u, en urine niet vergeten!), als je last hebt van buikloop zoals dat wel eens kan voorvallen als je spijsvertering de jetlag en de andere eetgewoontes te boven probeert te komen, zou ik toch maar weer zout gaan eten samen met men water hoor...
Moet ook wel zeggen dat als ik mij thuis eens zwak voel owv een te lage bloeddruk, bv chips eten wel degelijk zijn effect heeft ...
Het gevoel van flauwte dat jij beschrijft, komt doorgaans niet door gebrek aan zout, maar door een lage bloedsuikerspiegel. Mensen zijn geneigd om bij extreem warm weer weinig te eten
Dat kán ook een oorzaak zijn. Echter is daarmee ook weer de verminderde inname van zout gelinkt, als mensen weinig eten

Daarnaast vergeet je dat mensen bij zo'n warm weer, wát vragen in de lokale McDonalds, ookal hebben ze geen honger? Een "kleine" cola van 0.5l

Genoeg suiker voor eventjes denk ik